handdator

Visa fullständig version : syraangrepp på tänderna.

Slartibartfast
2007-03-21, 21:15
Om man går runt och suger på halspastiller hela dagen, har man då konstant syraangrepp på tänderna? Hur är det om man dricker nåt (förutom vatten) typ varje timme?

BigForre
2007-03-21, 21:36
Är inte tandläkare, men energiintag brukar jag hålla till 6 max 7 gånger om dagen för att hålla en god tandhälsa. Energilösa drycker såsom kaffe och vatten torde ej påverka pH-balansen i munnen, men dock t.ex. kolsyrat vatten.

Så innehåller dina små pastiller energi så...ja...

Kan tillägga bara för skojs skull, vilket jag inte orkat påpeka i alla dessa Optimal- TM trådarna där det förklaras att för bästa möjliga syntes skall 7,6 gram EAA innan passet följt av ett konstant flöde på 0,74 g/min Vitargo under ett pass intagas. Så skulle jag personligen inte vilja gå runt och smutta på underbart snabba kolisar 1,5 timmar / dag 4-5 dagar i veckan, utan håller detta till två intag runt passet.

fluffy_ferret
2007-03-21, 23:13
En sak man ska tänka på angående syra och sockerangrepp på tänderna:
Borsta inte tänderna direkt efteråt. Emaljen kan vara mjuk, svag och känslig.

maRRtin
2007-03-21, 23:30
Är dom sötade med sockeralkoholer så ger dom energi men kan inte utnyttjas av de kariesbiladande bakterierna, tvärt om det stimulerar oftast salivproduktionen vilket i sin tur neutraliserar pH-värdet (men det är inte riktigt bevisat att det förebygger karies så som t ex flour?).

Hårdost har visat sig vara förebyggande mot karies, det innehåller också energi. Förutom att osten agerar som salivstimulerare så fungerar proteinet i osten som en väldigt bra buffertlösning pga av sina COOH och NH2 grupper i aminosyrorna och håller på sätt pH-värdet i schakt i munnen och sen så innehåller ost höga halter av kalcium och fosfor som stärker tänderna.

Sverker
2007-03-22, 06:37
Emaljen kan vara mjuk, svag och känslig.

Emaljen, det hårdaste materialet vi har i kroppen. Inte har jag märkt att tänderna är lite svampiga efter en måltid. Jag ser ingen anledning att INTE bortsta tänderna.

machine gun
2007-03-22, 10:00
Emaljen, det hårdaste materialet vi har i kroppen. Inte har jag märkt att tänderna är lite svampiga efter en måltid. Jag ser ingen anledning att INTE bortsta tänderna.

Vi hade en tandläkare som föreläste för oss förra terminen och hon sa att när man precis ätit så har man sänkt pH i munnen och då fäller mineraler ut från emaljen. Borstar man tänderna i direkt anslutning till en måltid så snabbar man på den processen. Hon tyckte att man skulle vänta ca 20 min innan man borstar tänderna efter måltid pga detta. Däremot var det bra att skölja munnen med vatten eller t.ex. tugga tuggummi direkt efter, så att man snabbar på neutraliseringen av pH-värdet i munnen.

Ello
2007-03-22, 10:04
Har ni inte sett den där reklamen som går på TV hela tiden? Där det är en tandläkare som säger: "Man bör tex inte borsta tänderna inom en halvtimme från det att man ätit nåt surt." Har alltid undrat vad som menas där...

fluffy_ferret
2007-03-22, 11:11

Det här var något jag läste på aftonbladet och kom från en tandläkare. Ska jag leta reda på materialiet åt dig eftersom vi måste ifrågasätta allt?

L-Sami
2007-03-22, 11:20
Det här var något jag läste på aftonbladet och kom från en tandläkare. Ska jag leta reda på materialiet åt dig eftersom vi måste ifrågasätta allt?

Just aftonbladet är en bra källa att hänvisa till :D *rolleyes*

fluffy_ferret
2007-03-22, 11:29
Just aftonbladet är en bra källa att hänvisa till :D *rolleyes*

Så du insinuerar att tandläkaren ljög i artikeln? Eller kanske att aftonbladet hittade på allt?

Idiot.

Starfighter
2007-03-22, 11:48
Så du insinuerar att tandläkaren ljög i artikeln? Eller kanske att aftonbladet hittade på allt?

Idiot.

han kanske menade att mkt på aftonbladet är lögn?

BigForre
2007-03-22, 11:54

Idiot.

Hittade på och hittade på..det är ett starkt uttalande...lekte lite med sanningen kanske man ska säga. Påstår inte att just det i det här fallet är fel, men så fort man är någorlunda insatt i något som skrivs i aftonbladet så förstår man hur mycket skit som skrivs. Att använda aftonbladet som referens gör att jag måste ge en tillbakakaka...

Idiot!

( Det där var onödigt, men det var ditt utalande också )

Eddie Vedder
2007-03-22, 11:54

Idiot.

Intressant att man ena sekunden dömer ut vetenskapliga forskningsresultat som läggs fram mitt framför näsan för att i nästa sekund lita blint på nånting man läst i en kändisblaska.:smash:

blekfet2
2007-03-22, 11:57
En sak man ska tänka på angående syra och sockerangrepp på tänderna:
Borsta inte tänderna direkt efteråt. Emaljen kan vara mjuk, svag och känslig.

Så emaljen blir mjuk, aha, på så vis :laugh:

Du skämtar va? ;)

fluffy_ferret
2007-03-22, 12:01
Intressant att man ena sekunden dömer ut vetenskapliga forskningsresultat som läggs fram mitt framför näsan för att i nästa sekund lita blint på nånting man läst i en kändisblaska.:smash:

Det här är ett forum på internet. Det här är ingen vetenskaplig inrättning som ställer höga krav på evidens. Om jag använder mig av nånting som en tandläkare har sagt så får jag göra det utan att bli påhoppad av ett gäng fanatiker. Jag har inga krav på mig att kunna länka ett abstract från pub med! Jag förutsätter att tandläkaren inte ljög och inte blev felciterad och då är den källan av information lika god som någon annan. Särskilt för ett jäkla forum.

fluffy_ferret
2007-03-22, 12:05
Här är för övrigt artikeln jag pratade om.
http://www.aftonbladet.se/vss/halsa/story/0,2789,939978,00.html

Om ni anser att tandläkaren ljuger eller hittar på så får ni väl ta upp det med henne ffs inte hoppa på mig. Kommentarer på internet får man ta för vad det är.

BigForre
2007-03-22, 12:43
Så emaljen blir mjuk, aha, på så vis :laugh:

Du skämtar va? ;)

Varför skulle den inte kunna bli?

Det här är ett forum på internet. Det här är ingen vetenskaplig inrättning som ställer höga krav på evidens. Om jag använder mig av nånting som en tandläkare har sagt så får jag göra det utan att bli påhoppad av ett gäng fanatiker. Jag har inga krav på mig att kunna länka ett abstract från pub med! Jag förutsätter att tandläkaren inte ljög och inte blev felciterad och då är den källan av information lika god som någon annan. Särskilt för ett jäkla forum.

Inga problem att använda dig av någt som en tandläkare sagt, eller något som du själv empiriskt kommit fram till. Alltså inget fel att komma fram med något utan att ange en källa, men att basera sin information enbart med aftonbladet i ryggen, det är löjeväckande.

fluffy_ferret
2007-03-22, 12:47

Inga problem att använda dig av någt som en tandläkare sagt, eller något som du själv empiriskt kommit fram till. Alltså inget fel att komma fram med något utan att ange en källa, men att basera sin information enbart med aftonbladet i ryggen, det är löjeväckande.

Jag baserade det på något en tandläkare har sagt!! Vad har aftonbladet med saken att göra?

GGRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR!!!!!!!!!!!!!!!

blekfet2
2007-03-22, 12:48

Emaljen på tänderna kan gradvis skadas, men emaljen mjukas inte upp bara för att du äter en måltid, och då borstar sönder den..

Eddie Vedder
2007-03-22, 12:52
Jag baserade det på något en tandläkare har sagt!! Vad har aftonbladet med saken att göra?

Saken är den att alla såna kändistidningar som Expressen och Aftonbladet inte publicerar sina artiklar i informativt syfte utan letar rätt på saker som kan sälja lösnummer.

I det här fallet valde dom att lyfta fram nåt som den där tandläkaren säger(jag påstår inte att han ljuger dock) och imorgon kanske dom publicerar en artikel med en tandläkare som säger raka motsatsen, dämred inte sagt att nån av tandläkarna är lögnare, snarare är det ett bevis på Aftonbladet som pålitlig källa oavsett vad det handlar om!

Alltså inget mot varken dej lr tandläkaren, men allt som man läser i Aftonbladet bör tas med ett badkar salt ungefär.

fluffy_ferret
2007-03-22, 12:54
Emaljen på tänderna kan gradvis skadas, men emaljen mjukas inte upp bara för att du äter en måltid, och då borstar sönder den..

Nej, men långvarig tandvård av det här slaget kan han den effekten, enligt tandläkaren.

fluffy_ferret
2007-03-22, 12:56
Saken är den att alla såna kändistidningar som Expressen och Aftonbladet inte publicerar sina artiklar i informativt syfte utan letar rätt på saker som kan sälja lösnummer.

I det här fallet valde dom att lyfta fram nåt som den där tandläkaren säger(jag påstår inte att han ljuger dock) och imorgon kanske dom publicerar en artikel med en tandläkare som säger raka motsatsen, dämred inte sagt att nån av tandläkarna är lögnare, snarare är det ett bevis på Aftonbladet som pålitlig källa oavsett vad det handlar om!

Alltså inget mot varken dej lr tandläkaren, men allt som man läser i Aftonbladet bör tas med ett badkar salt ungefär.

Citat: "-Ät inte sura livsmedel för ofta eller för länge. Borsta inte tänderna direkt efteråt, vänta någon timme. Och använd gärna sugrör till sura drycker,"säger Birgitta Lindquist.

På vilket sätt kan aftonbladet eller någon annan tidning ta det här ur sitt sammanhang och förvanska det?

BigForre
2007-03-22, 12:58

GGRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR!!!!!!!!!!!!!!!

Var läste du informationen?

L-Sami
2007-03-22, 13:05

Idiot.

Aftonbladet brukar visa en tendens av humbug

machine gun
2007-03-22, 13:19
Vi hade en tandläkare som föreläste för oss förra terminen och hon sa att när man precis ätit så har man sänkt pH i munnen och då fäller mineraler ut från emaljen. Borstar man tänderna i direkt anslutning till en måltid så snabbar man på den processen. Hon tyckte att man skulle vänta ca 20 min innan man borstar tänderna efter måltid pga detta. Däremot var det bra att skölja munnen med vatten eller t.ex. tugga tuggummi direkt efter, så att man snabbar på neutraliseringen av pH-värdet i munnen.

Citerar mig själv. Jag tror att detta är ganska allmänt vedertaget bland tandläkare faktiskt. Det står även i vår kurslitteratur på dietistprogrammet, bland annat i japitlet om tandhälsa i "Krause's Food, Nutrition and Diet Theraphy" av Mahan & Escott-Stump.

fluffy_ferret
2007-03-22, 13:52
Citerar mig själv. Jag tror att detta är ganska allmänt vedertaget bland tandläkare faktiskt. Det står även i vår kurslitteratur på dietistprogrammet, bland annat i japitlet om tandhälsa i "Krause's Food, Nutrition and Diet Theraphy" av Mahan & Escott-Stump.

Sak samma. Det måste ha publicerats i en tidning nån gång som Aftonbladet och då är det per automatik lögn enligt vissa här.

corbendallas
2007-03-22, 14:19
Sak samma. Det måste ha publicerats i en tidning nån gång som Aftonbladet och då är det per automatik lögn enligt vissa här.
Nä, men det är inte heller automatiskt en sanning. Där har du skillnaden också.

Slartibartfast
2007-03-22, 15:14
Idiot.

Vad fan har du för problem?

aliquis
2007-03-22, 19:39
Just aftonbladet är en bra källa att hänvisa till :D *rolleyes*Vad spelar det för roll? De flesta har väl fått höra det ifrån sin egen tandläkare?

Och spela roll om det är det hårdaste materialiet i kroppen, räcker ju med att ynkapyttelite är löst allra ytterst och lossar lite för att det med tiden skall spela roll.

regus
2007-03-22, 19:58
"Man bör också undvika att borsta tänderna direkt efter att man har ätit eller druckit något surt. Om man borstar precis efter att ett surt ämne har löst upp det yttersta tandlagret förvärrar man skadan och ännu mer av tanden nöts bort. I stället kan man skölja munnen med vatten och vänta minst en timme med tandborstningen. "

http://www.sjukvardsradgivningen.se/Artikel.asp?CategoryID=24540

fluffy_ferret
2007-03-22, 23:39
"Man bör också undvika att borsta tänderna direkt efter att man har ätit eller druckit något surt. Om man borstar precis efter att ett surt ämne har löst upp det yttersta tandlagret förvärrar man skadan och ännu mer av tanden nöts bort. I stället kan man skölja munnen med vatten och vänta minst en timme med tandborstningen. "

Det är bra att du informerar på det viset men vi har redan etablerat att eftersom samma påstående av en tandläkare var publicerat i aftonbladet så är det automatisk lögn. Kan någon kontakta sjukvårdsrådgivningen och meddela dem om att ta bort det där från deras hemsida fortast möjligast?

Eddie Vedder
2007-03-23, 04:10
Det är bra att du informerar på det viset men vi har redan etablerat att eftersom samma påstående av en tandläkare var publicerat i aftonbladet så är det automatisk lögn. Kan någon kontakta sjukvårdsrådgivningen och meddela dem om att ta bort det där från deras hemsida fortast möjligast?

Jag har en känsla av att du börjar bli frustrerad.:D

Självklart var det aldrig fråga om nån lögn, det vet du mycket väl. Det vara bara det att du valde att visa vad du visste från en betydligt mer tveksam källa än dom andra så givetvis är man mer kritisk då, det måste du väl ändå fatta!?

Men visst, du eftersträvar ju att missöfrstå allting så varför skulle du inte missförstå det här oxå? Hur kan du förresten lacka ur så på att vi är källkritiska mot Aftonbladet när du länkar dit, för att sen starta en tråd om att media är "ondskan själv".

Snacka om att göra sej själv till åtlöje!:D

Allan
2007-03-23, 04:55
Ordning i tråden. Inga fler påhopp, tack.

gladiatorerna1
2007-03-23, 08:56
Ordning i tråden. Inga fler påhopp, tack.

när jag får påhopp så är det ingen som säger till...*rolleyes*

fluffy_ferret
2007-03-23, 11:57
Jag har en känsla av att du börjar bli frustrerad.:D

Självklart var det aldrig fråga om nån lögn, det vet du mycket väl. Det vara bara det att du valde att visa vad du visste från en betydligt mer tveksam källa än dom andra så givetvis är man mer kritisk då, det måste du väl ändå fatta!?

Men visst, du eftersträvar ju att missöfrstå allting så varför skulle du inte missförstå det här oxå? Hur kan du förresten lacka ur så på att vi är källkritiska mot Aftonbladet när du länkar dit, för att sen starta en tråd om att media är "ondskan själv".

Snacka om att göra sej själv till åtlöje!:D

Snacka om att vara missförstådd, snarare. ;)

LadyG
2007-03-23, 12:05

Privattandläkarna anser ungefär samma sak, och så vitt jag vet är de inte knutna till offentliga vården utan fria företagare.

"Hej Hamid!
Det stämmer att väldigt sura saker som t.ex. citroner och apelsiner påverkar emaljen. Emaljen blir lite uppluckrad i det yttersta skiktet. Man skall därför inte borsta tänderna direkt efter att man ätit eller druckit något som är väldigt syrligt, att skölja ur munnen med vatten för att få bort den sura smaken är ok. Tandborsten sliter på den något uppmjukade emaljen och det kan på sikt bli erosionsskador och kraftiga ilningar i tänderna.Du skall alltså inte rengöra tänderna i samband med att du ätit t.ex. apelsiner utan avvakta minst en halvtimme.Hur mycket citrusfrukter du bör inta per dag är mer en fråga för en dietist."

http://www.ptl.se/forum/inlagg.asp?ForumtypID=2&XID=3996&SidID=26