handdator

Visa fullständig version : Steroider som drog

Pudzianovski
2007-03-22, 08:51
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=531&a=631198

Forts. på denna tråd: http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=91225

Börje H
2007-03-22, 08:56
Tycker att detta varit en riktigt bra artikelserie. Rejält tragisk läsning var det ju om tjejen som dopat sönder både kropp och själ
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=531&a=630872

Det tragiska är väl att budskapet är för tråkigt och inte når fram till de som mest skulle behöva det iallafall. Nåja ett bra försök är det dock :thumbup:

Empe
2007-03-22, 08:57
Dom tror att Pirre preppar för att han blir beundrad av brats :(

Handcuff
2007-03-22, 09:26
Tycker att detta varit en riktigt bra artikelserie. Rejält tragisk läsning var det ju om tjejen som dopat sönder både kropp och själ

Det tragiska är väl att budskapet är för tråkigt och inte når fram till de som mest skulle behöva det iallafall. Nåja ett bra försök är det dock :thumbup:

Precis min tane :thumbup:

exenom
2007-03-22, 09:32
Har fått de här artiklarna trycka upp i ansiktet av min käre mor 3 dagar i rad nu. Idag stod det någon rad om proteintillskott och hon blev galen.
Så nu är kreatin, protein, kolhydrater doping enligt henne..

Börje H
2007-03-22, 09:49
Har fått de här artiklarna trycka upp i ansiktet av min käre mor 3 dagar i rad nu. Idag stod det någon rad om proteintillskott och hon blev galen.
Så nu är kreatin, protein, kolhydrater doping enligt henne..

Enligt mig är det 100% positivt att föräldrar reagerar på om ens barn skopar protein och diverse kosttillskott. Att vänja in ett piller/pulverbeteende i unga år är inte så lysande. Det är ju denna typ av engagemang som kan avslöja/avskräcka en del av de som "smyger" med suspekta substanser hemma. Naturligtvis så kan inte en helt opåläst förälder skilja mellan lagliga och olagliga produkter. Men resonerar man med dem och förklarar att det bara är vanligt mjölkpulver och socker, och dessutom låter dem smaka, så skall nog poletten trilla ner :thumbup:

exenom
2007-03-22, 09:56
Det är såklart poistivt att dem bryr sig och kollar vad jag skopar i mig.
Men det är fortfarande irriterande när de får för sig att vanliga, ofarliga saker är doping.

Angående doping så är jag ganska säker på att jag inte kommer att testa.
Visst, jag ska erkänna att de snabba resultaten frestar men jag föredrar jag köra rent. Jag har gjort så många arbeten om doping och haft många som föreläser om det i skolan så jag har blivit avskräckt:)

Förresten, läste i den första artikeln att ca 50 000 svenskar använde doping rebelbundet, låter inte det jävligt mycket?

Herkulez
2007-03-22, 09:57

en av få läsvärda artiklar om detta ämne :thumbup:

Lövbiffen
2007-03-22, 10:24
Snart kan vi räkna med att det kommer kommentarer från de mer korkade medlemmarna, som: "Va han som preppat, kör han bara på 14-kilos hantlar?"

Sen kommer någon "utförande-fetischist" och kanske säger: "Undrar om häcken verkligen inte va i vädret på dom där 170-kilos pressarna?"
(De här personerna brukar däremot sprida lite glädje i trådarna :D)

Efter det, kommer "wannabe prepparna"(killar som inte preppar, alternativt tänker börja, men som har tvingat sig att acceptera detta fenomen, eftersom större folk på forum/forumet säger så) och säger någonting i stil med det här: "Det är personen egna val om man väljer att dopa sig. Man blir dessutom inte aggressiv av anabola androgena steroider*1, för isf borde ju alla byggare vara farliga."

Nu äntrar prepparna scenen och drar ur sig något i stil med: "Jag ser inget fel i att preppa. Jag har vänner som preppat i flera år utan några som helst sido-effekter*2."

*1 Ja folk verkar envisas med att man måste skriva hela namnet: "Anabola androgena steroider". Kan det vara för att glänsa?

*2 "Jag har vänner som preppat..." Finns det någon sämre jävla bortförklaring för att undgå säga att man preppar/preppat?

z_bumbi
2007-03-22, 10:25
Förresten, läste i den första artikeln att ca 50 000 svenskar använde doping rebelbundet, låter inte det jävligt mycket?

290 kommuner i Sverige, varje kommun har minst två gym, 10 pers på varje gym -> 5800 pers bara det. Sen finns det massor av kommuner som har många fler gym och bruket är inte enbart begränsat till gym.

Dumleman
2007-03-22, 10:31
"När han lägger sig på rygg och kör bänkpress trycker han upp 170 kilo mot taket, och han gör det många gånger.

Mannen saknar underhudsfett och är extremt muskulös; en kropp som hans kan man knappast träna sig till utan förbjudna hormonpreparat."
Det är tur att journalisten är så smart och klarsynt att han utan problem kan avgöra en sådan sak.

Clarkolofsson
2007-03-22, 10:32
Preppat som fan och kör med 14kg-hanltar? Fan snubben fick nog vatten i sina sprutor :thumbup:

exenom
2007-03-22, 10:33
Mm fast det är vanligare än jag trodde tydligen. Nu när jag ser någon stor jävel på gymmet kommer jag fundera om han har kört cleant eller inte.:)

Lövbiffen
2007-03-22, 10:37
Fan nu börjas det!!!! *grr*

:D

Dumleman
2007-03-22, 10:39
Du får tänka på vilka som har kommit fram till den siffran. Det är dopingjouren som har gjort den beräkningen och deras existens hänger och faller på att folk dopar sig. Jag skulle tro att deras ekonomiska resurser på något sätt är kopplade till deras uppskattade siffra.

Arne Persson
2007-03-22, 10:55
Enligt mig är det 100% positivt att föräldrar reagerar på om ens barn skopar protein och diverse kosttillskott. Att vänja in ett piller/pulverbeteende i unga år är inte så lysande. Det är ju denna typ av engagemang som kan avslöja/avskräcka en del av de som "smyger" med suspekta substanser hemma. Naturligtvis så kan inte en helt opåläst förälder skilja mellan lagliga och olagliga produkter. Men resonerar man med dem och förklarar att det bara är vanligt mjölkpulver och socker, och dessutom låter dem smaka, så skall nog poletten trilla ner :thumbup:

Jag började missbruka proteintillskott redan i 12-13 års åldern men har trots det klarat mig ifrån skiten hittills.:)

Timme
2007-03-22, 11:01

Den artikeln tyckte jag var bra. Hemsk men bra.

Timme
2007-03-22, 11:05
Jag började missbruka proteintillskott redan i 12-13 års åldern men har trots det klarat mig ifrån skiten hittills.:)

Skönta att höra! Jag skulle tro att du aldrig börjar heller :)

Nitrometan
2007-03-22, 11:07
Du får tänka på vilka som har kommit fram till den siffran. Det är dopingjouren som har gjort den beräkningen och deras existens hänger och faller på att folk dopar sig. Jag skulle tro att deras ekonomiska resurser på något sätt är kopplade till deras uppskattade siffra.
Siffrorna baserar sig på tullens och polisens beslag. Tullen räknar generellt med att de tar ca 10% av det som smugglas. Sen har väl de eller dopingjouren räknat ut vad som är "en årsförbrukning". Och med hjälp av dessa uppskattningar har de kommit fram till siffran 50000. Om den är rätt eller fel, sannolik eller helt uppåt väggarna har jag ingen aning om.