Visa fullständig version : Händer det att man steriliserar hankatter?
petersson
2007-03-22, 13:19
Händer det att man steriliserar hankatter? Verkar ju väldigt taskigt att skaffa en katt och kastrera den diirekt :/
Arf Pingvin
2007-03-22, 13:23
De går lite lustigt när de vaknar upp från ingreppet. Kan vara läge att filma.
Dumleman
2007-03-22, 13:27
Hankatter bör man kastrera. Det är deras piss som luktar så jävligt. Det är mycket enklare och billigare att kastrera hankatter än honkatter och en enda hankatt kan ställa till ett helvete för många katter och människor.
Tigerkotten
2007-03-22, 13:32
De ska kasteras om du inte har tänkt para ihop den med någon, men den ska inte springa ute o vara okastrerad iaf.
petersson
2007-03-22, 13:53
Okidoki. Tror jag hellre låter bli att skaffa katt än att lämna in den för kastrering. Inte en chans att jag skulle göra det :)
Eldhroka
2007-03-22, 13:56
Det är väl mer en regel än ett undantag att kastrera en hankatt.
Jag skulle iaf aldrig orka med att ha en okastrerad hankatt hemma....
Okastrerade katter är hardcore
Nitrometan
2007-03-22, 17:08
Om man tänker låta katten springa runt ute så tycker jag att den ska kastreras. Annars bidrar den bara till fler katter. Vilket leder till hemlösa katter. Det är dumt.
petersson
2007-03-22, 17:11
Om man tänker låta katten springa runt ute så tycker jag att den ska kastreras. Annars bidrar den bara till fler katter. Vilket leder till hemlösa katter. Det är dumt.
Jo det är sant. Men räcker det inte att bara sterilisera isf? Eller anses det vara för dyrt jämfört med att bara kapa av eller bränna bort eller vad man nu gör?
petersson
2007-03-22, 17:16
Jo det är sant. Men räcker det inte att bara sterilisera isf? Eller anses det vara för dyrt jämfört med att bara kapa av eller bränna bort eller vad man nu gör?
hittade en hemsida nu iaf
http://www.regdjsh.se/region/info.asp/id/203040
Orkade inte läsa länken, men skriva orkar jag.
Veterinären rekommenderade iaf oss att kastrera (jupp, heter så på honom med) istället för att sterilisera för det var bättre ur kattens synvinkel (tror inte de slapp löp annars el vad det var).
Förresten är det väl inte så himla taskigt, honkattor njuter väl inte direkt av sexet utan det är en instinkt och ett rätt ont förfarande när det inträffar. Våra mådde pyton direkt efter, men sedan var de som vanligt. Verkade må bra mao.:) Var några år sedan jag hade katt men tror inte det ändrats så.
Fatalist
2007-03-22, 18:22
Djurförsök är tydligen hemskt men att kapa pungkulor/sädesledare på en katt som man köpt för sin egen skull är tydligen OK.
Djurförsök är tydligen hemskt .
Nej, inte speciellt..
Nitrometan
2007-03-22, 18:40
Djurförsök är tydligen hemskt men att kapa pungkulor/sädesledare på en katt som man köpt för sin egen skull är tydligen OK.
Isåfall tycker jag att själva "köpandet för sin egen skull" är värre.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.