Visa fullständig version : Skillnad mellan personers förbränning
Dostojevskij
2007-03-13, 21:31
Tjena,
Nu har jag tänkt ta tag i min träning igen. Har därför läst på lite grann om näringsintag och förbränning.
I nuläget siktar jag på ett underskott på 500 kcal medan jag kör blandat förbrännings- och styrketräning (inga extrema pass). Primära målet är att shapa upp kroppen (bli fastare i kroppen, minska lite i vikt). Upplägget är 20-30% fett, 30% protein och 40-50% kolhydrater.
Problemet är att jag är konstant hungrig. Ett sådant litet underskott borde väl inte kännas så tydligt?
Det jag funderar på är hur mycket förbränningen kan variera från person till person?
Tacksam för alla tips! Behöver ni veta mer för att dra några slutsatser så är det bara att fråga =)
//Ryssen
blekfet2
2007-03-13, 21:33
För att dämpa hungern så är sallad och vatten två saker som funkar helt ok.
Äta mat som innehåller lägre energimängd så du kan äta mera.
chanserna är stora att du inte kommer vara mätt större delen av dagen när du deffar, det får man ta.
en smart grej är att byta ut kaloririka livsmedel till kalorisnålare sådana.
t.ex istället för pasta äter du potatis, blir mkt mer mat. fyll också ut med grönsaker tills du spyr, knappt några kcal alls.
fluffy_ferret
2007-03-13, 21:40
Mer fett i maten funkar OK för mig för att hålla borta hungerskänslorna. För mycket kolhydrater i maten skapar för stor aptit enligt mina erfarenheter.
Nackdelen med att förespråka att äta stora volymer mat som tidigare svar rekommenderar är att magsäcken töjs ut. Då får du äta mer och mer för att bli mätt. Lågvolymsmat tycker jag är bäst.
fluffy_ferret
2007-03-13, 21:45
Det är tyvärr jättesvårt för en enskild person att mäta sitt kaloribehov per dag. Dessutom har olika näringsämnen olika verkningsgrad i kroppen. Så om du äter nåt som har 200 kalorier så kanske kroppen inte kan tillgodogöra sig allt.
Därför är det mycket möjligt att du har ett kaloriunderskott som är mycket större än 500, vilket förstås förklarar dina hungerskänslor.
Det är tyvärr jättesvårt för en enskild person att mäta sitt kaloribehov per dag. Dessutom har olika näringsämnen olika verkningsgrad i kroppen. Så om du äter nåt som har 200 kalorier så kanske kroppen inte kan tillgodogöra sig allt.
Därför är det mycket möjligt att du har ett kaloriunderskott som är mycket större än 500, vilket förstås förklarar dina hungerskänslor.
kroppen "tillgodogör" sig allt. äter du 50g kolhydrater bajsar du inte ut 25g.
och varför i hela ******** skulle du bli mättare av t.ex 2 wienerbröd än 2kg grönsaker?
Dostojevskij
2007-03-14, 12:34
Alltså:
Lågenergimat i hög volym är det som gäller.
Hinka i sig vatten.
Näringsupptaget är inte individuellt. Man tar helt enkelt upp allt man äter (såtillvida man äter en vettig och blandad kost).
Har jag fattat rätt?
fluffy_ferret
2007-03-14, 12:46
kroppen "tillgodogör" sig allt. äter du 50g kolhydrater bajsar du inte ut 25g.
och varför i hela ******** skulle du bli mättare av t.ex 2 wienerbröd än 2kg grönsaker?
http://www.nutritionj.com/content/3/1/9
http://www.nutritionandmetabolism.com/content/1/1/15
Olika ämnen ger dessutom olika mättnadsgrad. Protein mättar mest, sen kommer fett, sist kommer kolhydrater.
1000kcal protein mättar alltså mer än 1000kcal kolhydrater.
http://www.nutritionj.com/content/3/1/9
http://www.nutritionandmetabolism.com/content/1/1/15
Olika ämnen ger dessutom olika mättnadsgrad. Protein mättar mest, sen kommer fett, sist kommer kolhydrater.
1000kcal protein mättar alltså mer än 1000kcal kolhydrater.
jaha, exakt vart besvarar det min frågeställning:
"varför skulle lågvolym mätta bättre än högvolym?"
du blir inte mätt av mängd kalorier, du blir mätt av volym mat i magsäcken.
Du är ute och cyklar
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.