handdator

Visa fullständig version : Protein innan morgon promenad?

demonbox
2003-03-12, 14:50
Hej!

Ska man ta protein innan morgon promenaden eller efter i samband med frukost!

Jag brukar dricka vatten & äta några bananer, ibland kaffe
innan för att få nått i magen!

Ska jag inte protein samtidigt som detta för bättre resultat
Tacksam för svar

King Grub
2003-03-12, 14:54
En del tar vassleprotein innan promenaden för att "skydda" musklerna från nedbrytningen. Andra tycker det går bra utan.

Det skadar i alla fall inte. Själv skulle jag ta mig en rejäl vassledrink innan jag gav mig ut på några morgonpromenader, om inte annat för den psykologiska fördelen att veta att det finns protein att tillgå, så den surt förvärvade muskelmassan slipper brytas ner. Jag tror på vassle innan.

Bananerna bör du nog skippa i alla fall. Meningen med att promenera innan frukost är att insulinnivåerna skall vara låga och att det inte skall finnas tillgång till kolhydrater, så du kanske skall vänta med bananerna tills du kommit hem.

Efteråt, till frukosten, skall du definitivt äta protein, men det kanske inte nödvändigtvis behöver vara i pulverform, utan vanlig proteinrik mat duger fint.

Trax
2003-03-12, 20:40
Dricker man protein före promenaden förstör man idén med låg insulin nivå. Ca 58 % utav proteinet konverteras till glukos.

Jag skulle inte äta något alls innan promenaden. Däremot så gäller det att få i sig något snabbt protein (vassle) efteråt med den vanliga frukosten.

/Trax

King Grub
2003-03-12, 20:47
58 %! Sällan. Inte en promille över 56.7 %. :smash:

Action
2003-03-12, 20:49
Jag har slutat med proteinet innan promenad.. Har definitivt inte märkt av att jag skulle tappa några muskler.

Men jag har istället börjat med att ta lite glutamin innan istället.

Muskelsmurfen
2003-03-12, 20:56
Nettoeffekten av protein blir en högre fettförbränning då proteinet stimulerar fler hormon än insulin.
Paulún, Allt om gylkemiskt index, p.114. (Finns fler referenser men råkade komma ihåg denna)

feldtarn
2003-03-12, 21:07
Hört av flera om detta med protten!

verkar som många tycker att de ej tappar muskler utan...

men som sagt, lite orolig är man ju att man bränner sina mödosammt ihopslitna muskler:/