Visa fullständig version : Datorn hittar inte en av hdiskarna
Tigerkotten
2007-04-01, 23:48
Okej, ominstallerat xp men nu hittar XP och nu hittar datorn bara 2 av 3 hårddiskar. Spanat i bios o hittar den inte där heller. Funkade fint fint innan ominstallation.
Prövade ta bort ena hårddisken fast den hittades fortfarande inte, samt prövat ändra lite powerkontakter etc. Men icke sa nicke, så idéer?
Tigerkotten
2007-04-02, 01:13
moget av mig, sladden hade åkt ur :D
Men nu vart det ett annat störande fel. Nu en av de 2 som funkade fint i början strulan (inte den XP ligger på). Nu när alla 3 är kopplade får jag error i stil med.
DISK ERROR PLEASE INSERT SYSTEM DISC.
Kopplade jag ur den hdn så funkade det fint. Störande? Ja...
Arf Pingvin
2007-04-02, 02:14
IDE är bara skit. Om en disk har fel så kan hela systemet sluta funka. Har exakt samma grej, en disk som haft lite fuffens för sig och en dag när jag startar om datorn slutar den bara funka och läser inte in operativsystemet från systemdisken(en annan hårddisk alltså). 120 Gb åt helvete där :/
Den försöker boota från disken som var dåligt ikopplad, sätt den som slave eller på andra kontrollern så kommer datorn inte härja något om den.
Tigerkotten
2007-04-02, 03:27
Saken e ju såhär som sagt.
2 sata samt en ide
1: Hårdisk ett sata (win xp på)
2: Hårdisk två ide
3: Hårdiskt tre sata
Nr 1 och nr 3 funkar utan problem
Nr 1 och nr 2 funkar utan problem
Det när alla 3 är kopplade strular det.
Men men får försöka något imorgon, vet inte riktigt vad bara.
Förstår inte riktigt varför det strular till när du lägger till trean, man kan inte välja i bios vilken disk man vill boota ifrån när det är sata? Om det är så att trean är typ "sata 1" och ettan är "sata 2" eller dylikt får du väl bara byta plats på kablarna.
det handlar troligtvis om bootordningen på diskarna. Ställ om i BIOS så att din sata med XP går först. Vad har du för moderkort?
Tigerkotten
2007-04-02, 12:49
Ne var inte bootordningen, det löste sig när jag bytte plats på powerkontakten.
Så skumt att sådant ska strula till sig :)
Kör på nvidia moderkort något :)
Tack för hjälpen :]
hahavaffan
2007-04-02, 13:31
Bra att det löste sig.
nVidia gör inte moderkort, bara "kretsar".
Intresseklubben anteknar :(
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.