Visa fullständig version : Dödsmotorcyklar
Nitrometan
2007-04-03, 11:52
Lämpligt till våren är här och folk plockar fram sina hojar så presenteras lite statistik.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=635547
20 gånger större risk att dö på motorcykel än i bil.
Alltid lika nödvändigt att dra fram statistiken och "skrämma" hojförarna.
Handcuff
2007-04-03, 11:56
Alltid lika nödvändigt att dra fram statistiken och "skrämma" hojförarna.
Japp. Typ det säkraste transportmedlet :thumbup: (bara om man har 150hp+/200kg)
Äh, hojjförare bryr sig inte, de är medveten om riskerna med att köra i flera hundra knyck, men de är beredda att ta den risken.
De plikar med sina liv och med enorma försäkringspremier. Låt var och en göra vad han/hon vill med sitt liv och sina pengar, MC förare dödar ju oftast ingen annan i sina olyckor, villket tyvärr inte är lika sant om galningar bakom bilratten.
Inte sagt att det ska vara säkrast, bara fjantigt att försöka övertala hojförare och ta ifrån deras intresse på grund av några siffror.
hobbitar
2007-04-03, 11:59
En MC skulle döda min ekonomi.
Nitrometan
2007-04-03, 12:02
Inte sagt att det ska vara säkrast, bara fjantigt att försöka övertala hojförare och ta ifrån deras intresse på grund av några siffror.
Jo. Visst är det. Så typiskt att de kommer med såna "nyheter" nu.
det kommer ju inom en snar framtid att vara slut på allt hojåkande verkar det som..då vår regering beslutat att ytterliggare höja försäkringarna för hojar..
helt sjukt att man ska behöva tjäna 50k i månaden för att kunna syssla med sitt fritidsintresse!..
då skulle det ju kosta multum att försäkra sin häst med ju...
Handcuff
2007-04-03, 12:04
Kanske handlar om att vara medveten om hur pass farligt det egentligen är? Ingen har väl sagt något om att "ta ifrån" något intresse. Kan vara bra att tänka till innan man ske göra en "wheelie" i 100km/h genom en korsning t ex.
Lämpligt till våren är här och folk plockar fram sina hojar så presenteras lite statistik.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=635547
20 gånger större risk att dö på motorcykel än i bil.
Men ändå 20 gånger roligare att åka hoj :cool:
Inte motorcykel, det heter donatorcykel...
Dumleman
2007-04-03, 12:06
Man kan ju undra var gränsen för egenmäktigt förfarande går *whistle*.
Dumleman
2007-04-03, 12:08
HHLuqH3biTU
helt sjukt att man ska behöva tjäna 50k i månaden för att kunna syssla med sitt fritidsintresse!..
Skulle jag försöka syssla med allt jag jag vill på fritiden skulle inte 50 kkr räcka så långt så det är väl en fråga om prioriteringar.
då skulle det ju kosta multum att försäkra sin häst med ju...
Det gör det men sen är det få hästar som kommer upp i över 70 km/h så personskadedelen behöver inte vara lika hög.
Kanske handlar om att vara medveten om hur pass farligt det egentligen är? Ingen har väl sagt något om att "ta ifrån" något intresse. Kan vara bra att tänka till innan man ske göra en "wheelie" i 100km/h genom en korsning t ex.
Jag tror att dom som kör är medvetna om de risker som finns? Alla är inte heller GR som kör som en dåre bland så pass mycket trafik och människor. Man busar ju där man kan.
Många olyckor inträffar även pga bilister som inte ser mc komma. Så man ska inte dra alla mcförare över en kam och säga att alla är idioter som kör i 100km/h på bakhjulet genom en korsning.
Handcuff
2007-04-03, 12:12
Jag tror att dom som kör är medvetna om de risker som finns? Alla är inte heller GR som kör som en dåre bland så pass mycket trafik och människor. Man busar ju där man kan.
Många olyckor inträffar även pga bilister som inte ser mc komma. Så man ska inte dra alla mcförare över en kam och säga att alla är idioter som kör i 100km/h på bakhjulet genom en korsning.
Absolut inte. Men det är oftast dom som ligger och blodar ner gatan efter att ha fränat sig...
Jag kör också MC ibland.
Skulle jag försöka syssla med allt jag jag vill på fritiden skulle inte 50 kkr räcka så långt så det är väl en fråga om prioriteringar.
Det gör det men sen är det få hästar som kommer upp i över 70 km/h så personskadedelen behöver inte vara lika hög.
Ja självklart är det ju så jag kanske var lite :smash: man kan ju alltid bränna pengar, det jag menade var att det finns ju inte någon sportslig chans att ha råd, säg mig 23 år MC Förs. ca : 60k år jag betalar alltså ca:5k i månaden för att försäkra som det är nu, sen kommer ju bensin och skatt och dyl men det hör ju itne hit. nu när de pratar om att höja försäkringen med MINST 30% vad jag hört blir det ju närmare 6,5k i månaden om ja får ut ca: 12k så blir det minst sagt tufft :) detta är inte heller räknat på en vidare ny hoj eller någon av de värsta samt i "skogen" jag kör som en duvunge och är fan livrädd när det går fort hehe
de gånger jag har ridit har det gått illa värre :) betydligt värre än när jag kört MC hehe
bluelight
2007-04-03, 12:16
Nu handlar det om ETT intresse, inte alla du har.
Tror inte rika kör bättre än fattiga.
Försäkringen handlar helt enkelt om att ni unga killar kör så dåligt att ni får betala för varandras olyckor.
det handlar väl mer om att några unga killar kör illa och att den stora massan får betala....
det är ju dessutom så att det var fler av de äldre som körde ihjäl sig förra året..än yngre... de gamla som aldrig tagit MC lektioner eller dyl de får köra bäst fan de vill tydligen????
Absolut inte. Men det är oftast dom som ligger och blodar ner gatan efter att ha fränat sig...
Jag kör också MC ibland.
Har du rätt i, det är ju den största andelen i mc olyckor. Oansvariga sporthojsförare. Sen tillkommer ju även de som fick körkortet i cornflakespaketet och de som vart påkörda av bilar eller liknande, osv osv.
Jag med :)
Liten Men Fet
2007-04-03, 12:24
Jag har hoj och jag gnäller inte om försäkringspremien på nya sporthojar, det finns en anledning till att det är så dyrt. Men angående skaderisken så såg jag en artikel här om dagen om att det är 20 gånger så stor risk att råka ut för en allvarlig skada på en häst jämfört med med en mc.
Sen finns det ju många som kör som idioter och det finns det ingen ursäkt för men att dra alla över en kam är som att säga att alla som tränar på gym roidar på puben.
Många av olyckorna som händer med mc innefattar också en bilist som inte såg/trodde det var en moppe/kollade inte innan han körde ut/glömde blinka osv så att skylla allt på mc-föraren även om det är han/hon som råkar värst ut är bara dumt.
Andelen äldre som råkar ut för mc-olyckor ökar också eftersom det är inne och köra hoj nu och fler har råd samtidigt som dom äldre fick sitt mc-kort när dom tog för bil.
Nu handlar det om ETT intresse, inte alla du har.
Tror inte rika kör bättre än fattiga.
Jag vill också åka båge.
Jag vill skaffa jägarexamen och därefter skaffa några roliga bössor vilket också kostar en rejäl slant.
Jag vill skaffa en riktigt rolig bil.
Tre intressen som alla faller utanför mina ekonomiska ramar just nu och som alla kostar betydligt mer än vad än vad som är normalt att klara av på en "vanlig" inkomst om man har lite andra utgifter. Självklart har inte körförmågan med inkomsten att göra och det är surt om någon som hållit på ett bra tag och inte haft några problem inte längre har råd att åka båge när någon som har betydligt mer pengar kan fortsätta trots att den kör som en kratta.
Liten Men Fet
2007-04-03, 12:25
Har du rätt i, det är ju den största andelen i mc olyckor. Oansvariga sporthojsförare. Sen tillkommer ju även de som fick körkortet i cornflakespaketet och de som vart påkörda av bilar eller liknande, osv osv.
Jag med :)
Det är inte sant.
Liten Men Fet
2007-04-03, 12:27
Vill man åka hoj men tycker det är för dyrt så kan man skaffa sig en hoj som är 20 år gammal för då kostar det 1400 kr per år att HELförsäkra hojen. Men det är klart för dom som det inte räcker med 100 hk i en hoj blir det ju värre.
Det är inte sant.
Kanske inte, var ju något om att gamlingarna hade hamnat i fler olyckor va?
jag anser det ju vara farligare att köra på en hoj som är 20 år gammal än en som är 3 år gammal..trots att det kanske skiljer i effekt...bara för att det finns effekt betyder inte det att man använder den..iaf inte för mig..
är ju samma som med bilar..sitt i en bmw från -87 och i en från 07...en viss skillnad..
Dumleman
2007-04-03, 12:31
Vill man åka hoj men tycker det är för dyrt så kan man skaffa sig en hoj som är 20 år gammal för då kostar det 1400 kr per år att HELförsäkra hojen. Men det är klart för dom som det inte räcker med 100 hk i en hoj blir det ju värre.
Å andra sidan känns det lite löjligt. Vad ska man med en sån cykel till om inte att busköra?
jag anser det ju vara farligare att köra på en hoj som är 20 år gammal än en som är 3 år gammal..trots att det kanske skiljer i effekt...bara för att det finns effekt betyder inte det att man använder den..iaf inte för mig..
är ju samma som med bilar..sitt i en bmw från -87 och i en från 07...en viss skillnad..
Ja, den nya bågen har ju airbag, sidokrockskydd och allt möjligt va?
Precis, alla vet ju att nya hojjar har mycket bättre krocksäkerhet. :D
haha nä men det finns ju något som hete chassie och stötdämpare samt bromsar och dyl som är bra mycket bättre...aktiv säkerhet...
Precis, alla vet ju att nya hojjar har mycket bättre krocksäkerhet. :D
Ja, köp dig en Goldwing med airbag;)
Liten Men Fet
2007-04-03, 12:36
Är du helt väck? Hur kan du jämföra med bilar? På hojen trillar man av när man krockar, i bilen kläms man fast om den är usel.
En gammal hoj är inte lika snabb och dessutom så uppmanar dom inte till att köra lika fort. Ramen och fjädringen börjar säga ifrån långt innan gränsen är nådd, på nya sporthojar så är allt stumt och stadigt tills det plötsligt släpper man får mindre förvarning. Dessutom så är sittställningen på en modern sport hoj sån att det måste går rätt fort om handleder och armar ska avlastas av fartvinden.
På äldre hojar måste man dock se till att bromsarna är i bra kondition.
haha nä men det finns ju något som hete chassie och stötdämpare samt bromsar och dyl som är bra mycket bättre...aktiv säkerhet...
För att det ska göra någon skillnad lär man nog ändå köra åt h-vete för fort...
Ja, köp dig en Goldwing med airbag ;)
Goldwing bör nog klassas mer som någon slags rymdfarkost.
Liten Men Fet
2007-04-03, 12:39
Å andra sidan känns det lite löjligt. Vad ska man med en sån cykel till om inte att busköra?
Men 90 % av hojåkarna kan inte utrnyttja 50 % av en ny sporthojs prestanda i väghållning och accelration så varför ska man betala för det när du får det du behöver i en gammal sporthoj?
Vill man sen uppgradera bromsa och stötdämpare så blir det mer än tillräckligt bra. Det är en annan grej om man ligger och pressar på en bana men det går inte att köra så på allmän väg.
Liten Men Fet
2007-04-03, 12:40
Som också uppmanar till att det ska gå fortare, 150 knyck på en modern hoj känns säkrare än på en gammal vilket gör att det oftare går fortare.
Dessutom så tenderar nästan alla mc-förare att bromsa omkull i en paniksituation.
Är du helt väck? Hur kan du jämföra med bilar? På hojen trillar man av när man krockar, i bilen kläms man fast om den är usel.
En gammal hoj är inte lika snabb och dessutom så uppmanar dom inte till att köra lika fort. Ramen och fjädringen börjar säga ifrån långt innan gränsen är nådd, på nya sporthojar så är allt stumt och stadigt tills det plötsligt släpper man får mindre förvarning. Dessutom så är sittställningen på en modern sport hoj sån att det måste går rätt fort om handleder och armar ska avlastas av fartvinden.
På äldre hojar måste man dock se till att bromsarna är i bra kondition.
tanken att jämföra med bilar var ju inte vad som händer vid en krock utan vilken skillnad det är i den aktiva säkerheten...stor skillnad att köra!
att du sedan kallar mig korkad får ju stå för dig, jag har min åsikt och den är att JAG känner mig säkrare när jag kör på en nyare hoj, har provat massvis så det är inget jag bara fått för mig...
dock så är det inte längre ett problem då jag fått lägga hojåkandet på hyllan...i ca: 30år till
Sedan kostar det ju för de unga killarna får sina hojjar stulna, de välter med dem utan allvarliga personskador men ändå kostar mycket att reparera, hojjen ramlar när de står stilla eller när en kompis pillar på den. Plastdetaljer och skit är ju inte överdrivet billigt ändå.
För några år sedan (rätt många) kunde man se mig i korta shorts å sandaler bakpå en hoj i väldig fart om man bodde i krokarna runt Örebro. Jag hade hjälm. Men inte något inuti det att tänka med uppenbarligen.
Verkligen sjukt korkad var jag. Hände aldrig något som tur var, förutom stenskott på benen när vi åkte grusväg.
Alltså, allvarligt. Jag måste ha typ fått sjukt hög tillväxt på hjärnceller sedan den tiden..:confused: :cool:
Alltså, allvarligt. Jag måste ha typ fått sjukt hög tillväxt på hjärnceller sedan den tiden..:confused: :cool:
Du är gammal *kissass*
Liten Men Fet
2007-04-03, 13:10
tanken att jämföra med bilar var ju inte vad som händer vid en krock utan vilken skillnad det är i den aktiva säkerheten...stor skillnad att köra!
att du sedan kallar mig korkad får ju stå för dig, jag har min åsikt och den är att JAG känner mig säkrare när jag kör på en nyare hoj, har provat massvis så det är inget jag bara fått för mig...
dock så är det inte längre ett problem då jag fått lägga hojåkandet på hyllan...i ca: 30år till
Det var inte min mening att kalla dig korkad även om det ser ut så i det jag skrev, det gick lite för fort och det ber jag om ursäkt för. Jag tror dig när du säger att det känns säkrare på en ny hoj men jag hävdar att den känslan av säkerhet får många att köra fortare, men det gäller förstås inte alla.
Tråkigt att du får lägga hojåkandet på hyllan men det finns ju andra saker som kanske är vettigare att lägga pengarna på.
Jag vill slå ett slag för alla som har liten budget till hojåkandet det är därför jag envisst hävdar att man inte måste ha det nyaste och dyraste för att ha mul på mc. Min hoj kostar 1383 i helförsäkring och 140 kr i skatt varje år, det gör att jag har råd att äga hojen även om jag inte hunnit åka så mycket än.
Det var inte min mening att kalla dig korkad även om det ser ut så i det jag skrev, det gick lite för fort och det ber jag om ursäkt för. Jag tror dig när du säger att det känns säkrare på en ny hoj men jag hävdar att den känslan av säkerhet får många att köra fortare, men det gäller förstås inte alla.
Tråkigt att du får lägga hojåkandet på hyllan men det finns ju andra saker som kanske är vettigare att lägga pengarna på.
Jag vill slå ett slag för alla som har liten budget till hojåkandet det är därför jag envisst hävdar att man inte måste ha det nyaste och dyraste för att ha mul på mc. Min hoj kostar 1383 i helförsäkring och 140 kr i skatt varje år, det gör att jag har råd att äga hojen även om jag inte hunnit åka så mycket än.
Det är ok..ursäkten är accepterad :)
får man fråga vad det är för hoj du kör? låter ju som en dröm ekonomiskt...
låter ju kanon om man skulle kunna uppta detta intresse...:hbang:
Skaffa valfri 20 år gammal hoj och teckna entusiastförsäkring hos Bilsport & Mc.
Liten Men Fet
2007-04-03, 13:24
Det är ok..ursäkten är accepterad :)
får man fråga vad det är för hoj du kör? låter ju som en dröm ekonomiskt...
låter ju kanon om man skulle kunna uppta detta intresse...:hbang:
Jag har en gammal kawasaki GPZ 750 från 1983, men vad som helst som är äldre än 20 år brukar gå bra. Men du kan ju kolla med försäkrningsbolaget (bilsport & mc, klassikerförsäkrning) om du hittar nån model du är sugen på. Dom har lite krav på skicket, såsom den ska vara i "fint orginal skick" men det är ju ganska flexibelt dessutom bedömmer dom det efter bilder man skickar in så dom kan man ju se till att dom är fördelaktiga. Sen får man inte byta framgaffel och lite sånt där, annat avgasrör och lack är inga problem iallafall.
Fördelen med sådana här gamla hojar är att det går 13 på dussinet på blocket så det går att hitta riktigt billiga hojar. Jag köpte min för 9000 men då var det lite å fixa för att få den i bra skick.
Råkar du veta om de har samma krav på bilar, dvs "fint orginalskick"?
Liten Men Fet
2007-04-03, 13:33
Råkar du veta om de har samma krav på bilar, dvs "fint orginalskick"?
http://www.bilsport-mc.com/default.asp?c=insurance&p=15
Klassikerförsäkrning för bil, lite mera krav tyvärr.
Okej, stod ju inget om orginalskick så då är det nog lugnt för min del. :)
christian
2007-04-04, 20:45
Lite perspektiv, tack.
~80 om året dör av alkoholförgiftning.
~100 om året mördas.
~100 om året dör i influensa.
~800 om året dör pga "andra olyckshändelser"
~1000 om året dör pga "olyckshändelser genom fall"
~1300 om året tar sitt eget liv.
~4000 om året dör i lunginflammation.
~23000 om året dör i "ischemisk hjärtsjukdom". (hjärtinfakrt och angina)
2006 omkom 56 personer som körde motorcykel. Av dessa var 1/5 alkohol- eller drogpåverkad. 17% hade inget körkort. 55% stod registrerade som ägare till motorcykeln.
50 fotgängare omkom under samma år.
Men visst, vi krockar. Vi går sönder. Men sluta upp med hetsjakten. Olyckorna kontra MC-ägare har dessutom drastiskt minskat senaste åren.
hahavaffan
2007-04-04, 21:05
[2yt]HHLuqH3biTU[/yt]Hahaha så klockren den är
Arf Pingvin
2007-04-04, 21:08
56 personer. Lite svinn får man räkna med.
Det dör cirka 10 personer varje år på snöskoter. 7/10 av dem är alkoholpåverkade. Det känns som att det vore bättre att bekämpa dåliga alkoholvanor än att jaga motormänniskor då det ger utslag över alla typer av trafikolyckor samt båtolyckor. Plus alla andra samhällsfördelar med bättre alkoholvanor då.
56 personer. Lite svinn får man räkna med.
Det dör cirka 10 personer varje år på snöskoter. 7/10 av dem är alkoholpåverkade. Det känns som att det vore bättre att bekämpa dåliga alkoholvanor än att jaga motormänniskor då det ger utslag över alla typer av trafikolyckor samt båtolyckor. Plus alla andra samhällsfördelar med bättre alkoholvanor då.
Var de tre andra turister då?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.