Visa fullständig version : soppor...
gladiatorerna1
2007-03-15, 20:50
är deet någon som kan några enkla recept på soppor?
gladiatorerna1
2007-03-15, 20:56
varför har min tråd flyttats? det handlar ju om recept!
Handcuff
2007-03-15, 20:58
Så du märker också konspirationen mot dig?
potatis och pujolökssoppa
koka potatis och purjo i buljong
mosa potatisen och purjon med stöt eller visp
ha i lite mjölk för att göra den lite mjukare
salta och peppra
du kan byta ut mjölken mot creme fraiche om du vill göra den fetare
gladiatorerna1
2007-03-15, 21:01
Så du märker också konspirationen mot dig?
vad nenar du?
Squirrel
2007-03-15, 21:02
@ purjolökssoppa: Eller grädde*whistle*
Ärtsoppa: koka ärtor (gärna i buljong här också), krydda, mixa.
Gratinerad löksoppa: skiva 5 medelstora lökar, fräs och ha 3 msk mjöl över, och koka sen i en liter buljong (1 liter vatten + 2 buljongtärningar går bra), tillsätt massa massa timjan :)
Bryt små bitar vitt bröd över, och riv ost över. In i ugnen i tills osten fått färg.
Borstj eller hur det nu stavas är gott också, men jag har inget recept i huvudet.
varför har min tråd flyttats? det handlar ju om recept!
Men du postade den i Diet-forumet från början..
Och nej - det var inte jag som flyttade den, så du behöver inte skrika på mig.
gladiatorerna1
2007-03-15, 21:04
potatis och pujolökssoppa
koka potatis och purjo i buljong
mosa potatisen och purjon med stöt eller visp
ha i lite mjölk för att göra den lite mjukare
salta och peppra
du kan byta ut mjölken mot creme fraiche om du vill göra den fetare
okej. tack så mycket.när lägger man i buljongen?
Eddie Vedder
2007-03-15, 21:07
En billig, nyttig och god fisksoppa.:thumbup:
*Torsk/pollock ca.200 gram
*En gul lök
*Tre kokta morötter
*2tsk olivolja, helst smaksatt olivolja men vanlig går oxå bra (jag rekommenderar starkt olivoljan från Zeta med smak av chili/vitlök!*drool* )
*kryddor efter behov, starka kryddor såsom cayennepeppar, svartpeppar och piri piri rekommenderas. Svetten skola drypa om ditt ansikte!*mini*
Ärtsoppa
recept - korven
http://www.ica.se/FrontServlet?s=mat_recept&state=recept&receptid=1795
*drool*
gladiatorerna1
2007-03-15, 21:11
gud, vad hungrig jag blir av att läsa dessa recept...
jag åt en jäte god lök soppa...det var en väldigt enkel, men jag vet inte hur man gör den...
gud, vad hungrig jag blir av att läsa dessa recept...
jag åt en jäte god lök soppa...det var en väldigt enkel, men jag vet inte hur man gör den...
Jag skulle föreslå
http://www.google.se/search?hl=sv&q=l%C3%B6ksoppa+recept&meta=
okej. tack så mycket.när lägger man i buljongen?
lägg i den direkt när du kokar grönsakerna
gladiatorerna1
2007-03-15, 21:29
lägg i den direkt när du kokar grönsakerna
okej. jag ska köpa hem ingridienserna och tillaga detta.
En billig, nyttig och god fisksoppa.:thumbup:
*Torsk/pollock ca.200 gram
*En gul lök
*Tre kokta morötter
*2tsk olivolja, helst smaksatt olivolja men vanlig går oxå bra (jag rekommenderar starkt olivoljan från Zeta med smak av chili/vitlök!*drool* )
*kryddor efter behov, starka kryddor såsom cayennepeppar, svartpeppar och piri piri rekommenderas. Svetten skola drypa om ditt ansikte!*mini*
Det där låter gott, lite potatis i också kanske så blir det en hel måltid eller kanske lite bönor alt linser med.
Eddie Vedder
2007-03-16, 08:40
Det där låter gott, lite potatis i också kanske så blir det en hel måltid eller kanske lite bönor alt linser med.
Absolut!:thumbup:
Jag har testat både potatis och linser och det blir kanonbra, i mitt tycke va nog linserna bäst men så är jag en riktig baljväxtmänniska oxå.;)
Käkade faktiskt den soppan igår och hade då i vita bönor och sojabönor, 1dl (kokt vikt) av vardera. Det funkade prima det oxå, sojabönot som man kokar själv och inte fuskköper på burk är oerhört gott!:thumbup:
Tiefenmesser
2007-03-16, 08:44
Ärtsoppa!
Enkla varianten.
500g Go Green snabbärtor
En rejäl gul lök, hackad
2 köttbuljongtärningar
1 grönsaksbuljongtärning
Timjan
Vatten
+ ett paket bajkon i strimlor, lagom stekt
Koka upp ärtorna tillsammans med vatten (ungefär 1.5-2 liter), skumma av allt äckligt. Tillsätt buljong och lök och låt koka tills ärtorna ar börjat falla sönder och rätt konsistens uppnås (en timme eller mer).Håll reda på soppan så att inte mer vatten måste tillsättas.
När det börjar likna soppa tillsätts timjanen och baconen steks. Låt baconet rinna av på papper. När soppan känns klar rör man i bacon och smakar av. Eventuellt kan lite peppar behövas.
Voila! En jättegod ärtsoppa utan större ansträngning. Dessutom är det 21 procent protein i ärtorna. Bra va? Soppan kommer att räcka till någonstans mellan 4-6 portioner.
1 liter vatten med buljongtärning i valfri smak som 2-3 potatisar får koka sönder i och som sen mixas slät är en utmärkt basgrund för vilken soppa som helst!
Vill man göra basen matigare kan man tillägga linser eller ärter innan man mixar...
Du kan fräsa köttfärs, med purjolök och lite tacokrydda och hälla upp i.
Räkor, fisk, ärtor, tinade blomkål, förkokt broccoli, riven morot...
Häll i precis de du känner för och har hemma just för dagen :)
Tänk bara på att vissa varor måste förberedas lite innan de hälls i, morötter kanske man inte vill ha i råa?
Lycka till! :thumbup:
LadyInsane
2007-03-16, 13:51
Själv lagar jag inte soppar från "scratch" utan jag köper Arlas färdiga soppor istället.
Den orientaliska är otroligt god med keso och knäckebröd, eller små kycklingbitar.
Tomatsoppan är jättegod med keso och stekt zucchini el aubergine.
Enkelt och snabbt går det också:thumbup:
gladiatorerna1
2007-03-16, 14:36
1 liter vatten med buljongtärning i valfri smak som 2-3 potatisar får koka sönder i och som sen mixas slät är en utmärkt basgrund för vilken soppa som helst!
Vill man göra basen matigare kan man tillägga linser eller ärter innan man mixar...
Du kan fräsa köttfärs, med purjolök och lite tacokrydda och hälla upp i.
Räkor, fisk, ärtor, tinade blomkål, förkokt broccoli, riven morot...
Häll i precis de du känner för och har hemma just för dagen :)
Tänk bara på att vissa varor måste förberedas lite innan de hälls i, morötter kanske man inte vill ha i råa?
Lycka till! :thumbup:
Tack så mycket, det var bra råd! :)
borstj
http://www.recept.biz/Borstj-rysk-roedbetssoppa.html
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.