Visa fullständig version : Protein och vanlig mat
Bibacstyle
2007-03-13, 22:48
Efter ett pass på gymet tar jag vanligtvis en shake med Whey-80 (protein) och en banan.
Borde jag även ha i mig mat efter träning då? Skulle tro det, men vilken mat? Och när? Blandning mellan långa och korta kolhydrater eller bara långa? Mer protein lär jag väll inte behöva?
You tell me!
Efter ett pass på gymet tar jag vanligtvis en shake med Whey-80 (protein) och en banan.
Borde jag även ha i mig mat efter träning då? Skulle tro det, men vilken mat? Och när? Blandning mellan långa och korta kolhydrater eller bara långa? Mer protein lär jag väll inte behöva?
You tell me!
Ät vanlig mat. Kolhydratrik för återhämtningen, mängden har större betydelse än kolhydraternas hastighet. Lite protein och fett är också bra, speciellt om det är dagens sista mål.
Om jag förstått allting rätt:
Snabba kolhydrater och proteiner i samband med träning
Långsamma kolhydrater och proteiner under resten av dagen
Tar du proteintillskott efter träningen och får i dig ordentligt med kolhydrater från bananen så behöver du inte ändra något :thumbup:
Fast bananen lär inte ge speciellt många gram kolhydrater. Så han bör ju få i sig det med, antingen i tillskottsform eller från maten han äter senare.
NisseEriksson
2007-03-14, 09:21
EN banan är för lite.
Banan är fruktos, knappast snabba kolhyderater. Upptaget av protein blir så mycket bättre om du tillsätter snabba kolhyderater såsom dextro/malto, personligen tycker jag det är en waste att köra protte pulver utan snabba kolisar i samband med träning.
Banan är fruktos, knappast snabba kolhyderater. Upptaget av protein blir så mycket bättre om du tillsätter snabba kolhyderater såsom dextro/malto, personligen tycker jag det är en waste att köra protte pulver utan snabba kolisar i samband med träning.
Banan innehåller druvsocker också, annars skulle den ha lägre GI
NisseEriksson
2007-03-14, 11:17
Personligen tycker jag det är en waste att köra protte pulver utan snabba kolisar i samband med träning.
Jag håller med fullständigt.
Majoriteten av proteinet (om inte allt) oxiderar till glukos som de mycket billigare kolhydraterna kan göra istället.
Till trådskaparen:
Jag rekommenderar dig att köpa maltodrextin från www.kolozzeum.com , bättre än bananer och billigare.
Ja, upptaget blir bättre samt att man vill ersätta dom tömda glukos depåerna efter ett träningspass, gärna innan för att ge energi/få kroppen att ta av dom ist. för glukosen i musklerna till stor del.
Banan innehåller druvsocker också, annars skulle den ha lägre GI
YTTERST lite, hursom är det inte jämförbart med att dra 1gr*KV i malto/dextro så finns inget att disskutera.
King Grub
2007-03-14, 14:45
Skillnaden på hur mycket proteinsyntesen stimuleras av kolhydrat+protein eller enbart protein efter passet är väldigt liten.
Det är inte där kolhydraterna har sitt huvudsyfte, utan i att fylla på glykogendepåerna snabbt när glykogensyntesen sker som snabbast och bäst, samt att reglera hormonbalansen.
Kolhydraternas effekt på muskeltillväxten i sig vid intag efter träning är högst marginell.
http://jap.physiology.org/cgi/content/full/96/2/674
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?db=pubmed&cmd=Retrieve&dopt=AbstractPlus&list_uids=14971964&query_hl=6&itool=pubmed_DocSum
Kolhydrat behövs inte för att proteinet skall tas upp eller komma till nytta.
Wolfe 2005:
Skillnaden på hur mycket proteinsyntesen stimuleras av kolhydrat+protein eller enbart protein efter passet är väldigt liten.
Det är inte där kolhydraterna har sitt huvudsyfte, utan i att fylla på glykogendepåerna snabbt när glykogensyntesen sker som snabbast och bäst, samt att reglera hormonbalansen.
Kolhydraternas effekt på muskeltillväxten i sig vid intag efter träning är högst marginell.
http://jap.physiology.org/cgi/content/full/96/2/674
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?db=pubmed&cmd=Retrieve&dopt=AbstractPlus&list_uids=14971964&query_hl=6&itool=pubmed_DocSum
Wolfe 2005:
Well, det har ju presterande effekt också samt att man vill fylla på glukogen depåerna så snabbt som möjligt när dom blivit tömda.
King Grub
2007-03-14, 14:50
Prestationen är redan utförd efter passet (trådstartarens fråga handlar om intag efter passet).
samt att man vill fylla på glukogen depåerna så snabbt som möjligt när dom blivit tömda.
Jag skrev ju det (och du med). Här är det dock mängden kolhydrat som är viktigast, inte snabbheten. Om GI:t är 140 eller 90 spelar ingen roll, möjligen undantaget om man är uppe i en tiokamp.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.