Visa fullständig version : Köksprylar i plast kan göra dig fet och sänker testo
Ur dagens SVD:
Köksprylar i plast kan göra dig fet
Köksplasten gör dig fet, visar en amerikansk studie som för första gången framhåller mjukgörare som en bidragande orsak till fetmaepidemin.
Män som i fyra år utsattes för låga doser av ftalater fick sänkta halter av det manliga könshormonet testosteron och tydligt ökad bukfetma.
Artikeln i sin helhet:
http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_14839468.asp
Rapporten i sin helhet:
http://www.ehponline.org/members/2007/9882/9882.pdf
Lizard
King Grub
2007-03-18, 12:06
Coolt (själva fenomenet, inte resultaten av dessa). Jo, det är kraftfulla substanser, ser jag.
Jacksatan
2007-03-18, 12:27
det där har jag länge haft på känn, men jag har aldrig kunnat bevisa det. Förrän nu. Bahahahhah
Humanist
2007-03-18, 12:33
Ur dagens SVD:
Köksprylar i plast kan göra dig fet
Köksplasten gör dig fet, visar en amerikansk studie som för första gången framhåller mjukgörare som en bidragande orsak till fetmaepidemin.
Män som i fyra år utsattes för låga doser av ftalater fick sänkta halter av det manliga könshormonet testosteron och tydligt ökad bukfetma.
Artikeln i sin helhet:
http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_14839468.asp
Rapporten i sin helhet:
http://www.ehponline.org/members/2007/9882/9882.pdf
Lizard
Usch! :(
Hur fan ska man tolka detta nudå? Vanligtvis bryr jag mig knappast om alla dessa råd & rön, då jag går under parollen 'Lagom är bäst' gällande alla livsmedel. Men det här var inte bra. Jag förvarar nämeligen i princip alltid maten i plastburkar av typen lunchlådor. Har gjort så väldigt länge och tyckt det funkat bra.
Dags att byta ut mot plåt och kassera alla plastbyttor? :confused:
"Forskningsledaren Richard Stahlhut betonar att livsstilsfaktorer och andra kemikalier också spelar in och att ftalater knappast är den enda orsaken till försämrad spermiekvalitet och övervikt."
Mao lev sunt och motionera.
Tiefenmesser
2007-03-18, 13:00
Jag stoppade just in en plastlåda med fläskytterfile och rostad potatis i mikron. Sätter mig vid datorn och klickar på det här. Nice! :-)
Visserligen står det ju på den att den är mikrosäker och grejer, men man vet ju aldrig.
fluffy_ferret
2007-03-18, 13:22
Jag stoppade just in en plastlåda med fläskytterfile och rostad potatis i mikron. Sätter mig vid datorn och klickar på det här. Nice! :-)
Visserligen står det ju på den att den är mikrosäker och grejer, men man vet ju aldrig.
Tycker man ska tillämpa försiktighetsprincipen när det gäller microvågsugnar och plast.
Ftalater har väl diskuterats länge som eventuellt hormonstörande, om jag inte tar fel. Jag tycker att det vore på sin plats att se över användningen; dock är det smått tragiskt om detta blir aktuellt först när det visats att man (eventuellt) kan bli FET av det. Inte tragiskt att/om man gör något åt användningen, naturligtvis, men vad man väljer att bry sig i.
Ang. mikron skulle jag inte rekommendera att man värmer upp förpackningar som inte är mikrosäkra (de lär inte tåla värmen), annars bör det vara lugnt.
Dumleman
2007-03-18, 13:48
Minns jag läste på t-nation.com om att dricka vatten ur plastflaskor sänker testosteronet. Jag tog det som skitsnack men det kan alltså ligga något i det?
DEt är väl knappast en slump att dom flesta shakers är i plast som sedan leder till sänkta testosternnivåer och tvingar dig att köpa ännu mer tillskott för att ens bli normal
som en ond OND OND cirkel
Tiefenmesser
2007-03-18, 13:51
DEt är väl knappast en slump att dom flesta shakers är i plast som sedan leder till sänkta testosternnivåer och tvingar dig att köpa ännu mer tillskott för att ens bli normal
som en ond OND OND cirkel
Blir att traska in i närmsta butik som säljer bartillbehör och köpa sig en bar-shaker i rostfritt då?
Vilka ökningar!
Tiefenmesser
2007-03-18, 13:51
Tycker man ska tillämpa försiktighetsprincipen när det gäller microvågsugnar och plast.
Jo, det tycker väl jag med, men det är jobbigt att diska tallrikar och jag är latheten personifierad.
Mao lev sunt och motionera.
Det där kan omöjligt stämma. Källa?
Ftalater har väl diskuterats länge som eventuellt hormonstörande, om jag inte tar fel. Jag tycker att det vore på sin plats att se över användningen; dock är det smått tragiskt om detta blir aktuellt först när det visats att man (eventuellt) kan bli FET av det. Inte tragiskt att/om man gör något åt användningen, naturligtvis, men vad man väljer att bry sig i.
Ang. mikron skulle jag inte rekommendera att man värmer upp förpackningar som inte är mikrosäkra (de lär inte tåla värmen), annars bör det vara lugnt.
Tolkia, här tror jag att genus spelar in i rubriksättningen. Att bli fet vill ingen, men mest påverkbara tycks kvinnor vara för argumentering kring fetma. Jag lade till testosteron i rubriken för att locka manliga läsare. Här tror jag att vi killar har en mer öm punkt. I synnerhet vi som styrketränar. Alltså, fy fasen om mitt testo sänks..... :)
Lizard
Tolkia, här tror jag att genus spelar in i rubriksättningen. Att bli fet vill ingen, men mest påverkbara tycks kvinnor vara för argumentering kring fetma. Jag lade till testosteron i rubriken för att locka manliga läsare. Här tror jag att vi killar har en mer öm punkt. I synnerhet vi som styrketränar. Alltså, fy fasen om mitt testo sänks..... :)
Lizard
No kidding. :D Riktade mig dock inte mot dig, utan mer mot ... tja, media/samhället/mindre begåvade konsumeter/insert valfri dåligt definierad storhet. Det skulle nämligen inte förvåna mig ett dugg om en varning för att ftalater skulle kunna bidra till att du blir fet får helt annan uppmärksamhet/plats/nyhetsvärde än varningar för mer subtila effekter på hälsan (ftalater har ju, om jag inte minns fel, tagits upp som hormonstörande även för kvinnor). Med risk för att verka cynisk.
Guybrush
2007-03-18, 16:08
Men det borde väl frigöras fler ämnen då plasten värms upp? Vad jag fiskar efter är att det kanske inte är så farligt att plocka med sig lunchen i en plastlåda och att sen micra på en tallrik? Jag brukar göra så, mest för att det ser trevligare ut (och så har vi diskmaskin på jobbet :))
Ska nog ta och köpa metallvattenflaskor till vatten och gainer på gymmet då :) Någon aning om var man kan köpa såna? Finns säkert något negativt med metallflaskor med...
Intressant. Det har varit känt länge att mjukgörare kan vandra över från plasten till livsmedel. De livsmedel som främst tar upp mjukgörare är feta livsmedel som ost, margarin, korv etc.
Ett sätt att undvika mjukgörare är att diska plastburkarna ordentligt varmt några gånger. Då lakas mjukgörarna ut i det varma vattnet. Burkarna blir lite deformerade och styvnar något men det får man ta.
Jag tror inte att vi har speciellt mycket PVC-plast i våra svenska kök:confused: då blir vinylkloriden problem ( mf Rocagil som är harmlöst med råvaran akrylamid som gav nervskador ).
shadowfire
2007-03-18, 17:08
Detta lär ju Tupperware-anhängare rasa mot. Hur ska de nu kunna ha tupperware parties?
Detta lär ju Tupperware-anhängare rasa mot. Hur ska de nu kunna ha tupperware parties?:D
Det är ju nästan livstidsgaranti på Tupperware. Inte en chans att det finns lösa mjukgörare i mina byttor.
CoolHandLuke
2007-03-18, 21:10
Har för mig de snackade om det i ett 'Råd och Rön'-tv- program för inte så länge sedan. Lådor i plast som är avsedda för mattillagning var inte något problem med. Men de nämde ju aldrig ftalater eller nått sånt.
Men de kunde mäta nån form av problem om man använder andra plastförpackingar ihop med värme. Men sen vet man ju inte hur det är me plastpåsar, gladpack o mög som man också har mat i. Jag brukar dock aldrig kombinera plast och värme alls numera. Låter mat svalna på porslin eller i grytor o sen till plastförpackningar.
Hur är det annars med det där genomskinliga ganska hårda materialet som finns att tillgå nu? Finns både matlådor och vätske-flaskor som kostar lite mer.
Annars är ju melamin hippt just nu. Det kanske är mindre problematiskt. Melamin-bunkar o sånt.
Bra med sänkt testo, lever man längre.
Joo
Ujj ujj vad jag hade väntat mej ett gott skratt när jag gick in i den här tråden.. :D
Intressant
Men.. gäller detta alla plastsaker, eller bara sånt med vad sverker omnämner som mjukgörare (vad nu det är, men det känns som om det är något som gör plastsaken mjuk).
Jag tänker plaststekspadar, vattenflaskor, shakers, microvågsugnsmatlådor osv. Finns i allt eller?
Pellefant
2007-03-19, 23:23
Hur är det med plastpåsar? Har alltid osten i plastpåse.
Här finns lite:
http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=11542&epslanguage=SV
Ost är hyffsat säkert. Stor mängd ost men liten yta. Mjukgörarna vandrar ju över till ytan av livsmedlet.
Klassikern är små margarinpacket med 5 - 10 g margarin. Liten mängd fett men stor yta mot förpackningsmaterialet.
Mormor hade rätt material...? (http://www.arbresa.es/arbresai/index.htm)
Mormor hade rätt material...? (http://www.arbresa.es/arbresai/index.htm)
Vad tungt att bära allt som ska med vid ett keramikparty. Jag tror det är varför plasten slog.
Slartibartfast
2007-03-21, 15:16
Hädanefter blandar jag min träningsdrink i en ståltermos.
Plastpåsar och gladpack m.m. är ju gjorda av polypropylen och innehåller inte några mjukgörare, därmed så är dom både miljö och hälso -"säkra".
Mjukare burkar och flaskor av polyeten (PE) är dom som avses. Kanske man bör se över sitt förråd och kasta alla BigPack glassburkar m.m. :D
Plastpåsar och gladpack m.m. är ju gjorda av polypropylen och innehåller inte några mjukgörare, därmed så är dom både miljö och hälso -"säkra".
Mjukare burkar och flaskor av polyeten (PE) är dom som avses. Kanske man bör se över sitt förråd och kasta alla BigPack glassburkar m.m. :D
Haklvliters pet-flaskor då? Innehåller mjukgörare?
:laugh: Vad tungt att bära allt som ska med vid ett keramikparty. Jag tror det är varför plasten slog.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.