Logga in

Visa fullständig version : Vänligen, Hjälp & Tips ang. min kosthållning

MagnuM
2007-03-21, 13:34
Jag har precis orkat ta tag i min träning och kost igen, efter ett längre uppehåll från min träning. Nu har jag några frågor som jag gärna vill ha svar på gällande maten.

Vad anser ni om denna drink som bas till frukost varje dag i veckan, och även som mellanmål och nattmål nån gång ibland.

5 dl mjölk
2-3 dl havregryn
2 ägg
1 msk linfrön
2 msk rapsolja
Oboý för smaken

Mixa direkt i shaker med stavmixer

Jag tycker att dett borde vara ett ypperligt mål med mycket nyttigt och mycket energi. Finns det några nackdelar med denna drink? Till frukost tycker jag själv att den är lysande. Om jag jämför med när jag åt gröt varje morgon, då fick jag i mig ma 1-1,5 dl havregryn och nån dl mjölk, sen var jag proppmätt. Om jag jämför med vad jag får i mig här så borde detta vara ett fint alternativ?

Tänkte beskriva hur en dag ser ut för mig, träningsdag vs vilodag.

Träningsdag

Upp 09:30 cirka
En sådan havregrynsdrink som jag beskrev ovan, 1 glas juice, 1 vitamintablett, 1 rosenrottablett och 1 omega 2 kapsel

Cardio eller sömn efter dett mål, beroend på dagsform

12:00 cirka
Något lite mål som tex tonfisk och lite lätt cremefraiche, en liten portion pasta med köttfärssås eller liknande.

12:30 cirka
Styrketräning

14:00
Mat.
Pasta och köttfärssås som exempel. Omega 3 kapsel, vatten att dricka eller fun light / coke light.

(Jobbar för tillfället 15:30 - 01:00 Måndag - Torsdag)

16:30
Mellanmål
Proteindrink i form utav Protec från Eiselt. eventuellt någon frukt som tex äpple eller päron

18:30
Middag
Pasta och Köttfärssås som exempel. Omega 3 kapsel, vatten att dricka elle fun light / coke light

21:00
Mellanmål som frukt och något med protein och energi, som nötter eller ännu en proteindrink

01:45
Drink innan läggdags, en Havregrynsdrink som jag beskrev ovan minus olja och ägg, eller en Protec-drink från eiselt.

Vilodag

Samma som ovan ungefär fast det blir nog lite mindre mat och mindre antal prottedrinkar.

Vad tycker ni om detta upplägg? Ser det bra ut med mina mål, att växa så mycket det bara går muskulärt men jag vill även bränna en del fett och öka min kondition.

Hoppas på många svar och tips för att förbättra/finslipa min kosthållning! Tips på bra maträtter och mellanmål vore också mycket välkommet! Ett par mellanmål som jag gillar är hembakade proteinbars, ostkaka lätt, polarbröd extrem med lättmjukost, tonfisk med lättcremefraiche.

//
Med Vänlig Hälsning

Jonathan, Härnösand

Eddie Vedder
2007-03-21, 13:41
Jag tycker du har en alldeles ypperlig kosthållning, förutsatt att det är vad ditt energibehov kräver förstås. Å din frukostdrink är alldeles kanon!:thumbup:

Enda kritiken är att du borde käka grönsaker till lunch å middag å sen tycker jag definitivt inte att vitamintillskott är nödvändigt med den kosten. Att äta så mycket mat, samtidigt som jag antar att du iaf varierar dej litegrann kommer inte innebära att du går miste om nånting.

Vet du själv med dej att det finns nåt mikronäringsämne du inte får i dej tillräckligt av?

EDIT: Vad gäller ditt mål om att bränna bort fett i samband med att öka i muskelmassa får du nog tyvärr välja den ena lr den andra, nästintill omöjligt att göra både tyvärr.

MagnuM
2007-03-21, 14:09
Jag är dålig på att variera mig vad det gäller mat, jag är en sån som kan äta samma sak 7 dagar i sträck, utan att det rör mig så mycket. Inte för att jag gör det men det skulle inte göra mig så mycket. Grönsaker förekommer faktiskt vid lunchen, glömde nog skriva ut det bara. Vitamintillskottet tar jag "för säkerhets skull" Jag har läst någonstans att en som tränar hårt behöver mer vitaminer än en vanlig svensson, så tar det mest som säkerhet så jag vet att jag får i mig dagsbehovet.

Jag vet att många anser att det är svårt att bränna fett och öka muskler samtidigt, men tycker att det inte borde vara en omöjlighet. Jag vet dom som anser att en bra kosthållning med lagom överskott, ger ett bättre resultat än att bulka och deffa. Jag är nog inne lite mer på den linjen, för att slippa plåga kroppen två gånger om, först äta tills man spyr och sedan svälta. Men, det kanske är en svårare fråga än jag trott innan.

tack för svaret för övrigt.

mvh
Jonathan

Eddie Vedder
2007-03-21, 14:21
Jag är dålig på att variera mig vad det gäller mat, jag är en sån som kan äta samma sak 7 dagar i sträck, utan att det rör mig så mycket. Inte för att jag gör det men det skulle inte göra mig så mycket. Grönsaker förekommer faktiskt vid lunchen, glömde nog skriva ut det bara. Vitamintillskottet tar jag "för säkerhets skull" Jag har läst någonstans att en som tränar hårt behöver mer vitaminer än en vanlig svensson, så tar det mest som säkerhet så jag vet att jag får i mig dagsbehovet.

Visst har man ett lite högre behov än "medelsvensson" men tänk på att du även äter mycket mer mat än "medelsvensson" så det går ju på ett ut.

Sen är det inte så att RDI på vitaminer och mineraler är en gräns för vilken man drabbas av bristsjukdomar om man understiger utan gränserna är satta för att man med god marginal skall kunna fylla sitt behov med en vanlig "Svenssonkost" där man inte funderar nämnvärt över näringsintaget utan käkar det som ställs fram.

Alla SLV:s rekommendatioer grundas på hur man uppskattar att den generella kosthållningen ser ut i befolkningen, å du äter ju betydligt mer så oroa dej inte över det. Visst kan du väl fortsätta med ditt tillskott om du känner för det, men kolla vilka vitaminer och mineraler det innehåller samt vilken mängd! Att varje dag få i sej för mycket A-vitamin kan exempelvis bli skadligt i längden å det är ett vitamin du får i dej tillräckligt av via maten eftersom du käkar mycket köttprodukter å dricker mycke mjölk.

Jag vet att många anser att det är svårt att bränna fett och öka muskler samtidigt, men tycker att det inte borde vara en omöjlighet. Jag vet dom som anser att en bra kosthållning med lagom överskott, ger ett bättre resultat än att bulka och deffa. Jag är nog inne lite mer på den linjen, för att slippa plåga kroppen två gånger om, först äta tills man spyr och sedan svälta. Men, det kanske är en svårare fråga än jag trott innan.

Jo men även ett "lagom" överskott är fortfarande ett överskott å vid ett överskott är fettinlagringen större än fettförbränningen, det innebär inte att du kommer bli fet men fettförbränningen kommer iaf understiga inlagringen likförbannat.:D

Depzon
2007-03-21, 17:20
Det är ju mer möjligt att bygga muskler på ett litet underskott än vad det är att bränna fett på ett litet överskott.

MagnuM
2007-03-21, 21:04
Tack för era synpunkter och svar.
Någon mer som har nånting?

mvh
Jonathan