handdator

Visa fullständig version : Att använda Azureus - Någon som kan hjälpa mig med att förklara hur man seedar?

Stoltz
2007-03-28, 19:31
Ok, jag ska seeda på en sida med torrenter, men jag har ingen aning om hur man gör det.

Så, är det någon som möjligtvis kan förklara det i lekmannatermer?

Johan.S
2007-03-28, 19:48
Ladda hem det du ska ha och sen när nerladdningen är färdig så seedar du automatiskt. Väldigt enkelt förklarat

Stoltz
2007-03-28, 19:49
Ladda hem det du ska ha och sen när nerladdningen är färdig så seedar du automatiskt. Väldigt enkelt förklarat

Tack!
Om jag ska seeda saker jag inte laddat ner genom torrenter?

King Grub
2007-03-28, 19:56
Då måste det vara exakt samma filer. Ladda hem .torrent filen och starta som vanligt, men välj den mapp där du redan har saken (mappen måste också ha samma namn).

Stoltz
2007-03-28, 20:01
Ah, så jag kan alltså inte ta en gammal video och seeda den, utan att någon lagt upp den som torrent, och på så sätt använda mig av den torrent filen, men med mitt eget applicerade innehåll?

Hm, det blev flummigt - Mer eller mindre, om jag inte laddat ner det från en torrent fil, så kan jag inte seeda det ifall inte någon annan gjort det?

blekfet2
2007-03-28, 20:02
får vi verkligen tala om torrent på detta forum? (med tanke på att så sent som förra veckan så förvann en tråd om ämnet)

Stoltz
2007-03-28, 20:05
Vi pratar inte om olagliga torrenter nu dock. Alla videor jag pratar om har jag full copyright till att seeda. (Sen att jag är så tekniskt usel så att jag inte förstår hur man gör är en annan sak ;) )

Rahf
2007-03-28, 20:07
Med tanke på att Gruben la in sin vetskap i ämnet så bör det inte vara några problem.

Tigerkotten
2007-03-28, 20:21
Ah, så jag kan alltså inte ta en gammal video och seeda den, utan att någon lagt upp den som torrent, och på så sätt använda mig av den torrent filen, men med mitt eget applicerade innehåll?

Hm, det blev flummigt - Mer eller mindre, om jag inte laddat ner det från en torrent fil, så kan jag inte seeda det ifall inte någon annan gjort det?

Det går inte.

Om du ska seeda säg en egen video du har, så måste du själv göra en torrent fil samt uploada den.

aliquis
2007-03-28, 20:26
Han vill ju skapa en torrent, inte bara seeda en som redan finns.

Jag vet inte hur man gör för jag har aldrig behövt göra det, men googla runt lite på "create torrent" eller på "super seeding" eller så.

Sedan vill jag bara tipsa om bittyrant istället för azerus då det borde ge dig snabbare nedladdningar.

aliquis
2007-03-28, 20:27
Det går inte.

Om du ska seeda säg en egen video du har, så måste du själv göra en torrent fil samt uploada den.Ja, så varför "går det inte" då? Det är ju precis det han vill göra.

King Grub
2007-03-28, 20:35
får vi verkligen tala om torrent på detta forum? (med tanke på att så sent som förra veckan så förvann en tråd om ämnet)

BitTorrent och torrentklienter är inte olagliga eller otillåtna att diskutera. Det vore som att förbjuda diskussioner om Posten eftersom man kan skicka olagliga saker i paket. Så länge diskussionen rör just klienter och liknande är det en godkänd diskussion, men om den svävar ut till specifika trackers eller börjar handla om upphovsrättsskyddat material ryker hela tråden.

Tigerkotten
2007-03-28, 20:39
Ja, så varför "går det inte" då? Det är ju precis det han vill göra.

Mjae det är lite svårt att förstå hur han tänker sig faktiskt.
För nu är det så att de flesta (iaf bra) torrent sidor, kan man ej uploada själv om man inte nu har den statusen. Eller så krävs det att det är en request.

Så jag ser det på, vill han seeda för att få bättre ratio.

Annars Aliquis så är han ute efter att UPLOADA saker och ting, och skapa sin egen torrent fil. Men han sa som sagt "Seeda".

Dock så går det ju att seeda saker och ting, du laddat ner via andra program som torrent också. Om nu den saken finns som torrent, samt det är korrekt size på filer etc.

Själv så rekommenderar jag www.utorrent.com

Viktor_Balck
2007-03-28, 20:42
För nu är det så att de flesta (iaf bra) torrent sidor, kan man ej uploada själv om man inte nu har den statusen. Eller så krävs det att det är en request.

Annars Aliquis så är han ute efter att UPLOADA saker och ting, och skapa sin egen torrent fil. Men han sa som sagt "Seeda".

Dock så går det ju att seeda saker och ting, du laddat ner via andra program som torrent också. Om nu den saken finns som torrent, samt det är korrekt size på filer etc.

Kör också med utorrent, mindre prestandakrävande än azerous.

Stoltz
2007-03-28, 20:57

Ok, det är jag som är totalt lost vad gäller det här - jag menar förmodligen uploada.

aliquis
2007-03-28, 21:01
Men en seeder är ju just en klient/server som laddar upp....

(Och en super seeder är en klient/server som försöker att bara skicka upp unika delar istället för vilka som helst till andra som laddar ner filerna för att göra själva spridningen från början bättre. Så det han vill göra är ju att skapa en torrent och super seeda den.)

Utorrent är mindre krävande ja men eventuellt inte lika snabb.

Kwon
2007-03-28, 21:02

Såklart, man kan ju använda torrents för lagligt bruk också.

blekfet2
2007-03-28, 21:48
BitTorrent och torrentklienter är inte olagliga eller otillåtna att diskutera. Det vore som att förbjuda diskussioner om Posten eftersom man kan skicka olagliga saker i paket. Så länge diskussionen rör just klienter och liknande är det en godkänd diskussion, men om den svävar ut till specifika trackers eller börjar handla om upphovsrättsskyddat material ryker hela tråden.

Det enda som nämndes i den var ordet utorrent innan en bölis raderade tråden.

blekfet2
2007-03-28, 21:52
Aja skitsamma.

NiXPhoenix
2007-03-28, 22:02
Det brukar finnas förklarat på sidan/trackern du är på hur man går tillväga.

Se till att skriva utförligt om det du laddar upp, dels kanske en egen text men sen också tekniska fakta om filen. Om det är ett filmklipp kan man få en aning om vad det är för kvalite när man kollar på storlek och längd... Men det säger ju inte riktigt allt.