handdator

Visa fullständig version : Kanske en dum fråga

champion
2007-04-01, 18:11
Kan man få böter om rutorna är för smutsiga? Alltså man kör och man ser så bra ut så man inte orkar göra rent.
Om du vet, vet du nån länk?
Kollat på polisens hemsida utan resultat

Raggis
2007-04-01, 18:19
Ja. Likdant om du har för mycket snö på bilen (tror jag).

blekfet2
2007-04-01, 18:20

speciellt på taket.

Baan
2007-04-01, 18:20
Jag frågade polisen, återkommer om jag får svar

Zakath
2007-04-01, 18:22
Om man har snö på taket så är det inte alls samma sak - då det räknas som att man har last som ej är fastspänd. Bara för att klargöra.

champion
2007-04-01, 18:24

Snö på bilen förstår jag. Men nu undra ja på rutorna och inte snö. Utan typ dam å skit från vägen. Inte så tjockt så man inte ser ut. utan att man ser ut genom rutan och kan köra.

Jompan
2007-04-01, 18:27
Hur smutsigt menar du egentligen?

Är det så smutsigt att det kan anses orsaka en fara, så kan jag väl tänka mig att man skulle kunna få böter på det, kanske vårdslöshet i trafiken eller något!:) Vet inte, men försämrar det sikten så borde de ju påverka körningen, om inte annat så slipper man ju anstränga ögonen och få huvudvärk. :)

Intressant fråga dock! :)

champion
2007-04-01, 18:42
Hur smutsigt menar du egentligen?

Är det så smutsigt att det kan anses orsaka en fara, så kan jag väl tänka mig att man skulle kunna få böter på det, kanske vårdslöshet i trafiken eller något!:) Vet inte, men försämrar det sikten så borde de ju påverka körningen, om inte annat så slipper man ju anstränga ögonen och få huvudvärk. :)

Intressant fråga dock! :)

Svårt att beskriva hur smutsigt. Men inte så smutsigt att du ej ser ut utan så smutsigt så att du kan köra och kan läsa skyltar på vägarna. Visst måste man anstränga ögat för att kunna tyda skyltarna om det är smutsigt. Men inte överdrivet skitigt på rutan/rutorna.
Skulle polisen anse detta som trafikfara och ge en bot på detta? Men står det i laget hur smutsiga(damm och annat skit som kommer från vägarna, ej is eller snö) rutorna får vara

Jompan
2007-04-02, 07:07
Svårt att beskriva hur smutsigt. Men inte så smutsigt att du ej ser ut utan så smutsigt så att du kan köra och kan läsa skyltar på vägarna. Visst måste man anstränga ögat för att kunna tyda skyltarna om det är smutsigt. Men inte överdrivet skitigt på rutan/rutorna.
Skulle polisen anse detta som trafikfara och ge en bot på detta? Men står det i laget hur smutsiga(damm och annat skit som kommer från vägarna, ej is eller snö) rutorna får vara

Ingen aning!

Har du blivit bötfälld för detta? Och funderar på att överklaga eller?;)

Varför inte bara tvätta fönstrena? Tycks som mindre jobb än att försöka klura ut om man kan bli bötfälld eller inte! :)

Tolkia
2007-04-02, 07:54
OK, jag inser hur tråkig jag är nu, men att svabba av rutorna såpass mycket skit att man slipper fundera över om den är straffbar borde inte ta mer tid än att författa och bevaka den här tråden, eller?

Trasa + vatten + såpa + svabba = klart!

Jompan
2007-04-02, 07:59
OK, jag inser hur tråkig jag är nu, men att svabba av rutorna såpass mycket skit att man slipper fundera över om den är straffbar borde inte ta mer tid än att författa och bevaka den här tråden, eller?

Trasa + vatten + såpa + svabba = klart!

precis vad jag menade med mindre jobb! Fast du uttryckte dig bättre! :D

hobbitar
2007-04-02, 08:04
Så länge du har tröjjan på dig ser väl inte polisen dina rutor? Kanske blir värre om du ska vara på stranden på sommaren men jag hoppas du har tvättat dig tills dess.

Jompan
2007-04-02, 08:06
Så länge du har tröjjan på dig ser väl inte polisen dina rutor? Kanske blir värre om du ska vara på stranden på sommaren men jag hoppas du har tvättat dig tills dess.

lol :laugh:

mini
2007-04-02, 08:07

Det där var nog roligare i ditt huvud.

Edit: tydligen inte.

Stoltz
2007-04-02, 08:12

;)

Nitrometan
2007-04-02, 08:22
Det stod ju i första posten att han var snygg - då spelar det kanske inte så stor roll?

Notera i citatet att han säger att han säger att han ser bra ut. T.o.m. så bra att han inte orkar tvätta sig.
Kan man få böter om rutorna är för smutsiga? Alltså man kör och man ser så bra ut så man inte orkar göra rent.

Baan
2007-04-02, 10:35
Ok, tråden kan låsas nu.

"Hej!

Ja du kan bli bötfälld för att du har en vindruta som är smutsig.

Hälsningar
Karl-Evert Berglind
Trafikpolisen Göteborg"