Visa fullständig version : Rätt eller fel gjort av poliserna?
hobbitar
2007-03-25, 21:10
Lite otrevliga bilder så väldigt känsliga personer varnas....
http://www.nothingtoxic.com/media/1174621161/Criminal_Shoots_a_Cop_in_the_Face_and_Gets_Complet ely_Annhilated
Lite sammanfattning då:
En kille skjuter en polis i ansikte framför vittnen, springer från scenen men hinns upp av de andra poliserna. Killen dyker upp i rätten några dagar senare med.. ja ett nytt ansikte.....
Var det rätt gjort av poliserna?
Inte rätt, men förståeligt.
Nu ser han ut som han borde gjort och helst ska göra genom hans fortsatta liv(tyvärr fortsatta). Han är ett odjur om han kan skjuta en polis rakt i ansiktet med hans egna pistol och sedan springa därifrån. Ett odjur är dömd att se ut som ett odjur och dö som ett. För det han gjorde var ju bara sjukt!
NiXPhoenix
2007-03-25, 21:16
Alltså, han läkte väl bra, jag fattar det som att bilderna på honom i vit skjorta är efter eller?!
Edit: Det är samma bilder i början som i slutet...
NiXPhoenix
2007-03-25, 21:16
Nu ser han ut som han borde gjort och helst ska göra genom hans liv. Han är ett odjur om han kan skjuta en polis rakt i ansiktet med hans egna pistol och sedan springa därifrån. Ett odjur är dömd att se ut som ett odjur och dö som ett. För det han gjorde var ju bara sjukt!
Jag tror inte han sköt i ansiktet med flit faktiskt...
Pudzianovski
2007-03-25, 21:18
Han hade tråkigt och snodde pistolen för att skjuta en fågel han såg utanför fönstret och råkade missa och träffade en polis i ansiktet istället?
Tänk om det var så lätt att avgöra vad som är rätt och fel
då skulle vi kunna skippa hela domstolsväsendet
Helt fel självklart. Polisen ska inte utdela bestraffningar. Kan förstå att man får en roid rage om någon skjuter en kollega dock.
nehe?
Pudzianovski
2007-03-25, 21:21
Ingen har väl sagt att det är lätt? eller vad menar du?
Förstår att poliskamraterna fick rage på gynnaren, men polisen skall inte vara domare, jury och bödel.
Han fick sitt straff i rättssalen.
näe för han var ju igentligen en hyvens kille och siktade i bröstet*slap*
Ingen har väl sagt att det är lätt? eller vad menar du?
jag menar att frågan inte går att besvara
Så du menar att det är en tolkningsfråga om det var rätt eller fel att skjuta en polis i ansiktet med hans eget vapen?
Dom borde slagit ihjäl han på plats.
Tigerkotten
2007-03-25, 21:26
Ja, vet ju dock inte vad för skador han fick från att hoppa ner heller dock.
Jag tycker det är rätt - att säga att dom gjorde fel.
Säg det om det var din farsa som blev skjuten i ansiktet av hans egna vapen. Eller om du vill jag kan skriva ett A4 med värre scenarion...
Livet är inte oändligt värdefullt, vissa förtjänar att dö och det på plats för handlingen de gjort. Samt i fall som dessa är det inte svårt att avgöra om han förtjänar en plats i samhället & på jorden vid oss människor eller inte.
Jola Bero
2007-03-25, 21:28
När det är sånna killar vi snackar om, vem fan bryr sig egentligen om hur illa polisen misshandlar dom? Man får ju vara bra dum i huvudet om man säger att dom inte förtjänar det.
Alla har rätt till rättegång. Polisen ska inte straffa. Fel m a o.
Säg det om det var din farsa som blev skjuten i ansiktet av hans egna vapen. Eller om du vill jag kan skriva ett A4 med värre scenarion...
Livet är inte oändligt värdefullt, vissa förtjänar att dö och det på plats för handlingen de gjort. Samt i fall som dessa är det inte svårt att avgöra om han förtjänar en plats i samhället & på jorden vid oss människor eller inte.
det är just därför vi har domstolar för att nära anhöriga inte ska döma.
Såna och såna killar.
Idealet vore väl om man kunde få en "sån kille" tillbaka på den smala rätta vägen igen. Hur är dock en annan fråga, inte många som blir bättre människor efter en vistelse i ett amerikanskt fängelse?
Eye for an Eye-mentalitet vore trevligt om vi kunde släppa nu år 2000+
Nu är intelligensreserven igång igen ser jag.
Klart det är en naturlig reaktion från poliserna, men det gör det inte mer rätt det dom gjorde än det han gjorde.
Kamma er.
Självklart var det fel. Att påstå något annat är galenskap.
Polisernas agerande må till viss del vara förståligt, det kan jag köpa. Men inte rätt. Inte en chans i världen.
Kaboffastar
2007-03-25, 21:35
får ju status i fängelset nu ju.
Först skjutit en polis i fejset, sen så ser han ut sådär när han kommer in på fängelset.
Leader of the pack direkt ist för *** i röven direkt.
AkA polisen gjorde fel och borde fattat bättre.
Såna och såna killar.
Idealet vore väl om man kunde få en "sån kille" tillbaka på den smala rätta vägen igen. Hur är dock en annan fråga, inte många som blir bättre människor efter en vistelse i ett amerikanskt fängelse?
Eye for an Eye-mentalitet vore trevligt om vi kunde släppa nu år 2000+
Precis lika omöjligt det är att få en "sådan kille" tillbaka på den smala rätta vägen, precis lika omöjligt är det att släppa - Eye for an Eye-mentaliteten. Eftersom i vissa fall är det den enda vägen som går att ta för att lösa problemet. Om du inte har teknologin att sudda ut hela hans livs historia, uppfostran, bakgrund, tankeställning, erfarenheter, yada yada yada.... För att senare släppa ut honom på gatan med inmatade utmärkta handlag i stickning så han kan få ett fint jobb med gummorna i stan.
...You dont ? Dident think so...
Så klart de är fel. Men jag förstår dem, han förtjänade det. Och hur fan kan man gnälla över ett litet misshandlat tryne när han tidigare har skjutit någon i huvudet. Han fick va lite av vad han förtjänade.
Det är helt fel men jag kan inte garantera att jag gjort inte gjort detsamma för jag tycker helt klart att han vara värd det.
Dissector
2007-03-25, 21:44
Det finns ju faktiskt en del håll att se det ifrån. Jag klandrar inte poliserna. Jag tycker inte dom är sjuka eller dumma som hämnas på det sättet. Det kanske inte bara var en kollega, utan även en väldigt nära kompis. Å andra sidan, skulle jag ha en familjemedlem som blev behandlad så oavsett vad han/hon hade gjort så hade jag flippat och önskat poliserna all tänkbar misär.
Ska man sedan istället försöka vara objektiv så blir ju polisens handlande fel, av de anledningar som redan nämnts, domstolen dömer och straffar, inte poliserna.
Skulle polisen kunna få göra så oftare så skulle det såklart inte vara bra.
I det här fallet tycker jag det är skitsvårt. Allihop verkar vara offer och gärningsmän på samma gång :P
Att avrätta en oskyldig(?) person som gjorde sitt jobb, ansikte mot ansikte är såklart totalt sjukt, och det är väl för mycket begärt att nära vänner till personen bara ska plocka in honom som vilken brottsling som helst. En person som inte är polis och hamnar i samma situation som den dödes kollegor hade nog inte velat nöja sig med misshandel heller.
Dumleman
2007-03-25, 21:50
Poliser ska för fan inte döma ut straff *mini*. Hoppas poliserna som gjorde det åker dit så de får sitta inne ett bra tag och aldrig mer får arbeta som polis.
Jag kan sätta på mig poliskamraternas skor, sätta mig in i deras situation och förstå hur de har tänkt när de gjorde detta, det var ju trotst allt en poliskamrat som de förlorat så jag kan förstå deras sorg och ilska, men det rättfärdigar fortfarande inte beteendet.
Polisen är ej domare, jury och bödel. De skall inte bestraffa någon på detta vis, straffet får han i rättssalen.
The police uphold the law, they are not above the law.
Dumleman
2007-03-25, 22:01
Killens arabiska utseende spelar nog en viss roll med tanke på det rådande terrorklimatet där borta. Det kanske fick bägaren att rinna över. Liknande saker har nog hänt svarta både en och två gånger om jag får gissa men väldigt sällsynta när det gäller vita *känner i luften med det statistiska fingret*.
Killens arabiska utseende spelar nog en viss roll med tanke på det rådande terrorklimatet där borta. Det kanske fick bägaren att rinna över. Liknande saker har nog hänt svarta både en och två gånger om jag får gissa men väldigt sällsynta när det gäller vita *känner i luften med det statistiska fingret*.
nu ska vi väl kanske inte snacka o saker vi inte har en minsta lilla aning om va...
Antyder du att behandlingen hade varit en annan om snubben i dramat hade varit en rik vit överklass kille från en familj av rang?
Så klart det är fel men han säkerligen gjort precis samma sak själv då han förtjänar det.
Dumleman
2007-03-25, 22:12
nu ska vi väl kanske inte snacka o saker vi inte har en minsta lilla aning om va...
Men Leif G.W. får ju spekulera vilt...
Klart ni får spekulera.
Det har folk rätt till (även en egen åsikt), såvida man inte trampar ngn på tårna.
Men Leif G.W. får ju spekulera vilt...
Han har ju i o f s lite mer känsla och rutin för den här typen av händelser.
hahavaffan
2007-03-25, 22:32
Kanske fel, men jag hade gjort samma sak.
Han lever iaf, det kan han va glad över...polisen som blev skjuten i ansiktet hade mindre tur...o ser man efterbilderna 2006 så va han ju helt återställd fysiskt iaf.....inte så att jag känner sympati för han som skjöt....
Det var "rätt" och "jag hade gjort samma sak"......hmmm....
Jo, kanske vi alla ingår i en hamrande pöbel när skälen är starka och chansen tillräckligt stor.
Men, nu är det kopplat till själva yrket, eller rollen, som polis att just inte behandla folk som man känner för. Fulla gubben som ramlar och spyr ska inte få en spark i röven. Halta gumman som inte gör som ålagts ska inte få en örfil och du som pinkar på allmän plats kl 4 på morgonen ska heller inte få smaka batongen. Ska inte. Får inte. Så säger yrket polis.
Läkaren, som opererar på fältlassarettet ska inte skära sönder och samman en sårad fiende som hämnd för alla skadade landsmän han sett. Av exakt och precis samma skäl. Ska inte och får inte.
Läraren, som undervisar vid din skola, får inte underlåta att undervisa dig eller behandla dig nedlåtande av samma skäl. Ska inte och får inte.
Hela diskussionen är en non-event och bara under extrema omständigheter och i totalitära stater anses lagens tolkning av polisyrket inbegripa domstolsutövning. För övrigt är det utomordentligt få av ens de allra som gräsligaste staterna som tillåter misshandel som straffpåföljd.
Jag mistänker, på goda grunder, att de av oss som tycker sådant låter rimlig skulle vara just de första att bli rejält misshandlade i en sådan tillvaro.
Lizard
Klart det går, förstod du inte vad frågan var eller?
Ja, titta på hans arabiska mamma.
Det var "rätt" och "jag hade gjort samma sak"......hmmm....
...
Jag mistänker, på goda grunder, att de av oss som tycker sådant låter rimlig skulle vara just de första att bli rejält misshandlade i en sådan tillvaro.
Lizard
Eller så har de bara större insikt i vad varje människa är kapabel till om den provoceras. Om man ser sin kollega och vän bli dödad och mördaren springer därifrån och gör motstånd vid arrestering så skulle nog jag slå tills han blev väldigt snäll.
High1ander
2007-03-25, 23:24
Vad visas det for bevis pa att polisen orsakat skadorna? Kan det inte vara nagon i fangelsecellen som skadat honom? Kan inte vissa skador uppkommit fran hans hopp fran 3e vaningen och nar man fanga honom (utan att behovt fanga honom brutalt)?
Aldrig i klippet sa finns det nagot vittne eller natt som styrker att det skulle vara poliser som slagit eller misshandlat, bara antaganden (eller asikter fran folk).
Om det e nagon som dommer har utan hansyn sa e det vall anda folket har som dommer polisen.
Jag tror dock helt seriost att det e polisen som misshandlat honom, vilket om sa e fallet sa ar de sjalklart valdigt fel.
NiXPhoenix
2007-03-25, 23:25
Han hade tråkigt och snodde pistolen för att skjuta en fågel han såg utanför fönstret och råkade missa och träffade en polis i ansiktet istället?
Han siktade säkert på polisen, men eftersom han rymde låg antagligen hans fokus på det och inte på att skjuta nån polis i ansiktet.
näe för han var ju igentligen en hyvens kille och siktade i bröstet*slap*
Precis. ;)
Überbiffen
2007-03-26, 00:13
Jag blev mest förvånad över att dom inte sköt honom. Han skjuter en polis i ansiktet och försöker fly. Jag hade gissat på att dom skulle skjutit honom "on sight" efter det.
StoneHill
2007-03-26, 01:00
Helt rätt, skjuter man en snut i ansiktet får man fan skylla sig själv, orka med den feta mamman som står o skriker, eeeeh haallå din son sköt en människa i ansiktet liiiite värre om du frågar mig
*gah!*
Vad irriterad jag blir.
Om det var poliserna som gav upphov till skadorna så var det sjölvklart helt och hållet fel hur man än ser på saken. Det är ett fall som detta som sätter rättssäkerheten ur spel, den här mentaliteten från polisernas sida går ju även att översätta till andra situationer som tex. "Jag är nästan helt säker på att du dödade min kollega, du befann dig i närheten av brottsplatsen och hatar honom. Jag kan inte fälla dig men jag skall mosa dig sönder och samman" Om polisen inte följer och upprätthåller lagen vem skall man då kunna lita på som gör det?
Sedan måste jag fråga någon som är mer insatt, hur hanterar man egentligen sitt tjänstevapen? Har man den helt öppen ohölstrad inom räckhåll för en misstänkt brottsling? Verkar lite riskabelt.
Det är fel men jag hade gjort det ändå.
Poliserna gick väl fria......precis som 99% av svenska poliser som gör tjänstefel.
Eller så har de bara större insikt i vad varje människa är kapabel till om den provoceras. Om man ser sin kollega och vän bli dödad och mördaren springer därifrån och gör motstånd vid arrestering så skulle nog jag slå tills han blev väldigt snäll.
Det skulle antagligen de flesta av oss göra, oavsett vad nu lizard har fått för sig. Precis som att fältläkaren inte skulle operera en snubbe som kommer in och dödar hans kompis och kollega. Men visst, det är bra att det finns naiva människor.
Poliserna bakom verket gjorde ju givetvis inte detta i egenskap av poliser utan som människor och kamrater till Jim Allen, den skjutna polismannen. Polisen är en förlängning av samhällets rättsskipande och samhället ska givetvis inte utdöma straff på annat sätt än genom domstolar. Men det är skillnad på lagar och egen moral, och som sagt kunde poliserna ha skjutit honom under gripandet men de valde att låta bli. Hur många skulle reagerat på samma sätt om han skjutit en brandman på en brandstation och blivit nerslagen av brandmännen medan de väntat på polisen?
Journalistens "expertutlåtande" är ju också lite underligt, det finns ju inget som säger att en svullen panna skulle vara liktydigt med hjärnskador, det vet ju alla som fått en bula. Jag tror att det ser värre ut än vad det är. Men det är klart att hans mamma reagerar som hon gör, hon ser ju inte monstret som öga mot öga dödat en polisman och dessutom troligen var den som låg bakom mordet på en äldre dam. Hon ser bara sin älskade son.
Dessutom har han inte ett arabiskt utseende, han är latino. Han heter ju Estevan. 26 år och dödar äldre damer och poliser, hur många tror att han samlat på sig tillräckligt med karma för att förtjäna detta?
Nån som har en annan länk? Såna sidor funkar aldrig för mig.
petersson
2007-03-26, 06:51
Så du menar att det är en tolkningsfråga om det var rätt eller fel att skjuta en polis i ansiktet med hans eget vapen?
Dom borde slagit ihjäl han på plats.
Alltså. Inget illa ment men sådär brukade jag tänka när jag gick i sjuan...
Det blir alltså en diskussion här. Det i sig är ganska fascinerande.
Fast å andra sidan orkade jag inte läsa mer än två trådar och hoppas att resten bara var en upprepning av vad Jax sade; Man kan förstå reaktionen, men man får inte annat än förkasta den.
Det är förstås inte bra när polisen utdelar straff. Fast det är ju bara en petitess i det här fallet. Mördaren förtjänar knappast att behandlas bättre än så. Han är den som står för det riktiga brottet.
Jag tror det är väldigt svårt att föreställa sig vad som händer med en om man ser sin partner/arbetskamrat bli skjuten i ansiktet. Snacka om adrenalinchock. Läst lite vittnesrapporter av poliser när det blir tvungna att skjuta någon. Verkar som att allt vid det tillfället gått i slowmotion, allt ljud försvunnit och endast en sak som de varit medvetna om och de är pistolen i den andre mannens hand. Det har oftast även fått tunnelseende o.s.v.
Vad jag förstått så har dem i USA förbjudit biljakter i hög fart, just på grund av att polisernas puls ofta hamnar över 175, en puls där de mesta av de avgörande intrycken utifrån försvinner. Den stressen som de hamnar i gör att de inte kan agera på ett vettigt sätt och det är många poliser som skjutit ihjäl andra i vad som anses var onödigt våld när man betraktar det utifrån.
Poliser är människor som vilka andra och reagerar precis som oss andra på stress. Det rättfärdigar visserligen inte vad dem gjorde, men man ska nog försöka sätta sig in hur man själv skulle reagerat om någon man känner blir skjuten/skadad/våldtagen...
Man vet ju inte vad han gjort mot poliserna när de väl kom ifatt honom. Jag menar, vi snackar om en kille som helt kallt snodde en pistol från en polis, och skjöt honom mitt i ansiktet på ett avstånd där det är omöjligt att missa - Vad hindrar honom från att gå berserkargång när poliserna kommer ikapp honom? Hade han fortfarande vapnet med sig? Tog han till andra vapen på platsen av återfångandet?
Scenario 1:
Poliserna fick vredesutbrott på honom för vad han gjort och när de kom ikapp honom var han helt försvarslös, utan vapen eller tillhygge, och blev totalt misshandlad.
Scenario 2:
Polisen sprang ikapp honom och han var fortfarande beväpnad, med pistol, eller annat tillhygge. De hoppade på honom alla på en gång, och vreden tog till viss del överhanden, men han var alldeles för inne i sin egen vrede mot poliserna, att det slutade blodigt.
Vi vet inte ett skit om vad som egentligen hände, det där kommerciella skitprogrammet säger oss inte ett dugg förutom två saker:
1. Han skjöt en polis i huvudet på ett avstånd som är omöjligt att missa om man inte skakar frenetiskt.
2. När poliserna kom tillbaka med honom, var han sönderslagen.
Vad som hände där i mellan får vi inget ljus över överhuvudtaget. De skadorna han hade kan man lätt åstadkomma med två kraftfulla slag med ett soptunnelock, och låt säga att han var beväpnad och en polis såg chansen att rädda sina kollegor genom att drämma till honom hårt som fan med ett soptunnelock - Var polisernas beslut fortfarande fel? (Det här stycket var ren hypotes, ingenting annat.)
scenario 2 är inte trovädigt, ingen polis börjar brotta ner en beväpnad man som precis har skjutit en kollega, utan att först avväpna/oskadliggöra den personen.
Iövrigt håller jag med, vi vet inte ett skit. Förutom att han har skjutit en polis, och kommer sönderslagen till rätten.
Rätt är det väl kanske inte, men jag hade troligtvis sparkat sönder aniktet totalt på honom om det var en nära kollega han sköt. Tycker dock det är helt rätt att mamman ska få se sin missanpassade son komma in sänderslagen i en mask som hon fick. Betvivlar att de gjorde sitt bästa under hans uppväxt.
scenario 2 är inte trovädigt, ingen polis börjar brotta ner en beväpnad man som precis har skjutit en kollega, utan att först avväpna/oskadliggöra den personen.
Sant, var nog inte helt rätt i tankebanorna när jag skrev det där scenariot.
Jacksatan
2007-03-26, 12:27
Åt helvete fel så klart. Poliser ska inte ta lagen i sina egna händer och agera domare samt exekutor av straffen. Vart går gränsen då? Ska en kille som spottat på en polis få samma behandling?
Åt helvete fel så klart. Poliser ska inte ta lagen i sina egna händer och agera domare samt exekutor av straffen. Vart går gränsen då? Ska en kille som spottat på en polis få samma behandling?
+1
Richard85
2007-03-26, 13:08
Tur vi har alla moralpoliser här. Dom som säger att dom INTE hade gjort något o att det är fel är bara löjligt. Hade det hänt ngn av oss hade vi alla gjort samma sak utan o tveka..
Hade det hänt ngn av oss hade vi alla gjort samma sak utan o tveka..
Gör det det mer rätt då?
Och för övrigt är det ju en ganska vanlig situation att folk blir skjutna i ansiktet, så självklart skulle vi alla göra likadant!
Tur vi har alla moralpoliser här. Dom som säger att dom INTE hade gjort något o att det är fel är bara löjligt. Hade det hänt ngn av oss hade vi alla gjort samma sak utan o tveka..
Att anse att något är fel är inte samma sak som att säga att man inte skulle göra samma sak.
Och därför är det rätt?
Läs Kwons inlägg #34 på sid 3, han säger det som behöver sägas i frågan.
Richard85
2007-03-26, 13:58
Japp det gör det till rätt
Dumleman
2007-03-26, 14:20
Jag är övertygad om att det är ytterst få som hade gjort samma sak. Det är många som inte törs ta en levande fisk vet du.
Förståeligt men därmed inte berättigat. Dock tror jag att jag också skulle ha roidat helt enormt om någon sköt min kompis.
Jacksatan
2007-03-26, 14:25
suck.
......... orka med den feta mamman som står o skriker, eeeeh haallå din son sköt en människa i ansiktet liiiite värre om du frågar mig
Håller med om det där faktiskt :P
Jacksatan
2007-03-26, 14:29
Håller med om det där faktiskt :P
Blod är alltid tjockare än vatten :)
Många "två fel gör inte ett rätt"-trådar här nu :)
Det var fel av poliserna, men som Jax sa: förståeligt.
http://fizisist.web.cern.ch/fizisist/funny/get_a_brain_morans.jpg
Det är fel vad poliserna gjorde, men rätt vad Olle, Erik, lars och Per gjode.
Om det nu går ihop på något sätt.
Hehe mamman skriker Police brutality när hennes son sitter i rätten för mord,
man kan bara älska dubbelmoral.
Hehe mamman skriker Police brutality när hennes son sitter i rätten för mord,
man kan bara älska dubbelmoral.
Har hon fel i det menar du?
Förutsatt att de misshandlade honom och inga ursäktande omständighter fanns självklart.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.