Visa fullständig version : Hungrig
plutten11
2007-03-27, 21:54
Hallå alla. Spännande detta, är precis ny*drool*
Jag har en fråga, som jag inte hittade i sökmaskinen.
Saken är så att jag är hungrig nästan hela tiden.
Jag är inte proffs, och mäter och väger inte, men på en höft så får jag nog i mig mellan 3000 och 3500 kcal om dagen.
Tränar 4-5 dagar i veckan, blandat breakdance, styrketräning, bodycombat, joggning. Olika helt enkelt.
Inga fyratimmarspass eller deffpromenader eller andra excesser då jag hade ätstörningar för två år sedan.
Är 173cm och väger kanske 63kg, är en flicka för övrigt.
Vad kan min hunger bero på? Jag är himlans glad att jag äter så mycket för jag mår bra av det och känner mig sjukt frisk. Samtidigt verkar det inte sóm att jag går upp nämnvärt av det. Är det någon slags sjukdom detta?
Hej, och välkommen till kolo! Inte så konstigt att du är hungrig, med tanke på hur mycket du rör på dig :P. Bara att äta, o vara glad =). Sålänge du inte går upp i vikt, så uppnår du uppenbarligen en kalorbalans.
Handcuff
2007-03-27, 22:37
Just "på en höft" brukar vara helt sjukt fel. 1000kcal hit eller dit ÄR mycket
Att stoppa i sig 3000 kcal per dag gör jag också utan problem och är ändå hungrig hela tiden. Om du inte går upp så äter du lika mycket som du gör av med så varför oroa sig. Det är bara att äta på.
pragmatist
2007-03-28, 08:44
Får man fråga vad det är du äter i så fall, som inte gör dig mätt?
CoolHandLuke
2007-03-28, 21:12
Har varit insnöad på ämnesomsättningsfakta på sistone här är en ovanlig men möjlig anledning:
http://www.blackwell-synergy.com/links/doi/10.1046/j.1440-1819.2003.01127.x/full/?cookieSet=1
Flummigt detdär med sköldkörteln. Samma problem kan orsaka både sänkt och höjd effekt på ämnesomsättningen. Kanske är exponeringstiden som avgör.
Har varit insnöad på ämnesomsättningsfakta på sistone här är en ovanlig men möjlig anledning:
http://www.blackwell-synergy.com/links/doi/10.1046/j.1440-1819.2003.01127.x/full/?cookieSet=1
Flummigt detdär med sköldkörteln. Samma problem kan orsaka både sänkt och höjd effekt på ämnesomsättningen. Kanske är exponeringstiden som avgör.
Din länk funkar inte, men posta gärna om, det vore väldigt intressant att läsa.
Ätstörningar gör att det kan ta lång tid att få tillbaka normala hunger- och mättnadskänslor, så länge du inte har några aktiva störningar och mår bra så skulle jag vänta och se hur det utvecklar sig.
CoolHandLuke
2007-03-29, 22:03
Din länk funkar inte, men posta gärna om, det vore väldigt intressant att läsa.
http://www.blackwell-synergy.com/doi/full/10.1046/j.1440-1819.2003.01127.x
Sammanfattar ifall det inte funkar eller om någon inte orkar med engelskan:
Det är en fallstudie med en tjej som läggs in på sjukhus för ätstörning. Hon behandlas blir bättre men när hon släpps ut så börjar hon strula igen. Mest mot bullimi och okontrollerat ätande. Men hon lyckas ändå gå ner ordentligt i vikt och läggs in igen. Man kan fastställa att hon har överaktiv sköldkörtel, medicineras mot detta och blir bättre. Man drar slutsatsen att en stor anledning till att hon hade ätstörningen var för den ökade ämnesomsättning som den överaktiva sköldkörteln orsakade. Hon kunde inte kontrollera sina impulser. Med medicineringen klarade hon att äta normalt.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.