handdator

Visa fullständig version : Frågor om proteinbalans, kasein, vassle och EAA.

Kico
2007-03-25, 21:04
Detta har varit uppe tidigare men i och med tiden så har många svar ändrats och jag känner mig något förvirrad nu när jag vill ha ett entydigt svar från någon som vet och kan helst referera till trovärdig källa, även om detta inte är nödvändigt sålänge inte en debatt uppstår.

Fråga 1: Först var det trott att vassle stimulerar proteinsyntes bättre än kasein i samband med träning. Därefter sas det att de stimulerar proteinsyntes lika bra - Vilket av dessa påståenden stämmer? Lika bra eller är vassle bättre? Eller kanske är en blandning bäst?

Fråga 2: Först var det trott att i vila så resulterar kasein i bäst proteinbalans då vassle även ökar nedbrytningen. Nu har jag hört att om vassle intas med en annan energikälla (kolh. och fett) så ger det bättre proteinbalans än kasein. Är detta sant?

Om det är sant så har jag en följdfråga: Jämfördes (X antal kcal från kasein) med (X antal kcal från vassle + Y antal kcal från annat). I så fall är det ju självklart att mer energi ger bättre proteinbalans?

Fråga 3: Är fortfarande en blandning mellan vassle och kasein (typ 50/50) troligen det bästa kring både träning och i vila, om vi bortser från fria EAA?

Fråga 4: Ökar snabbt protein och fria EAA även nedbrytningen av protein efter träning eller är det ingen större skillnad?

Om frågorna besvaras av King Grub eller med trovärdig referens så behövs ingen större förklaring för min del; jag kommer att leta upp det själv om jag fortfarande är nyfiken. Tack på förhand.

King Grub
2007-03-25, 21:09
1. Oklart vilket som är bäst. Både verkar stimulera anabolism ungefär lika bra.

2. Vassle ökar inte nedbrytning. Proteinintag ökar aldrig nedbrytningen. Du tänker på att aminosyreoxidationen är större vid vassleintag, men ditt muskelprotein börjar inte plötsligt brytas ned i större utsträckning av vassle. Jämför du bara ett mål med ett annat ger kasein bättre proteinbalans än vassle, även med andra makronutrienter med i bilden. Delar vassleproteinet upp i flera små mål på samma tid som kaseinet tar på sig att tas upp, ger vasslet bättre proteinbalans tillsammans med andra makronutrienter. Inget man behöver tänka på vid normal, blandad kost.

3. Kanske. Finns inget säkert svar på den frågan. Alla kroppsbyggare får mer aminosyror än dom behöver för maximal proteinsyntes, så källan till protein vid ett enskilt mål spelar mindre, om någon, roll. Och det finns ju fler protein än kasein och vassle: du äter/dricker väl inte bara mjölk? Alla animaliska proteiner från kött fisk fågel ägg osv är också helt fullvärdiga, och är varken vassle eller kasein.

4. Som sagt, nedbrytningen ökar inte vid proteinintag. Det är mängden aminosyror av proteinet du äter som oxiderar som är större med snabbt protein, men det handlar inte om ditt muskelprotein. Långsamt protein minskar däremot muskelnedbrytningen; det gör inte snabbt. Snabbt stimulerar proteinsyntesen, vilket inte långsamt gör, men minskar inte nedbrytningen.

King Grub
2007-03-25, 21:11
http://www.sportsnutritionsociety.org/site/pdf/JISSN-3-1-7-27-06.pdf

Kico
2007-03-25, 21:24
Tack för det snabba svaret. Ja, jag syftade på att mer egna aminosyror oxiderar i och med att koncentrationen i blodomloppet minskar.

Jag drar dessa slutsatser:

I samband med träning ger kasein och vassle likvärdig proteinbalans, EAA ger något bättre.

I vila är kasein + vassle troligen det bästa, därefter kommer kasein och slutligen är vassle helt klart bättre än inget protein alls.

Det är rätt?

King Grub
2007-03-25, 21:27
En blandad kost ger dig alla aminosyror du behöver i rätt fördelning för maximal proteinsyntes.

Tror det är fel att bara tänka i banorna "vassle eller kasein". Allt animaliskt protein är fullvärdigt. Det är bara i mjölk vassle eller kasein finns. Dessutom kompletterar olika livsmedels aminosyreprofiler varandra (mjölk+vete är t ex bättre än det ena eller det andra för sig - bara ett ströexempel), även från mål till mål, så vid en blandad kost finns det alltid tillräckligt av rätt aminosyror för bra proteinbalans.

Kico
2007-03-25, 21:32
Tack, det är jag medveten om. Kompletterar oftast lysinbristen när jag äter något rikt på vete med vassle. Ville bara få lite svar så att jag vet rent teoretiskt.

När vi ändå är inne på ämnet: Vilken aminosyra, om någon har ärtor brist på?

King Grub
2007-03-25, 21:36
Met, Lys and Thr were identified as the first, second and third limiting amino acid.

Identification of the order of limiting amino acids and extent of their deficit in pea protein by an amino acid removal technique. Pol. j food nutr. sci. 2004, vol. 13, no2, pp. 203-208.

Kico
2007-03-25, 21:47
Identification of the order of limiting amino acids and extent of their deficit in pea protein by an amino acid removal technique. Pol. j food nutr. sci. 2004, vol. 13, no2, pp. 203-208.

Okej, det låter som tonfisk eller äggvita blir bra att använda till ärtor men jag får gå på tonfisk, det låter godare.