Visa fullständig version : Billiga vattenkokare är ingen bra idé
Fredrik_S
2007-03-26, 14:16
Jag hade en köpt en vattenkokare på ÖB av märket AFK.
En dag när jag kom hem så hade filtret trillat ner på värmejärnet och vattenkokaren satt på sig själv. Som tur var kom jag hem exact eller någon minut efter det hände och kunde koppla ur den efter att det lukta väldigt bränt.
För ett par år sedan hade jag en annan billig vattenkokare som så och då satte på sig själv men stängde av sig också efter ett litet tag. Den slängde jag.
Min kompis vattenkokare såg ut som en enorm glödlampa igår då den hade startat sig själv utan vatten i och järnet hade blivit så varmt att hela vattenkokaren lyste.
Är man någotsånär intelligent drar man alltid ur kontakten när man kokat vattnet.
Det stavas exakt med K.
Metro hade en jämförelse med mellan olika vattenkokare där dom flesta hade en temperatur på runt 90 grader på utsidan!
Det är en djungel att hitta bra vattenkokare.
Jag hade en köpt en vattenkokare på ÖB av märket AFK.
En dag när jag kom hem så hade filtret trillat ner på värmejärnet och vattenkokaren satt på sig själv. Som tur var kom jag hem exact eller någon minut efter det hände och kunde koppla ur den efter att det lukta väldigt bränt.
För ett par år sedan hade jag en annan billig vattenkokare som så och då satte på sig själv men stängde av sig också efter ett litet tag. Den slängde jag.
Min kompis vattenkokare såg ut som en enorm glödlampa igår då den hade startat sig själv utan vatten i och järnet hade blivit så varmt att hela vattenkokaren lyste.
Sådana där fel är sånt som brukar leda till product recalls.
Sådana där fel är sånt som brukar leda till product recalls.
Och roid-rage.
Min är en Philips HD4646.
Den är rätt snygg, 2400 watt om jag minns rätt, kostade bara en 179 eller 249 eller liknande, har bara en plan platta i bottnen, har ett filter så rent teoretiskt kan man säkert göra kaffe o te i den, håller värmen rätt bra och jag kan inte tänka mig att den är 90 grader på utsidan, har känt på den iaf, inte för jag ser varför man skulle hålla där när det finns ett handtag...
Nitrometan
2007-03-26, 15:23
Är man någotsånär intelligent drar man alltid ur kontakten när man kokat vattnet.
Precis. Dumt att lämna ett värmeelement (slingan/plattan) i botten inkopplat när man inte är i närheten.
Whistler
2007-03-26, 15:30
Lite fascinerad över att folk inte drar ur kontakten. Själv har jag inte ens kommit på tanken att lämna den i. Ställer alltid undan kokaren när jag har använt den.
Jag har en gratis kokare från nestle? som har fungerat klockrent i över 3 år. Den stänger så snällt av sig när vattnet kokat.
Jag drar mig till minnes min polares vattenkokare som alltid lät "pscccht" när den självaktiverades lite från och till och brännde bort det sista vattnet. Den stod alltid bakom en gardin. Jag tror fortfarande det är den han använder. Han bara ber om det. Han har en strömsladd under en fuktig handduk som sedan går över diskbänken bort till hans 2000W industrimicro, ex.
Dumleman
2007-03-26, 15:37
Man ska alltid rycka ut den annars kan det få obehagliga konsekvenser!
Jag drar inte ur kontakten men varför skulle jag? Plattan i mitt fall leder väl bara strömmen vidare till kannan? Plattan i sig blir ju aldrig varm. Så eventuellt kunde man ju skita i att ställa kannan på plattan iaf, men att dra ur sladden o ta undan allt? Orka.
Bronkitkorv
2007-03-26, 18:12
Fan vad töntigt med vattenkokare säger jag, vad fan ska man med det till om man inte är en tedrickande engelskman undrar jag ?
Töntigt och tydligen livsfarligt.. Jag tar mitt varmvatten direkt från kranen..
Min vattenkokare är alltid inkopplad. Visserligen kan man bara sätta igång den med vatten i och det stänger av sig själv när vattnet kokat upp, så det är ingen risk att den krånglar. Förutsatt att den automatiska avstängningen inte krånglar!
Det stavas exakt med K.
just presis!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.