handdator

Visa fullständig version : Bra eller dålig diet?

Aeroxie
2007-03-25, 20:06
Hejsan! Läste detta på aftonbladet och tänker ju följa denna modell i ca 1 vecka och se succesivt öka med kolhydrater och så.
Denna lista utesluter ju de mesta som jag brukar äta till frukost.
Tänker därför vända mig till Er för tips om en nyttig frukost utan bröd och flingor, har ingen fantasi till detta.
Är 16 årig kille som väger 87 kg och är 187 om de spelar någon större roll.

"Så ska du äta:
ÄT obegränsat av kött, fisk, grönsaker, och fett ur GRÖNA LISTAN (se länk nedan). Bry dig inte om kalorierna, utan ät dig mätt fyra-fem gånger om dagen.
SKIPPA bröd, frukt, chips, godis, rotfrukter, pasta, ris, potatis, vanlig mjölk – allt som står listat i RÖDA respektive GULA listan (se länk nedan). Under den första 14-dagars-perioden bör du inte äta någonting som innehåller socker.
Så ska du motionera:
Promenad tre ggr/vecka, 30 minuter.
TIPS! Välj den träningstid som passar dig bäst – känn ingen press att hinna med en promenad före frukost, det ger ingen ökad totalförbränning!"

ligne
2007-03-25, 20:08
min åsikt: dålig diet

Aeroxie
2007-03-25, 20:12
min åsikt: dålig diet

utveckla gärna varför du tycker så :)

ligne
2007-03-25, 20:18
jag tycker att en bra diet ska innehålla kolhydrater.

blekfet2
2007-03-25, 20:25
Varför ska du ge dig på en sådan diet?
Vad är det för fel på en "klassisk" med sänkt kcal-intag och motion?

Aeroxie
2007-03-25, 20:30
Varför ska du ge dig på en sådan diet?
Vad är det för fel på en "klassisk" med sänkt kcal-intag och motion?

Tycker att den följer de hyffsat?
En anledning är faktiskt att den är såpass "lättläst" dvs inga krånglande ord och jag förstår hur man ska följa den, sen så är den fullt möjlig att fullfölja.
Här är resten:
-----------------------------------------------------------------------

"VECKA 1
Så ska du äta:
ÄT obegränsat av kött, fisk, grönsaker, och fett ur GRÖNA LISTAN (se länk nedan). Bry dig inte om kalorierna, utan ät dig mätt fyra-fem gånger om dagen.
SKIPPA bröd, frukt, chips, godis, rotfrukter, pasta, ris, potatis, vanlig mjölk – allt som står listat i RÖDA respektive GULA listan (se länk nedan). Under den första 14-dagars-perioden bör du inte äta någonting som innehåller socker.
Så ska du motionera:
Promenad tre ggr/vecka, 30 minuter.
TIPS! Välj den träningstid som passar dig bäst – känn ingen press att hinna med en promenad före frukost, det ger ingen ökad totalförbränning!

VECKA 2
Så ska du äta:
Som under vecka 1, det vill säga undvik alla livsmedel från gula och röda listan. Ta gärna en multivitamintablett om dagen som komplement.
TIPS! Sugen på något gott mellan målen? Nötter, oliver, ostkuber och avokado är jättebra GI-snacks.
Så ska du motionera:
Promenad 3 ggr/vecka i minst 30 minuter.
TIPS! Pendla gärna med armarna för större effekt. Prova också att gå med stavar – det ökar förbränningen med 15 procent!

YES! Den svåraste perioden är över! Du har turbostartat kroppen – och kanske minskat några kilon redan. Från och med nu är målet att gå ner 0,5 kilo i veckan, förutsatt att du inte har nått målvikten.

VECKA 3
Så ska du äta:
Nu kan du smyga in lite långsamma kolhydrater från gula listan, som fullkornsbröd med hela kärnor samt frukt, i kosten. Ät max 60 gram om dagen – en brödskiva väger 17 gram.
Så ska du motionera:
Promenad 3 ggr/vecka, minst 30 minuter.
Lätt styrketräning 2 ggr/vecka, gärna i anslutning till promenaden. Träna rygg, mage och armar. Ett par hantlar och ett gummiband räcker som redskap. Fråga instruktören på ditt gym hur du gör, eller kolla på www.training4life.se

VECKA 4
Så ska du äta:
Som föregående vecka. Fortfarande begränsar du kolhydraterna till 60 gram om dagen. Välj från gula listan.
Så ska du motionera:
Promenad eller simning 2–3 ggr/vecka i 30 minuter.
Lätt styrketräning, 8–10 övningar, 2 ggr/vecka.
TIPS! Öka förbränningen med vardags-
motion! Köp en bra stegräknare så har du lättare koll på hur mycket du rör dig. Satsa på att traska 10 000 steg om dagen.

Efter en månad med GI-dieten har du maxat din kropps förbränning, något som redan (hoppas vi) syns på vågen. Eftersom du fortfarande äter så lite kolhydrater bör du fortsätta med så kallad lågintensiv träning, där du inte tar ut dig.

VECKA 5
Så ska du äta:
Behöver du gå ner mer i vikt kan du ligga kvar på samma mängd kolhydrater som föregående vecka, det vill säga 60 gram kolhydrater om dagen.
Så ska du motionera:
Promenad i varierad fart, minst 2–3 ggr/vecka.
Ta för vana att styrketräna när du är klar med promenaden, 2–3 ggr/vecka i minst 20 minuter.
TIPS! Satsa på att skaffa dig träningsrutiner du kan hålla. Kan du skaffa ett hemmagym? Ställa en löpmaskin i källaren? Börja ta ridlektioner? Tänk fantasifullt och pröva så många olika aktiviteter du kan.

VECKA 6
Så ska du äta:
Nu börjar det bli dags att föra in mer kolhydrater i kosten. Ett par smörgåsar om dagen plus någon frukt är en bra övergång. (Behöver du fortfarande gå ner mycket i vikt, fortsätt att begränsa kolhydraterna kraftigt ytterligare ett par veckor).
Så ska du motionera:
Lätt joggning, simning eller rask promenad, 2–3 ggr/vecka.
Styrketräning, 2–3 ggr/vecka i anslutning till promenaden.
Vardagsmotion – rör dig så mycket du kan!
Pröva gärna gympass som inte har så hög belastning. Yoga och pilates är bra alternativ till joggningen.

Snart målgång! Nu är det bara två veckor kvar på programmet. Utmaningen de sista två veckorna blir att lägga om kosten så att du behåller din nya vikt för gott.

VECKA 7
Så ska du äta:
Lägg till fler livsmedel ur den gula listan. Du kan ha pasta och bröd till varje måltid, men välj produkter med lågt GI och ta mindre portioner än du gjort tidigare. Ät hellre ett extra kycklinglår i stället för potatis.
Så ska du motionera:
Intervallträna 2 ggr under veckan. Så här gör du: Värm upp fem minuter med promenad. Öka sedan farten eller jogga under tre minuter. Öka därefter ytterligare i 45 sekunder. Gå tillbaka till ursprungstempot 2,5 minuter och öka sedan igen. Upprepa 6–8 ggr.
Promenera de dagar du inte intervalltränar.
TIPS! Försök få med dig en träningskompis till motionshallen. Det ökar motivationen och gör det svårare att skippa ett pass.

VECKA 8
Så ska du äta:
Normalt, men med färre raffinerade kolhydrater än innan du påbörjade dieten. 90 procent bör komma från den gröna och gula listan om du vill behålla ditt goda resultat. När du vill unna dig rödlistade livsmedel: gör det efter en riktig måltid, så minskar du insulinpåslaget.
TIPS! Sugen på dessert? Chokladpudding kan göras på GI-sätt. Det finns också mörk GI-choklad att köpa.
Så ska du motionera:
Valfri motion, 2–3 ggr/vecka, samt promenader på helgerna.
Förhoppningsvis älskar du träning vid det här laget – i så fall är det bara att gratulera. Nu kan du välja även högintensiva motionspass som aerobics, skidåkning, step och tyngre styrketräning. Är du inget motionsfreak kan du nöja dig med promenader. Avsätt minst en halvtimme varje dag, så lovar vi att du förblir smal.
TIPS! Köp en pulsklocka så blir det lättare att se hur hårt du tränar"

L-Sami
2007-03-25, 20:33
Det kan vara en helt okej diet för att gå ner om du inte tränar intensiv konditionsträning eller styrketräning. Om du tränar så är det värdelöst att utesluta kolhydrater.

King Grub
2007-03-25, 20:37
Prova om du vill. Det är ingen dålig eller skadlig diet. Den är antagligen inte effektivare vad gäller viktnedgång än en isokalorisk (som ger lika mycket energi) diet med mer kolhydrat, men den är långt från lika extrem som andra lågkolhydratdieter. Eftersom du är så ung bör du undvika extrema dieter, men den här är helt okej.

Aeroxie
2007-03-25, 20:40
Det kan vara en helt okej diet för att gå ner om du inte tränar intensiv konditionsträning eller styrketräning. Om du tränar så är det värdelöst att utesluta kolhydrater.
Okej!
Men om jag promenerar 3ggr (30-40min) i veckan och tränar ca 2 ggr konditionsträning i veckan, skyndar de på min förbränning då? självklart så lägger jag till kolhydrater.
Kanske bättre att välja "min" diet? vilken är mest effektivast min eller aftonbladets?

L-Sami
2007-03-25, 20:42
Okej!
Men om jag promenerar 3ggr (30-40min) i veckan och tränar ca 2 ggr konditionsträning i veckan, skyndar de på min förbränning då? självklart så lägger jag till kolhydrater.
Kanske bättre att välja "min" diet? vilken är mest effektivast min eller aftonbladets?

Promenaderna och konditionsträningen ökar din förbränning. Hur ser din diet ut?

nutz
2007-03-25, 20:56
Kolhydrat före och efter ett styrketräningspass så är det väl ett riktigt bra upplägg.

Aeroxie
2007-03-25, 21:06
Kolhydrat före och efter ett styrketräningspass så är det väl ett riktigt bra upplägg.

Stryka är vi inte mitt mål just nu, konditionsträning och promenader samt en jämn och bra fördelning av mat ser jag som en bra diet.

kahn
2007-03-25, 21:39
Är det inte så att mycket av den vikt man tappar i början av en low-card diet mestadels består av vatten?

Glykogenet binder vätska som utsöndras när depåerna tömms. Rätta mig om jag har fel.

Till trådskaparen: Även om denna diet inte är hälsovådlig och fm. lika effektiv som en mer balanserad variant, så undrar jag dock varför du skulle föredra denna?! Vore det inte trevligare att äta "vanligt"?

Aeroxie
2007-03-26, 08:24
Är det inte så att mycket av den vikt man tappar i början av en low-card diet mestadels består av vatten?

Glykogenet binder vätska som utsöndras när depåerna tömms. Rätta mig om jag har fel.

Till trådskaparen: Även om denna diet inte är hälsovådlig och fm. lika effektiv som en mer balanserad variant, så undrar jag dock varför du skulle föredra denna?! Vore det inte trevligare att äta "vanligt"?

joo visst, men denna verkade bra. Ge mig tips om andra!

LadyInsane
2007-03-26, 09:11
Själv skulle jag gå upp den där dieten. Att få äta obegränsade mängder av livsmedel som kött skulle i varje fall inte få mig att ligga på kcal -.

kahn
2007-03-26, 16:35
joo visst, men denna verkade bra. Ge mig tips om andra!

Om jag var du skulle jag sluta tänka på dieter som färdiga paket med speciella upplägg. Egentligen kan du faktiskt äta vad som helst, bara du stoppar i dig färre kcal än du gör av med. +/-. Så enkelt är det. Ät balanserat efter vedertagna rekomendationer.

För att undvika hunger föredrar dock de flesta att äta relativt kalori-snåla saker, men istället i vettig mängd (både så att man kan hålla sig mätt länge och för det psykiska). Sök runt lite på forumet, finns många trådar om detta.

CoolHandLuke
2007-03-26, 20:12
Även om det fysiologiskt inte spelar någon roll så har den typen av diet har en psykologisk fördel för de flesta individer. Det är helt enkelt lättare att hålla sig till den. Men det är inte så för alla. Man får prova. Det kan ju dessutom vara sunt att tänka på förlängningen: Hur vill jag äta i framtiden? Som den här dieten, som jag brukar göra eller på något annat sätt?

Aeroxie
2007-03-26, 20:28
Om jag var du skulle jag sluta tänka på dieter som färdiga paket med speciella upplägg. Egentligen kan du faktiskt äta vad som helst, bara du stoppar i dig färre kcal än du gör av med. +/-. Så enkelt är det. Ät balanserat efter vedertagna rekomendationer.

För att undvika hunger föredrar dock de flesta att äta relativt kalori-snåla saker, men istället i vettig mängd (både så att man kan hålla sig mätt länge och för det psykiska). Sök runt lite på forumet, finns många trådar om detta.

Kanske lika bra och strunta i Aftonblandets snack och bara äta i mindre portioner och nyttigare? För att mätta hungern dricker jag vatten, MYCKET vatten.. Hur bra kan det vara? Är de bra att jag dricker ca 3-4 L vatten om dagen? Kanske inte låter så mycket, men för mig som tidigare missbrukat cola och alla dess saker så är de enormt mycket vatten :)

Aeroxie
2007-03-27, 21:30
Tuffar på rätt så bra nu :)
Dagens mat:http://img130.imageshack.us/img130/6032/matenva1.th.jpg (http://img130.imageshack.us/my.php?image=matenva1.jpg)
Åt 1/4 av alla tomater dock, keso 1dl, wokgrönsaker med köttfärssås.
Är detta en bra mängd efter ett konditionspass?
lista över dagens mat:
7.30 - Frukost: Musli och fil (3dl musli och 4dl fil)
11.30 - Lunch: samma mat som på bilden men utan tomater
18.30 - Middag: Maten på bilden

Ja, inget mer förutom detta, frågan är äter jag bra mängder med mat före/efter ett konditonspass?