Visa fullständig version : Köpt dator, stulen
Hey. Det här är en lång historia, men för ca 1 år sedan köpte jag en dator på tradera.se, 9 månader senare kommer polisen och tar datorn och förhör mig, jag blir misstänkt för häleri och var mer orolig för det än för datorn. Nu har jag iallafall friats från hälerimisstankar. Men datorn är kvar på polisstationen, en dator som troligen kommer att gå till kvinnans (som blev av med datorn från början) försäkringsbolag.
Finns det några som helst sätt för mig att få tillbaka pengarna/delar av pengarna/datorn? Har hört med tradera, men dom tar självklart inte ansvar för detta och vill heller inte lägga nån tid på det.
Har pratat med försäkringsbolaget men det verkar inte vara något som täcker detta.
Är det någon som har någon idé? Skulle vara schysst isåfall.
Mvh Aron
Hey. Det här är en lång historia, men för ca 1 år sedan köpte jag en dator på tradera.se, 9 månader senare kommer polisen och tar datorn och förhör mig, jag blir misstänkt för häleri och var mer orolig för det än för datorn. Nu har jag iallafall friats från hälerimisstankar. Men datorn är kvar på polisstationen, en dator som troligen kommer att gå till kvinnans (som blev av med datorn från början) försäkringsbolag.
Finns det några som helst sätt för mig att få tillbaka pengarna/delar av pengarna/datorn? Har hört med tradera, men dom tar självklart inte ansvar för detta och vill heller inte lägga nån tid på det.
Har pratat med försäkringsbolaget men det verkar inte vara något som täcker detta.
Är det någon som har någon idé? Skulle vara schysst isåfall.
Mvh Aron
Tyvärr, det går inte att godtrosförvärva stulen egendom. Lyckas polisen inte få tag i tjuven så att du kan rikta ett skadeståndsanspråk mot honom så är du nog rätt rökt är jag rädd. Det kan ju visserligen finnas någon slags försäkringspolicy som jag inte är medveten om men det betvivlar jag starkt.
Han som sålde datorn till mig är fast för länge sedan och sitter troligtvis inne då han enligt polisen hade sålt många varor tidigare.
Såå. Vad bör jag göra då? Ett skadeståndsanspråk alltså? Hur värt är det att gå igenom en sån procedur?
Tilläggas kan att jag kan nada om juridik.
Han som sålde datorn till mig är fast för länge sedan och sitter troligtvis inne då han enligt polisen hade sålt många varor tidigare.
Såå. Vad bör jag göra då? Ett skadeståndsanspråk alltså? Hur värt är det att gå igenom en sån procedur?
Tilläggas kan att jag kan nada om juridik.
Så ovärt som det kan bli i de flesta fall. Har han sålt mycket och gjort av med pengarna som de flesta brottslingar gör så blir det svårt att få ur han någonting om inte rent ut sagt omöjligt. Proceduren är jobbig och du har ungefär 0,0001% chans att verkligen få ut pengarna. Hade det varit jag hade jag svurit länge och väl och sedan gett upp. Men känner du att du vill pröva så gå till närmsta tingsrätt och fråga hur du gör så kanske de kan hjälpa dig. Reglerna om hur du lämnar in en stämning återfinnes annars i rättegångsbalken.
Okej, vad är den där brottsofferfonden då? Dom kan inte gå in med pengar?
Känns så surt att det aldrig finns några livlinor i det här sammhället som täcker mig i mina situationer. *gah!*
Känns så surt att det aldrig finns några livlinor i det här sammhället som täcker mig i mina situationer. *gah!*
Jag har faktiskt ingen aning, på utbildningen lär man sig bara rent teoretisk juridik. Hur det kan se ut i verkliga livet förväntas vi allt för ofta lära oss den hårda vägen genom yrkeslivet. Finns säkert någon vänlig själ här på kolo som kan berätta om brottsofferfonden betalar detta. Rent spontant skulle jag säga att brottsofferfonden inte sysslar med den här sortens verksamhet men det skadar aldrig att fråga.
Jag vet ju iallafall vad jag skulle göra.
Har man inte som köpare skyldighet att göra allt i sin makt för att kolla upp om det man köper är stöldgods eller inte?
Edit: Ah, Mantus skrev ju det. Att det inte går att godtrosförvärva stulen egendom...
Grymt amatörmässigt av tjuven att ange vem som köpt hans stöldgod. Det trodde jag var kod man inte fick frångå inom den undre världen.
Jag tycker inte du ska göra affärer med honom igen.
gladiatorerna1
2007-03-18, 09:02
Vad är häleri?
Vad är häleri?
http://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%A4leri
http://lagen.nu/1962:700#K9P6S2
Brottsofferfonden betalar ut pengar till utbildning/forskning/insatser för brottsoffer, inte direkt till brottsoffren. Däremot går staten i vissa fall in och ersätter brottsoffer genom något som heter brottsskadeersättning.
Brottsskadeersättning är dock i princip enbart till för att ersätta personskador där gärningsmannen själv inte har några pengar att ersätta brottsoffret med. Du kan alltså inte får någon ersättning för din daotr på den vägen eftersom förlusten av datorn inte är en personskada.
Annars är det som Mantus säger, du har möjlighet att kräva ersättning från personen du köpte datorn av. Då blir hans betalningsförmåga helt avgörande för om du får några pengar eller inte.
Grymt amatörmässigt av tjuven att ange vem som köpt hans stöldgod.
Finns det andra sätt att ta reda på vem som har ens dator om den blivit stulen, annat än om tjuven skvallrar om vem som köpt den?
Finns det andra sätt att ta reda på vem som har ens dator om den blivit stulen, annat än om tjuven skvallrar om vem som köpt den?
Om förra ägaren skrivit upp sin MAC-adress borde det i teorin gå att spåra den, annars är jag lite tveksam.
Pellefant
2007-03-18, 11:48
Jag som trodde att man var skyddad från sånt här om man handlar på Tradera. Man vill ju fynda genom att bjuda lågt, hur ska man då misstänka att det är stöldgods? (Priset bestäms inte av säljaren primärt utan av andra budgivare)
Dåligt av Tradera att inte bry sig mer om ditt problem tycker jag.
Tråden lärde mig mycket, tack.
Jag som trodde att man var skyddad från sånt här om man handlar på Tradera. Man vill ju fynda genom att bjuda lågt, hur ska man då misstänka att det är stöldgods? (Priset bestäms inte av säljaren primärt utan av andra budgivare)
Dåligt av Tradera att inte bry sig mer om ditt problem tycker jag.
Tråden lärde mig mycket, tack.
Det trodde jag också men så verkar det inte alls vara. Jag fick datorn för 9.600 och den värderades till 15-16000 vid det tillfället. Jag såg det ju mest som ett bra köp, aldrig att jag såg den som stulen.
Har man inte som köpare skyldighet att göra allt i sin makt för att kolla upp om det man köper är stöldgods eller inte?
Edit: Ah, Mantus skrev ju det. Att det inte går att godtrosförvärva stulen egendom...
Absolut, det är något jag fått lära mig i efterhand. Undra hur många datasugna 19-åringar som gör det. :smash:
I framtiden ska jag läsa igenom fler användarvilkor iaf.
Grymt amatörmässigt av tjuven att ange vem som köpt hans stöldgod. Det trodde jag var kod man inte fick frångå inom den undre världen.
Jag tycker inte du ska göra affärer med honom igen.
Njah, det var jag som ringde in till Dell. Då datorn inte fungerade som den skulle. Det var nog jag som kanske var amatörmässig. Men jag hade ju som sagt inga aningar om att den var stulen.
Annars är det som Mantus säger, du har möjlighet att kräva ersättning från personen du köpte datorn av. Då blir hans betalningsförmåga helt avgörande för om du får några pengar eller inte.
Okej, så du tror att om han har pengar så kommer jag att få pengar?
Hur kan det vara så i ett svenskt rättsystem? Att den som anmäler först får pengar? Samhället ska väl vara rättvist för alla? Har han inga pengar men jag har rätt att få pengar tycker jag att staten ska gå in med sånt där och att han ska få jobba för sina pengar.
Vad tror ni om att hota tradera med att gå till zlatanbladet/expressen?
Antingen ger mig tradera pengar under bordet, eller så får jag en slant av skvallertidningarna. Dom tvekar väl inte på så många nyheter?
Vad tror ni om att hota tradera med att gå till zlatanbladet/expressen?
Antingen ger mig tradera pengar under bordet, eller så får jag en slant av skvallertidningarna. Dom tvekar väl inte på så många nyheter?
Som en desperat sista utväg är det klockrent! :thumbup:
Vinkla det som att det är tradera som hade stulit datorn.
:thumbup:
Det är bara själva principen. Jag anser mig inte ha gjort något fel, och har dessutom friats juridiskt. Det har jag förlorat 9.600 kr på + allt arbete jag gjort med datorn, en sån liten sak som bokmärken på explorer, alla program. Allt!
Jag ska faktiskt höra med aftonbladet.
Pellefant
2007-03-18, 12:16
Om du misstänker att du hittat stöldgods på Tradera
Om du hittar ett objekt på Tradera som du tror är stulet bör du genast kontakta polisen. Tradera kan inte göra en polisanmälan i ditt ställe.
Varför inte då? *screwy*
http://www.tradera.com/service/policies/forbidden15.aspx
Okej, så du tror att om han har pengar så kommer jag att få pengar?
Hur kan det vara så i ett svenskt rättsystem? Att den som anmäler först får pengar? Samhället ska väl vara rättvist för alla? Har han inga pengar men jag har rätt att få pengar tycker jag att staten ska gå in med sånt där och att han ska få jobba för sina pengar.
Då har du i princip enbart lastat på staten dina skulder. På det sättet hade lagstiftningen inte fungerat öht. Det hade varit fritt fram för ALLA att köpa stulet eller olovligen sålt gods utan att bry sig om att kontrollera godset eftersom det inte skulle funnits några risker och systemet hade till slut blivit rent ohållbart med staten som förlorare.
Det är bara själva principen. Jag anser mig inte ha gjort något fel, och har dessutom friats juridiskt. Det har jag förlorat 9.600 kr på + allt arbete jag gjort med datorn, en sån liten sak som bokmärken på explorer, alla program. Allt!
Jag ska faktiskt höra med aftonbladet.
Tyvärr aron så tror jag inte att de kommer att lyssna, den här lagen har funnits i flera år varav tre år med den nya lydelsen att man inte kan godtrosförvärva stöldgods dvs man kan inte hur noga man än är på att kolla upp alla fakta runt köparen och varan göra ett godtrosförvärv av stulen egendom. Lagstiftaren har helt enkelt prioriterat att den bestulne skall få tillbaka sin egendom. Köparen kommer helt enkelt i andra hand och får kräva pengar av tjuven, något som tyvärr ofta är helt lönlöst.
Aftonblaskans första sida
Köpte dator på tradera.se, blev omhändertagen och piskad av polis ;)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.