handdator

Visa fullständig version : Få upp ämnesomsättningen

theoppositescollide
2007-03-29, 00:51
God kväll gott folk. Jo, det är såhär att jag bantat rätt hårt i mina dagar, och jag gissar att min ämnesomsättning är rätt låg nuförtiden, har gjort lite såna där tester och även om jag hade legat på bland om lägsta av resultaten jag fått hade jag garanterat gått upp i vikt, nu "siktar" jag på 1700 om dagen ungefär, för att behålla min vikt överhuvudtaget. Detta är naturligtvis inte så vettigt med tanke på min storlek annars (190lång, 68 vikt) och jag antar att det beror på sänkt ämnesomsättning under alltför utsträckt och alltför intensiv bantning(vägde runt 100kg förra nyår, gick ner det mesta till Oktober -06 och sen dess har jag fått "brottas"). Nu skulle jag vilja få upp min ämnesomsättning till ett något normalare kcal-inttag, men jag vill göra det utan viktuppgång som resultat, hur bör jag gå tillväga isf?

Raggis
2007-03-29, 00:54
190 lång, och väger 68 kg? Jag är 175 lång, och väger 75 kg, och tycker själv att jag är rätt så spinking :P.

theoppositescollide
2007-03-29, 01:22
Haha, jo fast jag är klen också ;) Hade velat vara ännu smalare faktiskt, men men.

Vinter
2007-03-29, 04:41
Förbränna energin kanske? typ löpning. Fast å andra sidan 190cm 68kg?
Får en mental bild av ett vandrande skelett av någon anledning.

Robban
2007-03-29, 06:16
Räkna med lite viktuppgång får du allt göra. Det behöver inte vara fettvikt dock, utan glykogen och vatten.

dontomase
2007-03-29, 06:34
Hmmm låter lite anorexi varning här 190 lång under 70 Kg men vill bli smalare.
Du får ett bmi på strax under 19 vilket är gränsen för underviktig. Det låter inte häslosamt.

Skulle nog snarare om jag var du äta upp mig lite, och bygga på mig lite muskler.

Själv är jag lika lång som dig och är på väg ner men kommer stanna på en vikt av lägst 95 kg, jag går efter kroppsfett procent istället.

Rhino
2007-03-29, 08:54
Nu skulle jag vilja få upp min ämnesomsättning till ett något normalare kcal-inttag, men jag vill göra det utan viktuppgång som resultat, hur bör jag gå tillväga isf?

Din ämnesomsättning är med stor sannolikhet inte "störd" utan bara något nedreglerad på grund av lägre vikt. Det skall krävas långvarigt svälttillstånd för att någon riktig förändring skall ske av kroppens ämnesomsättning.

Sedan kan jag bara hålla med de andra som skrivit. Jag är nästan lika lång som du och väger kring 93-95, några kilo för mycket visserligen, men 68 kg på den längden är väldigt lite. Ett gott råd är att börja styrketräna ordentligt och ät mycket mat för att komma upp i kroppsvikt och bygga muskler. Det kan vara ett sätt att trivas bättre med din kropp.

Karl_alfred
2007-03-29, 08:55
Hmmm låter lite anorexi varning här 190 lång under 70 Kg men vill bli smalare.
Du får ett bmi på strax under 19 vilket är gränsen för underviktig. Det låter inte häslosamt.

Skulle nog snarare om jag var du äta upp mig lite, och bygga på mig lite muskler.

Själv är jag lika lång som dig och är på väg ner men kommer stanna på en vikt av lägst 95 kg, jag går efter kroppsfett procent istället.

Lär det helt klart vara.

Handcuff
2007-03-29, 10:25
Du verkar ha fått en skev bild av din kropp under din bantning...stanna upp - fundera riktigt noga - prata med någon - ät! Du väger vansinnigt lite och ser förmodligen ganska tärd ut.

Fredrik_
2007-03-29, 12:21
God kväll gott folk. Jo, det är såhär att jag bantat rätt hårt i mina dagar, och jag gissar att min ämnesomsättning är rätt låg nuförtiden, har gjort lite såna där tester och även om jag hade legat på bland om lägsta av resultaten jag fått hade jag garanterat gått upp i vikt, nu "siktar" jag på 1700 om dagen ungefär, för att behålla min vikt överhuvudtaget. Detta är naturligtvis inte så vettigt med tanke på min storlek annars (190lång, 68 vikt) och jag antar att det beror på sänkt ämnesomsättning under alltför utsträckt och alltför intensiv bantning(vägde runt 100kg förra nyår, gick ner det mesta till Oktober -06 och sen dess har jag fått "brottas"). Nu skulle jag vilja få upp min ämnesomsättning till ett något normalare kcal-inttag, men jag vill göra det utan viktuppgång som resultat, hur bör jag gå tillväga isf?

Släng upp en bild?

Styrketränar du? Om du inte gör det tycker jag du ska börja. Sen långsamt dra upp på kalorinivån allt eftersom samtidigt som du tränar hårt. Du lär gå upp i vikt, men det ska du göra. Kan lova dig att du kommer att se mycket bättre ut på sikt på det viset.

theoppositescollide
2007-03-29, 13:27
Rhino: Ah okej men det var ju skönt att höra

Några skeva personlighetsbilder och grejer handlar det inte om, det kan jag lova :) Jag är fullt medveten om att jag är tunn, men det handlar bara om att jag tycker det är snyggt. Jag mår utmärkt och äter nyttigt, misstänkte bara som sagt att ämnesomsättningen var lite väl låg.

Fredrik: knappast några muskel-poserings-bilder men detta är det enda topless jag har(ursäktar om dom blir lite stora):

http://img233.imageshack.us/img233/8383/pr0n2rl3.jpg
http://img53.imageshack.us/img53/9743/pict0852dd3.jpg

(ljuset på den sista är rätt olyckligt också, haha, sådär blek är jag inte)
Styrketränar gör jag, men det är mest för att behålla det jag har :)

Raggis
2007-03-29, 13:39
Gå inte ner mer i vikt, snälla du. Snarare tvärtom :P

dontomase
2007-03-29, 14:40
Man börjar ju undra är ditt mål att se utmärglad ut ungefär som Christian Bale i the Machinist eller?

Du har nog en skev självbild(även om du inte tycker det), din kropp kan inte må bra av att vara så där tunn, det kvittar hur nyttigt man än äter så hjälper det inte om man äter för lite.

Så som Raggis skrev gå inte ner mer i vikt tvärtom.

Cilia
2007-03-31, 10:05
Du är medveten om att du har ett BMI på under 19 vilket räknas som underviktig.

Du skriver här att du vill bli ännu smalare och hävdar samtidigt att du inte har en skev kroppsuppfattning?

Rhino
2007-03-31, 10:49
http://img53.imageshack.us/img53/9743/pict0852dd3.jpg

Hade velat vara ännu smalare faktiskt, men men.

När jag ser den bilden och hör det uttalandet känns det faktiskt lite oroväckande. Du ser väldigt mager ut och en större viktnedgång skulle mycket väl kunna vara hälsofarligt.

Några skeva personlighetsbilder och grejer handlar det inte om, det kan jag lova

Man skall förstås vara försiktig med att göra psykologutlåtanden efter några inlägg på internet, men det kan vara bra att veta att ett typiskt symptom för ätstörningar är just oförmågan att själv se att något är fel.

Angel
2007-03-31, 11:20
Knapra Levaxin

Cilia
2007-04-01, 08:57
Knapra Levaxin
är inte det receptbelagt?

Emil_Larsson
2007-04-01, 09:08
190 lång och väger 68kg?

For guds skull jag är 180 och väger 68kg, jag tycker jag jag är på tok för spinkig. Alltid viljat lega på 80kg+ på min längd

LadyInsane
2007-04-01, 09:16
Akta hur du uttrycker dig. Alla har olika ideal. Med tanke på att han tidigare har legat på 100 kg och varit överviktig är det inte otänkbart att han vill vara väldigt smal nu. Han trivs antagligen med sin kropp mycket bättre nu. Tyvärr må han ha fått en liten skev bild av sin kropp, men förhoppningsvist kommer detta lösa sig.

Emil_Larsson
2007-04-01, 09:18
Akta hur du uttrycker dig. Alla har olika ideal. Med tanke på att han tidigare har legat på 100 kg och varit överviktig är det inte otänkbart att han vill vara väldigt smal nu. Han trivs antagligen med sin kropp mycket bättre nu. Tyvärr må han ha fått en liten skev bild av sin kropp, men förhoppningsvist kommer detta lösa sig.

Hmm...jeje.

Cerberus
2007-04-01, 10:15
gå inte ner mer i vikt pleease... att bli ett benrangel e la inte snyggt?

lectris
2007-04-01, 11:03
gå inte ner mer i vikt pleease... att bli ett benrangel e la inte snyggt?

amen to THAT! *kissass*

Rahf
2007-04-01, 13:45
Förstöra en sån fin tatuering genom att sabba kroppens helhetsintryck är inte snyggt. Gå inte ner mer snälla, vårda din kropp och se till att må bra på din nuvarande vikt om du inte vill gå upp. Men gå inte ner något mer.

theoppositescollide
2007-04-01, 15:24
gå inte ner mer i vikt pleease... att bli ett benrangel e la inte snyggt?Benrangel behöver man inte direkt uttrycka det som, men jag tycker det är snyggt när killar är väldigt, väldigt smala. Naturligtvis inte prioriterat framför hälsan, men det finns hysteriskt mycket folk som är mycket smalare än mig och som mår utmärkt ändå. Jag har aldrig mått bättre än jag gör nu.

Vinter
2007-04-01, 15:36
Det finns väldigt många som är smalare med som mår väldigt dåligt, men som inte visar det utåt. Om vi pratar rockstjärnor så håller de flesta spinkiga artister på med någon form av droger(Iggy Pop, Pete Doherty,Sid Vicious tex).

Men lyssna på vad flickorna postar istället, det brukar funka som väckarklocka. ;)

nutz
2007-04-01, 16:54
det finns hysteriskt mycket folk som är mycket smalare än mig

Nä, det stämmer faktiskt inte.

Trance
2007-04-01, 17:34
Benrangel behöver man inte direkt uttrycka det som, men jag tycker det är snyggt när killar är väldigt, väldigt smala. Naturligtvis inte prioriterat framför hälsan, men det finns hysteriskt mycket folk som är mycket smalare än mig och som mår utmärkt ändå. Jag har aldrig mått bättre än jag gör nu.

Det är sant. Smalhet i sig behöver ju absolut inte vara ett tecken på ohälsa. Däremot så finns det ju indikationer att din snabba viktnedgång och fokusering på smalhet har utvecklats till anorexia eller liknande.

Scratch89
2007-04-01, 17:46
Lite off-topic men jääävlar vilket vilket fint hår du har där på första bilden. Både jag och flickan tappade andan. *cupid*

theoppositescollide
2007-04-01, 19:00
Det är sant. Smalhet i sig behöver ju absolut inte vara ett tecken på ohälsa. Däremot så finns det ju indikationer att din snabba viktnedgång och fokusering på smalhet har utvecklats till anorexia eller liknande.Finns ju säkert många som inte köper det, men mitt ideal har sitt likadant ut under hela viktnedgången(och även saker som frisyr, kläder, tatueringar och piercingar som jag också skaffat under denna tiden). Jag har hela tiden haft en bild i huvudet av hur jag vill "skulptera" min kropp för att den ska se ut som jag vill.

Lite off-topic men jääävlar vilket vilket fint hår du har där på första bilden. Både jag och flickan tappade andan. *cupid*Tack så jättemycket! Syns inte så bra på den bilden dock, ta en titt här, denna bilden vann jag en modell-tävling med:
http://img504.imageshack.us/img504/3446/mood22bi3.jpg

Rudis
2007-04-01, 19:52
Du ser verkligen feminin ut måste jag säga... skulle ju lika gärna kunnat vara en modelltävlning för tjejer ...

Vinter
2007-04-01, 20:04
Du ser verkligen feminin ut måste jag säga... skulle ju lika gärna kunnat vara en modelltävlning för tjejer ...

Då är det tur för honom att endel tjejer faktiskt verkar gillar det...

LadyInsane
2007-04-01, 20:17
Uppenbarligen vill du ha den smala kroppen du har. Problemet med att fråga här på Kollo är att de flesta har ett helt annat ideal. Förhoppningsvist börjar du träna mer istället för att gå ned mer i vikt. Tänk på att fettmassa tar större plats än muskelmassa. På så vis kan du bli mer definerad utan att behöva bli ännu mer underviktig.

theoppositescollide
2007-04-01, 23:59
Du ser verkligen feminin ut måste jag säga... skulle ju lika gärna kunnat vara en modelltävlning för tjejer ...Jag tar det som en komplimang, that's what i aim for ;)

Uppenbarligen vill du ha den smala kroppen du har. Problemet med att fråga här på Kollo är att de flesta har ett helt annat ideal. Förhoppningsvist börjar du träna mer istället för att gå ned mer i vikt. Tänk på att fettmassa tar större plats än muskelmassa. På så vis kan du bli mer definerad utan att behöva bli ännu mer underviktig.Japp det är så, det är därför det är svårt att diskutera sånt här utan att folk börjar hugga på kroppsidealet ;)

theoppositescollide
2007-04-02, 00:52
18 år :)

Tack så mycket!
haha dom behöver inte, men det är förjäkla snyggt ;)

Ja jo lite seniga muskler är absolut inte fel. Muskler i sig är inget fel, men där måste vara rejäl definition för att det ska vara snyggt. Jag tycker inte det finns något som helst som är estetiskt tilltalande med "bulkiga" grabbar som har enorma, helt odefinierade muskler. Tycker inte det är alls snyggt, då skippar jag hellre både fett och muskler :)

Scratch89
2007-04-02, 11:56

På vilket sätt är det feminint? De runda höfterna? Brösten? Snakebite-piercingen?
Kamma dig.

krilleh
2007-04-02, 14:02

Tack så mycket!
haha dom behöver inte, men det är förjäkla snyggt ;)

Ja jo lite seniga muskler är absolut inte fel. Muskler i sig är inget fel, men där måste vara rejäl definition för att det ska vara snyggt. Jag tycker inte det finns något som helst som är estetiskt tilltalande med "bulkiga" grabbar som har enorma, helt odefinierade muskler. Tycker inte det är alls snyggt, då skippar jag hellre både fett och muskler :)

Ajdå. Då är det inte så mycket att göra åt. För att få muskler krävs ju ett energiöverskott som i sin tur ger en del fett också. Men snälla gå inte ner mer i vikt. Håll dig till de där du, om du inte vill bulka upp dig för att få muskler :)

Raggis
2007-04-02, 17:17
Ajdå. Då är det inte så mycket att göra åt. För att få muskler krävs ju ett energiöverskott som i sin tur ger en del fett också. Men snälla gå inte ner mer i vikt. Håll dig till de där du, om du inte vill bulka upp dig för att få muskler :)

I början kan man lägga på mig muskler utan överskott.

krilleh
2007-04-02, 17:28
I början kan man lägga på mig muskler utan överskott.

klart man kan. men vad är garantierna för det? Och hur mycket muskler får du igentligen?

Raggis
2007-04-02, 17:39
klart man kan. men vad är garantierna för det? Och hur mycket muskler får du igentligen?

Individuellt. Men, jag ville bara påpeka det. No hard feelings.

Vinter
2007-04-02, 18:21

Du skulle kunna börja simma så får du allt i ett, perfekt träning imho.

mangs
2007-04-02, 18:25
OM vi återgår till Topic. Om du vill höja din ämnesomsättning så är det enklaste och mest hälsosamma sättet att du rör på dig mer i olika former av motion samtidigt som du äter mer. Detta gör att du kommer hålla den vikt du har nu och samtidigt sakta bränna lite fett och istället bygga muskler. Dock är det tveksamt om det kommer bli några större förändringar vad det gäller fett och muskler. Däremot kommer du säkert få lite extra energi och må bättre överlag. Lycka till!

Ganymedes
2007-04-02, 18:33
Tatueringen var cool. Frisyren riktigt fräck. Men din kropp fick mig faktiskt att tänka på bilder från koncentrationslägren. Du behöver hjälp med verklighetsuppfattningen, och nej, det är INTE en fråga och tycke och smak när man är så uppenbart undernärd. Vill inte låta elak, men för helvete...

theoppositescollide
2007-04-02, 20:43
Mangs: tack för vettigt svar!

Tatueringen var cool. Frisyren riktigt fräck. Men din kropp fick mig faktiskt att tänka på bilder från koncentrationslägren. Du behöver hjälp med verklighetsuppfattningen, och nej, det är INTE en fråga och tycke och smak när man är så uppenbart undernärd. Vill inte låta elak, men för helvete...haha det är ju klart det är! Help is for those who need it :)

Ganymedes
2007-04-03, 08:24
Mangs: tack för vettigt svar!

haha det är ju klart det är! Help is for those who need it :)

Säg det till alla etyliker som vi får in dagligen och som det "inte är något fel på" och som har hävt i sig än det ena och än det andra. Inte samma sak? Kanske inte, men samma dåliga verklighetsförankring. Men som sagt, inte ute efter att vara elak. Tycker att du skulle kunna se bra ut om du bara haft någon slags kropp under halsen. Inte bara ett snöre som håller upp rumpan.