handdator

Visa fullständig version : Vad är motivation?

sissa
2007-03-19, 15:48
Vad är motivation för er?

En hel del skriver om att de saknar motivation och vill ha hjälp med att få (tillbaka) den. Motivation är ju dock inget måste för att göra nåt, men det gör det ju enklare helt klart. ( Och i vissa fall kan man nog snacka om att motivation är ett måste.I praktiken.När det är på en annan högre än "asch jag är lite trött pallar nog inte")

Jag blir inte alls klok på hur det här med motivation funkar. Jag vet inte vad det är som gjorde som att jag för ett och ett halvt år sen sa att jag skulle sluta röka. Jag hade ju kunnat vänta...ja, hela livet. Varför var jag motiverad just då? Om det nu hade så mkt med motivation att göra.

Att romantisera om att motivation av oförklarliga skäl bara dimper ner från himlen en dag är väl inte så jag ser det, men ibland känns det fan så.

Känner att jag inte riktigt kommer åt det jag vill fråga, men det kanske klarnar under trådens gång;)

HenrY
2007-03-19, 15:51
Hmm, tar gymmet som ett exempel för mig. Har jag mycket motivation tycker jag det är jätte kul att träna hårt!

Har jag ingen motivation, kör jag nog lika hårt iaf. Men då kommer disciplinen in... Men då tycker jag det inte är lika roligt.

jwzrd
2007-03-19, 15:53
Det som tar en till gymmet (eller vad det gäller) för att nå målet trots att passen (delmomenten) inte är haha-roliga.

champion
2007-03-19, 15:54
Har man ingen motivation för saken man ska göra så orkar man inte lägga lika stor energi på det som om man skulle ha stor energi för det.
Det är som att spela golf och man hatar det då vill man bara komma hem eller dra där ifrån på en gång.
Skulle jag itne ha motivation på gymet så skulle ja lessna efter halva passet och gå hem. Skulle ja ha grymt stor motivation på gymet så skulle ja kunna träna 24/dygn
motivation är viktigt om man ska orka göra vissa saker.

sissa
2007-03-19, 15:59
Kan det finnas "nån sanning" som ligger mellan " Jag vet inte hur jag ska kunna förändra mitt liv. Jag har ingen motivation"
och " Motivation? Just do it"

sissa
2007-03-19, 16:02
Sen kan väl "ha tappat motivation" betyda alltså från " tappat den största delen av motivation till att leva öht" och " oj, jag blev lite trött, tror jag skiter i det"

Diana
2007-03-19, 16:02
Mmm

Fokus på ett Mål. Något som ligger på horisonten och är attraktivt nog för att ge den där glädjerusiga speedad av 10koffeitabletter känslan. Det måste inte hänga ihop med aktiviteten i fråga utan kan vara en allmän känsla av hopp och glädje som kommer från något helt annat.

Sissa, när du ville sluta röka, fanns det något tillskott av extraenergi i ditt liv månne? Nåt som gav dej extra glädjerus (och allmänna alsmäktighetskänslor :D läs:kärlek) isf hittar du nog svaret där.

Diana
2007-03-19, 16:06
Kan det finnas "nån sanning" som ligger mellan " Jag vet inte hur jag ska kunna förändra mitt liv. Jag har ingen motivation"
Definitivt *popcorn*
Tron på att man verkligen tar sej dit kräver ju att man vet 100% hur man skall bära sej åt. Inte bara hur man praktikst tex skall lyfta sina vikter etc utan också hur man skall hantera motgångar om man kanske vet med sej att man har lätt för att ge upp när sådana kommer.

kharon
2007-03-19, 16:07
En strävan efter att nå upplagda mål. Denna strävan är större än den lathet som gör att man hellre skulle sitta i soffan och äta chips och glo TV.

jwzrd
2007-03-19, 16:09
Det är skillnaden mellan att önska sig att något blev på ett annat sätt och att faktiskt göra det. Det har ingenting med att göromålen i sig är roliga att göra, det är snarare motsatsen. Någon utan motivation gör allting som är roligt, tills de (sakerna) slutar vara roliga. De slutar springa efter målet när det ser ut att försvinna bakom horisonten.

sissa
2007-03-19, 16:09
Definitivt *popcorn*
Tron på att man verkligen tar sej dit kräver ju att man vet 100% hur man skall bära sej åt. Inte bara hur man praktikst tex skall lyfta sina vikter etc utan också hur man skall hantera motgångar om man kanske vet med sej att man har lätt för att ge upp när sådana kommer.

Ha en plan med andra ord. Det tror jag med på. Sen får man väl ta lite längst vägen också, tror det är typ omöjligt att ha alla frågor och eventuella hinder klart för sig innan man sätter igång. Mkt kommer längs vägen. ( Motivation kanske!)Men nån slags plan är bra att ha helt klart.

Tolkia
2007-03-19, 16:12
Sen kan väl "ha tappat motivation" betyda alltså från " tappat den största delen av motivation till att leva öht" och " oj, jag blev lite trött, tror jag skiter i det"
Motivation finns ju på väldigt många plan. Skall man dra det in extremis behövs det motivation bara för att trycka på tangenterna (i syfte att spamma på Kolozzeum), annars skulle man ju inte komma sig för att göra det. Men man pratar ju som regel inte om motivation när det gäller småsaker.
Jag är inte säker på att jag fattar vart du vill komma? Jag tror personligen att motivation är något slags kontinuum, man kan ha mer eller mindre motivation, inte så att man antingen är motiverad och då klarar man allt eller inte är motiverad och klarar inget. Alltså som att det finns massor mellan "jag har ingen motivation" och "just do it". Ofta är det ju t.ex. så att man är motiverad att nå ett visst mål men kanske inte motiverad att göra allt det som krävs för att man skall nå målet (man kanske inte ens är medveten om vad det kommer att kräva), eller att man de flesta dagarna är motiverad, men vissa dagar, när ens motståndskraft är låg, inte är det, alt. inte orkar hålla sig motiverad (och alltså misslyckas dessa dagar). Sedan är det ju, tycker jag, två väldigt olika saker att inte ha motivation och att inte veta hur man skall göra något, vad det nu är.

AFanatic
2007-03-19, 16:16
Jag ser på saken så här:

Motivation är inget du får, det är något du måste skaffa (genom att utföra saker). Jag menar alltså att du skaffar dig motivation, och när du väl lyckats känner du ett extra driv mot dina mål.

Motivation är inget som dimper ner från öppen himmel.

SWETiger
2007-03-19, 16:16
För att motivera sig själv krävs det lite av en självanalys och hitta vad som är den motiverande faktorn i andra situationer. Kan man svara på frågan "varför?" kan man hitta motivation, har man något som drar åt andra hållet måste man svara på ännu ett "varför?". Sedan handlar det om en avvägningsprocess där man ska försöka hitta alla positiva aspekter, vilket förhoppningsvis leder till ett bra beslut.

Vad gäller gymmet har jag egentligen inte mycket till mål annat än att jag vill se kontinuerliga resultat i form av förbättringar (ja, jag är prestationskåt och inte bara på gymmet) och de där passen man riktigt flyger igenom nästan i ett lyckorus, och den härligt avslappnade känslan efteråt när man vräker i sig middagen är inte dålig motivation det heller (creds till endorfiner?). Lägger man till den sociala aspekten med en träningskamrat och kanske lite nytt folk är det i princip omöjligt att hålla mig därifrån. :thumbup:

Yankeee
2007-03-19, 16:26
Folk som inte har eller saknar motivation är ganska ofta de som inte gillar att träna (om vi ska ta det som exempel). Gillar man att göra något behöver man(inte jag iallafall) inte bli motiverad. Känner man någon dag att man inte är så sugen på att träna betyder ju inte det att man har tappat den sk motivationen utan att man helt enkelt inte är sugen just då, precis som att man inte alltid är sugen på annat.
Tycker dock att det är ganska trist att många måste vara motiverade för att träna, känns som att man tränar för andra saker än för att det är något man gillar att göra.

PowPow
2007-03-19, 16:27
Motivation är för mig att känna att de utgifter jag har för att nå fram till ett mål är mindre än summan av de resultat jag får ut av vinsten. Kan jag inte känna det, då är det svårt för mig att göra det.

Exempelvis tycker jag att de ökade matkostnader och den tid det går åt att träna väger lättare än det välbefinnande träningen för med sig. Därför tränar jag

De uppoffringar jag hade varit tvungen att göra för att sluta snusa väger tyngre än det jag tror mig hade fått ut av att sluta snusa. Därför slutar jag inte snusa.

SWETiger
2007-03-19, 16:30
Yankeee: Att vara sugen är iofs ett motiv för att träna? Att inte vara sugen betyder alltså att du tappat motivationen för den dagen. :Virro

AFanatic
2007-03-19, 16:33
Folk som inte har eller saknar motivation är ganska ofta de som inte gillar att träna (om vi ska ta det som exempel). Gillar man att göra något behöver man(inte jag iallafall) inte bli motiverad.

Exakt, men då gör du något och du har då tack vare att du gör något även motivation till att fortsätta iom att du hela tiden får feedback.

Tycker dock att det är ganska trist att många måste vara motiverade för att träna, känns som att man tränar för andra saker än för att det är något man gillar att göra.

Tycker det du skrev highlightar det jag skrev.

sissa
2007-03-19, 16:39
Jag är inte säker på att jag fattar vart du vill komma?

Nä, knappt jag heller, men så här:

Åenasidan - "Just do it. Tänk inte, analysera inte"
Åandrasidan - Varför skulle man göra nåt som inte är kortsiktigt tillfredställande om man inte tänkt några seg längre (dvs långsiktigt?)

Yankeee
2007-03-19, 16:50
Yankeee: Att vara sugen är iofs ett motiv för att träna? Att inte vara sugen betyder alltså att du tappat motivationen för den dagen. :Virro

Mjao, vet inte riktigt om jag ser det som motivation att göra något för att jag gillar det. Alltså, gör jag något som jag gillar behöver jag inget motiv för att göra det, även om man då kanske kan se det som ett motiv att jag gillar det? Eh? :Virro

sissa
2007-03-19, 16:52
Förövrigt så är väl motivaion som inspiration lite grann. Om författare skulle sitta och vänta på inspiration innan de skrev så skulle det förmodligen inte bli så många böcker skrivna.

Trance
2007-03-19, 16:53
Motivation är för mig att känna att de utgifter jag har för att nå fram till ett mål är mindre än summan av de resultat jag får ut av vinsten. Kan jag inte känna det, då är det svårt för mig att göra det.

Exempelvis tycker jag att de ökade matkostnader och den tid det går åt att träna väger lättare än det välbefinnande träningen för med sig. Därför tränar jag

De uppoffringar jag hade varit tvungen att göra för att sluta snusa väger tyngre än det jag tror mig hade fått ut av att sluta snusa. Därför slutar jag inte snusa.

Exakt.

Diana
2007-03-19, 16:55
Sedan är det ju, tycker jag, två väldigt olika saker att inte ha motivation och att inte veta hur man skall göra något, vad det nu är.

Förstår hur du menar men vetskapen om hur man ska ta sej igenom svårigheter på vägen är nog väldigt viktig för själva motivationen(en del av den). Tex 'blir jag akutsugen på att frossa snask skall jag göra si eller så istället för att inte falla dit'(se: bantar motivation). Eller vetskapen om hur man tar sej igenom andra typer av problem man beräknar lära uppkomma på vägen mot andra typer av mål. - Kunskap som får en att känna sej trygg och inger känslan av att man faktiskt kommer klara det, en känsla jag tror är mer eller mindre nödvändig för motivation...(?)

SWETiger
2007-03-19, 16:55
Just do it. Är väl egentligen bara ett sätt att se om man kan hitta ytterligare motiverande faktorer för att fortsätta med det man gett sig in på. En viss motivation måste finnas till att börja med annars skulle man ju överhuvudtaget inte ens överväga det. Det vill säga en mer praktisk approach för att hitta ytterligare motivation eller upptäcka att de "demotiverande" faktorerna inte egentligen är så starka.

Två sidor av samma mynt kan man säga, "just do it" är väl den lättare vägen men lite självkännedom och -analys är nog ett säkrare kort för den som orkar.

Diana
2007-03-19, 17:00
Verkar som att vi pratar olika typer av motivation här. Det låter som att några menar allmän motivation för att ta sej igenom träning man tycker är kul. Andra menar den typ av motivationen som krävs för att ta sej igenom saker man förtillfället inte ser så mkt glans i alls.

sissa
2007-03-19, 17:02
Mmm

Fokus på ett Mål. Något som ligger på horisonten och är attraktivt nog för att ge den där glädjerusiga speedad av 10koffeitabletter känslan. Det måste inte hänga ihop med aktiviteten i fråga utan kan vara en allmän känsla av hopp och glädje som kommer från något helt annat.

Sissa, när du ville sluta röka, fanns det något tillskott av extraenergi i ditt liv månne? Nåt som gav dej extra glädjerus (och allmänna alsmäktighetskänslor :D läs:kärlek) isf hittar du nog svaret där.

En del av det tror jag helt enkelt berodde på mognad. Att tänka långsiktigt och ha en plan och såna vuxna saker som jag nog var för omogen för förut.

Diana
2007-03-19, 17:06
En del av det tror jag helt enkelt berodde på mognad. Att tänka långsiktigt och ha en plan och såna vuxna saker som jag nog var för omogen för förut.

Aa det tror jag är vanligast bland den typen av beslut (mitt var mer ett exempel :D), positivt either way iallafall :thumbup:

SWETiger
2007-03-19, 17:06
Diana: Finns väl bara en typ av motivation? Den som får dig att göra något. Man går till jobbet varje morgon för att man känner sig behövd, upplever socialt umgänge, status, får lön att sätta mat på bordet med mera, med mera. Det finns många motiverande faktorer och de skiljer sig i effektivitet från person till person men samma sak gäller för träningen som för allt annat här i livet skulle jag säga. :)

Diana
2007-03-19, 17:16
Diana: Finns väl bara en typ av motivation? Den som får dig att göra något. Man går till jobbet varje morgon för att man känner sig behövd, upplever socialt umgänge, status, får lön att sätta mat på bordet med mera, med mera. Det finns många motiverande faktorer och de skiljer sig i effektivitet från person till person men samma sak gäller för träningen som för allt annat här i livet skulle jag säga. :)

Precis. Fast jag menade nog att vi talar om olika grader av motivation *popcorn*

shadowfire
2007-03-19, 17:23
Motivation är en drivkraft.
Det finns andra drivkrafter med, som de för överlevnad, de som är instinktiva etc. Det går att tvinga sig till gymet o träna, men då utnyttjar man inte motivation som drivkraft, utan kanske ångest över sin spegelbild (eller 30-årskris, hummtuddelidum).

Tar man till motivation som en drivkraft dessutom så blir man ännu mer inställd på att gå till gymet, dvs handlingskraften ökar (och i de flesta fall även resultatet). Ju mer man motiverar sig desto mer förväntar sig också kroppen någon form av belöning eller resultat, som är vågstenen till "motivation".

Jompan
2007-03-19, 18:14
MOTIVATION för mig är väldigt sammankopplat med att VILJA och att känna LUST!

Motivation kan vara väldigt momentan i vissa fall. Ibland kan man känna sig väldigt motiverad till att uppnå vissa mål, i andra fall kanske andra saker lockar mer och VILJAN drar åt ett annat håll. Just nu har jag en motivationsdepp vad gäller träning, men min motivation och lust till skolan är högre. Så motivation för mig hänger starkt ihop med vad jag har VILJA att göra just nu. Har jag brist på motivation inom ett område där jag tidigare haft stark motivation, så är det oftast för att jag är mer motiverad att göra andra saker. Gör jag helt enkelt något annat än det jag i den stunden hellre vill och känner lust för saknar jag motivation.