Visa fullständig version : A-kassa utan fack?
Scratch89
2007-03-21, 19:12
Jag och en vän sitter och diskuterar, och han säger att man måste vara medlem i ett fack för att bli berättigad till a-kassa. Han säger även att han måste vara med i ett fack ifall man skulle skada sig, för att annars kommer man förblöda på platsen, typ.
"För du måste ha jobbat 1 år, varit med i facket 1 år å varit med i A-kassa ett år för att få a-kassa."
Vem har rätt, vem har fel? Enligt susning har jag rätt, då det står att det för några år sedan gick att bli berättigad utan facket. Vad säger ni som är medlemmar eller har råkat ut för det här?
Facket är frivilligt. Vill man ha a-kassa däremot så måste man vara med i den och detta i antingen 6månader eller 1år innan man blir arbetslös, kommer inte ihåg hur länge det är.
Jag är personligen endast med i a-kassan då facket är (enligt mig) helt onödigt och kostar bara en massa pengar.
Alfakassan är tex en Akassa som inte hör till något fack, om jag inte mins fel
Denstillasittande
2007-03-21, 19:26
Du behöver inte vara med i facket för att kunna få a-kassa.
Scratch89
2007-03-21, 19:29
Vad bra att jag hade rätt. :D
Har ni någon bra länk eller sida där detta sägs? Min vän har en mor som är fackpamp, och hon har tydligen propagerat en hel del om det här, och det är ju lite svårt att få honom övertygad.
Du måste ha varit medlem i ett år och på det året så ska du ha arbetat minst 6 månader.
Så tror jag att det är iaf
Denstillasittande
2007-03-21, 19:37
Det finns 36 a-kassor. Varför behövs Alfa-kassan?
Alfa-kassan är en a-kassa som är öppen för alla yrkesgrupper på arbetsmarknaden och fristående från fackförbund.
Alfa-kassan bildades 1998 för att vara ett komplement till övriga a-kassor.
Sådär står de på deras hemsida.
Deras hemsida.
Det finns även en Akademikernas A-kassa som också är frikopplad från fack.
Facket behövs egentligen inte på något sätt. Och olycksfallsförsäkring har du väl från din arbetsgivare!
Röda_Lacket
2007-03-21, 19:40
lika bra att alla går ur facket för individuella löner kommer verkligen bli jättehöga om man ska förhandla det själv *whistle* Sedan kommer det vara bra arbetsmiljö också*whistle*... Jag tror att alla arbetsgivare är gudssöner dom tänker alla på sin personal. så skrota facken genast
Scratch89
2007-03-21, 19:49
Det finns även en Akademikernas A-kassa som också är frikopplad från fack.
Facket behövs egentligen inte på något sätt. Och olycksfallsförsäkring har du väl från din arbetsgivare!
Men enligt två inlägg över dig så sägs det att man måste ha varit medlem? Hur är det nu? Jarod, har du nånsin varit med i ett fack? Om inte, får du då ut din akassa?
Scratch89
2007-03-21, 19:49
lika bra att alla går ur facket för individuella löner kommer verkligen bli jättehöga om man ska förhandla det själv *whistle* Sedan kommer det vara bra arbetsmiljö också*whistle*... Jag tror att alla arbetsgivare är gudssöner dom tänker alla på sin personal. så skrota facken genast
Jag håller med dig, fast utan ironi.
Men enligt två inlägg över dig så sägs det att man måste ha varit medlem? Hur är det nu? Jarod, har du nånsin varit med i ett fack? Om inte, får du då ut din akassa?
Varit medlem i en A-kassa i ett år, inte i facket. Man kan inte gå med i A-kassan en dag och få ersättning nästa.
Facket är bra om man vill ha inkomstförsäkring. Trevligt om man har familj att försörja t.ex.
Ja, man kan vara med i a-kassan utan att vara medlem i ett fackförbund. Men olika a-kassor har olika kriterier. I stort sett allihop har också hemsidor med info.
Det är ytterligt sällsynt att en arbetsgivare löser någon typ av försäkring för sina anställda, och då brukar den vara jävligt dyr.
De flesta på arbetsplatsen förekommande försäkringarna regleras i avtal mellan arbetsgivare och arbetstagarens representanter. Eftersom det är antalet försäkrade som ger den billiga försäkringskostnaden
Scratch89
2007-03-21, 19:53
Varit medlem i en A-kassa i ett år, inte i facket. Man kan inte gå med i A-kassan en dag och få ersättning nästa.
Ah, jag missförstod. Vad bra, då vet jag. Problemet blir väl att försöka övertala ett sossebarn med fackpampmor. ;)
Scratch89
2007-03-21, 19:54
Ja, man kan vara med i a-kassan utan att vara medlem i ett fackförbund. Men olika a-kassor har olika kriterier. I stort sett allihop har också hemsidor med info.
Det är ytterligt sällsynt att en arbetsgivare löser någon typ av försäkring för sina anställda, och då brukar den vara jävligt dyr.
De flesta på arbetsplatsen förekommande försäkringarna regleras i avtal mellan arbetsgivare och arbetstagarens representanter. Eftersom det är antalet försäkrade som ger den billiga försäkringskostnaden
Men facket får väl inte bortförhandla icke-medlemmar, så då spelar det väl ingen roll för mig? Eller har jag missförstått nu?
Uttryckte mig lite klumpigt. Jag menade inte att man måste ha varit medlem i facket i ett år utan antingen i facket eller bara a-kassan.
Exakt vad menar du? Du kan få a-kassa utan att vara medlem i facket, och det kan ingen förhandla bort. Däremot kan du inte ta del av fackets försäkringar om du inte är medlem i facket.
christian
2007-03-21, 20:16
Exakt vad menar du? Du kan få a-kassa utan att vara medlem i facket, och det kan ingen förhandla bort. Däremot kan du inte ta del av fackets försäkringar om du inte är medlem i facket.
Om en arbetsgivare är medlem i en arbetsgivarorganisation eller har tecknat hängavtal med fackförbund är arbetsgivaren (i regel) skyldig att teckna försäkring. Kollektivavtalad försäkring gäller för alla på arbetsplatsen.
Men facket kanske har ytterligare för sina medlemmar?
Du kan gå med i en A-kassa utan att vara med i facket, inga problem alls.
Kraven brukar vara att du ska vart medlem under 1år och under den tiden jobbat i genomsnitt 19h i veckan under sammanlagt 6 månader.
Skadar du dig på arbetsplatsen så får du samma vård som alla andra, den försäkringen betalar arbetsgivaren
sen kan facket ge dig mer pengar t.ex men ingen lämnar dig åt ditt öde :)
Men facket får väl inte bortförhandla icke-medlemmar, så då spelar det väl ingen roll för mig? Eller har jag missförstått nu?
De förmåner som är framförhandlade i kollektivavtal gäller för alla anställda oavsett om du är med eller inte. När det gäller löneförhandling så förhandlar ofta inte facket för oorganiserade utan där sätter arbetsgivaren lönen ensidigt. Det är inte samma sak som att alla arbetsgivare inte beaktar oorganiserade. Som arbetsgivare tar man inte hänsyn till om medarbetarna är oganiserade eller inte.
Vid omorganistationer så beaktar facket inte heller dom oorganiserade. Ska det ske nerdragningar och man ska komma överens om turordning så kan det hända att du som oorganiserad hamnar i en annan fil och får gå fast du har längre anställnigstid än ngn som är organiserad.
Om en arbetsgivare är medlem i en arbetsgivarorganisation eller har tecknat hängavtal med fackförbund är arbetsgivaren (i regel) skyldig att teckna försäkring. Kollektivavtalad försäkring gäller för alla på arbetsplatsen.
Men facket kanske har ytterligare för sina medlemmar?
Nej, det är inte arbetsgivaren som tecknar försäkringen. Arbetsgivaren omfattas av försäkringen som nästan alltid är en avtalsförsäkring, dvs framförhandlad av arbetsgivarna och facket. Premien betalas in av arbetsgivaren men - viktigt! - kommer från löneutrymme som arbetstagarna avstått. Det alltså inte arbetsgivarnas pengar, utan den anställdes.
http://www.svensktnaringsliv.se/finfo/
http://www.lo.se/home/lo/home.nsf/unidView/0E93BD8C29E74039C1256E680033BDA0
Och ja, det finns ytterligare försäkringar för de som är medlemmar i facket. En av de mer aktuella är ju att kunna försäkra sig mot inkomstbortfall när a-kassan sänks. En annan är hemförsäkring.
Exempel på Byggnads försäkringsurval för medlemmar
http://www.byggnads.se/byggnads/374,320.cs
Scratch89
2007-03-21, 20:52
Men hemförsäkringen har man ju ändå?
Jag skulle inte ha något emot facket om det inte var så att det var så politiskt färgat. Känns lite dumt att betala 500 i månaden för att kunna få en löneförhöjning på 200-300 i månaden. Det blir ju minus hur man än räknar. Det är ju om det skulle hända något allvarligt som det är bra att ha facket med sig, men det är ju frågan om det är värt det ändå. De som jag har pratat med har alltid fått fackets ryggar vända när det faktiskt behövdes hjälp.
Men hemförsäkringen har man ju ändå?
Hurdå? Tror du nån annan pröjsar den?
JAg tror inte det är så vanligt att facket tecknar hemförsäkring?
det gör iaf inte mitt fack.
däremot kan jag teckna bra tilläggsförsäkringar genom dom
kan även teckna en förstärkning av a-kassan upp till 80% av min lön
JAg tror inte det är så vanligt att facket tecknar hemförsäkring?
det gör iaf inte mitt fack.
däremot kan jag teckna bra tilläggsförsäkringar genom dom
kan även teckna en förstärkning av a-kassan upp till 80% av min lön
http://www.folksam.se/forsakring/facket/erbjudhemforsakring.htm
Scratch89
2007-03-21, 21:19
Hurdå? Tror du nån annan pröjsar den?
Kan man inte teckna en hemförsäkring utan att arbeta? Vi har ju en här, t.ex.
Kan man inte teckna en hemförsäkring utan att arbeta? Vi har ju en här, t.ex.
Klart du kan. Vet du vad den kostar? Och vad den skulle kosta om du tog den via en grupprabatt på ett par hundratusen människor?
Scratch89
2007-03-21, 21:25
Klart du kan. Vet du vad den kostar? Och vad den skulle kosta om du tog den via en grupprabatt på ett par hundratusen människor?
Och om man räknar med 500 kr i månaden för fackavgift osv, vad blir differensen?
Jag betalar 98 spänn i månaden för min hemförsäkring. Skulle jag ta den privat skulle den vara dyrare än så. Och när det gäller min bransch är det otvetydigt så att de som tjänar mest är de som är med i facket, eftersom vi jobbar på ackord.
Jag har också vid ett tillfälle fått hjälp att få ut innehållen lön av en skurkfirma, något jag aldrig haft råd med privat.
Löneökningar är inget som bara kommer. Det är inte som att räkna upp ett indextal, eller ett basbelopp. Inte heller arbetstider eller semester är sånt som bara kommit. Och det finns inte där för evigt heller om ingen slåss för det.
Grejen är att nästan alla tycker facket gör för lite, och det är det man vänder sig mot. Vad har jag för nytta av det, buhu? Nå, tala om vad ni vill att facket ska göra då.
Fackföreningarna måste också aktivt ta del av den politiska debatten, eftersom så mycket av arbetslivets villkor styrs utanför arbetsplatsen. Det var därför fackföreningar startade ett politiskt parti för 118 år sen.
Och om man räknar med 500 kr i månaden för fackavgift osv, vad blir differensen?
Vilket fack är det frågan om?
http://www.folksam.se/forsakring/facket/erbjudhemforsakring.htm
men då hade jag ganska rätt.
Dom flesta förbund har inte hemförsäkring i avgiften utan man kan teckna en (förmånlig?) försäkring via facket.
christian
2007-03-21, 21:59
Nej, det är inte arbetsgivaren som tecknar försäkringen. Arbetsgivaren omfattas av försäkringen som nästan alltid är en avtalsförsäkring, dvs framförhandlad av arbetsgivarna och facket. Premien betalas in av arbetsgivaren men - viktigt! - kommer från löneutrymme som arbetstagarna avstått. Det alltså inte arbetsgivarnas pengar, utan den anställdes.
http://www.svensktnaringsliv.se/finfo/
http://www.lo.se/home/lo/home.nsf/unidView/0E93BD8C29E74039C1256E680033BDA0
Och ja, det finns ytterligare försäkringar för de som är medlemmar i facket. En av de mer aktuella är ju att kunna försäkra sig mot inkomstbortfall när a-kassan sänks. En annan är hemförsäkring.
Exempel på Byggnads försäkringsurval för medlemmar
http://www.byggnads.se/byggnads/374,320.cs
Oki, AFA uttrycker sig som "i regel skyldig att teckna tillhörande försäkringar".
Men i grund och botten betyder det att om du arbetar på ett företag med kollektivavtal har du (i princip) alltid den extra försäkringen kollektivavtalet manat fram.
Visst har fackföreningar gjort bra saker, och gör fortfarande, men det görs också en hel del snedsteg. Jag tycker t ex att det är fel att LO stöttar socialdemokraterna så tungt ekonomiskt som de gör, t o m trots att "bara" 54% av LO:s medlemmar röstar på (s). En annan sak är att påtvinga företag kollektivavtal, i vissa fall trots att avtalet innebär sämre villkor än vad de anställda redan har.
Försäkringar mot inkomstbortfall och sjukförsäkringar kan man teckna privat också, inte speciellt dyrt heller att åka gräddfilen till sjukhuset.. :thumbup:
Scratch89
2007-03-21, 22:30
Vilket fack är det frågan om?
Rent allmänt. Jag menar, enligt IF skulle min hemförsäkring kosta drygt 900 om året. Om man är med i facket pga det så blir det ju också minus på kontot.
Lite offtopic kanske, men ändå värt att diskutera.
Är med i AEA-kassan men inget fack. Skulle vara Sveriges Ingejörer i så fall, men det ser jag ingen anledning till. I mitt fall är det onödiga extrapengar, enda anledningen skulle vara för att försäkra mig mot inkomstbortfall vid eventuell arbetslöshet. Tror att man själv får göra avvägningen efter vilket jobb och vilket fack man har.
Undrar om det är en bra utveckling att allt fler ser facket som någon sorts försäkringskassa för allt möjligt istället för den sammanslutning av ett skrå som den egentligen ska vara. Jag kan uppskatta de delar av mitt fack som faktiskt diskuterar hur det är att jobba, att vidareutvecklas inom yrket och lönebildning osv, men skulle gå ur ögonblicket man fick för sig att tvångsansluta mig, eller bara börja flytta huvudverksamheten, till kollektivistiska lösningar.
Metal_boy_
2007-03-22, 00:14
Fall för fackens hot och utpressningar och stötta socialdemokraterna! :thumbup:
Fall för fackens hot och utpressningar och stötta socialdemokraterna! :thumbup:
Ja, tanken med facket är att hota folk och i allmänhet agera som en ondskefull organisation. Satansdyrkare i näringslivet kanske man kan kalla dom.
Metal_boy_
2007-03-22, 00:35
Ja, tanken med facket är att hota folk och i allmänhet agera som en ondskefull organisation. Satansdyrkare i näringslivet kanske man kan kalla dom.
Ja, tydligen.
WHITEFOLKS
2007-03-22, 00:35
Vet inte om det fortfarande sker men förrut fick mina föräldrar båda hemförsäkring "automatiskt" genom facket vilket var rätt så meningslöst då ändå bara en försäkring täcker åt gången.
Wild'n fresh?
Och olycksfallsförsäkring har du väl från din arbetsgivare!
Ja, gruppliv är obligatoriskt i Sverige. Problemet med fackne i Sverige är att de växt sig så starka att de kan utföra konstgjod andning på sig själva, skiten dör helt enkelt inte!
Däremot kan du inte ta del av fackets försäkringar om du inte är medlem i facket.
Du FÅR alltså ingen försäkring gratis bara genom att vara medlem i facket (motbevisa mig gärna med en källa), en icke ansluten arbetare på arbetsplats X åtnjuter samma försäkringsskydd via arbetsgivaren som hans eller hennes fackanslutna kollega, däremot gör facket gärna en stor sak av att de erbjuder hem- och olycksfallsförsäkringar till mycket bra priser.
Fackligt ansluten
Medlemsavgift: -400 kr
A-kassa: -350 kr
Rabatt, försäkring: +75 kr
Summa: -675 kr per månad
Ej fackligt ansluten
A-kassa: -350 kr
Summa: -350 kr per månad
"Våra undersökningar visar klart och tydligt att det är betydligt bättre att inte vara med i facket än att vara det (om man inte gillar förlegad klasskampsretorik och intellektuellt vacuum)".
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.