Logga in

Visa fullständig version : Billig, enkel lunch?

Vimpyboy
2007-04-01, 19:19
Är det någon som har tips på någon billig och enkel lunch som man kan ta med till jobbet?

Ju enklare det är att förvara den, desto bättre. Är även en fördel om man kan göra mycket och spara till senare tillfällen. ;)

Crille666
2007-04-01, 20:24
Jadu nån slags sallad kanske Kycklingsallad är gott nyttigt och det kan du göra rätt så mkt av.

Ryska_raketen
2007-04-01, 20:25
1½ burk tonfisk, ris, avocado + övriga grönsaker.

jeanclaudevandamme9
2007-04-01, 20:27
Kycklingfile eller fisk, ris eller pasta,ägf och eller keso.

Inzza
2007-04-01, 20:35
stekt kassler med ris, skölj ner med lite mjölk. kommer lätt under 20kr för en byggarlunch. iofs är du en jävla lättviktare så du kommer la under 10.

nutz
2007-04-01, 20:47
Falukorv och makaroner.

Vimpyboy
2007-04-01, 21:04
Tackar! Falukorv och makaroner är ju billigt och går snabbt att göra, så det får bli det till en början. ;)

Inzza: Keft! Danskar har ingen talan! ;)

Zakath
2007-04-02, 01:23
En av de enklaste jag brukar göra är:

Koka bulgur (eller quinoa om du vill att det ska bli en bra bit nyttigare och godare) med en buljongtärning (ev. någon örtkrydda också).
Stek valfri proteinrik matbit, t.ex. frysta köttbullar, quornfilé, eller liknande.
Blanda i ordentligt med frysta ärtor eller annan grönsak i bulguren.

Häll upp allt i matlådan. Det blir både gott, nyttigt och billigt (beroende på vilken proteinkälla du väljer, med quinoa så behövs i princip inget extra protein, dock så tror jag inte att proteinet i quinoa är fullvärdigt).

Cilia
2007-04-02, 11:57
Jag brukar också göra som Zakath men jag brukar steka ganska mycket grönsaker innan och sen blanda ner med bulgur eller quinoa. Sen har jag kött i eller vid sidan om.

Väldigt lätt och man får i sig allt man behöver

annars tycker jag att köttfärssås och spagetti är lätt.
Blanda ner linser och morötter kanske lite selleri i köttfärssåsen så blir det drygare och billigare.

L-Sami
2007-04-02, 12:04
Stekt nötfärs/Potatis och sås
Kokt pollock/Pasta och sås
eller kyckling/Ris och sås

Vimpyboy
2007-04-02, 19:02
Zakath: Smart. :) Har ju allt det hemma, så det blir ju kanon. ;)

nutz
2007-04-02, 23:15
Koka bulgur (eller quinoa om du vill att det ska bli en bra bit nyttigare och godare) med en buljongtärning (ev. någon örtkrydda också).
Stek valfri proteinrik matbit, t.ex. frysta köttbullar, quornfilé, eller liknande.
Blanda i ordentligt med frysta ärtor eller annan grönsak i bulguren.

Häll upp allt i matlådan.

Zakath: Smart. :)

För att förtydliga:

Människan har lagat mat. Hade det vart så mycket dummare att skriva "tillred valfri kolhydratskälla" istället? Kan väl lika gärna koka pasta, ris eller potatis. Du behöver en receptbok.

Emil_Larsson
2007-04-05, 19:26
Ett paket nudlar, en burk tonfisk. Officiellt billigast, no shit!

nr16
2007-04-05, 19:54
Gå in på närmaste kebabställe ^^

Zakath
2007-04-07, 00:52
För att förtydliga:

Människan har lagat mat. Hade det vart så mycket dummare att skriva "tillred valfri kolhydratskälla" istället? Kan väl lika gärna koka pasta, ris eller potatis. Du behöver en receptbok.

Men det är just med bulgur och quinoa som det här blir bra av det jag testat. Med andra saker som t.ex. cous-cous blir det lätt för torrt. Grejen är ju att man slipper göra sås. :D Självklart funkar annat också, men det ska smaka också.

sailaways
2007-04-07, 08:48
Typ krossade tomater, bönor (eldorados storpacks-bönpåsar. billigt!), broccoli, lök och champinjoner?

Tuniz
2007-04-07, 12:54
1 burk kesella + funlight, 1 burk keso, 1 burk tonfisk, 1 burk makrill

I can go on and on baby ;)

Om det känns för lite, köp med dig en limpa fullkornsbröd och lägg på keso på mackorna eller makrill =O~~

Cilia
2007-04-07, 14:05
För att förtydliga:

det var bland det dummaste jag har läst
enligt ditt resonemang kan man skippa alla kokböcker och matsidor, matprogram etc för det är mu ändå bara kolhydrater, protein och fett.
Spela roll hur!

Madde88
2007-04-09, 15:52
gör en stor sats typ lasagne på söndan eller nått.. den borde räcka några dagar.. enkelt att ta med.. eller baka någon slags piroger.. då kan du ju variera fyllningen..

om du har tillgång till micro kan du ju bara ta med dig rester från gårdagen.. då funkar ju vad som helst...

mela
2007-04-09, 15:56
Stekt ris thaivis?
Steka gårdagens ris i ägg och soja typ, blanda i kyckling/grönsaker/räker eller vad du nu vill ha i.

Går att göra massvis av, mättsamt och gott. Lätt att förvara i matlådor med.

KRILLE!
2007-04-09, 19:38
jag gör köttfärssås 1 gång i månaden och fryser in i platsburkar, portionsvis.

kokar någon form av pasta till det varje morgon och lander på 12-14 spänn per lunch, och då är det rejält med mat.

ramagoen
2007-04-09, 20:01
tonfisk-tacos är riktigt gott.

Givetvis med ost å tacosås osv.

nutz
2007-04-09, 20:26
det var bland det dummaste jag har läst
enligt ditt resonemang kan man skippa alla kokböcker och matsidor, matprogram etc för det är mu ändå bara kolhydrater, protein och fett.
Spela roll hur!

Trådskaparen ger intryck av att ha absolut noll fantasi eller erfarenhet vad gäller matlagning.

Koka bulgur (eller quinoa om du vill att det ska bli en bra bit nyttigare och godare) med en buljongtärning (ev. någon örtkrydda också). Stek valfri proteinrik matbit, t.ex. frysta köttbullar, quornfilé, eller liknande. Blanda i ordentligt med frysta ärtor eller annan grönsak i bulguren.

..eller koka något annat än quinoa och bulgur om du vill att det ska smaka annorlunda/godare eller kanske bara för att få någon variation. Stek valfri proteinrik matbit.. med ärtor eller annan grönsak.

Amen to that, fy fan vad smart.

Sen gör jag som du och citerar mig själv:

Du behöver en receptbok.

:Virro

Zakath: Smart. :)

Grisen
2007-04-09, 20:34
Det här gjorde jag idag; Enkelt, snabbt och gott (med tanke på tidsåtgången och hur lätt det är att laga).

Ingredienser; Snabbmakaroner, fryst broccoli, kassler och curry

Hacka kasslern i små fyrkantiga kuber. Koka makaronerna, sista två/tre minuterna höjer lägger du i ett gäng små broccoli buketter, tänk på att det bör "stormkoka" när du lägger i broccolin, annars kan värmen tappa all kraft. Samtidigt som du slänger i makaronerna så lägger du i kasslern i en varm stekpanna med lite olja/smör/margarin, stek kasslern tillsammans med curry tills den får en fin yta.

Servera!

Cilia
2007-04-09, 21:16
Trådskaparen ger intryck av att ha absolut noll fantasi eller erfarenhet vad gäller matlagning.
jag noterade det men någonstans måste man börja.
har han inte fått lära sig laga mat hemma är det inte så lätt.
då är det bra med tips på hur andra gör i vardagen.
att gå direkt på en kokbok kan kännas för stort.
lite som att börja träna. Det finns så många övningar men hur ska jag göra och vilka passar ihop etc.

grisen - broccoli är en bra grönsak som kan användas till det mesta. jag har också gjort den där rätten fast behållit kasslern hel i skivor

nutz
2007-04-10, 17:04
Dagens matlåda/restsamlingar:

Fullkornspasta, älgstek och lite halvtaskig sallad

gish
2007-04-19, 20:40
När är det är panik och fantasin sinar brukar jag blanda tonfisk, råris och godtycklig mängd krossade tomater. Extra piff blir det med lite hackad lök, olivolja och oregano. Går riktigt fort, dundergott och billigt.