Visa fullständig version : Kcal i tuggummi?
Carolinew
2007-03-23, 18:14
Får man i sig kalorierna som tuggummi ger, fastän man inte äter det liksom? Vet att det har av ringa betydelse egentligen eftersom det är såpass lite kcal men hade ändå velat veta :)
När du tuggar tuggummi så förbränner du kalorier, så du kan inte få några av kalorier av det
Carolinew
2007-03-23, 18:22
När du tuggar tuggummi så förbränner du kalorier, så du kan inte få några av kalorier av det
Va? :confused: :laugh: Haha det var det roligaste jag hört... men det kanske stämmer! Blir mycket tuggande för min del då framöver....:D
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2145462&postcount=6
Eddie Vedder
2007-03-23, 19:21
Gör du som jag gjorde när jag va liten d.v.s. tuggade till smaken va slut, stoppade in ett nytt, samma sak igen å igen tills typ två paket hade gått åt får du nog i dej en liten mängd kcal(fortfarande liten dock).
Men att ta ett lr två Extra å tugga på en halvtimme lär ju förbruka mer än va du får i dej som sagt.
Va? :confused: :laugh: Haha det var det roligaste jag hört... men det kanske stämmer! Blir mycket tuggande för min del då framöver....:D
11(±3) kcal/h var förbränningen i det försöket Grub hänvisade till, säger mer än en procentsiffra relativ till basalförbränningen. Tuggfrekvensen var 100 tuggningar/minut. Tuggummina vägde 8g (rätt stora va?).
Författarna till studien skriver vidare så här:
"Gum chewing is sufficiently exothermic that if a person chewed gum during waking hours and changed no other components of energy balance, a yearly loss of more than 5 kg of body fat might be anticipated."
:D
Rolig parentes med denna tuggummistudie är att den publicerades i New England Journal of Medicine (NEJM),
det är den absolut bästa kliniskt inriktade forskningstidskriften och har även högre impact factor än Nature, Science, Cell och alla de andra kända tidsskrifterna...
så snacka om en viktig upptäckt. :D
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.