Visa fullständig version : Använder du träningsjournal på gymmet?
Ganymedes
2007-03-28, 21:02
Som topic lyder...
papper + penna ftw!
ibland har jag mitt heta block som jag alltid har med mig.
King Grub
2007-03-28, 21:03
Nope. Slöseri med tid och en koncentrationstjuv. Orka/behöva hemma? Nope där också.
Ganymedes
2007-03-28, 21:03
Man ser många som inte gör det... Har ni så bra minne, eller är det inte hardcore att skriva dagbok? ;)
Jag gör.
Gammal vana. Och för dåligt minne.
Är en rutin för mig. Dessutom varierar jag ofta. Skulle bli drygt att uppdatera hela tiden.
Ganymedes
2007-03-28, 21:04
Fan va snabbt ni svara då, hann inte klart juh.
Ganymedes
2007-03-28, 21:05
Själv ska jag börja med det nu, tänkte jag. Börjar bli svårt att hålla ordning på vilka vikter jag kört med.
SWETiger
2007-03-28, 21:09
Läser på gymmet, skriver hemma. Hyfsat minne men 12 pass att komma ihåg blir lite för mycket.
Überbiffen
2007-03-28, 21:15
Nej. Skulle jag inte ha någon nytta av.
Whistler
2007-03-28, 21:20
Läser och skriver alltid. Kommer aldrig ihåg vad jag haft för vikter på stundande övning föregående pass. Glömde journalen en gång, kände mig vilsen, naken och bortkommen. :(
Mass-Tech
2007-03-28, 21:23
Ja, kommer ihåg vikten men inte repsen.
Nej jag har varken träningsdagbok hemma eller på gymmet.
Håller allt viktigt i minnet, d.v.s övningarna samt vikter och reps. Fast jag skiter i vilka vikter jag kör med i maskiner för det mesta.
Sen skriver jag ner allt på kvällen på Kolo.
Nytt schema varje gång dessutom - kommer på vad jag ska köra dagen innan passet, eller ibland under uppvärmningen, ids inte ha ett strikt schema nu då jag ändå tränar så sällan.
champion
2007-03-28, 21:30
Nej, orkar inte ta med mig en penna och block ner till gymet för att skriva. Så är risken stor att man glömmer kvar skiten *mini*
Jag kmr ihåg det iaf ett par dagar.
SWETiger
2007-03-28, 21:41
Jobbigt att ta med? :)
http://www.plommon.se/remoteimages/schema.jpg
Liten Men Fet
2007-03-28, 21:44
Kanske borde börja med det för jag har en tendens att stega upp vikterna i setten för att jag väljer lite lätta vikter först sen höjer jag. Så jag kör jämnt en ofrivillig stege.
Varierar, men nu när jag kör med progressiva viktökningar ja, för annars vet jag inte vad jag skall köra på eller körde på senast.
Nej, och jag anser det bara bygger upp tråkiga rutiner å mala samma skit om å om igen.
Bara ner å känna å klämma vad du gillar för övningar för dagen.
Nej har allt i huvet, och som piranha kör dom övningar jag känner för.
Jag har provat det men jag tycker det går rätt bra att komma ihåg själv också. Fast ibland blir man fundersam över vad man körde när man ska kladda ner det på kolo, men oftast är det bara uppvärmningsseten som är lite vaga, och det gör inte så mycket tycker jag.
Block + bläckpenna is the shit :)
Min lilla svartabok+penna...
Kör nästan alltid olika pass beroende på kroppen,humöret,så det blir omöjligt att komma ihåg..
Alltid papper och penna, skulle aldrig komma ihåg vad jag gjort annars.
Fast så har jag teflonminne också - inget fastnar.
Ganymedes
2007-03-28, 22:05
Fast så har jag teflonminne också - inget fastnar.
Själv har jag teflonkarisma... :(
Japp, anser det essensiellt för att alltid pressa vikterna (eller repsen)!
Nej, oftast inte. Är dock penntjuv av, well, Cilias kaliber, så jag har alltid en penna eller arton plus något papper i väskan. Ibland plitar jag ner något om jag känner på mig att jag kommer glömma. Oftast om passet varit intetsägande och blekt.
Har alltid med mig papper och penna.
Läser och skriver alltid. Kommer aldrig ihåg vad jag haft för vikter på stundande övning föregående pass. Glömde journalen en gång, kände mig vilsen, naken och bortkommen. :(
+1
En liten vitlapp och en penna
Nej, skriver när jag kommer hem från gymmet istället. Såpass bra minne har jag :P
Kör lite som jag tycker passar för dagen, så nej.
Nej, jag kommer ihåg allt. :)
Kommer oftast ihåg allt. Räknandet sker per automatik, lite som en halvautistisk räknemaskin(händer ibland att jag råkar räkna fotsteg utan att tänka på det...). Brukar minnas passet i några dagar också.
dnordstrom
2007-03-29, 05:49
Nej, jag anvander inte traningsjournal. Inte hemma heller for den delen.
Jag har hallt pa i over 2 ar nu och jag vet vilka vikter jag anvander. Ett schema kompilerar jag lite da och da dar jag bestammer vissa av de ovningar jag kommer kora, hur manga set och vilka dagar jag tranar.
Jag varierar dock en hel del och antalet repetitioner periodiserar jag. Haller reda pa perioderna i huvudet.
nääääää äääääää man är väl inte senil eller något!!1
Skriver ner det för att slippa komma ihåg det.
Nej, palla...varierar alltid ändå...
petersson
2007-03-29, 07:02
Nja. Jag skriver när jag kommit hem. Inga problem att minnas, har ju i princip redan bestämt i förväg hur passet kommer se ut.
Karl_alfred
2007-03-29, 07:51
Nej absolut inte, skulle inte behövas om det finns intresse heller kan komma ihåg detaljerat ett pass 4-5 veckor tillbaka med set reps o övningsordning.
Jag brukade ha med mig block och penna men upptäckte sedan att jag klarade mig lika bra genom att memorera passet och sedan skriva ner det här.
Skriver ner varje pass.. orka komma ihåg..
blekfet2
2007-03-29, 09:10
icke, jag har i skallen/kroppen vad jag orkar lyfta
Nej, absolut inte...
Det tar tid och skulle vara ett konstant avbrott, dessutom ytterligare en
sak man måste släpa med sig hela tiden.
Men utöver det så är det för att jag inte behöver skriva ner något, jag minns vilka vikter jag tränar på i olika övningar, det är ju inte som att en ökning inte märks om man inte skriver ned den så man kan gå tillbaka och titta...
"jaha, där tog jag 50kg i bänk, och där tog jag 70, och där tog jag 100..."
"Mmm, jag har nog ökat lite i den övningen..."
Antal reps på en vikt är också helt oviktigt, man gör så många man orkar.
Sen om det är mer eller mindre än gången innan spelar ju ingen roll. Och den som konstant minskar över en längre tid borde märka att något är seriöst fel
utan att skriva ned det :)
Satan vilket skit minne många har. Skriver alltid upp passet antingen när man kommit hem eller nån gång under kvällen.. Absolut inga problem att komma ihåg exakta rep set vikt och andra möjliga faktorer på alla övningar.
Det viktiga med min bok är att där står det vad jag gjort som bäst i övningarna. Då vet man vad som gäller...
Nej, jag tappar peppen och koncentrationen. Skriver hellre när jag kommer hem, ifall jag skriver öhvt.
NisseEriksson
2007-03-29, 15:37
Jag minns Alltid
hobbitar
2007-03-29, 15:44
Helt onödigt för mig.
Man tröttnar på det efter några månader.... Coleman har inget block heller.
kör jag massa muskelgrupper och set så har jag glömt många av vikterna/setten/repsen redan när jag sätter mig på bussen.
"vad fan körde jag på i 2 av bänksetten?? och rodden?? kommer ihåg ett set men vad fan resten? :S" typ..
hobbitar
2007-03-29, 16:04
kör jag massa muskelgrupper och set så har jag glömt många av vikterna/setten/repsen redan när jag sätter mig på bussen.
"vad fan körde jag på i 2 av bänksetten?? och rodden?? kommer ihåg ett set men vad fan resten? :S" typ..
Men varför ska man komma ihåg exakt hur många reps man kört? Man kör väl tills man inte orkar mera eller till man känner att muskeln är trött?
mangemani
2007-03-29, 16:48
nepp nepp.
går strikt efter känsla och minnet.
Satan vilket skit minne många har. Skriver alltid upp passet antingen när man kommit hem eller nån gång under kvällen.. Absolut inga problem att komma ihåg exakta rep set vikt och andra möjliga faktorer på alla övningar.
Varför skriver du alls?
Du blir väl inte starkare bara för att du skriver ned hur passet gick?
Om du vill se dina ökningar så gör inte det i papper utan på vikterna du
håller i händerna eller musklerna du ser i spegeln.
Varför skriver du alls?
Du blir väl inte starkare bara för att du skriver ned hur passet gick?
Om du vill se dina ökningar så gör inte det i papper utan på vikterna du
håller i händerna eller musklerna du ser i spegeln.
Jo. Men kanske inte för dig som ändå inte tränar seriöst.
Finns inte en chans att jag orkar hålla reda på reps och set i allt jag gör. Skriver hellre ner det så att jag slipper ödsla hjärnkapacitet på det.
hobbitar
2007-03-29, 17:43
Finns inte en chans att jag orkar hålla reda på reps och set i allt jag gör. Skriver hellre ner det så att jag slipper ödsla hjärnkapacitet på det.
Hur kan du ödsla något du inte har?
;) :)
HerrArne
2007-03-29, 18:37
Ni som säger att ni minns allting -- kommer ni också ihåg mindre detaljer i det längre persprktivet, typ vid hur många bänkpresspass i januari 05 som vänster axel sa ifrån? Hur många pass under de senaste tre åren som hantelrodd stått på programmet?
Minnet har begränsningar. Det är inte alltid så att bara för att man minns någonting så är det sanning. En loggbok däremot är hyfsat pålitlig... ;)
Ja, jag antecknar alla mina pass. Jag önskar att jag alltid hade gjort det -- av min tidiga lyftarkarriär har jag nu bara luddiga minnen... :(
mangemani
2007-03-29, 18:42
Ni som säger att ni minns allting -- kommer ni också ihåg mindre detaljer i det längre persprktivet, typ vid hur många bänkpresspass i januari 05 som vänster axel sa ifrån? Hur många pass under de senaste tre åren som hantelrodd stått på programmet?
Minnet har begränsningar. Det är inte alltid så att bara för att man minns någonting så är det sanning. En loggbok däremot är hyfsat pålitlig... ;)
Ja, jag antecknar alla mina pass. Jag önskar att jag alltid hade gjort det -- av min tidiga lyftarkarriär har jag nu bara luddiga minnen... :(
en tanke bara,just VARFÖR skulle man komma ihåg något sådant?alltså varför ens lägga sådana detaljer på minnet?
enda man behöver komma ihåg är hur mycket man orkade i förra passet så man sen vet hur mycket man ska öka på i det nästa samt ha någolunda koll på variationen utav övningarna..and thats it enligt mej and it works fine:)
Nej, har inte mycket att skriva ner. Räknar sällan hur många reps jag gjort och övningar/vikter varieras till det jag gillar/orkar köra för stunden. Jag är en dålig byggare med andra ord. :)
Nä, så mycket hjärnceller har jag inte hunnit supa bort än att jag inte skulle komma ihåg passet en den tid det tar att komma hem och sätta sig vid datorn.
Eddie Vedder
2007-03-29, 18:55
Kör med träningsdagboken som jag fick med gratis då jag tecknade en årsprenumeration på "BODY magazine". Om jag kommer fortsätta när den är utskriven återstår att se men jag gissar på det iaf.
Yepp. Fungerar som senilhjälp, plus att den (på något konstigt sätt) får mig att prestera bättre.
Yepp. Fungerar som senilhjälp, plus att den (på något konstigt sätt) får mig att prestera bättre.
Kanske inte är så konstigt. Som att ta tid då man springer ju!
Musselbank
2007-03-29, 20:49
Jag antecknar för det korta perspektivet, ibland cirklar jag lite och glömmer direkt om jag gjort ett eller två set...
Har försökt att föra träningsdagbok men det gick inget vidare, orkade inte fylla i hela tiden vad jag gjorde. Borde väl göra det egentligen då jag absolut tycker att det finns många positiva saker med det om man tränar för att tävla i något.
Nej, gjorde det för något år sedan men det blev bara drygt efter ett tag. Numera kör jag mycket på känn, kommer ihåg rätt bra alla vikter på de tyngre basövningarna och alla andra övningar är det inte så djävla noga med, jag öser på till jag är slut helt enkelt.. det är roligast att träna så och det ger nog bra resultat för att jag ska fortsätta med det.
Däremot kan det vara grymt kul att bläddra lite i gamla blocket och se vad man tog för ett par år sedan, fast lite tråkigt också då man ser i vilken snigelfart styrkeökningarna gått..
Jo. Men kanske inte för dig som ändå inte tränar seriöst.
Du vet inget om min träning så det bör du kanske inte yttra dig om, rättning:
Det ska du inte yttra dig om.
Du kan väl titta på lite videos på några du tycker tränar seriöst och leta efter block, kanske hittar du några kanske inte.
Fortfarande så lyfter musklerna vikterna och inte papper, alltså märks det i musklerna när förändrig sker inte i papper. Jag tittar inte bakåt på min träning utan frammåt, jag tränar 1 vecka i taget och efter den veckan är slut så är den glömd och det är en ny vecka. Med nya vikter och nya antal reps.
Men folk gör som dom vill, men jag förstår fortfarande inte varför man behöver saker på papper, vad är det som är så viktigt att minnas? Vad händer om du inte minns hur mycket du tar hur många gånger i en viss övning?
Du kastar på en viss vikt och du märker snabbt att det var för lätt/tungt och ändrar passande och sen körs det.
Värre vore det om musklerna glömde varje vecka, att dom inte minns vad dom kan och inte kan så du blev klen på söndagen och fick börja om från start igen.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.