handdator

Visa fullständig version : Varför blir man mindre mätt på potatismos än ex kokt potatis?

Xtreme
2007-03-25, 16:29
Kokt potatis kan man äta kanske 4 stycken innan man blir mätt men om man gör potatismos är 10 potatisar inga problem. Vad är det som gör att man kan äta mycket mer potatismos än kokt potatis trots att mosen även innehåller mjölk och extra fett (smör).

Englund
2007-03-25, 17:16
That´s a tricky one ^^

Lord_Real
2007-03-25, 17:29
Inte bara så med mos. Jag kan lungt äta en 8 potatisar i form av klyftpotatis, men max 4 i form av kokt potatis.

Potatismagi!

Ola Wallengren
2007-03-25, 17:32
Den största faktorn skulle jag tro är att du tycker det är godare med potatismos och att det är lättare att skyffla in. Till viss del så är det ju skillnad i konsistens också, speciellt om du väljer lite mer vaxartad/fast potatis om du kokar potatis och lite mjöligare sorter att göra potatismos på.

King Grub
2007-03-25, 17:35
Vanligen hittar man ingen skillnad vad gäller mättnad mellan potatismos och kokt potatis vid kolhydratekvivalens, visat t ex i Eur J Clin Nutr. 2007 Feb 28; Glycaemic and satiating properties of potato products.

blekfet2
2007-03-25, 18:08
Inte bara så med mos. Jag kan lungt äta en 8 potatisar i form av klyftpotatis, men max 4 i form av kokt potatis.

Potatismagi!

+1

L-Sami
2007-03-25, 20:35
Kan det vara för att en del vätska försvinner när man mosar och sen kokar potatisen?

Rahf
2007-03-25, 20:46
Är det inte fler än jag som känner så att när man äter någonting som inte är riktigt sådär jättegott, så kommer mättnadskänslan lite tidigare än den borde. Låter nog helt vrickat men så brukar det vara för mig iallafall. Att man blir less på smaken helt enkelt. Ett annat exempel jag tror passar på vissa är tonfisk, eftersom man äter det hela tiden så blir man lite småless ibland och då orkar man inte lika mycket.

Personliga åsikter då.

tomccc
2007-03-25, 20:46
Jag skulle tippa på att det är för att det är en lösare konsistens i potatismos p.g.a. den tillsatta mjölken. Prova att äta vanliga potatisar och skölj ned varje tugga med mjölk så ska du se att det går ner mer. För att förklara överdrivet; det är lättare att dricka än att äta.

nutz
2007-03-25, 20:48
Fibrer?

Xtreme
2007-03-25, 21:03
Fibrer?

Klyftad eller mosad potatis innehåller väl lika mkt fibrer som kokt?

nutz
2007-03-25, 21:05
Ingen aning, spekulerar.

Xtreme
2007-03-25, 21:09
Jag skulle tippa på att det är för att det är en lösare konsistens i potatismos p.g.a. den tillsatta mjölken. Prova att äta vanliga potatisar och skölj ned varje tugga med mjölk så ska du se att det går ner mer. För att förklara överdrivet; det är lättare att dricka än att äta.

Tror också det är något sådant. Om man tuggar mycket ökar mättnadskänslan. De som äter fort, äter ofta mer och smälter maten ineffektivare. Det samma måste vara med potatisklyftor som man oftast bara biter av på hälften och tuggar en gång eller potatismos som man bara sväljer och inte tuggar alls.

kahn
2007-03-25, 21:44
Rent generellt blir man (iaf jag) mer mätt på mat i "fast" jämfört i flytande form. Tänk er, vad ger mest mättnad; en liter soppa eller ett kilo potatis? Kanske lite vriden jämförelse, men ni förstår nog vad jag menar.

Eddie Vedder
2007-03-25, 21:51
Rent generellt blir man (iaf jag) mer mätt på mat i "fast" jämfört i flytande form. Tänk er, vad ger mest mättnad; en liter soppa eller ett kilo potatis? Kanske lite vriden jämförelse, men ni förstår nog vad jag menar.

Skulle jag käka exempelvis köttsoppa i samma kcalmängd som 1kg potatis skulle jag bli betydligt mättare av soppan.

Soppa mättar bättre än det mesta tycker jag, åtminstone sett till va kcalsnåla många soppor är.

Tror faktiskt t.o.m. det finns undersökningar som visar på mättande effekt av soppa, om så är fallet lär ju King Grub veta det.

Ganymedes
2007-03-25, 22:06
Potatismagi!

Bästa ordet jag hört på länge! :laugh:

Inertiatic
2007-03-26, 14:33
Är det inte fler än jag som känner så att när man äter någonting som inte är riktigt sådär jättegott, så kommer mättnadskänslan lite tidigare än den borde. Låter nog helt vrickat men så brukar det vara för mig iallafall. Att man blir less på smaken helt enkelt. Ett annat exempel jag tror passar på vissa är tonfisk, eftersom man äter det hela tiden så blir man lite småless ibland och då orkar man inte lika mycket.

Personliga åsikter då.

Håller helt med, tycker det känns så lite då och då, att jag tröttnar nästan på maten mer än blir mätt. Händer inte speciellt ofta men förstår vad du menar.

Ekonom
2007-03-26, 16:23
det är skillnad på mätt och mätt.

Gör du en gainer på 1000 kcal så kommer du inte vilja äta på lång tid därefter. detta är en typ av mättnad.

Äter du "torr mat" så som älgstek med potatis utan sås el. dyl. blir du efter ett tag "mättad" - viljan att äta minskar. Men efter ett par timmar är du hungrig igen.

Jag personligen blir bara kortsiktigt mätt på havregrynsgröt. äter jag detta till frukost är jag hungrig 2-3 timmar senare. Men om jag skulle äta rostat bröd m. marmelad (=sockershock) så håller jag mig mätt längre. Tvärt mot all teori om fibrer och mättnadskänsla.

FETT och högkalorimåltid är det som håller dig mätt länge!

Fibrer och protein mättar kortsiktigt däremot!

kahn
2007-03-26, 16:30
Skulle jag käka exempelvis köttsoppa i samma kcalmängd som 1kg potatis skulle jag bli betydligt mättare av soppan.

Soppa mättar bättre än det mesta tycker jag, åtminstone sett till va kcalsnåla många soppor är.

Tror faktiskt t.o.m. det finns undersökningar som visar på mättande effekt av soppa, om så är fallet lär ju King Grub veta det.

Visst, ska man få i sig samma kcal-mängd så mättar ju soppa bättre än det mesta, men det beror väl främst på att soppa ofta är mer kalorifattigt än annan mat och att man därför kan äta större mängd.

Sen finns det ju soppor (och drycker) som är allt annat än kcal-snåla. Om man jämför någon sådan med kalorisnål fast mat så skulle jag säga att den fasta maten ofta skulle mätta bättre. Men det är ju min personliga uppfattning, måhanda att den inte gäller alla!

Hermes
2007-03-26, 16:43
det är skillnad på mätt och mätt.

Gör du en gainer på 1000 kcal så kommer du inte vilja äta på lång tid därefter. detta är en typ av mättnad.

Äter du "torr mat" så som älgstek med potatis utan sås el. dyl. blir du efter ett tag "mättad" - viljan att äta minskar. Men efter ett par timmar är du hungrig igen.

Jag personligen blir bara kortsiktigt mätt på havregrynsgröt. äter jag detta till frukost är jag hungrig 2-3 timmar senare. Men om jag skulle äta rostat bröd m. marmelad (=sockershock) så håller jag mig mätt längre. Tvärt mot all teori om fibrer och mättnadskänsla.

FETT och högkalorimåltid är det som håller dig mätt länge!

Fibrer och protein mättar kortsiktigt däremot!

Raka motsattsen är sann för mig, om jag äter riktig skräpmat (t.ex. en pizza eller hamburgartallrik) med galet mycket fett och lite fibrer och mycket kalorier, blir jag tvärt proppmätt, sen väldigt hungrig igen efter nån timme bara.

Ekonom
2007-03-26, 18:49
Raka motsattsen är sann för mig, om jag äter riktig skräpmat (t.ex. en pizza eller hamburgartallrik) med galet mycket fett och lite fibrer och mycket kalorier, blir jag tvärt proppmätt, sen väldigt hungrig igen efter nån timme bara.

mmm det verkar vara det vanligaste! Jag fattar inte det. Det visar ändå på att individuella egenskaper är väldigt viktigt att tänka på när man läser studier. Eftersom studier görs på individer och alla är olika, även om det mesta kanske är överförbart på de flesta.

Slartibartfast
2007-04-23, 13:54
Är potatismos lika bra som vanlig kokt potatis?

Det var ju big nono förr.

King Grub
2007-04-23, 13:59
Potatismos blir det ett antal mål i veckan. :eating: Less på vanlig kokt.

Yankeee
2007-04-23, 13:59
Potatismos som man gör själv är bättre än pasta (näringsmässigt), det är ju som vanlig potatis. Pulvermos vet jag däremot inte.

Slartibartfast
2007-04-23, 14:00
All potatis som jag äter hemma är mosad, så det var bra att höra. :thumbup:

vanlig kokt är jette tråkit.

King Grub
2007-04-23, 14:02
Jo, pulvermos är också bra mat. Det är bara vattnet som är borttaget. Det finns t o m fiberberikat sådant för den som inte får tillräckligt annars.

http://www.felix.se/bilder/produkter/produktbilder/id06611.jpg

Yankeee
2007-04-23, 14:04
Jaha, nu kommer jag äta pulvermos 6 dagar i veckan :D

Jay-Z
2007-04-23, 14:10
Jaha, nu kommer jag äta pulvermos 6 dagar i veckan :D

Sing halleluja på den. :D

Edit: Mmmmm bullens till.

Baha
2007-04-23, 14:10
chips är oxå potatis, mums!

Eddie Vedder
2007-04-23, 14:52
Det finns t o m fiberberikat sådant för den som inte får tillräckligt annars.

Och C-vitaminberikat finns oxå.;)

Rahf
2007-04-23, 14:56
Bulgur.. Som cous-cous fast gott.

Mental
2007-04-23, 15:35
Bulgur.. Som cous-cous fast gott.

Spelt, eller dinkelvete eller vad de kallar det, mums fast ganska lång koktid (halvtimme)

NisseEriksson
2007-04-23, 15:53
Spelt, eller dinkelvete eller vad de kallar det, mums fast ganska lång koktid (halvtimme)

Min dinkelpasta räckte att koka i 8 minuter.

Eddie Vedder
2007-04-23, 15:58
Min dinkelpasta räckte att koka i 8 minuter.

Jo men pasta är ju en mjölprodukt, dom går i regel fortare då kornen redan är malda. Ska du koka hela durumvetekorn så tar dom längre tid än vanlig pasta (d.v.s. pasta gjord på durumvete). Hela dinkelkorn, det som vissa kallar dinkelris, tar ca. 30 minuter.

Slartibartfast
2007-04-23, 16:31
Eddie, jag har en fråga: Var har du lärt dig allting om kost? Jag har fått uppfattningen att du är en tonåring ännu. :)

Mental
2007-04-23, 17:06
Han är 19. så helt torr bakom öronen är han ju inte ;) Men duktig måste medges.

Eddie Vedder
2007-04-23, 19:15
Eddie, jag har en fråga: Var har du lärt dig allting om kost? Jag har fått uppfattningen att du är en tonåring ännu. :)

Jo jag är tonåring, åtminstone i en månad till;)

Jag läser om det helt enkelt, inte kvällspress och body-buildingtidningar utan försöker hålla mej till det som är vetenskapligt förankrat. En "civil akademisk utbildning" kanske man skulle kunna säga.:D Och finns ett tillräckligt intresse så suger man ju åt sej som en svamp, har lärt mej sjukt mycket mer sen jag blev medlem här.