handdator

Visa fullständig version : Två frågor

Leeroy
2007-03-24, 13:57
Hej!

1. Jag dricker ca 9 dl äppeljuice (2 glas) per måltid vilket är ca 400 kcal. Finns det någon fördel ur närings/hälsosynpunkt att dricka någonting mindre kolhydratstätt?

2. Hur påverkar styrketräning energibehovet? Min normala aktivitetsnivå skulle nog räknas som "sedetary" som det heter på en sida där jag räknat ut energibehovet. Hur förändras detta med "sedetary" + 1-2 ggr styrketräning per vecka? Givetvis går det inte att säga exakt, men ungefär? Går det upp till "somewhat active" eller kanske t.om. "active"? (www.nutritiondata.com) Hur många dagar efter träning håller den ökade förbränningsnivån i sig? (Har letat febrilt med sökfunktionen och följt forumet i några månader, så ursäkta om det känns som en basic fråga)

Tacksam för svar

King Grub
2007-03-24, 14:45
1. Inte kolhydraterna i sig, men X kcal och kolhydrat från dryck mättar sämre och ger större insulinfrisättning än motsvarande kcal från fast föda med lika stort kolhydratinnehåll. Under en period där målet är viktnedgång kan mer mättande kolhydratkällor vara en fördel.

2. Här finns tabeller med energikostnaden för styrketräning, ur dom studier som gjorts på området:

http://www.scielo.br/pdf/rbme/v10n2/en_a06v10n2.pdf

Jämfört med konditionsträning är ett normalt styrkepass inte speciellt energikrävande. Ett par 100 kcal i timmen. Ett cirkelträningspass där övningarna utföres utan vila mellan innebär ungefär lika stor energiförbrukning över dygnet, EPOC medräknat, som ett konditionspass av likvärdig intensitet, men cirkelträning brukar inte vara förenligt med syftet att stimulera största muskel- och styrketillväxt. Traditionell styrketräning med vila mellan setten innebär lägre kalorikostnad.