handdator

Visa fullständig version : Coke Zero?

FreCKo
2007-04-02, 10:56
Är det någon som testat den "nya" coke zeron? Vafan är skillnaden på den och coke light egentligen?

LadyInsane
2007-04-02, 10:59
Kolla in denna:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=91314&highlight=norge

Nydelaw
2007-04-02, 11:00
Är det någon som testat den "nya" coke zeron? Vafan är skillnaden på den och coke light egentligen?

http://www.fulcola.com/showcola.asp?id=91

FreCKo
2007-04-02, 11:59
Hum, får pallra mig till kiosken och köpa en på vägen till replokalen då, dom har väl släppts?

ramagoen
2007-04-02, 12:08
Dom E Goda :D

FreCKo
2007-04-02, 13:42
Dom E Goda :D

Mer invecklat svar! *slap*

Nä men, har dom börjat säljas? Får nästan plocka upp en flaska ikväll...

Syndberg
2007-04-02, 14:07
Mindre sliskig än cola light, gillar den helt klart

LadyInsane
2007-04-02, 21:56
Hum, får pallra mig till kiosken och köpa en på vägen till replokalen då, dom har väl släppts?

Idag har jag druckit både cola light med sucralos och nya coke zero. Jag tycke själv att det vanliga är mycket godare. Zero smakar för sött, blir förmycket... usch..

Kimball
2007-04-02, 23:27
drack dessa hela tiden i Australien. Tycker de smakar mkt mer "original cola" än vad light gör. Även om jag inte har ngt emot endera sorterna.

grisbil3n
2007-04-03, 00:50
drack dessa hela tiden i Australien. Tycker de smakar mkt mer "original cola" än vad light gör. Även om jag inte har ngt emot endera sorterna.

Sant, jag gillar den skarpt. Tilltalas även av etikettens utseende.

Robban
2007-04-03, 06:10
Nära den riktiga colan helt klart!

Exhale_
2007-04-03, 08:30
Apropa ingenting..

Ar det nagon som vet varfor Pepsi borjat lansera Pepsi Light?

Ar och harjar i Malaysia och har sprungit pa den har nere, samtidigt som dem har Pepsi Max. Bada tror jag aven ar sotade med aspartam.

Nan som sitter inne med lite info?

By the way, PepsiMax ar godast

Jontez
2007-04-03, 12:57
Pepsi max betyder väl "maximum taste" alltså mer pepsismak än pepsi light? samma sak med cola zero!

Tom Jr
2007-04-03, 14:02
Enligt någon tidning så lanserade väl Coca-Cola denna produkt för att få män att dricka med lightprodukter. Detta för att vi killar tycker det är "töntigt" att dricka "kärringdricka" som Coca-Cola light. Det stod även att det var exakt samma smak också, men med en litet tuffare utstyrsel.

Pellefant
2007-04-03, 14:03
Jag gillade den. :)

Rahf
2007-04-03, 15:23
Är den svart som den var i Oz?

FreCKo
2007-04-03, 17:23
okej, testade idag, jävligt bra *drool*

bulk fiction
2007-04-03, 17:31
Måste testa nästa gång jag handlar tror jag.

Guybrush
2007-04-03, 20:12
De få gångerna jag dricker läsk unnar jag mig riktig Cola... Gärna med en skvätt rom i!

LarsK
2007-04-04, 05:07
Guybrush, +1

Nithian
2007-04-04, 13:53
Smakade idag, helt underbar god! Bättre än vanlig Cola med socker.

ligne
2007-04-04, 14:59
Den ska testas idag när det är SM-final i hockey :hbang:

Till Chelsea-Valencia blir det dock "the original COKE" *rolleyes*

Yankeee
2007-04-04, 15:03
Bättre än cola light men inte lika bra som pepsi max.

remixxa
2007-04-04, 16:43
Tar heldre den vanliga lighten, så slipper man aspartamet i zerovarianten.

Eddie Vedder
2007-04-05, 19:02
Var i affärn ida, då läste jag etiketten på en Coke Zero för att se va den innehöll.

Utöver sötningsmedlen etc. så innehåller den "en fenylanalinkälla". Kan nån berätta va detta innebär mer specifikt.
Jag vet vad fenylanalin är, men vad innebär "innehåller en fenylanalinkälla"?

paddanboy
2007-04-05, 19:10
Ni som säger att det smakar samma har ingen kunskap om Cola.

Cola Zero smakar som Coca Cola Light, frågan är om det ens överhuvudtaget är någon förändring förutom ny etikett. Kolla bara bytet från Sprite Light till Zero Sprite, där vart det väl ingen skillnad? Själva Zerotemat är ju ett sätt att förnya sig och visa dumhuvuden att det är ZERO calories i aspartamläsk.

Jag är inte imponerad.

He-man
2007-04-05, 19:11
Jag vet vad fenylanalin är

Vad är fenylanalin och är det dåligt?

Eddie Vedder
2007-04-05, 19:14

Jag stavade först å främst fel, det heter fenylalanin inte fenylanalin. Fenylalanin är en essentiell aminosyra, alltså inget dåligt alls. Det jag undrade var vad dom menade med "fenylalaninkälla"

He-man
2007-04-05, 19:15

Cola Zero smakar som Coca Cola Light, frågan är om det ens överhuvudtaget är någon förändring förutom ny etikett. Kolla bara bytet från Sprite Light till Zero Sprite, där vart det väl ingen skillnad? Själva Zerotemat är ju ett sätt att förnya sig och visa dumhuvuden att det är ZERO calories i aspartamläsk.

Jag är inte imponerad.

Vanliga light gillar jag inte pga eftersmaken, men zero har inte samma konstiga eftersmak som ligt, viss förändring har gjorts, framförallt är det olika sötningsmedel i light och zero.

Eddie Vedder
2007-04-05, 19:30

Läste på SLV:s hemsida nu, tydligen är fenylalanin något som vissa personer inte tål. Folk som lider av fenylketonuri är intoleranta mot fenylalanin särskilt bra, särskilt skadligt för barn tydligen.

Och "källan" som jag inte förstod va dom menade med är alltså just aspartam. Fenylalanin frigörs när aspartam bryts ner i kroppen.

http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=11372&epslanguage=SV

Då har man lärt sej nåt nytt.:)

Yankeee
2007-04-05, 19:30

Jag är inte imponerad.

Vafan har kunskap med saken att göra? Zero och light smakar inte likadant, precis som att light och vanlig cola inte smakar likadant.

Stab
2007-04-05, 19:34
Drack det en del i australien, det e nice. Väldigt nära org. coke smaken, rockar light iaf!

pony
2007-04-05, 22:20
Nära originalcolan, konstig eftersmak dock. Definitivt inte sötare än lighten eller originalcolan. Den nya lighten är ju vidrigt söt!
Fick jag en rejäl flashback och kom ihåg varför jag gillade vanlig coca cola så mycket till att börja med. Klart överlägsen alla andra sockefria color, smakmässigt då.

Rahf
2007-04-05, 22:43
Läste på SLV:s hemsida nu, tydligen är fenylalanin något som vissa personer inte tål. Folk som lider av fenylketonuri är intoleranta mot fenylalanin särskilt bra, särskilt skadligt för barn tydligen.

Och "källan" som jag inte förstod va dom menade med är alltså just aspartam. Fenylalanin frigörs när aspartam bryts ner i kroppen.

Rätta mig om jag har fel men det brukar väl inte vara ett problem för dem nuförtiden? Läste lite om det där också, kom inte ihåg vad själva åkomman hette.

machine gun
2007-04-05, 23:12

Aspartam är en dipeptid av fenylalanin och asparaginsyra. Fenylalanin finns dock i de flesta proteinrika livsmedel (i alla fullvärdiga proteinkällor samt i en rad vegetabilier). Folk med fenylketonuri måste hålla en kosthållning med så lite fenylalaninkällor som möjligt, dvs det är inte bara aspartam som är ett problem.

Rätta mig om jag har fel men det brukar väl inte vara ett problem för dem nuförtiden? Läste lite om det där också, kom inte ihåg vad själva åkomman hette.

Man screenar genom att testa alla barn för fenylketonuri (PKU) redan vid födseln, det sk PKU-provet. Fenylalanin är som sagt en essentiell aminosyra och är nödvändig för att många proteiner ska fungera, därför är det omöjligt att helt utesluta fenylalanin ur kosten. Behandlingen består i att reducera fenylalanin från maten till absolut lägsta nivå. Personer med PKU blir aldrig friska från sjukdomen men kan idag uppnå en normal ålder pga att man tar tag i problemet tidigt.

Metal_boy_
2007-04-07, 01:28
Men dom ändrade ju light så att den blev sötad med sukralos. Är det inte samma som gamla light nu då? Tänkte istället för att ändra tillbaka eller döpa den till light 2 eller nått dåligt. Bara för att dom kommit på att aspartam är ofarligt igen eller nått?

aliquis
2007-04-07, 02:16
Orkar inte läsa tråden men jo, det är väl en helt annan läsk som skall ha samma smak som coca cola eftersom den är baserad på den senare, medans coca cola light var en helt ny dryck.

machine gun
2007-04-07, 17:13
Men dom ändrade ju light så att den blev sötad med sukralos. Är det inte samma som gamla light nu då? Tänkte istället för att ändra tillbaka eller döpa den till light 2 eller nått dåligt. Bara för att dom kommit på att aspartam är ofarligt igen eller nått?

Som jag förstått det är Coke Zero samma sak som gamla Coca-cola light. Dvs nu finns det två lightversioner av coca-cola, en med sukralos och en med aspartam *screwy*

Eddie Vedder
2007-04-07, 18:24
Som jag förstått det är Coke Zero samma sak som gamla Coca-cola light. Dvs nu finns det två lightversioner av coca-cola, en med sukralos och en med aspartam *screwy*

Jo precis så är det.

Coke Zero är exakt samma läsk som "gamla" coca cola light, skillnaden är bara namnet och utseendet på flaskan. Anledningen till att dom valde att kalla den "Zero" och göra den "coolare" handlar om att den ska tilltala män.

Tydlige har coca cola upptäckt att män drar sej mer från att köpa sånt som heter "light" lr "diet" och att dessa namn tillalar kvinnor mer.

Och genusstyrda som vi är i det här samhället så låter vi våra fördomar om könsroller löpa fritt och lanserar en "tuff" lightcola till männen:hbang: och en "mjuk och fin" lightcola till kvinnorna.*cupid*

Squirrel
2007-04-07, 19:09
100% samma förutom sötningsmedlet är det inte, det är olika varianter av Cola-receptet också. Light är gjord på ett helt nytt recept (nytt då den skapades) medans Zero är gjord på originalreceptet, om jag förstått det rätt.

Köpte nyss en av varje och smakade. Visst var det skillnad i smak, men det var subtilt sida vid sida.

FreCKo
2007-04-09, 22:08
Och genusstyrda som vi är i det här samhället så låter vi våra fördomar om könsroller löpa fritt och lanserar en "tuff" lightcola till männen:hbang: och en "mjuk och fin" lightcola till kvinnorna.*cupid*

Gnäll inte, dom tog ju tillbaka den goda gamla lightcolan iaf *cupid*

Three pigs
2007-04-09, 22:45
Gött som fan att dom har tagit tillbaks den gamla cola lighten, mmmm.... :D
Känns så tattigt att de kör på konceptet zero dock.