handdator

Visa fullständig version : På tal om pyramiderna.

laham
2007-04-01, 22:58
Mysteriet är löst.

http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/6514155.stm

Dajollee
2007-04-02, 06:50
står ju bara att teorin verkar troligare..?

Kwon
2007-04-02, 07:30
Still just a theory.

No proof.

Ganymedes
2007-04-02, 07:32
Blir nog nästintill omöjligt att bevisa exakt hur det gått till. Man kan dock hitta mer eller mindre troliga förklaringar.

Dnepr
2007-04-02, 07:36
Blir nog nästintill omöjligt att bevisa exakt hur det gått till. Man kan dock hitta mer eller mindre troliga förklaringar.

Var precis min tanke också. Men folk vill inte ha - eller nöjer sig inte med väldigt troliga teorier, dom vill kunna tro på det övernaturliga.

hobbitar
2007-04-02, 07:39
Var precis min tanke också. Men folk vill inte ha - eller nöjer sig inte med väldigt troliga teorier, dom vill kunna tro på det övernaturliga.

Aliens är väl inte övernaturliga?

Ganymedes
2007-04-02, 07:39

Sant. Jag förvånas ständigt över min frus väninna t.ex. Händer det något svårförklarat (t.ex. att det låter som steg på vinden eller nått) så måste det per automatik vara "någon som bott där förr och som går igen". Eller något annat övernaturligt. Fattar inte. Varför försöker man inte åtminstone börja med en naturlig och trolig förklaring? Dessutom, ger man en naturlig förklaring på något, tycker person i fråga att det räcker med ett "nej, så var det inte" som motivation... Inget kan tillåtas vara rätt, om det inte är övernaturligt. *rolleyes*

Ganymedes
2007-04-02, 07:40

Det var inte troll heller på sin tid. ;)

hobbitar
2007-04-02, 07:47
Det var inte troll heller på sin tid. ;)

Nej om troll hade funnits hade dom heller inte varit övernaturliga. Övernaturligt är väl andar, spöken, poltergeist m.m....???!

Ett troll är ju gjort av kött och blod, precis som vi, även aliens är levande, men spöken (det övernaturliga) är något mittemellan.

Loke
2007-04-02, 07:54
Jag ser inte nyheten i detta. En spiralformad ramp har ju länge setts som den mest sannorlika förklaringen eftersom en ramp som gick ut från pyramiden skulle bli väldigt lång och vara ett nästan lika stort projekt som själva pyramiden. Om den var rak skulle den dessutom inte få plats mellan pyramiden och nilen.

Dnepr
2007-04-02, 08:06

Det är övernaturligt om det inte tillhör den kända verkligheten och/eller om det bryter mot naturlagar.

En alien är inte naturlig. Eller har du sett bevis för att dom finns?

Jompan
2007-04-02, 08:13
Jag tror det går troll på kolo dessa dagar! Sicka många trådar det är om Aliens vara eller icke vara! :D

hobbitar
2007-04-02, 08:49
Det är övernaturligt om det inte tillhör den kända verkligheten och/eller om det bryter mot naturlagar.

En alien är inte naturlig. Eller har du sett bevis för att dom finns?

Jag säger inte att troll och alien finns men OM dom hade funnits hade dom inte varit övernaturliga.

Ganymedes
2007-04-02, 10:22
Jag säger inte att troll och alien finns men OM dom hade funnits hade dom inte varit övernaturliga.

Om spöken hade funnits hade inte de heller varit övernaturliga.

Dissector
2007-04-02, 10:46

Är det verkligen en korrekt definition? Enl. Wikipedia:
"Övernaturliga (övervärldsliga, utomvärldsliga) fenomen är sådana som inte kan undersökas med empiriska metoder"

Ett troll borde ju då alltså inte heller vara övernaturligt. Det är bara det att dom inte finns. Planeten Pluto var inte övernaturlig innan den upptäcktes.
Övernaturligt borde ju då vara något som vi tror existerar men som inte kan studeras rent vetenskapligt oavsett om vi hade det framför oss. Aliens skulle väl kunna existera utan att bryta mot naturens lagar.

Om spöken hade funnits hade inte de heller varit övernaturliga.

De hade väl betraktats som övernaturliga även om vi visste att de fanns, men inte kunde studera dom framgångsrikt rent vetenskapligt, exempelvis om de bestod av en "ande" från en människa eller liknande som inte är rent fysisk.

Ganymedes
2007-04-02, 10:50
Ok då. Men Pluto är ingen planet, så där fick du. :)

Dissector
2007-04-02, 10:53
Ok då. Men Pluto är ingen planet, så där fick du. :)

Fan också :D