handdator

Visa fullständig version : Menyn för en dag.

Wille__
2007-03-15, 22:32
Nu när man har lagt upp en träningsjournal och fått några goda komentarer så kanske man t.o.m vågar visa vad man äter, iallafall tänkte jag kanske någon har synpunkter. här nedan följer hur en dag kan se ut (inet strikt, varierar, men i likhet)

frukost1: Twinfast + 2banener

frukost2: 1.5dl havregröt + 2myslibullar(ost, korv, grönsaker) + 1 vitamintablett (med c-vitamineri, zink o allt vad det heter)

mellanmål: Lagad mat (kött/fisk/fågel- Pasta/ris/potatis och grönsaker) + vatten + Proteinbar

träning: 2bananer, sportgainer efter träningen

middag: Som mellan målet d.v.s Lagad mat (kött/fisk/fågel- Pasta/ris/potatis och grönsaker) + vatten (utan någon bar)

kvällsmål: knäckemacka/grovmacka + tonfisk + keso

Några synpunter här? Försöker lite grann variera kosten oxå för att inet bli för stelt, men jag trivs som det är nu. Jobbar även som bagare så man håller sig för lite frestelser för det mesta och tränar 4-5ggr i veckan. dricker även proteinpulver 3ggr/dag.

Eddie Vedder
2007-03-15, 22:40
Skippa din bar, totalt onödig. Skär även ner på proteintillskottet skulle jag säga, efter träning är det bra annars ser jag ingen direkt anledning.
Om du själv uppskattar att du har behov av extra vitamintillskott så kan du väl fortsätta med den, hursomhelst är det inte så att "mer är bättre" med vitaminer och mineraler men jag antar att du har övervägt att behovet finns.

Annars ser det bra ut förutsatt att måltiderna du räknar upp innehåller tillräckligt med energi.

Coldsmith
2007-03-16, 15:19
Skippa din bar, totalt onödig. Skär även ner på proteintillskottet skulle jag säga, efter träning är det bra annars ser jag ingen direkt anledning.
Om du själv uppskattar att du har behov av extra vitamintillskott så kan du väl fortsätta med den, hursomhelst är det inte så att "mer är bättre" med vitaminer och mineraler men jag antar att du har övervägt att behovet finns.

Annars ser det bra ut förutsatt att måltiderna du räknar upp innehåller tillräckligt med energi.

varför skulle den vara helt onödig för?

Protein behöver man konstant om man ska bygga så varför han ska dra ner på det förstår jag inte riktigt heller?

Ser snarare att det behövs kanske lite mer protein vid frukost#2. Men svårt att säga utan att se tider och så.

Handcuff
2007-03-16, 16:12
varför skulle den vara helt onödig för?

Protein behöver man konstant om man ska bygga så varför han ska dra ner på det förstår jag inte riktigt heller?

Ser snarare att det behövs kanske lite mer protein vid frukost#2. Men svårt att säga utan att se tider och så.

Kanske går att få i sig protein genom maten? Inte många tuggor extra. Om man inte kommer upp i 2-2,5g protein/kg kroppsvikt så är man en klant...går inte undvika få i sig tillräckligt...om man inte är 100kg + (minst)!

Coldsmith
2007-03-16, 16:15
Kanske går att få i sig protein genom maten? Inte många tuggor extra. Om man inte kommer upp i 2-2,5g protein/kg kroppsvikt så är man en klant...går inte undvika få i sig tillräckligt...om man inte är 100kg + (minst)!

Att klämma i sig ytterligare 100-150 gram kött kan vara trögt ibland.. går det lättare med en bar så varför inte.

Sen sa du ju att han bara skulle skippa den, inte att han skulle äta mer av annat istället. För visst, det vore mer kostnadseffektivt att äta mer av köttfärs eller nåt.

Sen är det inte alltid så lätt att få i sig 200gram proteiner. Själv knölar jag i mig över en 300 (motsvarar en 1.5kg kött) om dan men skulle inte klara det om jag inte hade pulver. Så om du skulle komma med en sån kommentar till mig hade jag sparkat dig i kulorna ;).

tp_88
2007-03-16, 16:36
Varför skulle han äta en bar?

*Han får i sig massa socker, som förvisso kan vara en del av måltiden, men som knappast tillför något speciellt.
*Om det är jobbigt att äta mer kött/fisk/osv så varför inte en proteindrink? Nu vet jag inget om hans ekonomiska status men att få i sig samma mängd protein från bars som från vassleprotein är väl runt 10ggr så dyrt...

EDIT: I mitt tycke kan du också flytta proteindrinken/barsen till "frukost 2".

Coldsmith
2007-03-16, 16:53
Varför skulle han äta en bar?

*Han får i sig massa socker, som förvisso kan vara en del av måltiden, men som knappast tillför något speciellt.

Extra kalorier är inget speciellt? :). Visst, det går att få i sig på andra sätt. Inte kostnadseffektivt. Men ändå. Man måste ligga på kaloriplus för att bygga.

Eddie Vedder
2007-03-16, 18:59

Ja det gör man, och det får man oxå utan att äta jämt. Aminosyrefrisättningen pågår i ett flertal timmar efter avslutad måltid så att man måste få i sej protein var tredje timme lr vad det nu kan va för tidsntervall som är på tapeten för tillfället är en myt.

För hungerkänslorna kan mellanmål va bra samt för blodsockerreglering, fungerar för en del iaf. Men nån metabol lr muskelanabol fördel får man inte att äta var trejde timme jämfört med större mål var sjätte-sjunde timme.

Coldsmith
2007-03-17, 21:29
Ja det gör man, och det får man oxå utan att äta jämt. Aminosyrefrisättningen pågår i ett flertal timmar efter avslutad måltid så att man måste få i sej protein var tredje timme lr vad det nu kan va för tidsntervall som är på tapeten för tillfället är en myt.

För hungerkänslorna kan mellanmål va bra samt för blodsockerreglering, fungerar för en del iaf. Men nån metabol lr muskelanabol fördel får man inte att äta var trejde timme jämfört med större mål var sjätte-sjunde timme.

Men du sa ju att han skulle skippa den för den var helt onödig. Hur en proteinkälla kan bli helt onödig förklarar du inte, utan säger bara att man kan äta mer sällan. Förklara istället vad du menar med ditt uttalande om att den var onödig.

Sen välkomnar jag dig att äta ett halvt kilo kött var sjätte timma, frukost, lunch och middag ;).
Sen är det ju också så att ju större plötsligt proteinintag man får desto mer av det oxiderar/blir energi istället för att stimulera proteinsyntesen.
Har du nån vetenskaplig forskning som säger motsatsen så lägg gärna fram den isåfall.