Visa fullständig version : Att äntra en deff
Sparrisen
2007-03-24, 00:02
Tja!
Tanken var att jag skulle genomföra mitt livs första deff denna vår, inte så många kilon iof, men ändock så pass att det skulle kunna skala av lite av hullet runt magen. Tyvärr har oväntade problem satt käppar i hjulet, och jag har i stort sett inte tränat något sedan den 18 januari. Nu är jag dock på g igen!
Hur viktigt är det att ligga i "positiv" fas när man äntrar en deffperiod? Dvs bör man ha legat i en längre träningsperiod med anabolt tillstånd innan deffen för att inte riskera att tappa så mycket muskelmassa? Någon med erfarenheter?
Ganymedes
2007-03-24, 09:27
Det är väl snarare hur du tränar och äter under själva deffen, som avgör om du tappar mycket muskelmassa eller ej?
Behåll styrkan bara, så...
King Grub
2007-03-24, 09:46
Stor mängd muskelmassa skyddar dig inte mot muskelförlust vid energiunderskott. Snarare tvärtom.
Ju tjockare du är, däremot, desto mer skyddad är du mot muskelförlust vid ett visst energiunderskott och kan ligga på ett större sådant än en person som redan är relativt deffad.
simonbandarian
2007-03-24, 11:55
ditt livs första deff kommer att vara den fömodligen sämsta av dem alla...
så ta dig bara igenom den... du kommer att lära dig det första och viktigaste i en deff när du väl har "äntrat den" (kul sätt att beskriva det förresten =P) oavsett om den är bra planerad eller inte..
nämligen självdisciplin.. och du.. hmm.. underskatta inte hur mycket det kommer att tära på dig att inte tillåta dig sj att äta som du vill... du kommer att få en sån galen vilja att frossa så det inte är sant..
som sagt... starta den bara! ta dig igenom skiten,.. samma dag som du har gått av den kommer du redan ha planer på nästa deff... och hur du kan förbättra den.. det är det du vill ha... information och proper analys på hur DU klarar en deff och vad du borde förbättra... finns inte många proffs i fitn/A.fitn/BB/CBB eller andra elitutövare som vet precis hur de ska deffa... man lär sig mer varje gång.. det är en process.. so just do it..
var det lite löjligt o köra en nike reklam slogan på det där?!? hmm... äh skitsamma! =P
Det är väl mer en mental fördel att känna sig hyfsat "stor och stark" när man börjar deffa. Annars är ju risken att man känner sig riktigt tunn och liten under deffen med tanke på att man förlorar allt tryck.
Ganymedes
2007-03-24, 12:38
ditt livs första deff kommer att vara den fömodligen sämsta av dem alla...
så ta dig bara igenom den... du kommer att lära dig det första och viktigaste i en deff när du väl har "äntrat den" (kul sätt att beskriva det förresten =P) oavsett om den är bra planerad eller inte..
nämligen självdisciplin.. och du.. hmm.. underskatta inte hur mycket det kommer att tära på dig att inte tillåta dig sj att äta som du vill... du kommer att få en sån galen vilja att frossa så det inte är sant..
som sagt... starta den bara! ta dig igenom skiten,.. samma dag som du har gått av den kommer du redan ha planer på nästa deff... och hur du kan förbättra den.. det är det du vill ha... information och proper analys på hur DU klarar en deff och vad du borde förbättra... finns inte många proffs i fitn/A.fitn/BB/CBB eller andra elitutövare som vet precis hur de ska deffa... man lär sig mer varje gång.. det är en process.. so just do it..
var det lite löjligt o köra en nike reklam slogan på det där?!? hmm... äh skitsamma! =P
Bra sagt!
Sparrisen
2007-03-24, 14:04
Tack för alla goda råd :)
Det var mest tanken på att gå in i en period med energiunderskott direkt efter det att kroppen redan befunnit sig i en ofrivillig nedbrytningsfas map muskelmassa en längre tid. Iof har jag inte minskat en hekto i vikt under denna tid hehe.
Kommer kanske att vänta några veckor och sedan köra igång. Funderar på att inte räkna kalorier hit och dit och istället äta som vanligt (fast mindre mängder) och istället se vad spegeln och vågen har att säga. Äter året runt en ganska sund kost så det blir nog inga störra problem (det "onyttigaste" jag brukar äta är nötfärs... ehm :D ).
Ganymedes
2007-03-24, 16:16
Samma här. Ska försöka att inte behöva väga varenda pryl jag äter. Ska nog gå hyfsat om man känner sig för allt eftersom, tror jag.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.