Visa fullständig version : Är ni bra på att löneförhandla?
Har ni fått upp era löner genom att löneförhandla?
Jag måste göra det nu innan ja började sommarvikket så ja inte fortsätter att jobba för 87kr i timmen. (nu har jag utbildning).
Kan man dessutom proppsa på att man faktiskt har erfarenhet av arbetsplatsen nu (har jobbat där i ett år nu)
Grymt dålig känns det som just nu, men tror det kommer med övning och när man blir mer säker på vad man kan. I början av karriären så är jag mer fokuserad på att få ett jobb som är skoj och lära mig saker som ökar min kompetens. Ser de första åren som en investering och jag har ju inte direkt svältlön heller.
Dock enligt min erfarenhet så är sommarjobbslöner på stora företag och kommun inte individuellt satta utan alla får lika. Kan ju vara annorlunda där du jobbar.
Jag har aldrig provat. Har aldrig varit så länge på varje jobb, alternativt inte jobbat på arbetsplatser med individuell lönesättning.
Min förra lönediskussion slutade på 2500 mer i lön, så hyfsat löneförhandlare är jag väl.
Helena B
2007-03-26, 17:32
Har bara löneförhandlat en gång och det var inte en rolig upplevelse. Jag var så himla nervös och visste inte riktigt vad jag skulle säga. Tycker det är svårt att säga varför man förtjänar att få mera i lön. Jag fick högre lön, men jag skulle inte påstå att jag är duktig på att löneförhandla.
Jag löneförhandlade på mitt sommarjobb i somras efter 2 veckor, fick jobba 6 veckor istället för 4. Med 30kr mer i timmen alla 6 veckor. Tycker det gick bra för mig.
Nej, jag gjorde bort mig, de frågade vad jag ville ha i lön, så jag siktade högt, beredd att förhandla ned ett par tusen, då ser chefen lättad ut, och säger
"ja men då säger vi så" sen skriver hon lite i sina papper och jag var klar.
Har aldrig varit så besviken efter en seger, jag fick det jag ville ha, eftersom jag inte hade en aning om vad jag förtjänade. LÄS PÅ :)
Bronkitkorv
2007-03-26, 18:23
På större arbetsplatser brukar det inte finna mycket möjlighet att förhandla, MEN hör med din lokala fackrepresentant om vad avtalet säger så vet du att du inte får för lite.
Trance lär dej att sätta ordet dock på rätt plats nu...
googla för fan eller nåt.
På större arbetsplatser brukar det inte finna mycket möjlighet att förhandla, MEN hör med din lokala fackrepresentant om vad avtalet säger så vet du att du inte får för lite.
På min arbetsplats, 400+ pers så är det verkligen ingen löneförhandling, mer typ "du och alla andra får det här, ja det spelar ingen roll att du har prestarat lika bra som 5 personer tillsammans, tacka och ta emot eller stick".
Man sitter ned med sin låtsaschef och gör en utvärdering som dom riktiga cheferna ska basera ett löneök på, konstigt nog fick jag sämre löneök än en annan pajas som jobbar där även fast jag hade full poäng++ på utvärderingen.
Lyckligtvis skickar dom upp vår lön typ 1500kr nu för att vi ligger under kollektivavtalet.
Det är väl ändå skitsnack.
Jag är nog skitbra. Har bara jobbat på ställen som inte har individuell lönesättning, men lyckades ändå få upp min timlön med 20 pix en gång.
Min lillebror som då var 17 jobbade som brevbärare, vilket jag också gjort när jag var yngre, och under sommaren behövde de folk i några veckor och jag hade inget att göra. Så jag sa att han kunde säga åt dem att jag kunde hoppa in. När de skickade hem anställningspapperna jag skulle skriva under så hade jag samma lön som min bror, vilket jag tyckte var konstigt eftersom han var under 18. Det var också betydligt lägre än det jag fick när jag jobbade som chaffis på poståkeriet (men där är det över lag bättre betalt, så det reagerade jag inte direkt över). Men jag skrev under och satte ett frågetecken vid lönen, mest för att se till att det verkligen stämde. Det visade sig i alla fall att man hade samma lön som 17-åring som 22 åring (jag var 22 då). Men chefen trodde att jag av någon anledning tyckte mig vara värd mer, och eftersom de verkligen behövde folk så la han på 20 pix i timmen. Sjukt bra löneförhandling.. det var ju inte ens meningen :D
The_RobRoy
2007-03-26, 18:39
Nej, jag gjorde bort mig, de frågade vad jag ville ha i lön, så jag siktade högt, beredd att förhandla ned ett par tusen, då ser chefen lättad ut, och säger
"ja men då säger vi så" sen skriver hon lite i sina papper och jag var klar.
Har aldrig varit så besviken efter en seger, jag fick det jag ville ha, eftersom jag inte hade en aning om vad jag förtjänade. LÄS PÅ :)
Hahaha, illa, vad var det för jobb? :)
På min arbetsplats, 400+ pers så är det verkligen ingen löneförhandling,
[...]
konstigt fick jag sämre löneök än en annan pajas som jobbar där även fast jag hade full poäng++ på utvärderingen.
Jag förstår inte. Hur gjorde han, löneförhandlade eller?
Jag är nog inte så bra misstänker jag. Hade i förväg råkat haslpa ur mig vad jag ville ha för lön i en sorts informell löneförhandling, eller snarare ett kravbrev som jag skickade när jag var jävligt leds. Att senare vid en seriös löneförhandling höja upp den så mycket från den summan var inte sådär värst busenkelt.
Men nu började jag ju med en slavlön så i procent räknat blev det inte så illa ändå. Nästa gång ska jag fösöka ligga med rätt person innan. Man som kvinna - gammal som ung. Lön är viktigt.
Jag förstår inte. Hur gjorde han, löneförhandlade eller?
Nä, det är ledningen som är efterbliven bara, dom har ingen aning om vad man presterar eller hur bra man är på sitt jobb. I det här fallet så var det en slacker som också blivit gruppchef för att han varit gruppchef på donken tidigare och det var mig han sprang till med svansen mellan benen så fort han inte klarade sitt jobb och behövde hjälp(vilket var hela tiden).
I år tänker jag dock inte acceptera någon sådan skit, nu låter det här tomt och så men får jag inte ett bra löneök i år så sätter jag ned foten på personalchefens kontor, blir han sur eller vad så är det sak samma.
Men förhoppningsvis slipper jag det då jag kanske lyckas glida in på securitas nu. :)
Jag trodde det, för jag jämförde mig med arbetskompisarna. Det är helt fel.
Mina tips: kolla vad du med din utbildning bör tjäna. Rannsaka dig själv sedan utifrån arbetsuppgifterna, det mesta kan du tänka "gör jag det som förväntas av mig, eller mer än det som kan förväntas". Kom inte dragandes med "Anna har ju xxx kr, jag tycker jag borde ha mer". Skit i Anna och fokusera på dig, ge gärna exempel.
För att krydda det hela har du kanske någon egenskap som är bra för arbetsplatsen även om den egenskapen inte direkt används i arbetet. Tex så fick min sambo påslag för att han är så social och skapar god stämning på jobbet, det hade han inte ens tänkt på. En bra social arbetsmiljö är faktiskt guld värd för arbetsgivaren, folk vill tycka att det är kul att gå till jobbet - då sjukskriver de inte sig för minsta lilla och samarbetar bättre. Ja sånt säger väl sig själv.
Lycka till, hoppas du får vad du förtjänar! ;) (eller mer..)
Jag fick precis en löneökning, 6.8% utan att göra nåt. Ökade automatiskt efter första året som fast anställd.
Nu ska jag iofs skriva ner vad jag gjort under mitt föregående år, resultat und so weiter, skicka iväg det till min manager som i sin tur skall jämföra mina resultat och styrkor med andra på min position i europa och sen skall det jämföras globalt och mumbojumbo. Sen får jag en "rating" baserat på det, får jag topp-rating så får jag nog 10% ökning nästa år, annars hamnar det kring 6-7% igen misstänker jag.
Jag är ganska glad dock, inte så att jag behöver förhandla med min chef. Det ligger i hans intresse att ha mig kvar liksom. Då vill han såklart ha upp min lön också.
Ett alldeles utmärkt sätt att löneförhandla är att söka ett annat jobb, bli erbjuden det jobbet (och det bör ha högre lön) - sen gå till sin chef och säga att man blivit erbjuden ett jobb med hölgre lön och man inte vet vad man ska göra.
Så har jag gjort en gång, och fick högre lön, cirka 3000 per i månaden. Man kan alltid vara ful och bluffa också.
Jag tycker jag är dålig. Jag tycker det är skitjobbigt.
Inför mitt nya jobb så skaffade jag information om vad alla som var på motsvarande position som jag skulle in på tjänade.
Sen la jag budet ett par tusen högre än det.
Det accepterades rakt av.
Då tänkte jag att jag kanske hade lagt mig för lågt men jag tror jag hamnade ganska rätt. Spånade lite med min dåvarande p-chef.
Jag höjde iaf lönen med 20%.
Det är ok enligt mig.
Eg är det inte själva kronorna som är viktigast utan mitt läge jämfört med dom andra. Att jag inte kommer in fel
christian
2007-03-26, 19:42
Har mest fått upp lönen genom att byta tjänst eller företag, det är inte enkelt att förhandla upp sig inom det företag jag jobbar för nu iaf. Snåljåpar!
Jag fördubblade min lön för några månader sen.
Bytte från att vara projektanställd, till vara inhyrd konsult på samma ställe.
Det var utan tvivel den bästa löneförhandlingen jag gjorde.
Dock enligt min erfarenhet så är sommarjobbslöner på stora företag och kommun inte individuellt satta utan alla får lika. Kan ju vara annorlunda där du jobbar.
Min erfarenhet med. 87kr/tim låter väldigt mycket kollektivavtal :)
Bronkitkorv
2007-03-27, 15:35
Det är väl ändå skitsnack.
Nej eller ?
Har du jobbat på ett sjukhus eller en stor fabrik ?
Bättre än jag är på att jobba iallafall :-(
Tyvärr närmar det sig förhandling nu och jag har fått vibbar att mina chefer gör allt för att hålla lönerna nere, trots att företaget går med enorm vinst.
Att jag själv just nu inte är nöjd med min arbetsinsats gör ju inte saken bättre.
Nej eller ?
Har du jobbat på ett sjukhus eller en stor fabrik ?
Nej, men mamma jobbar på sjukhus och hon har regelbundna lönesamtal... Samma sak med massa kompisar där.
Min erfarenhet med. 87kr/tim låter väldigt mycket kollektivavtal :)
Jao de finns vissa "stats" men sen kan man förhandla upp det med arbetslivserfarenhet,utbildning osv.
Fasta tjänster har till viss del indv löner. Man kan få mer ju mer ansvarsområden man har osv.
Haha, jag är helt värdelös. Den mest effektiva löneförhandling jag har varit med om var när min blivande chef smidigt nog valde att försöka löneförhandla med min blivande handledare istället för med mig. Hon tyckte att det var mer än lovligt dumt och lät honom veta detta (och att hon tyckte att lönen han erbjöd var kass) med eftertryck. När han sedan hörde av sig till mig hade budet stigit lite. :D
champion
2007-03-27, 22:19
Jo på äldreomsorgen från 90kr/h till 110kr/h men insåg att ja inte klarade av att se nakna och ner b**sade människor*spy* . Så var man tvungen att laga mat åt dom och ja kan knappt koka makaroner *gah!*
Så jag hoppade av jobbet.
Min kollega berättade igår att när hon kom tillbaka ifrån 4 års tjänstledighet så ville dom att hon skulle återgå till den lön hon haft när hon slutade med en viss justering.
Då sa hon bara att det var inte aktuellt och så fick hon behålla den lön hon hade på förra jobbet (inom samma "koncern"). Det tycker jag var tufft men rätt gjort. Hon har ju utvecklats massor. Har ju helt andra kvalifikationer nu än tidigare.
hangatyr
2007-03-28, 10:25
jag är tämligen bra på det,men bästa sättet att höja lönen är och kommer alltid att vara att byte jobb.
Denstillasittande
2007-03-28, 12:39
Jag har ännu inte förhandlat något, första jobbet jag fick efter studenten var inte så noga var nöjd med att jobba. Sedan jobbet efter de fick jag 35kr mer i timmen, och jobbet efter de sänktes min timpeng med 5kr.
Jag har varit nöjd över de lönerna jag har fått.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.