Visa fullständig version : Dietens påverkan på metabolismen.
Beachjohan
2007-03-20, 23:06
Hur påverkar ett underskott metabolismen?
Antag att jag ligger X kcal under om dagen...
hur lång tid kommer det ta innan ämnesomsättningen minskar?
Antar att kroppen är rätt bra på att anpassa sig för svält mm.
Finns det något energivärde man inte ska understiga?
Eller är alla underskott samma.
Dvs 2500kcal vid 3000kcal förbränning är det samma som 1500 kcal vid 2000...
Minns det någon formel man generellt räknar med när det gäller metabolismminskning?
Känns som det borde vara en avtagande funktion.
fluffy_ferret
2007-03-21, 01:39
Vette fan. Har läst och hört talas om att kroppen ställer in sig i svältläge om den har kaloriunderskott under lång tid. Vet inte när det skulle ske dock.
Om du svälter under långa perioder så bryter du även ned muskelmassa och det sänker din förbränning ytterligare.
Det här var en intressant observation
http://www.fetmaparadoxen.se/ebalans/apfel.htm
Vette fan. Har läst och hört talas om att kroppen ställer in sig i svältläge om den har kaloriunderskott under lång tid. Vet inte när det skulle ske dock.
Om du svälter under långa perioder så bryter du även ned muskelmassa och det sänker din förbränning ytterligare.
Det här var en intressant observation
http://www.fetmaparadoxen.se/ebalans/apfel.htm
Självklart sänks energiförbrukningen när kroppen till slut "ätit upp" såväl fettlager som skelettmuskulatur. Sen kan man väl ifrågasätta rimligheten i att anta att en fånge har en energiförbrukning på 2500kcal per dag - då speciellt med obefintlig muskelmassa. Såtillvida det inte är ett arbetsläger, vilket jag förutsätter att det inte handlade om i den där "observationen".
Att energiförbrukningen minskar när kroppen svälter är inte vad jag skulle kalla ett kontroversiellt påstående, snarare fakta.
Men ett mindre energiunderskott under en begränsad tidsperiod går inte att jämställa med svält.
Sen tror jag att allt Johan Hedbrant skriver ska tas med en nypa salt..*whistle*
King Grub
2007-03-21, 05:46
Energiförbrukningen anpassar sig rätt omgående till små förändringar. Drar man bort några kcal per dygn (eller lägger till), ser man oftast inga viktförändringar, då metabolismen fjädras i motsatt riktning.
Vid kraftigt underskott/svält ökar metabolismen över basnivåer i två dygn för att därefter börja sjunka under basnivåer, och fortsätta så. Efter 25 veckor på 50% av energibalans kan viloomsättningen ha sjunkit med 40%.
Jacksatan
2007-03-21, 08:54
Energiförbrukningen anpassar sig rätt omgående till små förändringar. Drar man bort några kcal per dygn (eller lägger till), ser man oftast inga viktförändringar, då metabolismen fjädras i motsatt riktning.
Vid kraftigt underskott/svält ökar metabolismen över basnivåer i två dygn för att därefter börja sjunka under basnivåer, och fortsätta så. Efter 25 veckor på 50% av energibalans kan viloomsättningen ha sjunkit med 40%.
HHm.. har för mig att du skrivit på flera ställen att de gjort mätningar på anorektiker som haft en sänkning på ungefär 10%. Kan vara jag som minns fel också.
När man sedan går upp till "normalt" kaloriintag igen, hur lång tid kommer det ta för kroppen att återgå till normal metabolism? Kommer den ens göra det?
King Grub
2007-03-21, 10:46
Normalisering av metabolismen och proteinsyntesen sker vid återgång till normalt ätande efter t ex anorexi, med början omedelbart.
http://jpen.aspenjournals.org/cgi/content/abstract/29/4/221
Nu låter ju 50% i 25 veckor ganska extremt, men jag började fundera lite på hur man behandlar extremt överviktiga personer. Antag att man väger över 150 kilo så hinner man ju inte ner till "ofarliga" nivåer på 25 veckor. Tror jag.
Tar man hänsyn till detta och låter deras viktnedgång ske i cykler?
Min gissning är att man inte chockbantar dem annat än i kortare perioder.
King Grub
2007-03-21, 13:14
Kombinerar man en VLC-diet hos kraftigt överviktiga med styrketräning minskar inte deras viloomsättning, vilket den gör utan motion eller med konditionsträning.
http://www.jacn.org/cgi/content/full/18/2/115
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?db=pubmed&cmd=Retrieve&dopt=AbstractPlus&list_uids=2613433&query_hl=25&itool=pubmed_docsum
Beachjohan
2007-03-21, 13:39
Intressant helt klart.
Jag har ju underdoserat 500kcal i 2-3 månader nu (tror jag i alla fall)
Räknat med mitt vanliga RMR.. vilket i sin tur varit helt fel då.
Hur räknar man som deffande då?
Intressant helt klart.
Hur mycket vikt har du tappat?
King Grub
2007-03-21, 14:11
Intressant helt klart.
-500 är inget dramatiskt underskott; det lär inte heller vara någon dramatiskt påverkan på viloomsättningen. Men allt eftersom deffen fortskrider kommer du att märka, att du måste sänka energiintaget (eller öka energiförbrukningen, eller en kombination) för att fortsätta gå ner i samma takt, oavsett ev förlust av muskelmassa. Det är något alla som bantat någon gång märker, att viktminskningens hastighet avtar.
Beachjohan
2007-03-21, 14:33
Hur mycket vikt har du tappat?
Svårt att säga (då jag inte mätt med samma mätinstrument konternuerligt)
Men under 6 veckor i sydney tappade jag 2kg fett och 800gram muskler.
Då låg jag på ca 10% på kalipern och 14% på DEXA.
Polarn som körde liknande tappade 3kg fett och byggde 600g muskler :s
Fast han låg på 17 DEXA%
King Grub
2007-03-21, 14:35
Du måste ha gjort något rejält fel om du tappat 800 gram muskler kontra 2000 g fett på 6 veckor, med styrketräning. :/
Kan man då säga att det rekommenderas att ha nån ätardag med drygt 500-1000kcal i överskott i veckan om man ligger på ca -1000kcal per dag med en ca 2700kcal metabolism? (Ni förstår nog hur man menar.) Så man inte sänker metabolismen. ?
Normalisering av metabolismen och proteinsyntesen sker vid återgång till normalt ätande efter t ex anorexi, med början omedelbart.
http://jpen.aspenjournals.org/cgi/content/abstract/29/4/221
Med risk för att dumförklaras, kan ätardagar hjälpa till med normaliseringen av metabolismen när man deffar? Förutsatt att den har blivit sänkt alltså.
Eddie Vedder
2007-03-21, 15:27
Kan man då säga att det rekommenderas att ha nån ätardag med drygt 500-1000kcal i överskott i veckan om man ligger på ca -1000kcal per dag med en ca 2700kcal metabolism? (Ni förstår nog hur man menar.) Så man inte sänker metabolismen. ?
Med risk för att dumförklaras, kan ätardagar hjälpa till med normaliseringen av metabolismen när man deffar? Förutsatt att den har blivit sänkt alltså.
Själva tanken med ätardagar, i form av en dag med vanlig kost fast i mycket större mängd, är väl just att höja leptinnivåerna till normala nivåer igen då dom kan sjunka under deff.
Om det funkar så i praktiken kan man väl sia om, men det är ju iaf grundidén så vitt jag vet.
King Grub
2007-03-21, 15:27
Tillfällig överätning ökar viloomsättningen, även över så kort tid som 24 h, men ett överskott innebär också inlagring av överskottsenergin.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=PubMed&list_uids=7378336&dopt=Abstract
Beachjohan
2007-03-21, 15:29
Du måste ha gjort något rejält fel om du tappat 800 gram muskler kontra 2000 g fett på 6 veckor, med styrketräning. :/
uppenbarligen måste jag gjort det...
Hade det tränat och legat lågt några månader innan... kan jag ha slitit ut mig?
Hur mycket under är normalt att ligga i slutet av en deff?
Tror mig ligga runt 8% på kaliper och vill ner till 6% hur lång tid och vilket underskott ska jag räkna på?
Hur mycket under är normalt att ligga i slutet av en deff?
Tror mig ligga runt 8% på kaliper och vill ner till 6% hur lång tid och vilket underskott ska jag räkna på?
8% av din vikt x 70kcal = underskottet du ska ligga på
Ola Wallengren
2007-03-21, 17:19
Eller kanske inte, det är inte så mycket det rör sig om så det kan lika gärna vara en kombination av vatten, glykogen, tömd blåsa och tarm samt mätfel.
Beachjohan
2007-03-21, 18:11
Eller kanske inte, det är inte så mycket det rör sig om så det kan lika gärna vara en kombination av vatten, glykogen, tömd blåsa och tarm samt mätfel.
Tyvärr så var det en dexa mätning.
Men nu när jag ligger relativt lågt.
Kan jag göra en uppskattning (RMR + aktiviteter under dagen)
Sen lägga mig 500kcal under (maximalt vad jag ska kunna förlora i fett)
Sen räkna med att jag behåller musklerna?
Kommer ju gymma 5ggr i veckan.
Eller ska jag räkna med en något sänkt RMR typ RMR*0,9...?
Ola Wallengren
2007-03-21, 19:26
Tyvärr så var det en dexa mätning.
Men nu när jag ligger relativt lågt.
Kan jag göra en uppskattning (RMR + aktiviteter under dagen)
Sen lägga mig 500kcal under (maximalt vad jag ska kunna förlora i fett)
Sen räkna med att jag behåller musklerna?
Kommer ju gymma 5ggr i veckan.
Eller ska jag räkna med en något sänkt RMR typ RMR*0,9...?
En dexa har också ett visst fel även om det är en av de besta metoderna. 800g är ingenting, en vända på toa och lite till.
Räkna som vanligt och minska på maten om du inte går ner. Visste du att även Harris Benedict formeln kan räkna fel med så mycket som 25% upp eller ner, så lita inte så mycket på formler.
Räkna som vanligt och minska på maten om du inte går ner. Visste du att även Harris Benedict formeln kan räkna fel med så mycket som 25% upp eller ner, så lita inte så mycket på formler.
:thumbup:
CoolHandLuke
2007-03-21, 20:26
Är det inte så att när man gjort detdär några ggr så klarar man att 'känna' kroppen och sitt mående och justera därefter? Hur gör de som tävlar? Tycker det verkar omöjligt att hålla på att mäta och väga hela tiden och sedan försöka basera sitt handlande efter det.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.