Visa fullständig version : Heta hälsorön från Chalmers
fluffy_ferret
2007-03-16, 20:32
http://www.chalmers.se/chem/SV/amnesomraden/kemisk-miljovetenskap/fakta-och-debattartiklar/aktuella-halsoinriktade/downloadFile/attachedFile_5_f0/Heta_halsoron.pdf?nocache=1172736851.73
Kommer från den här sidan:
http://www.chalmers.se/chem/SV/amnesomraden/kemisk-miljovetenskap/fakta-och-debattartiklar/aktuella-halsoinriktade/
Göran är Göran... och har många egna teorier
fluffy_ferret
2007-03-16, 23:21
Jo, det är värst vad många tokigheter man hittar på där borta på Chalmers.
Det bästa är ju att han inte har några ordentliga källhänvisningar... Jag är inte särskilt förtjust i att läsa vetenskapliga texter utan källor.
Ulf A Big
2007-03-16, 23:47
Måste man gå på Chalmers för att kunna de här sakerna.... Elementärt här på kolozzeum.
fluffy_ferret
2007-03-16, 23:48
Det bästa är ju att han inte har några ordentliga källhänvisningar... Jag är inte särskilt förtjust i att läsa vetenskapliga texter utan källor.
Det är ingen vetenskaplig text. Det är en populärvetenskaplig text.
Det är ingen vetenskaplig text. Det är en populärvetenskaplig text.
Jo, men han kommer ju från en högskola, så jag tycker allt att man kan ställa lite högre krav då. Åtminstone om han vill ha någon form av trovärdighet.
Det är väl egentligen inget kontroversiellt förutom när han kommer inte på GI och insulin?
fluffy_ferret
2007-03-17, 01:00
Det är väl egentligen inget kontroversiellt förutom när han kommer inte på GI och insulin?
Du glömde biten om kolesterol. Miljontals människor världen över går på kolesterolsänkande medicin. Det är en gigantisk miljardindustri. Mödrar världen över berättar skräckhistorier för sina barn om det ondskefulla kolesterolet som kommer när du minst anar det och rövar bort dig. Men enligt Göran så ska man inte pyssla med med såna mediciner. Om det inte är kontroversiellt så vet jag inte vad som är.
Du glömde biten om kolesterol. Miljontals människor världen över går på kolesterolsänkande medicin. Det är en gigantisk miljardindustri. Mödrar världen över berättar skräckhistorier för sina barn om det ondskefulla kolesterolet som kommer när du minst anar det och rövar bort dig. Men enligt Göran så ska man inte pyssla med med såna mediciner. Om det inte är kontroversiellt så vet jag inte vad som är.
Men det han säger är ju värdelöst utan källor. :(
Det han skriver om medicin är ju i princip att man inte bör medicinera i onödan. Vad gäller kolesterol i övrigt så är det väl mest kvällspressen som "berättar skräckhistorier". Annars är det i varje fall såvitt jag förstått inget kontroversiellt med att det är förhållandet mellan LDL och HDL som är det viktiga.
Texten är inte klar. Referenserna kommer säkert snart.
Själv väntar jag på Livsmedelsrökning. Förväntar mig att författaren tar tag i frågan om alla de miljoner ämnen som bildas när man pyreldar ved och som sedan fäster i livsmedlet. Där finns massor av antioxidanter som skyddar fettet i köttet från att härskna samtidigt som de många gånger skyddar oss. Andra intressanta upplägg är ju de ämnen som håller tillbaka bakterietillväxten i rökt kött. Finns massor av uppslag.
Texten är inte klar. Referenserna kommer säkert snart.
Själv väntar jag på Livsmedelsrökning. Förväntar mig att författaren tar tag i frågan om alla de miljoner ämnen som bildas när man pyreldar ved och som sedan fäster i livsmedlet. Där finns massor av antioxidanter som skyddar fettet i köttet från att härskna samtidigt som de många gånger skyddar oss. Andra intressanta upplägg är ju de ämnen som håller tillbaka bakterietillväxten i rökt kött. Finns massor av uppslag.
Intressant.
Men, vis av erfarenhet, kommer det inte en larmrapport om cancerogena beståndsdelar i som fäster i köttet också som ett brev på posten?
Annars har jag starka barndomsminnen om hur jag var ute med min morbror om nätterna på spegelblank sjö och la ut långrev för att fiska ål. Och hur vi sen purrades tidiga gryningen för att hämta upp tjogtals slingerhala, sprattliga ålar som jag höll i en jutesäck mellan knäna för att de inte skulle sprätta ut. Hemkomna drack vi kaffe (morbror drack kaffekask såklart - han var nästan full hela tiden) och sen satte vi fyr på röken. Flå ål är brutalt men lönen för mödan på eftermiddagen med nyrökt ålmacka glömmer jag aldrig.
Har inte ätit ål sedan dess.
Lizard
fluffy_ferret
2007-03-17, 09:43
Det han skriver om medicin är ju i princip att man inte bör medicinera i onödan. Vad gäller kolesterol i övrigt så är det väl mest kvällspressen som "berättar skräckhistorier". Annars är det i varje fall såvitt jag förstått inget kontroversiellt med att det är förhållandet mellan LDL och HDL som är det viktiga.
Han menar att bara såna med en viss ärftlig sjukdom (minns inte vad den heter just nu) ska medicineras. Den gruppen är nog bara en liten % av alla som går på kolesterolsänkande idag. Typ största bedrägeriet i modern medicinsk historia om det skulle vara sant.
Göran jobbar inte på livsmedel utan är professor i kemisk miljövetenskap. Detta är mer av hans hobby så att säga. Men bara för att han är professor på Chalmers så verkar det vara intressant vad han tycker (han har varit i tidningen flera gånger). Men han är som sagt inte professor inom näringslära.
fluffy_ferret
2007-03-17, 10:02
Ja, och Stephan Rössner är professor i hälsoinriktad beteendeforskning. Vad jobbar han med? - livsmedel :P
Han menar att bara såna med en viss ärftlig sjukdom (minns inte vad den heter just nu) ska medicineras. Den gruppen är nog bara en liten % av alla som går på kolesterolsänkande idag. Typ största bedrägeriet i modern medicinsk historia om det skulle vara sant.
Själva principen, att kolesterolsänkande (storsäljande) mediciner inte behövs, är i stort korrekt. Men, precis som vi trätat om i hundra trådar angående fetma, så är den principiella modellen inte alltid överförbar till en praktisk verklighet.
På tv just nu går en serie med de två folkkära byggarbetarna Mattias och Johnnie under rubriken Hello Africa (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/archive/index.php/t-944.html). Där får vi se hur en till synes enkel och behjärtansvärd insats helt spårar ur när den afrikanska verkligheten slår tillbaka med samma attityd som när du trampar på änden av en kratta.
På ett liknande sätt kommer den nyengagerade AT-läkaren att upptäcka verkligheten när Jan 56 eller Anna 55 sitter framför henne vid besöken; trots kostråd, varnande fingrar och förslag till motionsupplägg så blir inte siffrorna lägre för de båda. Vanor är som vänner och de man en gång skaffat sig är besvärliga att byta. Något jag själv upplevt när jag böt både vänner och vanor under det att jag frångick mitt missbruk och min kriminalitet i unga år.
Den dessillusionerade läkaren ordinerar då slutligen det enda som verkligen fungerar utan att vara påverkbart av vilja och karaktär - kolesterolsänkande mediciner.
Med tid och erfarenhet ger läkare upp sina försök att frälsa patienterna och first-line-treatmen blir medicin för att sedan stötta in med kostråd i förhoppningen någon av de drabbade ska tillhöra de fåtal som faktiskt förmår förändra sig.
Jag vill med detta inlägg inte säga att det är något fel på principen, men den håller dåligt mot livets realiteter. När kartan inte överensstämmer med verkligheten är det i allmänhet kartan det är fel på.
Lizard
fluffy_ferret
2007-03-17, 11:54
Det är ju särskilt "kul" det här med tanke på att min egen mor går på (potentiellt) hälsovådliga statiner när hon antagligen inte behöver det. Mina egna övertalningsförsök att få hon att läsa lite litteratur i ämnet har gått i stöpet. Hennes läkare har helt och hållet hjärntvättat henne. Kolesterolet ska bort!
Statiner har ju lite knepiga biverkningar men har ju trots allt visat sig skydda effektivt mot kardiovaskulär sjukdom, dels genom den effekt som den ursprungligen togs fram för, kolesterolsänkande effekt, och dels genom den på senare tid upptäckta anti-inflammatoriska effekten.
I januari publicerades även en studie som tyder på att statiner kan minska kardiovaskulär risk genom en telomer-medierad effekt, oberoende av den anti-inflammatoriska och lipidsänkande effekten.
fluffy_ferret
2007-03-17, 16:32
Enligt Uffe Ravnskov "Den nya sortens kolesterolsänkare, statinerne förebygger hjärtinfarkt, men effekten är mycket svag och har inget med kolesterolsänkningen att göra."
Nej, det är ju just det att man märkt att den största delen av effekten verkar resultera av den anti-inflammatoriska effekten,
relativt skulle jag inte säga att effekten är svag, den är trots allt starkare än många andra läkemedel. Däremot är det ju som vanligt att kost, motion och den sortens livstilsförändringar ger betydligt starkare effekt, något som hamnar i skymundan; betydligt lättare ta ett piller och sätta tron till det än att ändra sin livsstil, tyvärr.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.