Visa fullständig version : Skatteåterbäringen 2007
Tror ingen kört tråd om det än i år?
Så, fått hem beskedet än gott folk? Fick mitt idag, smått glädjande att jag får tillbaks 5.3 lax, skickade iväg smset för att godkänna det med, så nu hoppas jag pengarna kommer innan midsommar!
fyratusensjuhundra och strax över tillbaka till mig!:hbang: *popcorn*
Kaboffastar
2007-04-03, 20:07
vill så jävla gärna veta vad jag får tillbaka..
när får man reda på det som senast om man har otur?
kaboffa<-Deklarations-noob
6 underbara laxar. :hbang:
2000kr, så länge jag slipper betala är jag nöjd.
hahavaffan
2007-04-03, 20:14
Nästan 7000kr in på kontot runt midsommar! SÅ JÄVLA GLAD!!!!!!!!!
Senast 13 April har alla fått besked tror jag att jag hörde nånstans, inte fått mitt besked, ännu....
EDIT:
Fredag den 13:e för överigt :(
Lövbiffen
2007-04-03, 20:15
Fan jag fick reda på att jag betalat 32000 lax för mycket i skatt för förra året :Virro Blir att fixa tillbaka de pengarna, så man kan börja investera :devil:
Får tillbaka 6500.
Nån som vet hur mycket ränta man får ?
Får tillbaks lite över 7k efter mina avdrag. Ska köpa flasköl för pengarna.
Är det dags redan..under vilken period kommer besked?
Folk blir glada över att ha betalat för mycket i skatt. Genialiskt system. :)
Hmm, 8284:- innan jag gjort några avdrag.
christian
2007-04-03, 20:42
Runt 10tkr har jag lånat ut till staten. *mini* Plus lite avdrag...
Får jämka nästa år.
Är det dags redan..under vilken period kommer besked?
Skatteverket.se 21:a mars :)
får tillbaka 13 tkr någonting.
Inte den bästa investeringen men jag ser det som tvångssparande som man får lagom till sommaren.
nu måste man bara deklarera också, hade förträngt det innan den här tråden kom upp
2309 kr :) .. Fick damp när far berättade hur mycket han fick tillbaka!
Ärligt talat nu, hur kan man betala för mkt skatt i dagens informationsålder. det måste finnas en enkel förklaring. Bör jag vara upprörd eller kan nån förklara? =)
Whistler
2007-04-03, 21:20
Jag fattar inget om skatt. Första året någonsin som jag inte får betala typ 2000kr. Nu får jag tillbaka 1600kr. :)
Ärligt talat nu, hur kan man betala för mkt skatt i dagens informationsålder. det måste finnas en enkel förklaring. Bör jag vara upprörd eller kan nån förklara? =)
Min förklaring är att jag helt enkelt bad om att få skatta 33% oavsett hur mkt jag tjänade (helgjobbade bara sporadiskt), för att åtminstone slippa betala in ngt i slutänden.
christian
2007-04-03, 21:49
Jämkningsblanketten fyllde inte i sig själv. ;)
Jämkningsblanketten fyllde inte i sig själv. ;)
Nämen jag menar inte så. Jag menar, är det inte ett bristfälligt system om man kan betala för mycket skatt liksom? Det känns som 1. ett slöseri med alla adminkostnader som detta system måste invovlera 2. lurendrejeri, 3. kasst.
Liksom, det måste ju förbättras?
Nämen jag menar inte så. Jag menar, är det inte ett bristfälligt system om man kan betala för mycket skatt liksom? Det känns som 1. ett slöseri med alla adminkostnader som detta system måste invovlera 2. lurendrejeri, 3. kasst.
Liksom, det måste ju förbättras?
Skulle det inte bli än mer administration om man ska ändra skattesatsen fram och tillbaka hela tiden beroende på hur mycket man tjänar, hur räntan ändras på sina lån samt hur långt man har kört till jobbet? De flesta får tillbaka pengar på grund av sina lån (30% av räntekostnaderna) och transportkostnader.
Skulle det inte bli än mer administration om man ska ändra skattesatsen fram och tillbaka hela tiden beroende på hur mycket man tjänar, hur räntan ändras på sina lån samt hur långt man har kört till jobbet? De flesta får tillbaka pengar på grund av sina lån (30% av räntekostnaderna) och transportkostnader.
Jag tycker det tyder på att vårt system är överdrivet komplext? För mycket mumbojumbo. För mycket kostnader för att administrera allt detta.
Jag förstår inte logiken kring att göra avdrag för banklån, visst är det schysst för den enskilda individen men rent objektivt - varför då?
Grymt mycket att betala in, men jobbar man som trader så blir det så.
mystic[-_-]
2007-04-03, 22:29
Får 3800
Min förklaring är att jag helt enkelt bad om att få skatta 33% oavsett hur mkt jag tjänade (helgjobbade bara sporadiskt), för att åtminstone slippa betala in ngt i slutänden.
Till vem anger man det? Arbetsgivaren? Skatteverket? Jag får tillbaka 9900:- i år, men de har inte dragit någon skatt för mitt mkt sporadiska jobbande i år - och jag är inte sugen på att betala in i efterhand.
_Robbie_
2007-04-03, 22:38
Kapitalförsäkring. :hbang:
The_RobRoy
2007-04-03, 23:01
Kan du inte mata ut en K4 bara, eller får din mäklare overflow i programmet ;)
Själv har man inte så många notor, är glad jag gick över till KF.. ..kör dom nog förhand på deras hemsida.
heltzonicka
2007-04-03, 23:09
Ni som får restskatt - GLÖM INTE ATT BETALA!
Det gjorde jag förra året, hade en skuld på 2000 fjuttiga spänn som jag glömde pröjsa, det gick till kronis om gjorde en utredning på mig och kom fram till att jag inte kunde betala så voala en fucking bet-anmärkning*mini*
Om jag fick några betalningspåminnelser? INTE EN ENDASTE JÄVLA SKITLAPP!
Gick raka vägen till kronis utan att jag visste någonting det känsn jävla bra.
The_RobRoy
2007-04-03, 23:16
Ni som får restskatt - GLÖM INTE ATT BETALA!
Det gjorde jag förra året, hade en skuld på 2000 fjuttiga spänn som jag glömde pröjsa, det gick till kronis om gjorde en utredning på mig och kom fram till att jag inte kunde betala så voala en fucking bet-anmärkning*mini*
Om jag fick några betalningspåminnelser? INTE EN ENDASTE JÄVLA SKITLAPP!
Gick raka vägen till kronis utan att jag visste någonting det känsn jävla bra.
Fan va surt, hur länge sitter den kvar..
heltzonicka
2007-04-03, 23:27
Fan va surt, hur länge sitter den kvar..
3år, kan inte ta lån (eller jo det går i vissa fall när man har en förklaring), kan inte ta mobilabonnemang, inget på kredit osv osv..
Det "roliga" i det här fallet är att jag gjort allt för att undvika att ens ha en chans till bet-anmärkning, har inget på kredit, sparar alla räkningar där jag skrivit på dom när dom är betalda och hur osv sen komemr det här.
Lack som jag var åkte jag över och snackade med kronispacket och dom hävdar att dom skickat ut påminnelser - Hade jag fått någon lapp från kronis hade jag givetvis öppnat brevet och betalat illa kvickt..
Kommentaren jag fick från tjejen jag pratade med var också finfin: Du är ung, du komemr märka att livet är orättvist ibland.
Tack som fan kronis - Jag ska bli kriminell!
The_RobRoy
2007-04-03, 23:34
3år, kan inte ta lån (eller jo det går i vissa fall när man har en förklaring), kan inte ta mobilabonnemang, inget på kredit osv osv..
Det "roliga" i det här fallet är att jag gjort allt för att undvika att ens ha en chans till bet-anmärkning, har inget på kredit, sparar alla räkningar där jag skrivit på dom när dom är betalda och hur osv sen komemr det här.
Lack som jag var åkte jag över och snackade med kronispacket och dom hävdar att dom skickat ut påminnelser - Hade jag fått någon lapp från kronis hade jag givetvis öppnat brevet och betalat illa kvickt..
Kommentaren jag fick från tjejen jag pratade med var också finfin: Du är ung, du komemr märka att livet är orättvist ibland.
Tack som fan kronis - Jag ska bli kriminell!
Helt sjukt. Vilken jäkla kommentar, började skratta faktiskt, sorry :em:
Ett av Sveriges mysterier, varför varför kan man inte ta tillbaks en anmärkning, det verkar ju sågottsom HEELT omöjligt, oavsett vad som hänt.
Ja vill också veta vad ja får ... eller betala ... :<
Jag får tillbaka drygt 7700. Gillar tvångssparandet detta är, jag är så dålig på att spara pengar nämligen.
Jag ska göra en krampus, gå ur svenska kyrkan!
Var ju grymt mycket pengar som går dit, vet inte om dom har höjt kyrkoskatten här för 2006.
Kan du inte mata ut en K4 bara, eller får din mäklare overflow i programmet ;)
Själv har man inte så många notor, är glad jag gick över till KF.. ..kör dom nog förhand på deras hemsida.
Jo det fixar min broker, men förra året ville skatteverket ha alla mina notor i ABB, vilket var runt 120 000 *_*.
"skicka in kopior på posten"
Kapitalförsäkring. :hbang:
Kan inte blanka i Avanzan kapitalförsäkring, vilket förstör för mycket för mig. Sedan kan jag inte hedga mig i terminer eller optioner (då även detta inte funkar där) så då får jag köra flera konton parallellt vilket gör det hela ännu krångligare.
Runt 13.000kr, tvångssparande känns bra ibland. :D
Annars hade jag redan bränt pengarna för länge sen, jag saknar förmågan att spara på pengarna.
Arnesson
2007-04-04, 10:16
5800 tillbaka. Tvångssparade semesterpengar :)
krakowww
2007-04-04, 10:33
3200 blir det ungefär.
Bronkitkorv
2007-04-04, 11:10
får betala 4650 *gah!*
Rätt åt mej iofs men varför tänker jag inte skriva här...
Okej, jag jobbade i slutet av förra året (Oktober-November-December), ska jag få någon information? När skickar dom ut hur jag ska deklarera osv?
EDIT: Nevermind, senast den 18'e April ska allt vara utskickat!
Till vem anger man det? Arbetsgivaren? Skatteverket? Jag får tillbaka 9900:- i år, men de har inte dragit någon skatt för mitt mkt sporadiska jobbande i år - och jag är inte sugen på att betala in i efterhand.
Jag fick ringa lönekontoret som var separat från min arbetsgivare, men det är nog bara att fråga arbetsgivaren om. Sen vet jag inte riktigt hur det funkar med sporadiskt jobbande, om man ofta åker på att få betala i slutänden, men jag kände att de var bättre att ta det säkre för det osäkra.
12000 i restskatt enligt den förtryckta deklarationen *gah!*, men där ingår inte försäljning av aktier så det finns risk att det blir några tusen till *cry*.
Dumleman
2007-04-04, 12:10
Med tanke på att jag nollade förra året så tvivlar jag på att jag får tillbaka något på skatten.
hrm jag får tillbaka 1700 kr, ganska futtigt
men sen har jag också rest för ~32000 kr (18 kr/mil)
vilket innebär att jag först drar av 7000 kr som man betalar själv
som ger ~25000 kr kvar
sen skatt och sånt på det, ~8000 kr kvar
1700 kr + ~8000 kr = 10 000 kr
har jag räknat rätt?
enligt exemplena på pappret så är det så
men vafan, får jag bara tillbaka futtiga 8000 kr från reseavdraget?
jag trodde skatten bara var ca 30%, men nu drar dem ju ca 70%
Flexbert
2007-04-04, 13:28
Får tillbaks 4280, dock ska jag göra avdrag för dubbelt boende under sommarn.
Vilket med lite snabb huvudräkning borde göra att jag får ca 8k istället.
Bara fjuttiga 537 kr ;_;
Hade hoppats på få tillbaka 5-10.000, som 90% av alla andra här får :/
jeje, antar att det är bättre än att betala dom.
fortfarande inte fått min dekleration =/
enligt skatteverkets telesvar så ska man ha fått den till den 18e.
men jag vet vad som väntar ändå...
får tillbaka massvis först men måste betala för lägenhetsaffärer.
så i slutändan blir det ju minus :D
Jag har inte heller fått mitt besked än....
Förväntar mig en rejäl summa tillbaka iofs, blir det något annat så blir jag förbannad.....
Vill veta! *gah!*
ArnoldOnLehmä
2007-04-04, 15:33
7235 *cupid*
Fick ~ 10 000 + ränta... vad nu räntan är vet jag inte ens ?? Tänkte göra avdrag för resor på cirka 20 000 men sen försvinner ju grunden där och moms.. så jag vet inte om det ger någon krona kanske i slutändan.. märks väl
Jag ska göra en krampus, gå ur svenska kyrkan!
Var ju grymt mycket pengar som går dit, vet inte om dom har höjt kyrkoskatten här för 2006.
Ja, 1% är verkligen mycket =)
Hur får man reda på ifall man ska betala eller får tillbacka på skatten?
Får man brev hem i brevlådan eller?
Desamma med deklarationen? Man behöver inte skicka efter något från skatteverket utan de skickar ut?
/Nooben som aldrig har deklarerat med däremot jobbade ihop en del pesetas förra sommaren..
Nåt på 2kkr före avdrag, blir väla några tusen mer tillbaka. Ska räkna ut det i helgen...
Skatteåterbäring my ass. Restskatt på 174 spänn. :( Sommarjobbade iofs bara. Så länge det inte drabbar någon fattig.
Jag får betala 2,02 %.. hutlöst :MrT:
hmm har inte fått ngt besked än - bör man ringa nåra samtal imorn eller? jag är en sån person som inte får saker i tid, eller så har det blivit ngt fel. ja även i detta fall
Hur ser man hur mycket man får tillbaka alt måste betala?!?!?!? har inte fått hem papprena ännu, men kollar på skatteverketshemsida just nu via bankid.. Men hittar inget.. VAR?!?!??!
Hur ser man hur mycket man får tillbaka alt måste betala?!?!?!? har inte fått hem papprena ännu, men kollar på skatteverketshemsida just nu via bankid.. Men hittar inget.. VAR?!?!??!
Tog en halvtimme av trevande på den sidan innan jag hittade det oxå. Otroligt korkat uppbyggd. Men det finns där någonstans för jag hittade det till slut. :D
jag hitta det oxå.. :) 3200:-
5000:- tillbaka!
inkomst 51 000:-
skatt 15 000:-
Skulder 44 000:-
Någon avkasting på nån aktie 19:-
Där va mitt ekonomiska liv...
Jag får tillbaka 132 624kr
nej men allvarligt får jag tillbaka 132 kr. Jämkning ftw.
fick idag,,,runt 6500-6900:-
Ja, 1% är verkligen mycket =)Det är väl mer än 1%, men ändå.
Och tja, har man en inkomst på säg 200-300.000 per år så är det ju 2-3.000kr om året, om man då jobbar i 40 år blir det ju 80-120.000kr. Nu gör ju kyrkan en del bra för pengarna men jag skulle ju hellre behålla dem själv jag.
ah, 1.43% hade vi här, känns bara som dom har höjt rejält. Eftersom jag länge har funderat på att gå ur, så kändes det lite tråkigt att se värdet som jag har betalt i onödan (ca 120 pizzor)
Kan man drar av nånting ifall man ha csn skuld på 80000kr?
Från kapitalskatt eller nåt.
Kan man drar av nånting ifall man ha csn skuld på 80000kr?
Från kapitalskatt eller nåt.
Räntan från lån drar man annars av, men inte på csn.
tror det kan vara svårt...
hrm jag får tillbaka 1700 kr, ganska futtigt
men sen har jag också rest för ~32000 kr (18 kr/mil)
vilket innebär att jag först drar av 7000 kr som man betalar själv
som ger ~25000 kr kvar
sen skatt och sånt på det, ~8000 kr kvar
1700 kr + ~8000 kr = 10 000 kr
har jag räknat rätt?
enligt exemplena på pappret så är det så
men vafan, får jag bara tillbaka futtiga 8000 kr från reseavdraget?
jag trodde skatten bara var ca 30%, men nu drar dem ju ca 70%
Edit : efter lite kollande så är det tydligen så det ska vara, jag som hade räknat med en fin slant i plånboken nästa år...
Deceiver85
2007-04-06, 22:03
Restskatt 4500kr, livet suger hårt ibland...
Restskatt 4500kr, livet suger hårt ibland...
Haha jag fick tillbaka dina pengar ;)*kissass*
EDIT: Får
skulle få 2700 kr i början för sommarjobbandet, drog av lite för dubbel bosättning så kanske får 4500. vore väl fint.
3000kr tillbaka. Känns betydligt bättre än att få betala tillbaka 14kkr som förra året.
Nu så! 3800 kr tillbaka, yey!
Longshot
2007-04-13, 12:15
6000! =)
Litecore
2007-04-13, 12:32
beloppet som står exkl. ränta; är det ränta som jag får eller som jag ska betala,
fattar nån vad jag menar.. hehe, alltså får man mer eller mindre pengar ? :)
satan 6500 att betala!! *mini* jaja räntefritt lån då, man får väl vara glad över det, tycker att jag haft en massa löner där jag fått skatta typ hälften så jag trodde jag skulle få tillbaka en massa *gah!*
Fatalist
2007-04-13, 13:51
Blir av med 1060:-
machine gun
2007-04-13, 13:53
Får tillbaka ca 1300 kr. Sånt är alltid välkommet.
AFanatic
2007-04-13, 15:52
Har sålt en del och det resulterade i ett par hundringar att betala in.
Litecore
2007-04-13, 16:08
snela jelp!
ingen som kan svara på min fråga?
jag är jätten00b på "sånt här" :]
beloppet som står exkl. ränta; är det ränta som jag får eller som jag ska betala,
fattar nån vad jag menar.. hehe, alltså får man mer eller mindre pengar ? :)
snela jelp!
ingen som kan svara på min fråga?
jag är jätten00b på "sånt här" :]
va fan ring skatteverket, det är väl telefontider nu? dom svarar rätt fort på mail också...
bruise lee
2007-04-13, 16:30
Fyfaen va gött, jag får tillbaka 5600:-. Det blir go semester i sommar :cool:
Jag ska få 8000 tillbaka enligt deklarationen, men tyvärr måste jag betala fett för min lägenhet jag såt. Visserligen har jag ju satt undan pengar från försäljningen till det, men sjukt jobbigt att fylla i blanketter, fixa kvitton+att jag är livrädd att det ska bli mer än jag räknat med.
Vill få de där 8000 också, tack.
Inte räknat ut det slutgiltiga ännu, men enligt skatteuträkningen -500.
Ska göra deklarationen i helgen och om mina höftade huvudräkningar stämmer så slutar det på ungefär -7000. Inget oväntat.
Är det bara för mig som restskatten inte kommer som en överraskning? Alla verkar lyckligt(?) ovetande fram tills de får deklarationen.
Supercharger
2007-04-13, 19:54
5100kr tillbaka.
LadyInsane
2007-04-13, 20:02
Inte räknat ut det slutgiltiga ännu, men enligt skatteuträkningen -500.
Ska göra deklarationen i helgen och om mina höftade huvudräkningar stämmer så slutar det på ungefär -7000. Inget oväntat.
Är det bara för mig som restskatten inte kommer som en överraskning? Alla verkar lyckligt(?) ovetande fram tills de får deklarationen.
Nej jag var hundra på den. Blev -1800 kr för min del iaf.
Denstillasittande
2007-04-13, 20:38
9987kr tillbaka, blev skitglad först men sedan kom jag ju på det är ju mina egna pengar staten har sutttit och hållt på.
Får tillbaks 3500 kr men det säger ju ingenting om någonting eftersom jag till 99% gått på föräldrapenning. Jaja, inte så mkt ränta ändå på de pengarna känns det som.
nordland
2007-04-13, 21:04
2700kr tebax.. förra året var det 2700kr i rest..
Sålde av lite fonder och aktier förra året så jag får en fin restskatt. Ingen överraskning direkt och jag hade satt undan pengarna. Faktum är att det blev några tusenlappar mindre än jag räknat med. Det ser jag som min inofficiella återbäring.
Skywalker
2007-04-13, 22:05
618 träpengar tillbax
Götta, 5902 kr exkl. ränta ;/
35 000 tillbaka. Tjejen får 20 000. Så går det om man är föräldraledig.
Åh, amen shiet, någon som vill bygga barn?
Kaboffastar
2007-04-16, 11:23
6120
Litecore
2007-04-16, 11:44
Götta, 5902 kr exkl. ränta ;/
så det betyder att räntan räknas BORT från totalsumman, eller?
1600 tillbaka, alltid något!
får tillbaka 800, fick ju krupp när jag såg att jag betalat nästan 1000 spänn till den jävla kyrkan, första åtgärden är att gå ur illa kvickt!
knazcandy
2007-04-16, 12:45
Fick tillbaka 6600 spänn.. Skönt att staten kan spara lite pengar åt mig, jag är så dåligt på att spara och lägga undan. Nu har jag råd supa någonstans på västkusten under midsommarhelgen.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.