handdator

Visa fullständig version : Keso Fiber

ligne
2007-04-01, 20:50
Såg på jobb idag (Skånemejerier) att vi fått in varuprover på nya Keso Fiber.

vet inte om ni redan haft den ett tag uppåt i landet eftersom det är Arlas produkt, men annars är det kanske en nyhet för dom flesta.

vet inte när den kommer ut i affären dock.

håll ögonen öppna alla Keso fans :D

BigForre
2007-04-01, 20:52
Usch då...försöker undvika så mycket onödigt tillsatta fibrer som möjligt...får se till att man inte tar fel burk när man är ute och handlar...

King Grub
2007-04-01, 20:57
Tycker det är svårt nog som det är att inte få för mycket fiber.

HajduMan
2007-04-01, 21:01
ja va fan e fiber

machine gun
2007-04-01, 21:24
Tycker det är svårt nog som det är att inte få för mycket fiber.

+1

Dalle89
2007-04-01, 23:45
Och det negativa med fibrer är? Att kroppen inte kan tillgodogöra sig energin från dem ser jag som ett plus

emmak
2007-04-01, 23:53
Och det negativa med fibrer är? Att kroppen inte kan tillgodogöra sig energin från dem ser jag som ett plus

FÖR mycket fibrer kan ha en mycket negativ inverkan på kroppen

Dalle89
2007-04-01, 23:54
ok, på vilket sätt?

shut teh face
2007-04-01, 23:54
Mmhmm och sen får man springa och skita stup i kvarten. :cryout:

emmak
2007-04-01, 23:58
ok, på vilket sätt?

Sänkta testonivåer, förstoppning mm.

http://www.spray.se/livsstil/traning/artiklar/fiber_bra_for_magen_och_rutorna.php

BigForre
2007-04-02, 10:23

För att jag ser ut som King Grubs avatar om jag får i mig för mycket fibrer...Klarar mig mer än nog på den mängd som jag natruligt får i mig utan att jag ska behöva äta Piggelin med 18% kostfibrer. Känns som lite hysteri över fenomenet fibrer...

FreCKo
2007-04-02, 10:55
För att jag ser ut som King Grubs avatar om jag får i mig för mycket fibrer...Klarar mig mer än nog på den mängd som jag natruligt får i mig utan att jag ska behöva äta Piggelin med 18% kostfibrer. Känns som lite hysteri över fenomenet fibrer...

Piggelin med 18% kostfibrer? :laugh:

det brukar väl räcka med en skiva eller två riktigt mörkt bröd med mycket fibrer i så har man fått i sig det man behöver? :confused:

Milia
2007-05-23, 08:10
Är det någon som har smakat denna keso, är det stor skillnad i smak/konsistens?

nynewe
2007-05-23, 18:14
Jag tycker det är stor skillnad. Den är inte lika "enkel" att bara sleva i sig som vanliga keso, den har någon slags bismak. Och hela frön i sig. Funkar imho inte lika bra på gröt heller. Men uppvärm i övrigt funkar den hyfsat. Jag kommer dock inte köpa den igen. Fast det är väl en smaksak, finns säkert många som älskar den :)

maRRtin
2007-05-23, 18:34
Den är inte lika god som någon av dom andra kesosorterna, IMHO.

Apos78
2007-05-23, 18:40
Äter man lite varierat så är nog behovet för en fiberkeso väldigt litet. Känns lite som att tillverkarna nu för tiden vill kunna erbjuda fibervarianter av snart allt...modefråga?

johan_tkd
2007-05-24, 18:48
fiberer, är det inte bra?

då man inte har tränat, ska man väl äta mat som tas upp långsamt av kroppen?
jag har fått för mig att man alltid ska äta sån föda förutom tre timmar efter, träning. Är detta helt fel, kanske inte hade så mycket med fibrer & göra. men mat som sägs upptas under längre tid innehåller väl ofta fibrer?

Doozer
2007-05-24, 22:01
Frön och liknande har väldigt bra källor av fibrer. Det mesta som kommer ut nu innehåller fullkorn. För mycket fullkorn ska du defenitivt inte ha i dig. Satsa på att äta rena fiberkällor som frön som sagt.

johan_tkd
2007-05-27, 16:10
men är det dåligt att äta fullkorns bröd/pasta m.m. vill man inte ha en jämn insulinutsöndring då man inte tränar?

förklara gärna

Trance
2007-05-27, 17:12
Fullkorn är bra, ät på. Mest på grund av ökat näringsinnehåll vanligtvis.Men nu är det ju inte så att vanliga varianter helt plötsligt är skit. Jag gillar inte fullkornspasta så jag äter min vanliga pasta och köttfärssås och det känns som utmärkt mat. Jag vet inte heller hur stor skillnad det skulle vara på någon insulinutsöndring och blodsockret om jag skulle bytt till fullkorn. Känns som relativt marginell och påverkar nog rätt lite i praktiken.

Eddie Vedder
2007-05-27, 18:14
men är det dåligt att äta fullkorns bröd/pasta m.m. vill man inte ha en jämn insulinutsöndring då man inte tränar?

förklara gärna

Viktigast för att få en jämn insulinutsöndring är en bra insulinkänslighet, det har man om man är vältränad i regel.

Och i övrigt skiljer det sej mycket marginellt mellan vit pasta och fullkornspasta, vet faktiskt inte ens vilken som ger mest. Mycket mer än kolhydraternas GI spelar nämligen roll, du får betydligt större insulinfrisättning av t.ex. 200kcal vassleprotein än motsvarande energimängd vit pasta.

Finns många parametrar att tänka på och insulinfrisättning mellan två olika pastasorter är totalt onödigt att fundera över.

EDIT: Vill även tillägga att du inte bör oroa dej ett dugg över insulinfrisättningen från vassle, mjölkprodukter och andra proteinkällor heller.:) Vill du inte upp i vikt så överät inte helt enkelt, försök äta nyttig och varierad mat, men för hälsans skull och inte p.g.a. insulinskräck.;)

johan_tkd
2007-05-28, 15:18
tack för svaren!

Men hur är det med sötsaker, drickor m.m hur påverkar de kroppen? Jag har varit noga med att inte äta/dricka sötsaker. skulle detta kunna leda till sämre ökningar?

King Grub
2007-05-28, 15:28
En måttlig mängd socker ger inga negativa effekter på något. En allmän rekommendation är högst 10% av energin från raffinerat socker, utöver det som finns naturligt i födan. Personer med fysiskt krävande arbete och idrottsmän kan ligga högre.

Eddie Vedder
2007-05-28, 15:33
tack för svaren!

Men hur är det med sötsaker, drickor m.m hur påverkar de kroppen? Jag har varit noga med att inte äta/dricka sötsaker. skulle detta kunna leda till sämre ökningar?

Det innehåller massa socker, färgämnen, smakämnen etc. och totalt näringslösa kalorier.

Fortfarande är det ju inget du dör av, absolut inte värt att totalt utesluta ur kosten om man tycker om det och inte vill vara utan. Har man en väldigt "tight kaloribudget" kan det vara klokt att hålla igen på dessa produkter eftersom dom som sagt bidrar med energi utan att bidra med någon näring.

Är näringsintaget tillgodosett och du i regel håller en sund och varierad kosthållning kan det snarare vara ett trevligt avbrott i vardagen att unna sej lite "skit" nån gång ibland och att innesluta sej i en kosthållning helt utan frihet till "onyttiga utsvävningar" är inte bra i längden tror jag. Man måste ju må bra oxå, hela livet är inte träningsresultat.:thumbup:

Om man nu känner för det vill säga.:)

TylerDurden84
2007-05-28, 15:38
Köpte en 250 g Keso Fiber på Hmeköp idag. Smaken var helt ok, men 17 kr för 250 g var lite väl saftigt. Eller är det bara mitt lokala Hemköp som är så dyrt?

machine gun
2007-05-28, 17:31
Det känns lite som att de personer som kan tänka sig att köpa fiberberikad Keso tillhör den del av befolkningen som redan får i sig alldeles för mkt fibrer.

Handcuff
2007-05-28, 17:38
Det känns lite som att de personer som kan tänka sig att köpa fiberberikad Keso tillhör den del av befolkningen som redan får i sig alldeles för mkt fibrer.

Tjuv...du stal min tanke :thumbup: