handdator

Visa fullständig version : vassle

Scratch
2003-03-10, 21:24
tja,
Har köpt mig ett packe vassle som jag ska dricka efter träning.
Nu undrar jag vad jag ska blanda i vasslet? för att också få i mig kolhydrater. Sedan undrar jag också hur mycket vassle som är lagom att ta efter träningen, målet är såklart muskelbyggning...
Hur viktigt är det att ta vassle under andra tidpunkter förutom efter träningen? det blir jävligt dyrt för mig att tex dricka 2-3 drinkar per dag, och då räknar jag med circa 30-40 gram protein per drink...

Peace out

King Grub
2003-03-10, 21:37
Dextropur är ett bra och billigt sätt att få snabba kolhydrater till (endast efter passet, förstås). Du måste inte ha något som blandas i - jag äter lösgodis till. :) Fungerar precis lika bra.

Vassle passar bäst efter träningen och direkt på morgonen när du vill ha ett snabbt proteinupptag. På morgonen skall du givetvis inte ta det med dextropur. ;) Alla andra gånger är långsammare proteiner att rekommendera (läs: mat).

Efter träningen tycker jag en proteintopp fungerar fint. 50+ gram gör ingen skada, och gärna lite till.

shirunai
2003-03-10, 22:27
finns det långsammare protein som man kan som tillskott på dagen som inte är supersnabbt upptag :confused:

GO BARBAPAPPA :bow: :bow: :bow: :bow:

dormin
2003-03-10, 22:52
kasein är långsammare än vassle och tas upp under längre tid, så de kanske kan vara något för dig då ? :thumbup:

shirunai..

King Grub
2003-03-11, 11:20
Originally posted by shirunai
finns det långsammare protein som man kan som tillskott på dagen som inte är supersnabbt upptag :confused:

GO BARBAPAPPA :bow: :bow: :bow: :bow:

Som dormin skrev, i tillskottsform är kasein ett bra alternativ. Annars är all vanlig proteinrik mat långsammare.

Sjölin
2003-03-13, 11:21
Just med hur snabbt protein tas upp.

Finns det något sätt att fördröja upptaget med protein på samma sätt som man sänker GI-värdet? (hoppas ni förstår vad jag menar)

En fundering som jag alrig riktigt sätt något svar på förut.

//Andreas

King Grub
2003-03-13, 11:34
Fett sänker upptagningshastigheten. En klunk olja gör susen. ;)

Kimo
2003-03-17, 15:40
Detta är en ganska dum fråga så jag undviker att starta en ny tråd för den: Jag dricker i mig ca: 1 dl vassle direkt efter träningen i omklädningsrummet, ofta tillsammans med 80-100 g snabba kolhydrater.

Frågan är, hur länge bör jag vänta innan jag äter en "riktig" måltid efter detta? Som det är nu så äter jag en bastant måltid ungefär en timme efteråt när jag har kommit hem. Jag försöker gå ner lite i fett kan jag tillägga.

King Grub
2003-03-17, 16:02
En timme låter bra. Om du är i en deffperiod kan du ju låta den "bastanta" måltiden vara en aning mindre "bastant" än vanligt, speciellt då vad gäller kolhydrater, om du har har ätit så mycket som 100 gram direkt efter passet.