handdator

Visa fullständig version : Hur mycket drar ni av efter träning?

Tom Jr
2007-03-26, 15:32
Hola, Hello unt Hej!

När man med hjälp av sidor, maskiner eller pulsklockor räknar ut vad man förbränt under ett pass så får man fram en siffra som visar vad en medelperson med min ålder, vikt och längd skulle förbränt under passet jag precis utfört, eller hur?

Men, om jag är vältränad (hur ska man definera vältränad), hur mycket kalorier bör jag då dra av från den kaloriförbrukningssiffra jag fått?

Just nu brukar jag dra av cirka 200 kCal. Är det för mycket eller för lite?

Ex. passset idag: 5 min (kardionivå) spinning uppvärmning och 50 minuters styrkepass med olika basövningar (knäböj, marklyft m.m) gav mig cirka 547 kCal förbrukning. Det jag använder mig utav är Polar Pulsklocka F6.

Bra eller anus?

Mvh, Tom

Raggis
2007-03-26, 16:00
Branus skulle jag säga.

Pepz
2007-03-26, 16:34
pulsklockan är relativt exakt om du matat in maxpuls ålder vikt och längd.

Tom Jr
2007-03-26, 16:49
Pepzan, hur vet du? :D

Tom Jr
2007-03-26, 16:50
King Grub, ge mig (oss) ett svar!

Guddi
2007-03-26, 17:06
Det fungerar bra så som du gör nu. Även om standardvärdena skulle stämma väldigt dåligt på just dig så kommer det ändå bara att slå på några 10-tal kalorier och om man jämför det med felmarginalen som finns i all formler som man använder för att räkna ut sin förbrukning under en hel dag så är småpotatis. Så om du inte har gjort någon kalorimetri över en hel dag för att ta reda på din basförbrukning så kommer du ändå med all sannolikhet att få fel i dina beräkningar ändå.

Alla formler är till för att du ska få en uppskattning och ha något att utgå ifrån. Efter det får du helt enkelt räkna kalorier och se vilken inverkan det har på vågen.

mSJÖDIN
2007-03-26, 21:21
pulsklockan jag har ger samma kaloriförbrukning oavsett intesitet = skit