Visa fullständig version : Varför är bukfetma farligt?
Bukfetma sägs vara den farligaste formen av fetma, men vad är det som gör att det är värre att fett lagras där än någon annanstans i kroppen?
Män har ju mycket större tendenser för fettlagring i bukområdet än kvinnor, och är det så att det är mer riskabelt för män i sig att vara överviktiga (och därför kan man säga att det är dåligt med bukfetma) eller skulle det vara lika dåligt för en kvinna som får för mycket fett på den platsen?
Risken för en massa metabola sjukdomar ökar mer med bukfetma (där fettet lagras inne i buken kring organen) än annan fetma (underhudsfett på magen, armar, ben). Varför mer fett i buken ger de konsekvenserna kan jag inte svara på med säkerhet.
Bukfetma är lika farligt för kvinnor som för män. Det som är riskabelt är med andra ord fett i buken, oavsett om du är kvinna eller man.
blekfet2
2007-04-02, 11:30
Risken för en massa metabola sjukdomar ökar mer med bukfetma (där fettet lagras inne i buken kring organen) än annan fetma (underhudsfett på magen, armar, ben). Varför mer fett i buken ger de konsekvenserna kan jag inte svara på med säkerhet.
Bukfetma är lika farligt för kvinnor som för män. Det som är riskabelt är med andra ord fett i buken, oavsett om du är kvinna eller man.
Varför det ofta pratas om män och inte kvinnor gällande bukfettma beror på att mannen löper större risk just fettet ska hamna där.
CoolHandLuke
2007-04-02, 22:04
Läste om det där för några månader sedan men har redan glömt det mesta. *whistle*
Har dock för mig att 'bukfetma' i sig är en indikation på vissa hälsoproblem (mest hjärt och kärl). Alltså är det lite av en 'hönan eller ägget'-diskussion, vilket orsakar vad? Anledningen till att det talas om i media är nog att det är en varningsflagga för individer som är smala och relativt 'lätta' att de ändå kan vara i riskzon om de har bukfetma.
Vad manlig jag är då.. *Suck*
Dumleman
2007-04-03, 09:38
Det är mycket svårare att operera någon som har hög kroppsfettprocent än någon som har låg och det är väl en anledning. Det minns jag från biologin i skolan och det känns som om det ligger någonting i det.
theoppositescollide
2007-04-03, 20:17
Stämmer säkert, men hur många får genomgår egentligen avancerad buk-kirugi? Knappast en majoritet :)
Bukfetma sägs vara den farligaste formen av fetma, men vad är det som gör att det är värre att fett lagras där än någon annanstans i kroppen?
Män har ju mycket större tendenser för fettlagring i bukområdet än kvinnor, och är det så att det är mer riskabelt för män i sig att vara överviktiga (och därför kan man säga att det är dåligt med bukfetma) eller skulle det vara lika dåligt för en kvinna som får för mycket fett på den platsen?
Bukfetma är farligare för att den fettvävnaden är mer metabolt aktiv än annan fettväv, dvs den har en högre lipolys höga cirkulerande nivåer av fett/triglycerider och i kombination med närheten till levern.
Angående din andra fråga så är det värre att vara normalviktig med bukfetma än allmänt överviktig med jämn fettfördelning oavsett kön.
Stämmer säkert, men hur många får genomgår egentligen avancerad buk-kirugi? Knappast en majoritet :)
Det är svårare att operera även en överviktig kvinna med klassiskt "kvinnlig" fettansättning, om hon är överviktig nog. ;) Här handlar det dock mest om att det är handtverksmässigt svårare för kirurgen. Däremot är det mer riskabelt att söva en person som är kraftigt överviktig.
drkarloff
2007-04-03, 21:40
Bukfetma är farligare för att den fettvävnaden är mer metabolt aktiv än annan fettväv, dvs den har en högre lipolys höga cirkulerande nivåer av fett/triglycerider och i kombination med närheten till levern.
Angående din andra fråga så är det värre att vara normalviktig med bukfetma än allmänt överviktig med jämn fettfördelning oavsett kön.
Känner mig lite träffad här, men nooooo way att en normalviktig med bukfetma lider större risk än en överviktig person. du får nog åberopa inte en utan åtminstone två eller tre oberoende forskningsrapporter innan jag tror på nåt sånt vansinnigt.
Känner mig lite träffad här, men nooooo way att en normalviktig med bukfetma lider större risk än en överviktig person. du får nog åberopa inte en utan åtminstone två eller tre oberoende forskningsrapporter innan jag tror på nåt sånt vansinnigt.varsågod
waist-to-hip girth ratio that exceed 0,8 for women and 0,95 for men increases risk of death even after adjusting for BMI.Exercise Physiology: Energy, Nutrition, and Human Performance. McArdle, Katch & Katch. Lippincott Williams & Wilkins; 6th edition 2006.
over a broad range of BMI values, men and women with high waist circumference values possess greater relative risk for cardiovascular desease, type 2 diabetes, cancer, and cataracts (the leading cause of blindness worldwide) than individuals with small waist circumference or peripheral obesity.Exercise Physiology: Energy, Nutrition, and Human Performance. McArdle, Katch & Katch. Lippincott Williams & Wilkins; 6th edition 2006.
mer läsning om du inte nöjer dig med att det finns i universitetslitteratur.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?db=pubmed&cmd=Retrieve&dopt=AbstractPlus&list_uids=12861235&query_hl=17&itool=pubmed_docsum
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?db=pubmed&cmd=Retrieve&dopt=AbstractPlus&list_uids=9062540&query_hl=17&itool=pubmed_DocSum
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?db=pubmed&cmd=Retrieve&dopt=AbstractPlus&list_uids=9846779&query_hl=16&itool=pubmed_DocSum
Detta gäller även för barn och ungdomar om du skulle tillhöra den kategorin
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?itool=abstractplus&db=pubmed&cmd=Retrieve&dopt=abstractplus&list_uids=11323443
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?db=pubmed&cmd=Retrieve&dopt=AbstractPlus&list_uids=9989697&query_hl=24&itool=pubmed_docsum
drkarloff
2007-04-04, 11:09
En informativ, men samtidigt något underhållande artikel om bukfetma på svenska wikipedia.
Bukfetma är en form av fetma som mer handlar om en fettansamling runt organen i bukhålan och runt tarmarna. Denna typ av fetma är inte den vanligaste formen av fetma och är, enligt forskning, en ärftlig åkomma. Tyvärr är denna typ av fetma även svårare ett motverka och även lika svår att tvinga tillbaka. Men med rätt kosthållning och rätt typ av fysisk aktivitet så går det att behandla. Alkohol i olika former anses generera denna typ av fetma. Det som däremot är vanligt förekommande är underhudsfett, som faktiskt är relativt enkelt att få bukt med.
Spikey_Jonas
2007-04-05, 22:15
Snackar ni om dom nedre delarna av magen när ni pratar om Bukfetma??... E lite dum av mig.. Första veckorna nu som jag lär mig mycket av tränandet :)
Snackar ni om dom nedre delarna av magen när ni pratar om Bukfetma??... E lite dum av mig.. Första veckorna nu som jag lär mig mycket av tränandet :)Egentligen snackar vi om fett som sitter inne i buken mellan organen. Men om man har fett som en ligger som en kula på magen (ölkagge typ, det du mäter kring när du mäter din midjeomkrets, nån cm under naveln) kan man vara ganska säker på att man även har fett inne i buken förutsatt att man inte tränar väldigt hårt då detta kan motverka fettbildning runt organen.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.