handdator

Visa fullständig version : Fräsh?

gladiatorerna1
2007-03-20, 15:07
Hur vet man om man har en fräsh andedräkt?

davvvan
2007-03-20, 15:08
Hur vet man om man har en fräsh andedräkt?

Andas på en främling på stan och kolla ansiktsuttrycket!

qubie
2007-03-20, 15:09
Andas mot 2 upp till 10 st som du känner och så får dom bedömma. Du borde inte ha en dålig andedräkt om du sköter hygienet. Borstar tänderna morgon/kväll , kanske tuggar tuggummi och försöker vara allmänt fräsch.

Tigerkotten
2007-03-20, 15:10
En sak du kan göra, är att du slickar på din arm t ex. Sedan låter du det torka o lukta sedan på det.

Använd tandtråd så inte matrester fastnar mellan tänderna. O se till att tungan @ gommen är "ren".

Frantic
2007-03-20, 15:23
Använd tandtråd. Luktar den illa efteråt så luktar du nog inte så gott i munnen heller

gladiatorerna1
jag känner mig ofta väldigt torr i munnen och det ger ju dålig andedräkt...någgon som har samma problem?

gladiatorerna1
Använd tandtråd. Luktar den illa efteråt så luktar du nog inte så gott i munnen heller

Är det verkligen en garanti?

davvvan
2007-03-20, 18:44
*kissass*

Empe
2007-03-20, 18:49
Bästa sättet att få tungan ren?
min har en tendens att bli vit/beige lite längre in vilket jag upplever som dålig smak i munnen = dålig andedräkt :(

Frantic
2007-03-20, 19:14
Bästa sättet att få tungan ren?
min har en tendens att bli vit/beige lite längre in vilket jag upplever som dålig smak i munnen = dålig andedräkt :(

Tungskrapa!

Empe
2007-03-20, 19:28
Tungskrapa!

=kväljningar i halsen. :( Men jag får väl testa. Finns det inget annat? Typ nån munskölj som rengör tungan?

Frantic
2007-03-20, 19:38
=kväljningar i halsen. :( Men jag får väl testa. Finns det inget annat? Typ nån munskölj som rengör tungan?

Har svårt att tro att munskölj gör ett lika bra som som en skrapa. Annars kan du ju gå loss med tandborsten på tungan så ska du nog få bort en del också. Men testa skrapan :thumbup:

Kryss
2007-03-20, 20:53
Listerine?

Kwon
2007-03-20, 20:55
Jag kör med Listerine men det är för tändernas skull, men funkar för detta åsse, visst fasiken känner man sig fräsch efter 30 sekunders Listerine

Lellan
2007-03-20, 21:10
Ok, här har ni näästan en expert. Jag har både varit övertygad om att jag haft gula tänder och dålig andedräkt, efter flertal tandläkarbesök å många kronor dyrare har jag konstaterat att så inte alls är fallet... Kan lätt bli psykiskt faktiskt, låt det inte bli det bara. Men har samlat på mig massa råd, vassego! :)

1.Lukta på tandtråden efter du använt den. Faktiskt bästa knepet (nojjig som jag är har jag även fått irriterad tandläkare att lukta på den. Han svor på att jag luktar bra. Jisses vad nojjig man varit i sina dar. Flåt tandis Göran.. :em: Men det här med munnen har i mitt fall varit det jag varit mest rädd för, att inte va fräsh där. Onödigt huvudbry.)

2. Använd tungskrapa.

3. Använd INTE listerine, det tar bort även BRA bakterier (enligt min tandläkare). Då kan du få dålig lukt.. Finns flourskölj (använd rätt styrka) om du har vanan inne, mkt bättre.

3. Är du torr i munnen; drick vatten + sug på tabletter mot muntorrhet (finns på apoteket, typ som goda halstabletter).

MEN igen, det kan vara psykiskt, då är det onödigt att slänga ut pengar på grejer. Kolla alltså först om du HAR dålig andedräkt innan du börjar grejja för att få bort en eventuell sådan..

Andra tips om du vill ha:
Drick lite mjölk efter att du ätit apelsin om du är rädd för syraangrepp.
Äter du surt till frukost (tex apelsin) är det faktiskt bättre att borsta tänderna före frukost hur knasigt det än känns (å bara peta efter).
Borsta tandköttet mer än själva tänderna.
När du äter godis, välj hellre sånt du tuggar i dig än suger evigheter på.

viktor88
2007-03-20, 21:20
finns ju mun spray, och så finns det tabbleter, ja har en zinkoral som hjälper mot dålig andedräkt, men använder den inte, men den här tråden påminde mig om min andedräkt å ska börja använda den ;)