handdator

Visa fullständig version : Bra program för att minska fett?

Ludde123
2007-03-14, 13:33
Hej, har läst massor med trådar här på forumet om viktminskning, deffning och allmän fettförbränning, men känner att jag behöver lite rådgivning av någon mer kunnig.

Jag är 195 cm, 18 år, och väger nu 90 kg. För ett år sedan när jag slutade träna kampsport låg jag på 78 kg och var förbannat nöjd med min form, givet att jag bara tränade 2-3 ggr i veckan.

Jag har aldrig gymmat på riktigt förut, men fick ett studentkort på ett bra gym i present (SATS) och tänkte därför ta upp det igen. Jag jobbar kvällar så jag kan inte återuppta min kampsport.

Mitt mål är absolut fettförbränning fram till sommaren - vilken sorts viktminskning tror ni jag klarar av? Jag inser att jag tappat en del muskelmassa också under min inaktivitet, men jag tror jag får lättare resultat och motivation från att först bränna fett.

Jag är villig att satsa hårt på att nå mitt mål, men är relativt otränad nu och som sagt ganska ovan vid gym. Jag började i måndags med löpning 10 min 10 km/h, igår 15 min 10 km/h och idag 20 min 10 km/h. Jag tänker komma upp till 30 min 10 km/h och köra det 5 dagar i veckan, det borde enligt mina beräkningar bränna ca 500 kcal. Dessutom ska jag minska energiintaget till ca 2000 kcal har jag tänkt, jag vet inte vad jag ligger på idag men enligt Harris&Benedict-ekvationen har jag ett behov på ca 2500 kcal med 1.2 i stressfaktor.

Ser ni några uppenbara fel i mitt upplägg, eller några förbättringsområden? Om det inte hämmar fettbränningen skulle jag gärna vilja köra lite styrka också, men behöver några tips om maskiner att köra och upplägg.

Jag är oerhört tacksam för svar och idéer!

L-Sami
2007-03-14, 14:05
Styrketräning hämmar inte förbränningen, däremot ökar det när du tränar tungt.

Handcuff
2007-03-14, 22:03
Jag är 195 cm, 18 år, och väger nu 90 kg. För ett år sedan när jag slutade träna kampsport låg jag på 78 kg och var förbannat nöjd med min form, givet att jag bara tränade 2-3 ggr i veckan.

Alla har ju sina ideal...men du måste ha sett ut som Ghandi med 78kg på 195cm!

Ludde123
2007-03-14, 23:04
Alla har ju sina ideal...men du måste ha sett ut som Ghandi med 78kg på 195cm!

Haha, jag hade ju inte mått dåligt av lite mer muskler, men ghandi är väl att ta i. Ett BMI på 20.5 är ju inte undernäring precis.

Frippe_L
2007-03-15, 00:05
Haha, jag hade ju inte mått dåligt av lite mer muskler, men ghandi är väl att ta i. Ett BMI på 20.5 är ju inte undernäring precis.

Nej det är kanske sant att det inte ser magert ut på dig, lika mycket som jag är på gränsen till fet som sjuksköterskan tyckte igår på min hälsoundersökning efter vägningen, 29,2 i bmi. 100kg 1,85cm.

"du borde nog träna lite mer!" jotack jag tränar 4-5 dar i veckan och springer milen på under 50 min, jo ja tror jag ska träna mer. :-)

Läkaren jag träffade sen tyckte däremot bara jag såg välbyggd ut haha.

Jag tycker iofs inte du ska gå ner i vikt utan behålla din vikt om inte mer och bygga på dig, jag ska iaf gå ner en 10kg till nu i vår men inte mer, lycka till.

adis
2007-04-07, 11:28
"du borde nog träna lite mer!" jotack jag tränar 4-5 dar i veckan och springer milen på under 50 min, jo ja tror jag ska träna mer. :-)

Haha klockrent xD

Hatar när min pappa säger åt mig att jag ska gå ner i vikt när han själv väger typ 135 på 180 cm.

Typ ingen i våran släkt tränar lika mycket som jag , men han säger åt mig att jag ska ner i vikt -_-