handdator

Visa fullständig version : Kaloriöverskott från bränt fett?

Magnus2000
2007-03-28, 15:40
Min flickvän kommer med påståenden som känns fel men som kanske kan vara rätt ändå. Hon menar att jag ”tränar fel” eftersom jag inte har lagt på mig speciellt mycket muskler det senaste året. Men eftersom jag gått ner fem kilo i vikt under denna tid svarar jag då att det inte går att lägga på sig några muskler om man samtidigt går ner i vikt, man måste ligga på ett kaloriöverskott för att muskler ska kunna byggas. Då menar hon att man visst det kan lägga på sig muskler och gå ner i vikt samtidigt och att det kaloriöverskott som behövs för att bygga muskler kommer från det fett som försvinner. Öh, fungerar det verkligen så? Det låter helt snurrigt, men å andra sidan får ju sjukligt feta människor styrketräna för att ”bygga muskler för att öka förbränningen” samtidigt som dom rasar i vikt. Hur funkar då det?

King Grub
2007-03-28, 15:44
En kraftigt överviktig person som bantar kan öka i muskelvikt på energiunderskott, då det ökade energibehovet för att nybilda muskelprotein kan tas från energi från fettdepåerna. Underhudsfettets energi i sig kan dock inte nybilda muskelprotein.

Magnus2000
2007-03-28, 15:55
Ok, tack för det snabba svaret.

Så det underhudsfett som jag som normalviktig person med ett normalt lager underhudsfett har kan inte användas på det sätt som min flickvän påstår att det kan? Om någon kan ge ett lite mer utförligt svar på varför det inte går så är jag tacksam för det, vill få tyst på flickvännen en gång för alla. :)

Sniggel
2007-03-28, 18:41
Nej det är nog väldigt ovanligt att du skulle kunna nyttja dina fettreserver till energi för att bygga upp musklerna.
Du tränar säkert jättebra om du nu har haft som mål att gå ner i vikt.

Handcuff
2007-03-28, 18:54
Ok, tack för det snabba svaret.

Så det underhudsfett som jag som normalviktig person med ett normalt lager underhudsfett har kan inte användas på det sätt som min flickvän påstår att det kan? Om någon kan ge ett lite mer utförligt svar på varför det inte går så är jag tacksam för det, vill få tyst på flickvännen en gång för alla. :)

Du kan be henne sluta svammla. En "omöjlig" ekvation att gå ner i vikt och bygga muskler.

Däremot kommer musklerna framträda bättre vid lägre BF% vilket kan ge illusion av ökad massa :D