Visa fullständig version : söt smak i munnen?
Jag har märkt vid ett antal tillfällen under dagar jag har ätit mycket att jag på kvällen eller dagen efter har en slags söt konstig smak i munnen som kan hänga i olika länga beroende på om jag fortsätter att ligga på överskott.
Vad kan detta bero på? Har det något att göra med att blodsockret blir högt eller något liknande?
Mår bra i övrigt.
Någon som har någon aning?
Är du fullt frisk har jag inte en aning:confused:
Annars är det känt att diabetiker, både typ I och typ II generellt har högre blodsocker och därmed något förhöjda mängder glukos i saliven. Det ger i sin tur ökad risk för tandbesvär eftersom munnens bakterier får hela tiden tillgång till glukos.
King Grub
2007-03-21, 07:20
Diabetes är väl det första man tänker på, som sagt.
Äter du några mediciner?
Diabetes är väl det första man tänker på, som sagt.
Äter du några mediciner?
Ne jag äter inga mediciner och jag känner inte av några andra symtom. Funderade lite på diabetes med men när jag läste om symtom fanns inte ens detta med och inga av de som stod har jag märkt något av.
Så det kan inte räcka med att man bara ligger på överskott?
Är ju inte något stort problem direkt men jag har börjat fundera på det eftersom det verkar lite konstigt.
CoolHandLuke
2007-03-21, 18:57
Vilket är normalfallet då? Äter du mindre/deffar vanligtvis? Det jag tänker på är att den söta smaken är naturliga tillståndet och frånvaron av sötman när du äter mindre är det underliga.
När jag krängt mycket mjölkprodukter (exempelvis 2-3 dl mjölk, 2 dl vasslepulver och en burk kesella) så brukar jag också ha en sötaktig smak i munnen på kvällen. Vet tji varför.
Vilket är normalfallet då? Äter du mindre/deffar vanligtvis? Det jag tänker på är att den söta smaken är naturliga tillståndet och frånvaron av sötman när du äter mindre är det underliga.
Sötman kommer när jag äter mycket mat, har normalt väldigt svårt att gå upp i vikt och det är bara under perioder/dagar som jag ligger högt på kalorierna som detta uppkommer (med "högt" menar jag runt ca 4000 o även under lugna dagar).
Jag är 22 år.
amylaset i saliven som gör maltos av skiten du har samlat mellan tänder o så under dagen kanske?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.