handdator

Visa fullständig version : Ska skriva uppsats om invandrare i Sverige.

Nithian
2007-03-29, 20:32
Och behöver en bra frågeställning, ger några exempel nedan:

"Varför finns det ett viss hat mot invandrare bland ungdomar idag?"

"Hur hanterar vi invandrare, på ett bra eller dåligt sätt?"

Synpunkter? Någon som har någon annan bra frågeställning annars?

Hades
2007-03-29, 20:44

Kan ge dig tipset att komma på en mer specifik frågeställning. De exempel du gav är väldigt otydliga och svårtolkade, och då blir det svårt för dig att svara på frågan.

En lite mer preciserad frågeställning skulle kunna vara till exempel:
"Hur kommer det sig att det är svårt för invandrare att få jobb i Sverige?"
eller
"Varför snor ni blattar våra brudar?"

WheyProtein
2007-03-29, 20:55
"Varför ska vi anpassa oss till dem?"

Snafu
2007-03-29, 20:56

På vilken nivå studerar du? Högstadie, gymnasium, universitet? Följdfrågan vad pluggar du i sådana fall?

1. Du gör antaganden som att "det finns ett hat hos ungdomar" - hur vet du det? Det är bara ett exempel, det jag försöker säga att du kanske bör ställa öppna frågor?

2. Vad är din åsikt i ämnet? Kan det färga din uppsats?

3. Du kanske bör snacka lite med invandrare innan du börjar stipulera vilka frågor du ska ställa i uppsatsen - för att liksom ta reda på vad som kanske är mest intressant/konflikter med att vara invandrare i Sverige idag.

4. Vilka instruktioner har du fått från din lärare/föreläsare/handledare? Sidantal, metodkrav osv?

Clabus
2007-03-29, 21:02
1. Du gör antaganden som att "det finns ett hat hos ungdomar" - hur vet du det?

Det är väll en självklarhet att det finns ett hat om dem... Annars hade inte saker som Sverige demokratena och rasism funnits.

Plus att jag själv kan säga att minst 1/5 av alla i min klass är rasister. ;)

regus
2007-03-29, 21:04
Hur påverkas den sociala rollen i familjen efter ett kultur/landsbyte.
Det är specifikt i alla fall.

backflash
2007-03-29, 21:05
Ekonomisk Integration i Sverige; Faktorer Bakom Demografiska Skillnader i Ekonomisk Integration.

Ta kontakt med Pieter Bevelander sen.

Ambitiöst oavsett nivå :thumbup:

Snafu
2007-03-29, 21:06
Det är väll en självklarhet att det finns ett hat om dem... Annars hade inte saker som Sverige demokratena och rasism funnits.

Plus att jag själv kan säga att minst 1/5 av alla i min klass är rasister. ;)

Mummel. Han går i skola, han utbildar sig, han skall göra en studie av någonting - då bör man följa vissa grundläggande regler, akademiska regler om du så vill. Om något är "självklart" - visa då det genom intervjuer, artiklar, undersökningar, surveys etc.

Lexidos
2007-03-29, 21:06
Va jobbigt att vara rasist, då måste man hata några specifika människor. Jag tror på jämställdhet o tänker inte göra undantag för någon, jag hatar alla :D

nä, jag hatar ingen och jag är jättesnäll..... bortsett ifrån journalister som använder ordet chock och kupp i sina artiklar.... + vissa telefonförsäljare (alla utom min syster vill säga)....:P

Trance
2007-03-29, 21:07
El Terroristo - NÄra Dig?

blekfet2
2007-03-29, 21:07
Du kan juh börja med att veta vad frågan ska behandla.

Clabus
2007-03-29, 21:09
Mummel. Han går i skola, han utbildar sig, han skall göra en studie av någonting - då bör man följa vissa grundläggande regler, akademiska regler om du så vill. Om något är "självklart" - visa då det genom intervjuer, artiklar, undersökningar, surveys etc.

Du kan inte seriöst säga att du inte tror att det finns ett hat mot dem... *slap*

mini
2007-03-29, 21:15
Det spelar ingen roll om antagandet är korrekt. Det är inte vetenskapligt. Nu gissar jag att det är gymnasium, högst, du går i så välj en frågeställning du gillar så kan du nog få hjälp att anpassa den. Gissar att kravet på vetenskaplighet inte är alltför högt ställt.

Du gör det lättast för dig om du ställer en så öppen och neutral men precis fråga som möjligt (lite knepigt beskrivet.) Det öppna för att du ska vara beredd på vilket utfall det än blir, det precisa för att du ska ha lättare med avgränsningar.

Vad är kraven för din uppsats? Vilet ämne? Hur lång ska den vara?

Thewind
2007-03-29, 21:17
Ta en titt på kulturdimensionerna och låt en autentisk mellanösternhärstammare fylla i en, och låt en person med svenska led bakom sig fylla i en annan kopia av kulturdimensionerna. Then go figure.

Capt
2007-03-29, 21:18
En mer korrekt fråga skulle bli:

"Finns det ett hat emot invandrare bland dagens ungdomar?"

Sen kan du arbeta dig därifrån med att undersöka om det finns det osv.

Ja vi vet redan att det finns det, men i en lite mer utvecklad uppsats så kan man inte göra alltför stora antaganden, man måste lägga fram bevis och redovisa dem på ett bra sätt och sedan dra slutsatser.

skaparn
2007-03-29, 21:28
Luktar skolarbete

Baan
2007-03-29, 21:31
Luktar skolarbete

Luktar kolozzeum 2004.

skaparn
2007-03-29, 21:33
Luktar kolozzeum 2004.

Kan inte rå för att jag är old school. Gör typ inget annat än ollie heller

Dissector
2007-03-29, 21:41
Du kan inte seriöst säga att du inte tror att det finns ett hat mot dem... *slap*

Men förstår du inte vad han säger? Jag tror inte ens att han tvivlar på vad du påstår, utan säger att det blir lite halvdant att göra ett arbete och säga rakt ut att det finns ett hat mot invandrare idag. Ta upp exempel för att förklara. "blahablaha och blabla visar på att det finns ett litet/någolunda stort/smygaktigt/väldigt stort hat mot invandrare idag".

Oavsett vad man påstår eller hur uppenbart vissa tycker att det är, så ska man backa upp vad man säger, och visa något som pekar på att det stämmer.

EDIT: Såg nu att det var Nithian och inte du som skulle skriva arbetet, men hur som helst. Poängen kvarstår ju =)

Baan
2007-03-29, 21:45
Kan inte rå för att jag är old school. Gör typ inget annat än ollie heller

Du har en poäng där, någon måste ju hålla klassikerna vid liv..

nr16
2007-03-29, 22:23
Haha, invandare är väldigt roliga :D

Iaf så gör dom väldigt roliga saker ibalnd :D

Men i största allmänhet så tycker jag och dom flesta andra inte om dom..

Avesta
2007-03-29, 23:08

I amuse you? I make you laugh, I'm here to fuckin' amuse you? What do you mean funny, funny how? How am I funny?
How the fuck am I funny, what the fuck is so funny about me? Tell me, tell me what's funny!

Goodfellas

backflash
2007-03-29, 23:18

Glöm för helvete inte att de aldrig lär sig språket!

Vinter
2007-03-30, 04:56
Tsk, fråga efter info till skolarbete på byggar forum *slap*

http://www.immi.se/migration/

Btw, största andelen invandrare i Sverige snackar som mumintroll.

Mantus
2007-03-30, 05:02

Du kan inte seriöst mena att du inte förstod kontentan av vad han sade?
En undersökning byggd på egna erfarenhetssatser är värdelös i den här kontexten. Att göra ett arbete där frågeställningen är " Varför finns det ett utbrett hat mot vissa invandrargrupper?" och sedan skriva " Jag vet att det finns ett hat eftersom jag känner rasister" känns aningen infantilt. Hur mycket kredabilitet ger den uppfattningen ditt arbete tror du?

Mantus
2007-03-30, 05:13

Men vad roligt med sandlådenivå i diskussionen, bara väntade på det första dumma inlägget. För det första buntar du ihop en mängd människor från skilda kulturer, religioner och etniciteter under benämningen "invandrare" (Du är visserligen inte ensam, den för närvarande PKkorrekta tidningen Gringo är lika duktig på det som rasisterna är.) Sedan så gör du ett grovt uppskattat, opreciserat uttalande av vad den stora massan tycker.

Sedan tycker jag att det är hemskt roligt att du tycker invandrare är "väldigt roliga", vill du jag ska dansa för dig? Jag kan ställa mig på scen och stepdansa med ful hatt och stepkäpp? Back to the golden twenties, bara det att vi inte nöjer oss tmed afroamerikaner utan utökar det till alla som inte är infödda svenskar i 57:de generationen.

Mantus
2007-03-30, 05:15
Boendesegregering är ett väldigt bra ämne att skriva om. Har skrivits mycket bra litteratur om det och är därför relativt tacksamt att skriva om.

Vinter
2007-03-30, 05:23

Gillar inte dig heller, så då är vi kvitt :D

skaparn
2007-03-30, 05:31
Lite off. Det korrekta uttalet på invandrare demonstreras av Katla i MNK i P3
Klicka på Katla vs Mångkulturåret 01 (http://www.sr.se/cgi-bin/p3/programsidor/artikel.asp?ProgramID=2399&Artikel=964173)

Del_Piero
2007-03-30, 06:18
Omg istället för att sverige tog emot folk från spanien , italien , grekland , assyrier ist för kosovoalbaner , araber osv så skulle det inte blivit en sån jeavla kultur krock. E det bara jag som märkt att sverige anpassar sig efter muslimerna ist för att muslimerna skulle anpassat sig till sverige och dess samhälle.

btw jag e inte rasist. Min farsa och hans familj emigrerade till sverige på 60-70 talet för att jobba . Det var många som gjorde men detta var inget problem eftersom man hade samma religon och kultur i princip. Men nu då ? nu bygger dom mosker :S

ett roligt citat som min far sade för några dagar sen " Shiet , jag som trodde att vi kommit till ett kristet land , men nu vetifan"

// Piero

Kwon
2007-03-30, 06:28
Ja det e nog sant, hade det bara varit kristna länder som invandrat te Sverige hade det nog inte blivit något snack om "invandrare" då det är liknande kulturer.

Religiöst sett endast Feskekyrkor.

Vissa har väl svårt att vänja sig vid reggae, rökelser och whatnot.

Klurigt det där med olika religioner och seder.

Vinter
2007-03-30, 06:31
ett roligt citat som min far sade för några dagar sen " Shiet , jag som trodde att vi kommit till ett kristet land , men nu vetifan"

Ett kristet land där man drar med hela familjen och dansar runt en jätte *** på midsommarafton, right. :D

mini
2007-03-30, 06:36
Omg istället för att sverige tog emot folk från spanien , italien , grekland , assyrier ist för kosovoalbaner , araber osv så skulle det inte blivit en sån jeavla kultur krock. E det bara jag som märkt att sverige anpassar sig efter muslimerna ist för att muslimerna skulle anpassat sig till sverige och dess samhälle.

btw jag e inte rasist. Min farsa och hans familj emigrerade till sverige på 60-70 talet för att jobba . Det var många som gjorde men detta var inget problem eftersom man hade samma religon och kultur i princip. Men nu då ? nu bygger dom mosker :S

// Piero
Jag ser inget fel i att det byggs moskeer så länge ingen tvingas konvertera. Kompromisser behöver inte betyda att båda förlorar. Hur stör moskeerna dig? Hur har du tvingats anpassa dig till muslimerna?

Att din pappa kom till Sverige som invandrare behöver inte innebära att du har amnesti från rasistbegreppet. Det är som att säga att svarta inte kan vara rasister.

Mantus
2007-03-30, 06:39

// Piero

Hur menar du att det skulle utesluta att du är rasist? Jag säger inte emot dig men det var ett jäkligt kasst argument du drog fram.

Moskeér får de bygga så många de vill så länge de betalar dem själva och har byggnadstillstånd. Detta kommer att fortsätta så lång tid som Sverige har religionsfrihet.

Garnax
2007-03-30, 09:15
Skulle återigen ville påminna om att det finns en skillnad mellan att vara rasist
och att inte gilla människor från Iran. Eller arabvärlden om man så vill.

Att det alltså inte är "rasen" hos iraniern som är "problemet" som det torde vara för rasisten utan den kultur, och dom normerna som finns där iranier lever.

RASISM
© Svenska Akademien, uppdaterad:2007-03-26
[Webbversionen är inte slutkorrigerad.]

SPALT: [R350] [red. avslutad år 1956]
rɑsis⁴m, r.; best. -en. [jfr fr. ra*cisme; till RAS, sbst.²]
(politisk, soclal) åskåd*ning som (i enlighet med vissa utrerade ras*teorier) kraftigt betonar rasens betydelse för samhället; strävan att hålla den egna rasen fri från främmande raselement.
GHT 1938, nr 163, s. 3.

Om jag vore du skulle jag vrida på hela frågan, skita helt i vad svenskar
tycker om invandrare utan undersöka vad invandrare tycker om svenskar
istället. Ta på dig skona, åk ut till något invandrartätt område och sen knackar du dörr och fiskar efter folk att intervjua, se till att ha en grund av frågor att stå på sen kan det ju uppkomma frågor under tiden men så du inte stor tomhänt. Försök blanda, unga,gamla,män,kvinnor osv

Trance
2007-03-30, 09:19

// Piero

Sverige är ett sekulärt land. Vill ni ha ett till största delen troende kristet land så får ni nog leta vidare.

Snafu
2007-03-30, 09:32

Haha, jag ger upp.

Nithian
2007-03-30, 18:03
Det spelar ingen roll om antagandet är korrekt. Det är inte vetenskapligt. Nu gissar jag att det är gymnasium, högst, du går i så välj en frågeställning du gillar så kan du nog få hjälp att anpassa den. Gissar att kravet på vetenskaplighet inte är alltför högt ställt.

Du gör det lättast för dig om du ställer en så öppen och neutral men precis fråga som möjligt (lite knepigt beskrivet.) Det öppna för att du ska vara beredd på vilket utfall det än blir, det precisa för att du ska ha lättare med avgränsningar.

Vad är kraven för din uppsats? Vilet ämne? Hur lång ska den vara?

Svenska/Samhälle, 4-6 sidor. Jag har ett visst intresse att skriva om invandrare, dels för att jag av någon anledning har gjort X antal arbeten om invandrare tidigare, så jag kan redan ett hum om vad jag tänker skriva.
Kraven är att man har en frågeställning och ett syfte, tex "Jag ska ta reda på varför vissa ungdomar inte gillar invandrare", sedan ska man dra in egna synpunkter, fakta, analys, slutsats etc. Men har fortfarande problem att hitta en bra frågeställning som är konkret och koncenterad. Och inte bara "Invandrare", då finns det 1000 saker att skriva om. Utan något mer fokuserat.

Baan
2007-03-30, 18:05
Du bör ändå fundera på en dramatisk titel, typ "Ut med jävlarna!". Kommer säkert uppmärksammas och leda till högt betyg.

Nithian
2007-03-30, 18:06
Du bör ändå fundera på en dramatisk titel, typ "Ut med jävlarna!". Kommer säkert uppmärksammas och leda till högt betyg.

Jag tycker inte att "Jävlarna" ska ut. :MrT:

Baan
2007-03-30, 18:08
Jag tycker inte att "Jävlarna" ska ut. :MrT:

Jag menade rasisterna.

hobbitar
2007-03-30, 18:09
Jag har en fråga du kanske kan ta med i din uppsats och svara på:

Varför är ALLA* invandrarungdomar så Ghetto? (pösiga kläder, tuff attityd, USA-nigger-wannabe etc....)

* Nu kanske inte alla är det men dom flesta jag ser i stan.

Jag har inget emot invandrare, jag bara undrar varför det blivit såhär?

shut teh face
2007-03-30, 18:10
"Är King Grub en alien"
"Är allan en ättling till herkules"

Nithian
2007-03-30, 18:12
Jag menade rasisterna.

Jaha, men att skicka ut dom från landet verkar lite overkill.

Nithian
2007-03-30, 18:13

Varför är ALLA* invandrarungdomar så Ghetto? (pösiga kläder, tuff attityd, USA-nigger-wannabe etc....)

Inte den lättaste frågeställningen att hitta källor, fakta, analysera och dra egna synpunkter för.

Baan
2007-03-30, 18:15

Frågan blir då, Varför verkar alla som jag identifierar som invandare i stad X gillar hiphopkulturen?

Baan
2007-03-30, 18:17
Jaha, men att skicka ut dom från landet verkar lite overkill.

Skojade lite där. Självklart ska du inte ha dramatisk titel, du jobbar inte på aftonbladet. Jag tror något neutralt vore bäst, t ex "brottslighet bland invandrarungdomar", vilket inte säger något om dina resultat utan bara vad du vill undersöka.

Nithian
2007-03-30, 18:19
Skojade lite där. Självklart ska du inte ha dramatisk titel, du jobbar inte på aftonbladet. Jag tror något neutralt vore bäst, t ex "brottslighet bland invandrarungdomar", vilket inte säger något om dina resultat utan bara vad du vill undersöka.

Har faktist funderat på liknande fråga, finns en hel del källor och fakta om det på BRA.se och diverse nyhetssidor, men flera i klassen har redan samma/liknande frågor, vill ha något annorlunda egentligen. Men blir det för krångligt får det bli din fråga. Tack.

Kwon
2007-03-30, 18:30
Min fråga är, hade det funnits något behov att skriva om invandrare överhuvudtaget om merparten av alla invandrare kom från kristna länder?

Låt oss säga att merparten kommit från Finland, Norge, England och Belgien.

Hade detta hat som Nithian och Clabus talar om funnits? :)

Baan
2007-03-30, 18:36
Har faktist funderat på liknande fråga, finns en hel del källor och fakta om det på BRA.se och diverse nyhetssidor, men flera i klassen har redan samma/liknande frågor, vill ha något annorlunda egentligen. Men blir det för krångligt får det bli din fråga. Tack.

Problemet med BRA.se är att du får tolka datan själv (i dom flesta fall), något som kanske inte är helt enkelt. Om du ska göra kopplingar där behöver du även annan statistik/data. Men en annorlunda fråga är väl försöka skriva något positiv om invandring :) Hur invandringen kan påverka ekonomin positivt etc.

Baan
2007-03-30, 18:37
Min fråga är, hade det funnits något behov att skriva om invandrare överhuvudtaget om merparten av alla invandrare kom från kristna länder?

Ja folk har ju aldrig sagt något negativt om finländska invandrare så nej förmodligen inte. Irony off här för säkerhets skull.

Dnepr
2007-03-30, 18:38
Dom flesta invandrare är bra, roliga, färgstarka och ger Sverige den kryddan som landet behöver.

Metal_boy_
2007-03-30, 18:45
Dom flesta invandrare är bra, roliga, färgstarka och ger Sverige den kryddan som landet behöver.

Vitlökskrydda?

;)

Kwon
2007-03-30, 18:57
Ja folk har ju aldrig sagt något negativt om finländska invandrare så nej förmodligen inte. Irony off här för säkerhets skull.

Haha ja,finnarna är väl de skandinaviska invandrare som fått mest neggar av den svenska befolkningen jämfört med de andra skandinaverna, men det är nog en viss skillnad på de neggar de fått och de dräpande neggar som moorerna och deras grannar med moskéer har fått. En stor skillnad på graden av ovilja och fientlighet är ett antagande.

Jag kan tänka mig att detta inte hade varit lika aktuellt samtalsämne på tapeten om vi endast hade haft engelska, norska alt belgiska invandrare (som har så liknande kulturer och religioner som oss och inte så stor skillnad utseendemässigt heller).

Det är ju det som är så annorlunda som kan skrämma en.

Trance
2007-03-30, 19:06

Självklart, finns inte ett land där det inte skapas motsättningar om många fattiga människor invandrar till landet. Behövs inte stora skillnader i kultur, även om desto större skillnader desto större motsättningar.

Nithian
2007-03-30, 19:08

Håller med, vissa invandrare som jobbar i sådana småbutiker, restauranger är bara för sköna! I slussen här i stockholm delar dom alltid ut massa tidningar till folk som går av bussarna på morgonen. En blandning av invandrare och svenskar jobbar där, men invandrarna delar ut tidningar med glädje och humor medans svenskarna bara ser trötta och irriterade ut.