handdator

Visa fullständig version : 1) Träningsvärk 2) Prioriterning

Überbiffen
2003-03-11, 10:18
Är det något "fel" om man alltid har träningsvärk? Okej.. på ett sätt kan jag ju själv svara nej eftersom jag ökar hela tiden men jag har hört vissa "experter" säga: "Nä du, det är något fel om du ständigt går runt med träningsvärk" (dom brukar syfta på att när man har tränat seriöst ett tag så ska man inte få en sådan enorm träningsvärk). Jag har tränat seriöst i 17 månader men får fortfarande en enorm träningsvärk efter varje träningspass jag kör.

Jag har ibland tänkt att: "nu ska jag fan prioritera bröst o köra 2ggr i veckan". Men det är ju fan helt omöjligt med tanke på att jag får en sån enorm träningsvärk som håller i sig i 6-7dagar. Är 2ggr i veckan det enda tricket för att prioritera en muskel eller kan jag försöka med något annat?

PS. Ibland känns det som om man blir mer och mer ovetande ju längre man håller på med det här...:D

shirunai
2003-03-11, 10:25
Alltså det är för att din kropp aldrig vänjer sig av belastningen kör man riktigt hårt kan det ta en vecka för att musklerna ska vara återställda, testa kör på samma vikt jämt får du ingen träningverk!

shirunai
2003-03-11, 10:26
jo just det finns flera i min närhet som säger samma sak....om man tränar ett tag ska det inte kännas :)

Nils
2003-03-11, 10:43
Många har mer vana vid andra sporter. Där bygger ju träningen delvis på att man efter ett tag skall kunna tåla sportens belastning utan träningsvärk så att man kan tävla bra och de har då mest träningsvärk i början av säsongen.
I styrketräning så flyttar du gränsen hela tiden och kommer om du har lätt att få träningsvärk alltid att få det om du progressivt går framåt.
(sedan finns det stor variation på hur mycket träningsvärk olika personer får generellt också men det kan jag inte förklara). Du skall nog få mycket träningsvärk för att gå framåt bra, möjligtvis att du skulle kunna förkorta tiden genom mer cardio för bättre cirkulation och återhämnting då 6-7 dagar träningsvärk känns mycket (för andra muskler än ben som verkar sega för många)

Nils

Überbiffen
2003-03-11, 10:49
Originally posted by shirunai
Alltså det är för att din kropp aldrig vänjer sig av belastningen kör man riktigt hårt kan det ta en vecka för att musklerna ska vara återställda, testa kör på samma vikt jämt får du ingen träningverk!

Då växer jag förmodligen inget heller! ;)
Jag får uthärda smärtan som den wannabe-man jag är.

Officer
2003-03-11, 11:15
Träningsvärk är inte nödvändigtvis ett kvitto på att man utvecklas musklöst.

Vissa har tränat flera år utan någon nämnvärd träningsvärk men som har ökat otroligt bra.
Träningsvärk brukar man få när man varierar träningen och chockar musklerna.