Visa fullständig version : Förvara kokta bönor?
Jag har börjat koka bönor nu istället för att köpa konservbönor. Min fråga är hur jag bäst förvarar mina kokta bönor? Kokar oftast lite mer än vad jag gör av med på en dag, kanske räcker för 3 dagar. Ska jag förvara dem i vatten eller något, eller räcker det med att ha dem i en burk/plastpåse som de är?
//Jompan
Kortare tid: En burk i kylen, som annan lagad mat. Längre tid: Frysen (skaffa små lådor, eller frys in i portionspåsar).
Kortare tid: En burk i kylen, som annan lagad mat. Längre tid: Frysen (skaffa små lådor, eller frys in i portionspåsar).
Tack för snabbt svar!!! :)
Squirrel
2007-03-18, 21:17
Smyger in det här: kan man koka bönor utan att det luktar så fruktansvärt? Sover 3 m från mitt kök, och det var inte trevligt förra gången.
Eddie Vedder
2007-03-18, 21:20
Smyger in det här: kan man koka bönor utan att det luktar så fruktansvärt? Sover 3 m från mitt kök, och det var inte trevligt förra gången.
Va var det för bönor? Jag anser mej själv ganska "erfaren" inom böntillagning/-ätning (har en svag aning att jag har del i Jompans beslut om att skippa burkbönorna*whistle* ) och har aldrig varit med om nån direkt otrevlig lukt, inte mycket lukt överhuvudtaget?
Säker på att dom inte är dåliga?
Dålig lukt? Är bönorna okej så ska det faktiskt inte lukta illa.
Enda gången jag råkat ut för att det luktat illa är den gången jag hade bönorna i blöt alldeles för länge.
Har en fråga angående bönor och andra konserver, och passar på att ställa den här. Det handlade ju trots allt om förvaring.
när jag var yngre så fick jag berättat för mig att man inte skulle förvara konservmat (majs, bönor, whatever) i konservburken efter att den var öppnad. Stämmer detta? Inte ens 1-2 dygn i kylskåpet? Vad händer?
machine gun
2007-03-19, 13:51
Har en fråga angående bönor och andra konserver, och passar på att ställa den här. Det handlade ju trots allt om förvaring.
när jag var yngre så fick jag berättat för mig att man inte skulle förvara konservmat (majs, bönor, whatever) i konservburken efter att den var öppnad. Stämmer detta? Inte ens 1-2 dygn i kylskåpet? Vad händer?
Metaller från burken kan fällas ut och kontaminera maten. Det är även anledningen till att man inte ska äta mat ur buckliga konserver.
Squirrel
2007-03-19, 14:50
Enda gången jag råkat ut för att det luktat illa är den gången jag hade bönorna i blöt alldeles för länge.
Hmmm. :em:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.