handdator

Visa fullständig version : Är jag på rätt spår?

Eve
2007-03-25, 16:24
Är en kvinna på 34 som är 181 cm lång och väger 62 kg som är fundersam över två saker:

1. Kommer jag kunna nå mitt träningsmål genom mitt nuvarande träningsupplägg?

Mitt träningsmål är att få en superfast, vältränad kropp till största delen bestående av muskler istället för fett. Jag väger som ni ser inte mycket och målet är alltså inte att gå ner i vikt. Men trots min ringa vikt så har jag inte mycket muskler och är därmed inte särskilt fast i kroppen.

Har i dagsläget tränat styrketräning regelbundet i 4 1/2 månader 3 ggr/vecka (helkropp vid varje träningstillfälle). Fram tills för ca 2 veckor sedan körde jag 2-3 set på så hög vikt som jag orkade, med 12-15 repetitioner i varje set. Nu har jag ändrat träningen så att jag istället tränar liknande drop sets. Fortfarande 2-3 set, i det första setet har jag fortfarande hög vikt x max antal repetitioner. I set 2 och tre sänker jag vikten med mellan 5 och 10 kg och kör även där x max. Jag vilar ca 30-60 sekunder mellan varje set. Upplever att jag har mer kontroll över rörelsen och orkar på ett annat sätt än tidigare.

Jag kan se att jag fått en del muskler, men tappar motivationen emellanåt då jag fortfarande är slapp i kroppen och jag upplever att jag inte alls närmat mig målet. Kommer jag att kunna uppnå det resultat jag vill om jag fortsätter med min träning?

Jag konditionstränar inget men går till och från jobbet i rask takt, ca 30 min i vardera riktning åtminstone 4ggr/vecka. Jag förstår att jag så småningom är tvungen att förbränningsträna eftersom det enda som händer nu är att musklerna växer och det fett jag har ligger kvar utanpå, men jag känner att jag inte orkar med båda delarna samtidigt.

2. Funderar över hur mycket jag behöver äta per dag för att uppnå mitt träningsmål. Jag är rädd att äta för mycket och gå upp i fettvikt istället för muskelvikt. Jag äter nyttig mat och väldigt sällan godis och sånt. Exempel på vad jag äter under en dag:

Frukost: 1 port. fiberhavregryngröt med ca 2 dl ekologisk mellanmjölk och ett löskokt ägg.
Mellanmål: ca 1 dl minikeso
Lunch: t ex kyckling, fisk, köttfärssås, bönor och grönsaker
Mellanmål: som på förmiddagen
Kvällsmat: ungefär som på lunchen
Mellanmål: ca 3 dl fil med kanel och krossade linfrön.
Efter ett träningspass äter jag alltid en frukt, banan eller äpple.

Jag inser att det är ett väldigt långt inlägg och att jag kanske placerat det i fel kategori, men jag behöver verkligen hjälp från någon som är kunnig inom träning.

ligne
2007-03-25, 16:40
jag upplever det som att du får i dig för lite kolhydrater.
kolhydraterna är speciellt viktiga i samband med träning, för att först orka träna och sen för att återhämta sig.

annars tycker jag det ser bra ut.

edit: ett hett tips är att söka runt lite på forumet. du kommer hitta en hel del användbart!

lycka till :thumbup:

Eve
2007-03-25, 17:13
Det låter bra att jag inte är helt ute och cyklar med träningen, har hamnat i en svacka då det bara känns tröstlöst *cry* Kanske kan vara en bra idé att lägga till en grov smörgås till frukost och till kvällsmellanmålet? Hur många kcal per dag bör jag ligga på tror du för att nå mitt träningsmål?

Lord_Real
2007-03-25, 17:31
Kanske lägga på lite kolhydrater efter träning?
En smörgås med något magert pålägg kanske om du inte vill flamsa med en massa drycker och kosttillskott.

Eve
2007-03-25, 17:35
Ok. Är nog lite skadad :) Har fått för mig att kroppen ska använda fettreserverna i samband med träning i större utsträckning om man inte äter så mycket kolhydrater.

Eddie Vedder
2007-03-25, 17:37
Ok. Är nog lite skadad :) Har fått för mig att kroppen ska använda fettreserverna i samband med träning i större utsträckning om man inte äter så mycket kolhydrater.

Det gör den oxå, men du vinner ju fortfarande på att ha bättre energi och få bättre återhämtning.

Det mest väsentliga är inte hur stor procentandel av energin som kommer från vad utan energiförbrukningen i sej.

Att förbruka 600kcal varav det mesta är kolhydrater är fortfarande bättre än att förbruka 400kcal där det mesta är fett. I slutändan avgör energibalansen huruvida man går ner i vikt, upp i vikt lr står still i vikt.

ligne
2007-03-25, 17:42
det här kan vara intressant läsning för dig :)

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=26881

sissa
2007-03-25, 17:52
Kunnig inom tränar är väl att ta i men hade jag varit dig så hade jag försökt ligga på ett överskott. Det är svårt, typ omöjligt, att bygga några muskler om man inte ligger på överskott. Sen får man väl lägga sig på ett överskott som känns okej för en själv. Du skriver att du är rädd att du ska gå upp i fettvikt istället för muskelvikt, men du kommer ju inte bara att gå upp i fettvikt, utan du kommer ju gå upp i muskelvikt. Det gör man även om man inte tränar ett dugg om man ligger på överskott och tränar du dessutom så kommer vikten definitivt bestå av muskler också. Det låter så drastiskt att man går upp i fettvikt, och det ordet kan nog skrämma en del, man får lätt en bild som inte känns så lockande, det är ju muskler man vill ha, inte fett! Men det är ju en viss mängd fett som liksom följer med musklerna som kommer, vilket är rätt naturligt egentligen. Jag personligen tycker det är fint dessutom också, att en viss mängd fett följer med.

Eve
2007-03-25, 19:04
Men förbrukar man verkligen kcal när man styrketränar? Har jag fått höra att man inte gör.

ligne
2007-03-25, 19:48
Men förbrukar man verkligen kcal när man styrketränar? Har jag fått höra att man inte gör.

ja det gör man.

men det är inte speciellt mycket.

L-Sami
2007-03-25, 20:40

ca 200timmen när du tränar, men styrketräning håller förbränningen uppe i flera timmar efteråt.