Visa fullständig version : Hittade ett bankomatkort inatt
somjagsa
2007-03-14, 12:41
Knallade hem från pendeln inatt och hittade ett bankomatkort. På baksidan står det nåt i stil med "Reward given, if found, please send this card in two pieces to Nordea, 12345, Stockholm"...
Jag kanske dumförklarar mig nu, men hur fan får jag min hittelön dådå om jag bara skickar iväg kortet? Jag vill ha hittelön.
Knallade hem från pendeln inatt och hittade ett bankomatkort. På baksidan står det nåt i stil med "Reward given, if found, please send this card in two pieces to Nordea, 12345, Stockholm"...
Jag kanske dumförklarar mig nu, men hur fan får jag min hittelön dådå om jag bara skickar iväg kortet? Jag vill ha hittelön.
Skicka med ditt namn och adress eller nåt kanske?
Nitrometan
2007-03-14, 12:42
Du lägger med en lapp med ditt namn och adress i kuvertet som du skickar in kortet i?
Edit: ajdå. tvåa. Bra förslag, Big Lou!
Varför ska du ha hittelön? Försök att komma åt pengarna - för det kan du inte. Du har hittat en bit plast.
WHITEFOLKS
2007-03-14, 13:05
Skickar du in kortet med din address så kommer du få en biobiljett eller liknande :)
Varför ska du ha hittelön? Försök att komma åt pengarna - för det kan du inte. Du har hittat en bit plast.
Det går att komma åt dom men det är inget jag tänker gå in på hur du skall göra för jag anser att det är FEL men gör som dom sa och skicka med namn och adress. Jag hade blivit glad om för ett enkelt tackkort tillbaks om jag hade skickat in kortet men någon jättebelöning skall du nog inte räkna med.
Se det som att du gör en medmänniska glad i stället.:thumbup:
WHITEFOLKS
2007-03-14, 13:15
Komma åt pengarna på ett bankomatkort utan pin-koden? Icke.
Pellefant
2007-03-14, 13:20
Kassapersonal som klipper sönder kunders kort som gått ut och skickar in brukar få lite småpresenter som tack. Kunderna kan dock bli arga.
bosse_brutal
2007-03-14, 13:30
men vafan, gå till en bankomat och chansa lite, 3 på 10000 att du gissar på rätt kod, lättare än att vinna storvinsten på triss, och de finns de gör ju folk hela tiden. SEN skickar du in det och får hittelön.
men vafan, gå till en bankomat och chansa lite, 3 på 10000 att du gissar på rätt kod, lättare än att vinna storvinsten på triss, och de finns de gör ju folk hela tiden. SEN skickar du in det och får hittelön.
Fast om du har fel 3 ggr tar bankomaten kortet :Virro
Fast om du har fel 3 ggr tar bankomaten kortet :Virro
därav "3 på 10,000"
därav "3 på 10,000"
Fast det blir ju svårt att skicka in kortet efter man har försökt 3 gånger.
Kortet lär var vara spärrad redan
Fast det blir ju svårt att skicka in kortet efter man har försökt 3 gånger.
varför? du klipper ju sönder det efter 3 gånger ändå. eller fastnar kortet i automaten? :confused:
NisseEriksson
2007-03-14, 14:15
varför? du klipper ju sönder det efter 3 gånger ändå. eller fastnar kortet i automaten? :confused:
Ja
omfg, försök 2 gånger å skicka in den sen då
Automaten tar kortet och du får inte tillbaka det.
bara för att spekulera, skulle man teoretiskt sett kunna trycka fel 2ggr i bankomat A för att lite senare gå till bankomat B någon annanstanns och trycka fel 2ggr, osv i all oändlighet?
bara för att spekulera, skulle man teoretiskt sett kunna trycka fel 2ggr i bankomat A för att lite senare gå till bankomat B någon annanstanns och trycka fel 2ggr, osv i all oändlighet?
Informationen kanske lagras på kortet?
heltzonicka
2007-03-14, 14:21
Enda chansen att få ut lite cash (om kortet inte är spärrat) är väl att gå till en valfri bensinstation, säga att du vill betala med kort och tillägga att du glömt bort koden.
När kassörskan ber dig om leg så har du glömt det också givetvis, kan gå ändå (det går att komma förbi "spärren).
Men gör dock som tidigare nämnts i tråden -> skicka in kortet till nordea med namn.
Enda chansen att få ut lite cash (om kortet inte är spärrat) är väl att gå till en valfri bensinstation, säga att du vill betala med kort och tillägga att du glömt bort koden.
När kassörskan ber dig om leg så har du glömt det också givetvis, kan gå ändå (det går att komma förbi "spärren).
Men gör dock som tidigare nämnts i tråden -> skicka in kortet till nordea med namn.
Det förutsätter ju dock att man har ett betalkort, inte ett vanligt bankomatkort.
Komma åt pengarna på ett bankomatkort utan pin-koden? Icke.
Inte? Är det ett VISA eller Mastercard så är det ju nemas problemas.
Informationen kanske lagras på kortet?
mm troligtvis.
kom på att jag har tryckt fel mer än 3ggr på samma kort, fast inte vid samma tillfälle, om det nu lagras så nollställs det sannolikt efter att man skrivit in rätt kod.
petersson
2007-03-14, 14:26
är väl bara att handla på affär där man bara skriver på kvitto?
mm troligtvis.
kom på att jag har tryckt fel mer än 3ggr på samma kort, fast inte vid samma tillfälle, om det nu lagras så nollställs det sannolikt efter att man skrivit in rätt kod.
Förmodligen.
heltzonicka
2007-03-14, 14:28
Det förutsätter ju dock att man har ett betalkort, inte ett vanligt bankomatkort.
Hater.
bluelight
2007-03-14, 14:32
På dom flesta bankomatkort är det väl iallafall Maestro nu för tiden, och då äre ju bara och gå till vilken affär som helst som tar kort utan kod, krogar, bensinstationer, ICA, McDonalds. Utan leg går upp till en viss summa (typ 200)
visserligen är det jättefel, jag tycker du ska skicka in, eller ringa Nordea.
Jättebra tips. Glömma både kod och leg och du tror att det ska gå.
Hater!
Jättebra tips. Glömma både kod och leg och du tror att det ska gå.
Hater!
PÅ krogen går det iaf. In med helrören pojk!
PÅ krogen går det iaf. In med helrören pojk!
Hur tar dom betalt då, om dom inte kan slå in rätt kod?
Att ni ens funderar på stöld....
Var är samhället på väg :cryout: .
Hur tar dom betalt då, om dom inte kan slå in rätt kod?
har du aldrig handlat på krogi?
du lämnar fram kortet, bartendern drar det och du får signera ett kvitto.
Men ge fan i att försöka blåsa någon annan på pengar, jävla rövhålsstil att göra så. SKÄRP ER! Kortet är förhoppningsvis redan spärrat. Jag jobbar bla på statoils spärrservice och där är iaf folk jävligt rappa på att spärra korten.
Skicka in kortet, vill du ha en biobiljett så skicka med ditt namn och din adress.
har du aldrig handlat på krogi?
du lämnar fram kortet, bartendern drar det och du får signera ett kvitto.
Nej jag har faktiskt aldrig utsatt mitt Visa för det. För att jag vet hur mycket det skulle kunna kosta mig om nån vill jävlas. Men vi kan lämna den diskussionen nu - för här handlar det om ett bankomatkort.
Automaten tar kortet och du får inte tillbaka det.
Jag har nordea och mitt kort tog maskinen inte. Man fick ut det och efter 4-5 dagar pluppar det ner ett brev i lådan där min nya kod stog, hah.
Nej jag har faktiskt aldrig utsatt mitt Visa för det. För att jag vet hur mycket det skulle kunna kosta mig om nån vill jävlas. Men vi kan lämna den diskussionen nu - för här handlar det om ett bankomatkort.
jag pratar om bankomatkort.
inte http://sv.wikipedia.org/wiki/Betalkort
och inte http://sv.wikipedia.org/wiki/Kreditkort
Jag tycker de flesta affärer är alltför slappa i sin korthantering. Jag räcker alltid över kortet med leg men vissa tittar inte ens på leget utan drar bara och låter mig signera. Jäkla sopprötter.*grr27*
Whistler
2007-03-14, 14:52
Klipp itu, skicka in med adresslapp, få biobiljett, bli glad.
Slut. Frågor?
beckman88
2007-03-14, 14:53
Kop en flygbiljett till usa och shoppa loss pa Hollister/American Eagle/Old Navy eller Wallmart allt du behover gora ar att dra kortet sen ar det klart, ingen pinkod behovs. Blir du av med ditt kort har och du glommer sparra det sa ar det god natt!
Kop en flygbiljett till usa och shoppa loss pa Hollister/American Eagle/Old Navy eller Wallmart allt du behover gora ar att dra kortet sen ar det klart, ingen pinkod behovs. Blir du av med ditt kort har och du glommer sparra det sa ar det god natt!
låter som en plan :laugh:
jag pratar om bankomatkort.
inte http://sv.wikipedia.org/wiki/Betalkort
och inte http://sv.wikipedia.org/wiki/Kreditkort
Du menar alltså att du betalar med ett bankomatkort på krogen? Det har jag aldrig hört att man kan. Man skulle ju lätt kunna tro att ett bankomatkort används till bankomaten. Ett renodlat bankomatkort ska väl inte kunna användas på krogen?
Du menar alltså att du betalar med ett bankomatkort på krogen? Det har jag aldrig hört att man kan. Man skulle ju lätt kunna tro att ett bankomatkort används till bankomaten.
vad heter det jag har då? kan både använda i bankomaten och betala med. :confused:
vad heter det jag har då? kan både använda i bankomaten och betala med. :confused:
Det kan man med det jag har också och mitt heter visa. Men det finns renodlade bankomatkort som bara kan användas i bankomater och det verkar vara ett sånt han hittat.
Betalkort? Bankkort står det visserligen på mitt men termen är väl betalkort så länge det inte är ett kreditkort. Bankomatkort ´har man väl mest när man är för ung för visa, mastercard osv.
aha, var wikipedia som strula till det för mig :D
aha, var wikipedia som strula till det för mig :D
Så du visste inte ens själv vad du har för kort :confused:
Så du visste inte ens själv vad du har för kort :confused:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Betalkort
"Ett Betalkort är ett kort där en viss periods transaktioner förfaller till betalning. Hela fakturan ska betalas i sin helhet."
stämde inte in på mitt kort, och inte "kreditkort" heller. därav missförståndet.
jag har ett maestro eller cirrus eller vad fan det heter, nästan säker :D
NiXPhoenix
2007-03-14, 15:42
Jag tycker de flesta affärer är alltför slappa i sin korthantering. Jag räcker alltid över kortet med leg men vissa tittar inte ens på leget utan drar bara och låter mig signera. Jäkla sopprötter.*grr27*
Har du hela din förmögenhet på kortkontot då också eller?? *whistle*
Kul att se att så många vill se brott begås ju ...
storshoppa på nätet?
Lite svårt med ett bankomatkort va.
Viktor_Balck
2007-03-14, 17:08
Bra förslag, man betalar resan till usa, hotell osv, sen när man ska köpa så är kortet spärrat. Sen åker man hem till Sverige asnöjd och smider nya, listiga planer.
Deceiver85
2007-03-14, 17:42
Är du så jävla dum att du försöker använda bankomatkortet så förtjänar du att bli rejält straffknullad!
Klipp kortet i småbitar och lämna in!
Lite svårt med ett bankomatkort va.
om bankomatkort e samma sak som ett random visa så är det väl inga probbs? I do it every day.
Hittade också ett kort för ett tag sen
man får en biobiljett om adress bifogas... dvs jättesnålt. man kunde ju fått 2 st iaf.
men inte för att jag bryr mig om hittelön
Jag klippte sönder kortet också, eftersom personen i samma trapphus som ägde kortet vägrade öppna dörren, tom efter janne josefsson hallåa vet att du är hemma genom brevlådan. Paranoida jävlar!!!
http://sv.wikipedia.org/wiki/Betalkort
"Ett Betalkort är ett kort där en viss periods transaktioner förfaller till betalning. Hela fakturan ska betalas i sin helhet."
stämde inte in på mitt kort, och inte "kreditkort" heller. därav missförståndet.
jag har ett maestro eller cirrus eller vad fan det heter, nästan säker :D
Det är ett debetkort/bankkort.
Olika typer av kort
Det finns olika typer av kort att välja mellan beroende på vilka behov man har. Användningsområdet och därmed villkoren och avgifterna för korten varierar.
Kontokort
Kontokort är ett kort med innehavarens namn och kortnummer präglat på kortet. Kunden kan använda kortet för att betala varor och tjänster på de inköpsställen som accepterar kortet som betalningsmedel. Kontokort indelas i debetkort, betalkort och kreditkort beroende på vilka betalningsvillkor som är knutna till kortet.
Automatkort
Automatkort är ett kort som ansluts till ett konto i banken och som gör det möjligt att ta ut pengar när som helst i uttagsautomater. Varje kort har en särskild, i regel fyrsiffrig, kod som skall knappas in vid uttag i automat. Vid behörighetskontrollen, som görs maskinellt, kontrolleras att kort och inknappad kod överensstämmer. Uttaget registreras på kundens konto. Det finns vissa begränsningar när det gäller hur mycket pengar som kan tas ut vid varje uttag och/eller under en angiven tidsperiod. Dessa variationer förekommer mellan olika banker och inom respektive bank för olika kundkategorier och kan ändras löpande av banken.
I samband med uttag i automat får kunden vanligtvis en minneslapp som visar uttagets storlek, hur mycket som finns kvar på kontot (saldobesked), samt datum och klockslag då uttaget gjorts. Det finns ofta även en möjlighet att utan samband med uttag få en kontouppgift som visar kontobehållning samt de senaste fem transaktionerna (händelserna) på kontot.
Bankkort med VISA eller MasterCard kan användas i alla bankers automater.
Debetkort
Debetkort är beteckningen på kort där beloppet dras från (debiteras) kortinnehavarens tillgångar (behållning) på kontot. Debetkort används t.ex. inom detaljhandeln och bensinbranschen. Om kortet är knutet till ett konto i en bank (med eller utan en kredit knutet till kontot) brukar beteckningen bankkort användas.
När debiteras kontot?
Köpet debiteras kontot den dag köpet sker. Därför måste det finnas pengar på kontot på köpdagen trots att betalningen i vissa fall bokförs senare. Saknas tillräckligt med pengar på kontot på köpdagen, kan kunden drabbas av överdragsavgifter.
Betalkort
Betalkort används som benämning på kort där kortinnehavaren enligt kontovillkoren beviljas anstånd, vanligtvis 30-45 dagar, med betalning av det belopp som påförts kontot under en viss period. När innehavare av betalkort använder kortet för att betala en vara eller tjänst debiteras beloppet automatiskt kortinnehavarens konto eller faktureras (dvs en räkning skickas) för inbetalning samma månad eller månaden efter inköpet.
Betalkort kan också i vissa fall, vilket i så fall framgår av avtalsvillkoren, omvandlas till kreditkort. Det innebär att kunden får betala ränta på en utnyttjad kredit. Betalkortet omvandlas till kreditkort antingen genom att kunden betalat för sent och därmed inte följt betalningsvillkoren för betalkortet eller om kunden valt att betala ett lägre belopp och på så vis delat upp betalningen av fakturabeloppet.
Kreditkort
Kreditkort används som benämning på kort där betalning vid ett köp påförs ett skuldkonto. Till skillnad mot vid betalkort betalar i allmänhet kortinnehavaren ränta från inköpsdagen. Det finns mellanformer där kontot dels är ett tillgångskonto, dels har ett medgivet kreditutrymme. I sådana fall tas ett uttag från tillgångarna på kontot så länge dessa räcker och därefter belastas krediten. I dessa fall kan kontohavaren vid köpet ange om tillgångskontot eller kontokrediten skall belastas. Köpet debiteras kontot den dag köpet sker. Därför måste det finnas pengar på kontot på köpdagen trots att betalningen i vissa fall bokförs senare. Saknas tillräckligt med pengar på kontot på köpdagen kan kunden drabbas av överdragsavgifter.
Debetkort, betalkort och kreditkort är ofta förenade med vissa andra tjänster, t.ex. möjligheten att med hjälp av kortet få ut kontanter från uttagsautomater och/eller använda kortet utomlands.
shadowfire
2007-03-14, 18:38
Ser att flera som har erfarenhet från bank har skrivit i denna tråd redan, så det är lite roligt o läsa övriga inlägg där det gissas hejvilt (och käpprätt åt skogen med).
Hittelön brukar inte vara några gigantiska summor, oftast skickar man ut motsvarande biobiljett, presentkort, trisslott eller dylikt (med tanke på den mängden kort som faktiskt tappas bort).
Faktum kvarstår att alla kort som har någon form av nummer på är farliga att förlora, mer än så tänker jag inte avslöja.
om bankomatkort e samma sak som ett random visa så är det väl inga probbs? I do it every day.
Det är inte samma sak - det är ett automatkort som det tydligen heter.
Fatalist
2007-03-14, 20:02
På dom flesta bankomatkort är det väl iallafall Maestro nu för tiden, och då äre ju bara och gå till vilken affär som helst som tar kort utan kod, krogar, bensinstationer, ICA, McDonalds. Utan leg går upp till en viss summa (typ 200)
visserligen är det jättefel, jag tycker du ska skicka in, eller ringa Nordea.
Nej, utan lägg ska inte gå. Men väldigt många ställen slarvar med att kolla.
WHITEFOLKS
2007-03-14, 21:05
Ser att flera som har erfarenhet från bank har skrivit i denna tråd redan, så det är lite roligt o läsa övriga inlägg där det gissas hejvilt (och käpprätt åt skogen med).
Hittelön brukar inte vara några gigantiska summor, oftast skickar man ut motsvarande biobiljett, presentkort, trisslott eller dylikt (med tanke på den mängden kort som faktiskt tappas bort).
Faktum kvarstår att alla kort som har någon form av nummer på är farliga att förlora, mer än så tänker jag inte avslöja.
Hur hade du tänkt dig att ett bankomatkort skulle vara farligt att förlora? Du kan endast använda det i en bankomat och för att få ut nåt behöver du en pinkod.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.