Visa fullständig version : GI på havre (IGEN!!)
Ok jag har försökt använda sökfunktionen på havre och med lite experimenterande kom jag endast fram till en tråd om havre fras eller nåt.. .inte direkt det jag behövde veta.
Det är så att jag dricker proteindrink me mjölk och en eller två deciliter havregryn, och undrar hur det blir med GI't på grynen när man dricker det med mjölk och prottepulver?
X gram havregyn med GI70. Y gram mjölk med GI 40. You do the math.
Knappast GI 110 va? Då är det ju snabba kolisar för i helvete..
Bättre förklaring uppskattat!
King Grub
2003-03-10, 12:06
Okokta gryn har väl ett GI på 89. Det är gröt som ligger på 70. Grynens GI förändras knappast om du bara blandar dem och dricker direkt, däremot blir det högre om du mixar dem.
Mjölk har lågt GI, men högt insulinindex och ger ett rejält insulinpåslag, det låga GI:t till trots.
Originally posted by King Grub
Okokta gryn har väl ett GI på 89. Det är gröt som ligger på 70. Grynens GI förändras knappast om du bara blandar dem och dricker direkt, däremot blir det högre om du mixar dem.
Mjölk har lågt GI, men högt insulinindex och ger ett rejält insulinpåslag, det låga GI:t till trots.
Tack Grub!
Grejen är så att jag nog tänker blanda det med vatten (havregryn och lite proteinpulver) på två skoldagar då jag tränar. Har inte tid att sticka hem efter skolan klockan 16 och käka mat och sen till gymmet, så jag får ta havregryn och prottepulver i en shaker som jag sedan någon halvtimme innan jag drar till gymmet dricker upp me vatten blandat i skolan. Det borde väl "duga" som företräningsdrink? det kommer dock bara ske på en eller två träningsdagar i veckan.
King Grub
2003-03-10, 14:19
Egentligen är det lite väl snabba kolhydrater, men inte är det någon katastrof. Annars kan du fixa det med en slurk linfröolja i drinken eller en matsked loppfrön till.
Egentligen är det lite väl snabba kolhydrater, men inte är det någon katastrof. Annars kan du fixa det med en slurk linfröolja i drinken eller en matsked loppfrön till.
Okej, om vi utgår ifrån att jag kör som jag beskrev, nämligen vatten me havregryn o prottedrink, ungefär hur länge innan träningen bör jag ta det efter en lång skoldag? För maximal effekt under ett 1-timmespass alltså. Med tanke på att jag har en stor frukost på morgonen och en minst lika stor skollunch runt 12.
King Grub
2003-03-10, 14:31
Jag tycker det fungerar bäst att få i sig det sista målet före passet ungefär 1 timme innan man greppar stången för första setet. 2 om det är kondition det är frågan om.
Jag tycker det fungerar bäst att få i sig det sista målet före passet ungefär 1 timme innan man greppar stången för första setet. 2 om det är kondition det är frågan om.
Tack så mycket Grub!! You rock! :hbang:
AnabolicProtein: Ersätt lite av havregrynen med fruktos så får du ner totala gi, sen går det ju att göra en liten drink som du dricker precis i samband med träningen också men då med snabbare kolhydrater och protein.
feldtarn
2003-03-10, 16:59
inte för att pajja din tråd lr så anabolic, men jag undrar om nån vet hur pass stor skillnad det är på gi`t mellan vanliga havregryn o fiberhavregryn?
borde väl vara endel?!
kanske:confused:
feldtarn
2003-03-13, 17:20
bump
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.