Visa fullständig version : Hur mycket sömn?
jojjep91
2007-03-25, 17:16
Hej, om man ligger i och tränar mkt, hur mycket sömn behöver man då?
om man sover typ 7-8 timmar på en natt, o vilar lite på dagen är de lagom? om man inte är så aktiv på rasterna o sånt i skolan, o bara slappar.
Eddie Vedder
2007-03-25, 17:29
Precis som med ALLA frågor du ställer skiljer det från person till person och olika faktorer spelar in.
8 timmars sömn är ju vad som brukar anses tillräckligt, men 5 timmars kvalitetssömn är fortfarande bättre än 8 timmars dålig sömn.
Om du känner att dina 7-8 timmar är bra sömn utan en massa avbrott o.s.v. samt att du känner dej utsövd så är ju det en indikation på att du får tillräckligt. Det kan ju ingen annan än du svara på.
I tonåren kan det vara vanligt att uppemot 10 timmars sömn är nödvändigt, skiljer som sagt från person till person ÄVEN DETTA!
jojjep91
2007-03-25, 17:46
aha okej, tack :) jag är väldigt morronpigg, men sen framåt klockan 11-12 nånstanns där , kan man bli lite slö.. men ska nog äta lite bättre frukost så som ligger i till lunchen o kanske ta nåt mellanmål, samt vila på rasterna. Men aa då vet jag
Sökfunktionen är din bästa vän!
blekfet2
2007-03-25, 18:09
Sömn är överskattat.
Sömn är överskattat.
Snarare underskattat.
Rotmosblues
2007-03-25, 18:47
ska du vila på rasterna alltså?
Hej, om man ligger i och tränar mkt, hur mycket sömn behöver man då?
om man sover typ 7-8 timmar på en natt, o vilar lite på dagen är de lagom? om man inte är så aktiv på rasterna o sånt i skolan, o bara slappar.
Ett gott råd till dig beträffande "alla" dina frågor...
Tänk inte så mycket! Träna tungt. Ät när du är hungrig. Sov när du är trött. Krångla inte till allt så mycket. Det är inte nödvändigt. Sök kunskap men häng inte upp dig för mycket på småsaker.
Lycka till!
Ett gott råd till dig beträffande "alla" dina frågor...
Tänk inte så mycket! Träna tungt. Ät när du är hungrig. Sov när du är trött. Krångla inte till allt så mycket. Det är inte nödvändigt. Sök kunskap men häng inte upp dig för mycket på småsaker.
Lycka till!
Bra sagt. Stämmer dessutom.
jojjep91
2007-03-25, 20:34
hehe okej, men de e skoj o lära sig ju, vet folk som drar ner på gymmet o slänger med hela kroppen för o få upp vikten ;s
men aa, nu har jag nog fått svar på alla mina frågor, så nu ska jag nog knipa keft :p
hehe okej, men de e skoj o lära sig ju, vet folk som drar ner på gymmet o slänger med hela kroppen för o få upp vikten ;s
Jag är t ex en av de som gör så... *whistle*
men aa, nu har jag nog fått svar på alla mina frågor, så nu ska jag nog knipa keft :p
Äh, kör hårt! ;)
blekfet2
2007-03-25, 21:45
Äh, kör hårt! ;)
Efter ha sett ett filmklipp så kan jag inte mer än hålla med *whistle* :D
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.